Министерството на образованието върна в плановете часовете по чужд език, философия и физическо

Министерството на образованието върна в плановете часовете по чужд език, философия и физическо

© Георги Кожухаров



Министерството на образованието се е вслушало в множеството критики срещу предложения нов стандарт за учебен план и отстъпва за намаляването на часовете в някои направления. Възстановява се сегашният хорариум по предметите от философския цикъл в гимназиалния етап, както и по физическо възпитание в прогимназията. За часовете по първи чужд език в езиковите гимназии и паралелки се предлага нова схема, която увеличава броя часове в девети клас и оставя достатъчно свободни часове за задължително избираеми предмети, така че да може езиковото обучение да е дори по-интензивно от сега. 


Това обяви пресцентърът на Министерството на образованието и науката в петък. От ведомството поясниха, че в рамките на общественото обсъждане за новия държавен образователен стандарт за учебния план са получени над 250 становища и мнения, много от тях с критики към намалените хорариуми. Част от тях са заради неразбирането на новата философия на Закона за предучилищното и училищното образование, друга - с конкретни искания за увеличаване на часовете по почти всички общообразователни учебни предмети, обяснява МОН.


За разглеждането на обществените мнение и бъдеща работа по образователните стандарти е сформирана работна група, която ще отговаря на гражданските въпроси и критики на имейла: schoolplans@mon.bg. Оттам призозават за повече активност в обществено обсъждане на учебните програми за първи и пети клас, което също още тече. 
 

Най-тежките критики към новия учебен план за гимназиите бяха именно към съкращаването на часовете за някои предмети - например за тези от философския цикъл (психология, логика, етика и право, философия). В този случай целта беше да се освободят часове за въвеждането на новия предмет "Гражданско образование", в който щеше да се включи част от материала от философските дисциплини. Вместо това обаче те ще останат в цялост, а гражданското образование ще се въведе само за 11-и и 12-и клас, решава МОН.
 
Възстановява се и броят на часове, с който учебният предмет физическо възпитание и спорт се изучава във всеки от класовете към настоящия момент. Т.е. отпада предложението да се съкрати с по половин час на седмица за учениците от 3-ти до 6-и клас, "предизвикано от свръхпредставянето на учебния предмет в националния учебен план в съпоставка с изучаването на предмета в другите страни членки на ЕС". 




Министерството ще увеличи отново броя часове, с който предметът чужд език се изучава в задължителните учебни часове в 9-и клас в училищата с интензивно изучаване на език спрямо първоначалния проект, но отново ще остави място допълнителните часове за езикова подготовка да дойдат от избираемите. С предвиденото ново преразпределение на часовете, от 8-ми до 12-и клас  езиковите гимназии биха могли да осъществяват обучението си по два чужди езика с хорариум, по-висок и от настоящия в задължителните и в избираемите часове, посочва още ведомството.


По част от другите критики МОН не отстъпва, но пояснява: 
 

1. Увеличени са учебните седмици за I, IV и VII клас, съответно на 32, 34 и 36, като увеличението е плавно и дава възможност както за по-успешна адаптация на учениците в последния клас от всеки образователен етап към следващия, така и за по-спокойна подготовка за традиционните национални външни оценявания в края на всеки етап. С тази стъпка скъсяваме поне малко голямата разлика между продължителността на учебното време в България и в останалите страни членки на ЕС.
 
2. Подготвените проекти са подчинени на нова образователна философия, в съответствие с която до Х клас вкл. приключва изучаването на основни общообразователни предмети с малки изключения (БЕЛ, математика, чужд език, физическо възпитание и спорт и гражданско образование), за да се освободи място във втория гимназиален етап за целенасочена предуниверситетска подготовка (чрез профилираната подготовка, която по закон може да се осъществява само в ХI и в ХII клас) или за придобиване степен на професионална квалификация (чрез професионалната подготовка, която по закон започва с малък брой часове още в първи гимназиален етап, но същността й е разположена в ХI и в ХII клас, където може да се съчетава и с дуална система на обучение). Това не значи обаче намаляване на общия брой часове по общообразователните предмети, които се изучават до Х клас. Напротив - часовете им се запазват, дори в отделни случаи се увеличават незначително.


3. Наред с това е осигурена възможност за разширяване и задълбочаване на обучението по различни учебни предмети чрез избираемите учебни часове, които всяко училище има автономия да разпределя според възможностите и интересите на учениците си, т.е. всеки един от учебните предмети, изучавани в задължителните часове, може да получи допълнителни часове, като учебната програма за обучението ще бъде разработена според профила и възможностите на учениците в класа.


4. Съществен елемент от новата образователна философия е възможността училищата да избират от различни – 24 рамкови учебни планове, които отговарят на облика на тяхното училище.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8612 Неутрално

    Настроение - тържествено !!!
    Браво - излиза, че МОН е провело успешно ДВЕ реформи !!!

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8289 Неутрално

    Като предлагате нещо,защо не го обмислите и след това да държите на него ,защото е правилно.Само се излагате.

  3. 3 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1086 Весело

    Ломоносов и Кюри ще ги реабилитирате ли?

  4. 4 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 443 Любопитно

    Изглежда, че на МОН ще им трябва много време, докато не разбере, че няма време учениците да знаят всичко. В средното образование следва да се учи профилирано, а за останалото да има по 1 час на седмица за обща култура.
    В днешната ми работа не ползвам нищо от ученото в гимназията по няколко предмета, а и съм сигурен, че е така за повечето хора.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  5. 5 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4032 Неутрално

    Обикновено редът е от обсъждане към решение, но в България изглежда Министреството на Образованието (или образованите) си има свой тертип: "първо се излагаш, после се поправяш.

  6. 6 Профил на dorko
    dorko
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Това министерство се нуждае от нов говорител. Най ще му отива Мариана Георгиева - бившия министър на спорта.

  7. 7 Профил на pentuer
    pentuer
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Тия от МОН вече години наред само се излагат и творят най-големите глупости

  8. 8 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    До коментар [#5] от "daskal1":
    Правят реформа, реформатора професор и виден реформаторски кадър

  9. 9 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1006 Неутрално

    това министерство за какво точно служи?

    освен вече стандартните за българската политика корупция, скандали и опит за ръчно управление на образУвателната система, друго не съм видял.

    кога учителят ще има тежест в тази така наречена система?

  10. 10 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1106 Неутрално

    Целта на образованието е да образова, а не да намерим места за преподаватели по слабо търсени специалности, за да не излязат на пазара на труда. Физическото възпитание е абсолютно необходимо за децата, както и часовете по чужди езици в езиковите гимназии. Предложенията за промяна бяха недообмислена работа, просто за да могат някои чиновници да си отбележат червени точки.

  11. 11 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1769 Весело

    ама много е важно да се пишат диктовки по физическо, спор няма... днес е била от "Малкия принц" ако някой случайно се интересува

  12. 12 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 796 Весело

    [quote#2:"rosiraycheva50._"]Като предлагате нещо,защо не го обмислите и след това да държите на него [/quote]
    Който каквото си може

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  13. 13 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Интересно в това министерство какво пречи на реформаторите да правят реформи, явно акъла или по скоро липсата му

  14. 14 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1792 Любопитно

    Образователното (???) министерство имало било нова философия за реформата, обаче понеже, защото, таковата.... никой извън него не разбира нищо и не, не не, не.....
    Глупости!
    Няма никаква нова "философия". Няма и реформа!
    Има КОРПОРАТИВИЗЪМ и грантаджийство!
    Иначе ни заливат с врели некипели за нова философия. Гении...
    А всичко започна с новия закон за училището. Тодорживковския закон. С ДОБРЕ ЗАБРАВЕНОТО СТАРО, комунистическо, рефлекторно желание да върнеш нещата в 80-те години на 20в. Да УГНЕТЯВАШ!
    Да насилваш СВОБОДАТА! Да заличиш демократичното с неговите средства.
    И НАЙ-ВЕЧЕ да направиш поредното преразпределение на ПАРИТЕ!
    Новият закон на ГЕРБ...
    И неистовото желание на разните "експерти" да се ДОНАЛОЖАТ!
    Като "новата" дисциплина "Гражданско образование". Класически кавър на ИДЕОЛОГИЧЕСКАТА Дисциплина "Научен комунизъм", "реформирана" по късно в "Обществознание", от времето на КОМУНИЗМА. Учебен предмет с една цел - ДА УТВЪРДИ СТАТУКВОТО и да стопира всякаква критическа мисъл. ТОгава имаше и политически изпит. Задължителен. Явно и това ще е следващата стъпка... в "реформата".
    "Свободата е робство".
    На всички тези "реформатори" може съвсем директно да им се зададе следният въпрос: "Как "многоуважаеми" си представяте че ще изглежда диплома , в която имаме оценка "Гражданин - Среден 3" или " Гражданин - мн. добър 5" и т.н.????
    Каква ще е социалната им стратификация в последствие?
    Какво, ще въведете дискриминация по гражданство - за тези с 3 едно, а за тези с 6 - друго.
    Що за недомислица!
    Или предпоставка за привилегированост?
    И това било нова философия?!?!
    Отговаряло било на европейските... ценности?
    НЕ, НЕ Е!
    Ориенталщина Е!
    Новата идеологическа дисциплина "Гражданско образование"...
    Варварският комунизъм в премяната на демокрацията!
    Е, и смяна на думичките...
    Свободата е роБство!
    ЗА ПАРИ!
    НЕ за национални ценности ли идентичност!
    !

  15. 15 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2125 Неутрално

    До коментар [#1] от "karabastun":

    Не можах да разбера един "жизнено важен въпрос"не само за мен ,а и за мнозина от вас /надявам се/!!!
    Ще бъде ли изучавана с предимство МАРКСИСТКО - ЛЕНИНСКА ФИЛОСОФИЯ ???
    Ще се изучават ли най-после в курса по история,ФАКТИТЕ ,ПРЕДСТАВЕНИ ТАКА ОБЕКТИВНО И СЪЩЕВРЕМЕННО предизвикващи сериозен размисъл, показани във филма на режисьора Стойчо Шишков - НАРОДЕН ДОМ НА ТЕРОРА ???
    Гледайте го утре 17 11 2015 г от 17 ч. в Дом на киното в София!
    Мисля,че даже да не сте съгласни с показаното,ще ви накара поне да се замислите!

  16. 16 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1189 Неутрално

    Образователното министерство показва пълната си неадекватност /непрестанно/. Единствената му цел /в която и успява/ е да увеличава неграмотността.

  17. 17 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#14] от "AzDebil":

    5% от българите не са прочели и една книга. "Луната спи, а някой краде птици, само Левски шампион, оле!" Паулу Куелю

  18. 18 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1792 Любопитно

    До коментар [#17] от "Je suis parisien":

    Не ви разбрах. Винаги е имало едни 5%, които не са прочели и една книга. И не само у нас.
    Насила не става.
    Важни са останалите 90%.
    А особенно важни са онези 5% процента, които не са спрели да четат, но и пишат новите книги.
    И това не става насила.
    Но пък те са опаснииии...!
    !

  19. 19 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8612 Неутрално

    До коментар [#15] от "doroteus":

    Моите уважения, но бихте ли обяснили каква асоциация ви доведе тази ужасна къща към МОН - ЗЛОВЕЩО Е !!???

    karabastun1@abv.bg
  20. 20 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1316 Весело

    [quote#18:"AzDebil"]важни са онези 5% процента, които не са спрели да четат, но и пишат новите книги.[/quote]
    Чувствам са кат.."такова", щото оня Иво Сиеомахов се хвалил, че щял ма засенчи с брой издадени книги на глава от населението" Паулу Куелю

  21. 21 Профил на gemeto
    gemeto
    Рейтинг: 685 Неутрално

    [quote#14:"AzDebil"]И това било нова философия?!?!
    Отговаряло било на европейските... ценности?
    НЕ, НЕ Е!
    Ориенталщина Е!
    Новата идеологическа дисциплина "Гражданско образование"...
    Варварският комунизъм в премяната на демокрацията!
    Е, и смяна на думичките...
    Свободата е роБство!
    ЗА ПАРИ!
    НЕ за национални ценности ли идентичност! [/quote]
    Да, но пък невежеството е сила .

    Социализма е най-висшата форма на канибализма .
  22. 22 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 678 Неутрално

    В това министерство сигурно работят големи професионалисти. Мисля, че с моите скромни умения по програмиране мога да напиша алгоритъм, който ще взима по-правилни решения от всичките чиновници там.

  23. 23 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1008 Любопитно

    Защо ВЪОБЩЕ се учи философия? На утрешните програмисти ли ще трябва? Или на гурбетчиите-черноработници?

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  24. 24 Профил на naiden_pravdev
    naiden_pravdev
    Рейтинг: 426 Весело
  25. 25 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    Цялата им реформа е "тука има, тука нема." Реалната реформа изисква да се смени начинът на преподаване и да се осигури нужното заплащане, за бъдат привлечени мотивирани преподаватели. И без простотията "парите следват ученика," която превръща ученика в клиент. За работещи начини на преподаване има достатъчно примери. Работата на "Зедно в час" е само един такъв.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  26. 26 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1792 Любопитно

    До коментар [#21] от "gemeto":


    [quote#21:"gemeto"]Да, но пък невежеството е сила . [/quote]


    ДА разбира се! Съвсем на място.
    Прав сте.
    Едно методично организирано и толкова прагматично употребено невежество ... под прикритието на мантрата за "светло бъдеще" - "качество на образованието"!
    !

  27. 27 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1388 Весело

    Вкарайте малко секси учителки - ще има повече ефект от всичките ви реформи

  28. 28 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 636 Неутрално

    "Увеличаване на часовете за философския цикъл" - това не го разбирам, не мисля че е подходящо за всички училища. По-добре е да е само в профилирани. Май пак бе под натиска на големия брой философи в БГ които зареваха че няма да има работа за тях.

  29. 29 Профил на Антоний Методиев
    Антоний Методиев
    Рейтинг: 494 Неутрално

    До коментар [#28] от "canuck99":

    Не се увеличават. Спрямо сегашното състояние има намаление. Правилно е написано в заглавието - възстановяване. Става въпрос за едно драстично намаляване спрямо първоначалният проектен вариант на учебния план, което и създаде напрежението.

  30. 30 Профил на Антоний Методиев
    Антоний Методиев
    Рейтинг: 494 Неутрално

    До коментар [#23] от "ДСБ+Москов фармацевтична МАФИЯ! Реекспорт-300 млн":

    Можете да зададете въпросът и така „Защо ВЪОБЩЕ СЕ учи граматика, математика, физика, философия, спорт, биология, химия, география, информатика…….?” и да добавите, която пожелаете конкретна професия. Вероятно и лесно бихте намерили довод да не се учи едно или друго.
    Но това ще е отговор за конкретна професионална програма на професионален курс. Средното училище не подготвя литератори, физици, философи, програмисти, биолози, географи …… Средното училище не е занаятчийска школа или професионален курс. Целта и предназначението му е да подготвя образовани до средното културно, светогледно състояние на общество, хора. След това, с тези базови умения и способности, те ще надграждат себе си в конкретни професионални области на кариерно развитие.
    Помислете дали не би изглеждал странно програмист, който никога не е чувал за числата и Питагор. А Питагор е създателят на философската школа на питагорейците. Мисля, че не са необходими други доводи.

  31. 31 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1008 Неутрално

    До коментар [#30] от "Антоний Методиев":
    средното училище само в Балгария подготвя само ЧИНОВНИЦИ! Никакви практически умения, никаква професия-е така, учиш, за да има социална заетост за учителите! Учил съм филоЗофия, нищо за питагор! Липса на практическо познание-най-големия недостатък на нашата образователна с-ма! География-не се набляга на нея у новия Голям брат! Химия-почти нема нужда от нея в средното училище!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  32. 32 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2125 Неутрално

    До коментар [#19] от "karabastun":

    Разбира се!
    В тази къща е потулена и крита голяма част, от меко казано НЕЛИЦЕПРИЯТНАТА за политиците, история на България - преди и СЛЕД 9.09.1944 г.!

  33. 33 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2125 Неутрално

    До коментар [#16] от "daam":

    На всички,които са ми писали / _ / ,явно е удобно децата им да не знаят ИСТИНСКАТА ИСТОРИЯ НА РОДИНАТА СИ и защо сме най-бедната,нещастна и каквото друго отрицателно се сетите държава в ЕС !
    А тези,които имат малко останало чувство за хумор биха погледнали наистина с това си чувство на въпроса ми относно философията,която ще се изучава !

  34. 34 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 628 Неутрално

    [quote#15:"doroteus"]Ще бъде ли изучавана с предимство МАРКСИСТКО - ЛЕНИНСКА ФИЛОСОФИЯ ???[/quote]
    Вероятно НЕ. Философията не е безполезен предмет, предразполага към мислене, спор, четене (който е в състояние да го направи естествено).
    След време не остават трайните познания за изучаваните философи, но несъзнателно се придобиват поведенчески умения.
    .

  35. 35 Профил на dorko
    dorko
    Рейтинг: 385 Весело

    До коментар [#31] от "ДСБ+Москов фармацевтична МАФИЯ! Реекспорт-300 млн":

    Щом и от химията няма нужда... Тогава фармацевтичната мафия няма да може да бъде преборена.

  36. 36 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 678 Неутрално

    Виждам по минусите на разни коментари, че има много защитници на предметът Философия. Някой от тях може ли да каже защо той трябва да остане в учебния план?

  37. 37 Профил на vicovnic
    vicovnic
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#31] от "ДСБ+Москов фармацевтична МАФИЯ! Реекспорт-300 млн":

    Всичко им е сбъркано на реформаторчетатат в тея реформа.На бизнеса не му трябват химии, географии, философии...На нас от бизнеса ни трябват послушни, изпълнителни, лоялни работници.Не ни трябват многознайковци.Трябват ни безпрекословно изпълняващи!Не ни трябват никакви простотии за предприемачество.Аман от предприемчиви бедняци дето посагат на нашия бизнес.На бедняците им трябва само здрава дисциплина и твърдо набиване в канчето къде им е мястото.Тука е мястото на новото дето го подкрепи ГЕРБ в предмета гражданско убразование.Само туй е достатъчно.Ама до гуша ни дойде в бизнеса от безплодни реформи.Реформата трябва да раздели бедните от богатите.Нашите на богатите деца знаем къде и кво да ги издяламе.За бедняците само твърда дресировка с минимум ефтино учене.

  38. 38 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1008 Весело

    До коментар [#35] от "dorko":

    в общообразователното училище е прахосване на пари да се учи химия. А фармацевтичната мафия ще си набира работници измежду завършилите химически техникуми Нефтохим и други останали мастодонти-също!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  39. 39 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1008 Неутрално

    [quote#35:"dorko"]Тогава фармацевтичната мафия няма да може да бъде преборена. [/quote] Никоя мафия нама да бъде преборена у нас в близките 20 години! Ако ще учениците да учат по 100 часа на седмица химия, по 100 часа на седмица физика ... и т.н.

    До коментар [#35] от "dorko":

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  40. 40 Профил на evolutionary
    evolutionary
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Мое мнение е, че и учитлеите има да работят малко по себе си и да усвоят нови знания и да ги прилагат, за да има ефективност: емпатия, сугестопедия: разликата ще е огромна.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK