Докъде стигна общественото обсъждане по новите образователни стандарти

Докъде стигна общественото обсъждане по новите образователни стандарти

© Анелия Николова



От 23 октомври започна изготвянето и публикуването на новите държавни стандарти, с които трябва на практика да се въведе реформата, заложена в новия Закон за училищното и предучилищното образование. Първите три са вече готови и публикувани за обществено обсъждане - за учебния план, общообразователната подготовка и учебниците.


Непосредствено след обявяването на подробностите около тях започнаха и критиките и протестите на различни групи - учители, синдикати, родители. За някои от възраженията МОН бързо намери компромис, за други - отстъпи или се наложи да обясни по-добре, трети останаха неразбрани и без обществена подкрепа. Срокът за общественото обсъждане изтича в понеделник - 9 ноември - и едва след това ще стане ясно кои от предложенията остават и кои - не.


Удължаване на учебната година




Учебната година за основното образование да се удължи с три седмици за първокласниците и с по две седмици до осми клас. Това беше първата широко оповестена идея на ведомството, но понесе светкавични критики от учителите и бързо беше променена. Заместник-министърът на образованието Ваня Кастрева я защити първоначално с аргумента, че българската учебна година е най-кратката в ЕС и дългата ваканция се отразява зле на мотивацията за учене и връзката на децата с училището.


Срещу това възразиха началните учители и синдикатите. Учителите настояха да не се скъсява лятната им почивка, а синдикатът изтъкна, че удълженото работно време няма да намери финансово изражение и ще ощети работещите. 


При публикуването на проекта на наредбата за новия учебен план обаче МОН вече беше нанесло корекции. В окончателния вариант на стандарта се предвижда учебната година в първи клас да е с една седмица по-дълга и първолаците да приключват на 30 май, вместо на 24 май както досега, както и учениците до трети клас включително.


За учениците от 4-ти до 6-ти клас учебната година се увеличава на 34 седмици и ще приключва на 15 юни. В 7-ми клас и средното образование учебните седмици ще са 36 и последният учебен ден ще е на 30 юни. В 11-ти клас в професионалните гимназии и в паралелките за придобиване на професионална подготовка са предвидени две допълнителни седмици през лятото за производствена практика. Единствено за 12 клас се запазва сегашната продължителност от 31 седмици и финал в края на май. 


Удължаването на учебната година повдигна въпроси за


учебното съдържание


и с какво учителите ще запълват допълнителните дни. Принципът, заложен в новата формула е 60% от часовете да бъдат за нови знания, а останалите за упражнения. Това е една реална стъпка за олекотяване на учебното съдържание, обясниха от министерството на образованието.


Според Асоциация "Родители" обаче това не е полезен модел, защото ще се запази досегашния норматив за броя часове на седмица и седмиците ще се увеличат, вместо тази натовареност да се разреди. "Броят учебни часове в една седмица за първи клас са 22, което означава, че 2 дни в седмицата децата ще имат по 5 часа и ако добавим задължитения час на класа и задължителния модулен час по физическо, означава, че 4 дни в седмицата ще имат 5 часа. За 7-и клас 3 дни в седмицата ще имат по 7 часа и 2 дни по 6 часа, което е изключително високо натоварване като часове. Ако те не са добре балансирани, за децата това ще бъде свръхнапрежение, което води до ниска ефективност на учебния процес и до високи нива на агресия", казва в коментар за 24 часа председателят на Асоциация Цвета Брестничка.


За да се реализира моделът за повече упражнения в учебната година, Министерството на образованието предложи и още една съществена промяна - тази, която разяри най-много учителите, родителите и синдикатите -


драстично съкращаване на броя на задължителните часове


Такова има за повечето предмети особено в средното образование, а целта е да се освободят часове за нови предмети и за допълнителни такива по задължително избираеми предмети (ЗИП).


Нови предмети в основно и прогимназиално ниво ще са "Компютърно моделиране" и "Технологии и предприемачество", а в гимназията - "Гражданско образование". Учебното съдържание по тях предстои да се формулира.

Директорите на училищата ще имат свободата да разпределят часовете по ЗИП според интересите на учениците и профила на учебното заведение. В новия учебен план тези занимания се увеличават от 1033 в момента на 1718 за целия гимназиален етап.


Въпреки че така на училищата се дава по-голяма автономност, голяма част от тях изразиха недоволство от съкращаването на задължителните часове.


Първи възроптаха музикалните и художествените училища, за които часовете по специалността също са намалени. В 11 и 12 клас в тези училища са предвидени по 6 часа на седмица за профилиращия предмет, които не са достатъчни за разгръщане на обучението. Те настовят, че и допълнителните часове няма да са достатъчни за наваксване на досегашните нива. 


В непрофилираните училища в последния етап от образованието пък изобщо няма да се учи музика или изобразително изкуство, а от 8-ми до 10-ти клас часовете за изкуства се намаляват наполовина - от 36 учебни часа, т.е. по 1 час на седмица, на 18 часа за всеки от двата предмета. Така в единия срок ще може да се учи едното, а в другия другото, но не и през цялата година. По тази критика се обединиха и родителите и училищата и обществеността, защото според всеобщото мнение промяната ще означава бездуховно и бузкултурно образование за следващите поколения. 


В отговор Министерството на образованието се срещна с представители на синдиката на учителите и с представители на профилираните гимназии в сряда. От ведомството бяха категорични, че няма да отстъпят от позицията си да намалят наполовина часовете по изкуства за 8-10 клас и да ги премахнат от последните две години. За да смекчат ситуацията обаче обявиха, че обмислят от догодина да може да се държи матура по музика и рисуване в специализираните училища и паралелки.   


Още една осезаема промяна, която също беше посрещната с отпор от синдикати, учители и университетски преподаватели, е


орязването на философския цикъл


Проектът на МОН свива чувствително часовете по философския цикъл, в който сега се включват предметите психология и логика, етика и право и философия. С новия стандарт ще остане само общата формулировка "Философия" при това със съкратен хорариум от 90 часа за периода от 8-ми до 10-ти клас. Идеята на министерството е това съкращение да се компенсира с часовете по гражданско образование от 9-и до 12-и клас, за които са предвидени общо 139 часа.


Сдружението на университетските преподаватели по философия в България излезе с отворено писмо до премиера и просветния министър, с което настоява философските дисциплини да не остават на санитарния минимум заради "прибързани, неаргументирани и недалновидни решения за промени в средното образование". Според сдружението "трудно може да бъде обоснована една концепция за гражданско образование, "изчистена" от философски основания". Председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева пък предупреди, че заради предложението на МОН поне 400 учители по философия могат да останат без работа или да не успяват да си покриват норматива.


Критична беше реакцията и на езиковите гимназии, след като установиха, че часовете за основния чужд език ще са наполовина на досегашните. Вместо по 144 часа на година, както в момента, първият език ще се преподава в рамките на 72 учебни часа, а само в подготвителния (осми) клас ще остане интензивното обучение от 648 часа за годината. Гимназиите се опасяват, че допълнителните часове няма да са достатъчни, а намаленият хорариум ще занижи нивото на езиковата подготовка. 


Намаления на часовете във втория гимназиален етап (11 и 12 клас) има и във всички останали общообразователни предмети, ако не са обвързани с профила на училището. В езиковите и природоматематическите гимназии например, задължителни до края на обучението остават единствено българският език и математиката, първият и вторият чужд език, гражданското образование и физическото възпитание, но отпадат като задължителни историята, географията, физиката, биологията и т.н.


Това не означава, че тези предмети няма да могат да се изучават, но определянето на хорариум по тях ще става с решение на директорите, а не централно от МОН, както е в момента. 


"Невъзможно е да се направи централно учебен план, който да отговаря на нуждите и потребностите на 750 хиляди ученици или да задоволи всички заинтересувани страни с техните противоречиви разбирания за това какво значи да бъдеш образован. Държавата единствено може - но в момента на практика не го прави - да приоритизира кои са уменията/грамотностите, които иска учениците да придобиват в резултат от публичната инвестиция в образованието и да ги оценява добре. Отвъд тези ключови и базови умения, училищата би трябвало да имат пълната свобода да решават с какъв микс от предмети и съдържание ще развиват учениците и каква ще бъде образователната им мисия", коментира за "Дневник" по темата програмният директор на образователната фондация "Заедно в час" Траян Траянов. Според него ролята на държавата е да осигурява на родителите, учениците и университетите достъп до обективна информация за резултатите и качеството на преподаване в дадено училище, не да налага един или друг модел на образование.


Свободата на училищата да избират кои предмети да се учат повече в поледния гимназиален етап ще повдигне въпрос, който предстои да се обсъжда в хода на изготвянето на останалите стандарти -


как ще изглеждат матурите?


Възможно е заради увеличената автономност на директорите, да се получат значителни разминавания в нивото на подготовка по даден предмет дори в две училища с еднакъв профил. Тогава матурата ще трябва да е само върху базовото, т.е. включеното в задължителните часове съдържание, а не в избираемите. Така летвата на финалния изпит може да падне още по-ниско, но от друга страна на последните матури Министерството на образованието обеща да промени формата така, че да е по-съобразен с индивидуалността на децата.

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9149 Неутрално

    Нормалните българи,които имат деца-ученици отдавна са обсъдили и решили,че ако искат да образоват децата си не могат да разчитат на официалната образователна система,частни уроци,школи,курсове и т.н. Получава се че Министерството на образованието,училищата ,инспекторатите са формалност - както МВР,което ако реално функционираше,нямаше да има хляб за 150 000 охранителя, така и с реалната учебна подготовка...

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на double_check
    double_check
    Рейтинг: 229 Неутрално

    По-малко време в училище - по-добро образование за децата! По-малко контакти с хора като образователната министърКА!

  3. 3 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2238 Неутрално

    Когато става дума за образование си имам любим цитат от Марк Твен:"Никога не съм допускал училищните занятия да пречат на образованието ми."Мисля,че това казва всичко.

  4. 4 Профил на exb20476470
    exb20476470
    Рейтинг: 229 Разстроено

    Подкрепете петицията, докато е време! Иначе ще проспите досъсипването на доброто общественото образование, което е цел на продажниците, дирижиращи илитерати и моноглоти.

    http://www.peticiq.com/protiv_naredbi_mon

  5. 5 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 2032 Любопитно

    Щом "летвата" може да пада още по-ниско, всяка натруфена намеса с какво ще помогне на страдащите от безбройните експерименти деца, след като те почти нямат основни знания? Наистина ли тези рИформатори не се замислят, че надграждат върху пясък, след като успешно разместиха здравите основи на образованието?!?

    Коментиране на анализираното, вече...
  6. 6 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 529 Неутрално

    Промените звучат супер! Дано не се огънат пред синдикати и тъпи родители и ги доведат до край

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  7. 7 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1512 Неутрално

    Образованието е като всяко друго нещо - колкото по-малко държавата се меси в него - толкова по-дбре и за обществото, и за хората. Добра е тенденцията да се дава повече автономия и права на училищата да определят профила си, но не е обмислено КАК да стане. Защо например не бяха орязани задължителните часове по математика или по български, а по изкуства и философия - обяснение няма. Нали така или иначе всеки ще може да ги наваксва като ЗИП-ове.
    Освен автономията на училищата, задължителни са поне още 3 посоки - увеличаване на частните училища и пълноправното им финансиране - те доказаха последните години, че са несравнимо по-добри от държавните като резултати - СМГ и няколко езикови с подбрани елитни деца са единствената им конкуренция; 2 - премахване на всички инспекторати и съкращаване на всички уж-образователни и административни структури на държавното образование - функцията им е само да се точат пари, а ползата - никаква; 3 - лицензирането на училищата да става според резултати от изпити след всеки клас или през клас, а всичко останало да си е работа на училищата и на учителите, без да им се меси който и да е, да им обяснява какво и как да правят - хората сами ще се оправят и ще си изберат най-доброто.

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  8. 8 Профил на Ilia Iliev
    Ilia Iliev
    Рейтинг: 340 Неутрално

    До коментар [#7] от "hhhuuunnnn":
    Какво ти образование!
    Всяко общество си го прави удобно за системата си.
    Та България й трябват сервитьори и кравари .
    Не знаеш ли елита ни как ни е продал!
    Защо да дават пари за подготовка на специалисти ,които така или иначене могат да рааботят в България.

  9. 9 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2320 Весело

    [quote#4:"exb20476470"]Иначе ще проспите досъсипването на доброто общественото образование, което е цел на продажниците, дирижиращи илитерати и моноглоти. [/quote]

    И я ми кажи кога пък държавната индоктринация, която в България наричат "образование" е била добра и е помагала с нещо на миналите през нея? Само да споделя, че съм бил в тая система като ученик и през най-славните времена на людмилаживковското передовое образУвание, когато в часовете по музика учехме "гимн СССР-а". Стига вече с тая поредна легенда колко ни било хубаво средното образование и как империалистите искат да го унищожат.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  10. 10 Профил на idiot_idiotov
    idiot_idiotov
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Явно съфорумците твърде много се радват на факта, че държавата се оттегля от образованието, което е напълно разбираемо с оглед глупостите, които всички ние сме били натискани да наизустяваме като малки. Обаче това, за което никой не говори, е отново проблемът с циганите. Нашите мургави съграждани представляват една демографска бомба, която е на път да избухне в следващите децетилетия : нито имат пари за частно качествено обучение, нито имат семейства, които да будат децата напред... Та, въпросът ми е следният : по какъв начин, тези постоянно раждащи се деца ще бъдат "интегрирани" в обществото. Как ще се намали раждаемостта на "етноса" тясно свързана с нивото на образованието... Какво ще работят тези хора след 10, 20 или 30 години? Дали идиотизацията на по-бедните слоеве е умишлена и най-вече дали коалицията БОСТАН си потрива ръцете мечтаейки да властва над "Територията" благодарение на все по-многобройния си цигански електорат?

  11. 11 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2874 Неутрално

    Новите образователни скандарти:

    Основно образование - Да да знае 2+2 = ?
    Средно образование - Да си напише името.
    Висше образование - Да си напише трите имена.
    За повече знания - Доктор хонорис кауза.

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  12. 12 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1170 Любопитно

    Какви са обсъжданията за спорния 12 ти клас?

  13. 13 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1861 Любопитно

    Създаде се целенасочен, умишлен хаос в училищното образование. Създаде се не чрез някакви конспирации за дестабилизация на държавата, а съвсем публично и методично. Създаде се чрез легалните институционални средства на държавата, чрез Закон. Новият закон за училищното образование създава този хаос. Държавата го създава. Законът не просто позволява, а императивно налага две неща:
    -от една страна абсолютна несъвместимост между знанията, способностите и резултатие не само на две училища, но и на двама ученика от две различни училища /елегантно прикрито идеологеми и мантри като "избор", "автономност", "качество", "разтоварване".../;
    - от друга страна се доведе до КРАЙНОСТ едноличната власт на Директорите и новоформираните Граждански съвети /разбирай техните председатели/. Те ще определят какво колко, как да се изучава не само като дисциплини, НО и като съдържание. Безконтролно! С което е напълно възможно да въведат несъвместими или дори съзнателно противоречащи на естествените сега културни, демократични, конфесионални, политически и морални състояния на обществото и държавата. /елегантно наречено "децентрализация"/
    И още нещо. Съществено, но от друг характер. Ролята на Учителя е сведена до абсолютно Нищо. Той вече не е Символ на знанието. Той става обикновен нищо незначещ инструмент. Просто работник. Процес, който течеше така или иначе до сега. Сега вече завършен окончателно.
    Време е да си говорим с имена за всичко това. Има конкректни лица, които са създали доктрината, прокарвали са я, реализирали са я. Това са Йорданка Фандъкова /ГЕРБ/, Милена Дамянова /ГЕРБ/, Величка Стойчева /ГЕРБ/ДСБ/, Даниел Вълчев /НДСВ, ДБГ/, Веселин Методиев /ДСБ/. Тези са основните визионери. Около тях са структурирани затворени групи на "експерти". Финансирано е от няколко не местни НПО. Поддържано е в публичното пространство със съответните медийни пропагандни кампании от техните местни мрежи от НПО.
    Резултатът ще бъдепечален. Не само на личностно равнище. Националналната структура е поставена на карта.
    Законът е вреден.
    От там и планове и стандарти.
    Краен субективизъм, легитимиран чрез силата на държавен Закон.
    Това е.
    !

  14. 14 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1127 Неутрално

    Всяко правителство първо се заема с образованието. Реформите в образователната система през последния четвърт век съсипаха образованието и осъдиха едно поколение на неграмотност. Сега псевдореформите продължават. Матури по музика и рисуване, съкращаване на часовете по език в езиковите гимназии, това са все недомислици на сегашния министър. Колкото повече го реформират, толкова по-некачествено и неефективно е образованието в нашите училища.

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  18. 18 Профил на vicovnic
    vicovnic
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Добре де какво толкова е станало.Учителите щели да работят повече срещу по-малко пари.Нали искаме повишена ефективност и по-малко разходи.Добре е.Разходите същите, те бачкат повече.Супер.Родителите няма да мислят какво да правят с децата си през ваканциите.Децата им ще са на отглеждане в училище.Защо е това пищене за намаляващите знания.ЗА какво са ни много знаещ щом веднага заминават навън.Ама ние само да им плащаме.Ето няма да им плащаме.Супер.Пък туй с философите вече изобщо не е интересно.Господин Танев нали е политолог ли беше социолог ли беше. Е, отваря си работни места за неговите.Философите горите и точка.Отивайте да се жалвате на Радан Кънев.Министърът си е от РБ. Щом от РБ са решили да ви изгорят вас те да се оправят.Ето още намаляване на нашите разходи.Супер.

  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  20. 20 Профил на franklin
    franklin
    Рейтинг: 1757 Неутрално

    До коментар [#13] от "AzDebil":

    +++++++++++++++++++

    Лощото е, че същите тези "визионери" си отгледаха придворни НПО, които подкрепят пагубния ЗПУО и подменят общественото мнение.

    "На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос Оз
  21. 21 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1861 Любопитно

    Специално за философите. Тези които ви отнеха достойнството и лишават семействата ВИ си имат имена. ТЕ го направиха с ясното съзнание, че ви оставят без работа. ТЕ изпитват удоволствие. Директното действие е на министър Танев. ЕДНОЛИЧНО! Той ВИ презира. От него не можете даочаквате да промени нещо с аргументи. Други начини трябват.
    Трябва да се говори с имена вече.
    Решението е взето от интересна по състав група: проф. Петя Кабакчиева /СУ;грант/, Жена му на Танев/грант/, Светослав Малинов /евродепутат; РБ; ДСБ/.
    Тези са! Адресите им са известни.
    Отидете при тях. Запознайте се .
    "Багодарете им"!
    !

  22. 22 Профил на exb20476470
    exb20476470
    Рейтинг: 229 Гневно

    До коментар [#13] от "AzDebil":

    Абсолютно точно! Това са повечето от имената на основните политически марионетки, които играят ролята на кукловоди на (де)Монската централа и на нейната мрежа.

  23. 23 Профил на exb20476470
    exb20476470
    Рейтинг: 229 Любопитно

    До коментар [#13 и #21] от "AzDebil":
    Справедливостта изисква да не пропуснем в списъка на разрушителите на съвременна България и Станишев (БСП), и Орешарски - неговата партийна идентичност ме обърква, но все пак не може да си я мери с тази на Даниел Вълчев (БКП,БСП,НДСВ,РБ-засега). Не е честно да пренебрегнем и действането на ДПС на авансцената и в задкулисието на всичко, в това число и клетото образование.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK