Димитър Петров за анимацията "Златната ябълка": Любимият ми герой е Вулкан Змей, а прабългарските имена не са случайни

Димитър Петров

© Личен архив / Twitter

Димитър Петров



Днес е последният от десетте дни, които създателите на първото българско анимационно фентъзи "Златната ябълка" си бяха дали в кампанията "Национално предизвикателство Един милион: Да направим българския сериал "Златната ябълка" световно събитие". 


Целта на кампанията е от 16 до 26 ноември да бъдат достигнати 1 милион гледания  в You Tube на трейлъра на анимационния сериал. За филма, идеята за създаването му и любопитни подробности около творческия процес "Детски Дневник" разговаря с Димитър Петров - създател и арт директор на проекта за "Златната ябълка".


Кога и как се запленихте по комиксите, рисуването и анимацията?




- Около 16-годишен започнах по-сериозно да се занимавам с анимация, като първоначално ме заинтригува 3D анимацията. Тогава исках да правя компютърни игри. По-късно, когато си намерих първата работа (бях на 19 години), реших, че искам да правя анимационни филми и заминах да уча във Великобритания. Винаги ми е било интересно да рисувам и да гледам анимация и винаги съм се чудил как точно се измислят тези светове и персонажи. Работата ми в Cartoon Network беше сбъдната мечта, там за пръв път видях какво е необходимо, за да функционира едно студио на световно ниво.


Разкажете повече за себе си и работата си в Cartoon Network.


- В Cartoon Network работих за "Изумителният свят на Гъмбоул", като работата ми се състоеше в това да планирам кадрите и декорите. Правех скица на декора и поставях всички персонажи, маркирах къде започва движението им, дали и как се движи "камерата" и т.н. После този "план" на кадъра се пращаше за довършване от аниматорите и художниците по декори. Иначе, завършил съм University of Westminster в Лондон и специализирам в правене на декори. Всички декори за "Златната ябълка" са мое дело.


Ваша е идеята за "Златната ябълка", как успяхте да я реализирате, да съберете толкова много български аниматори?


С повечето хора от екипа се запознахме онлайн, включително и с главния дизайнер на персонажи по проекта - Светла Радивоева. Мисля че това, което ни обединява, е желанието да покажем българския фолклор по един съвременен и интересен начин. Вече над три години разработваме проекта, като последните няколко месеца правихме първия трейлър. В момента екипът на "Златната ябълка" се състои от 25 човека в 6 държави, основно българи с опит в някои от най-големите студия за анимация.


Защо се нарекохте студио "Змей"?


Защото според нашия фолклор от косите и брадите на змейовете излизат облаците и мъглите. Нашето студио е "облачно" - тоест, нямаме физически офис, а всичко става онлайн (в "облака") и от там - студио "Змей".


От 3 години създателите на анимацията работят по нея. Кога и как съумявате?


За това време успяхме да разработим визуалния стил на сериала, дизайна на главните ни герои и локации, както и сюжета на целия първи сезон. Всичко, което виждате, е правено без абсолютно никакво финансиране. Събрахме и основния ни екип и реално погледнато, ако намерим необходимата финансова подкрепа, можем да започнем работа по самите епизоди още следващата седмица. Тук е мястото и да благодаря на страхотния ни екип за отдадеността и времето, което влагат в проекта - почти всички работят на пълен работен ден и след като се приберат от работа, сядат и продължават да рисуват за "Златната ябълка". За жалост, трейлърът е последното нещо, което можем да направим по този начин.


Очевидно трейлърът няма да успее да набере 1 млн. гледания до 26 ноември. Имате ли план "Б" за финансиране на проекта?


Разбира се. В момента тече кампания за набиране на средства за пилотния епизод на сериала, като след това ще се свържем и с потенциални дистрибутори за проекта. Един милион беше число, което ние си поставихме като предизвикателство. Броят гледания беше начин да докажем интерес към проекта, а при страхотната положителна реакция към трейлъра мисля, че успяхме да постигнем целта си.


Все пак, продължавайте да споделяте и да показвате трейлъра, защото колкото по-популярен е проектът, толкова по-лесно ще можем да намерим финансиране и да го реализираме. Тук е мястото да благодаря и на всички, които реагираха на трейлъра - за положителните коментари и страхотната подкрепа, която получихме. Положителната реакция и множеството писма ни заредиха с още повече хъс и желание да продължим и да направим всичко възможно "Златната ябълка" да стане реалност.


Героите ви преодоляват предразсъдъци, учат се да вземат решения и на отговорност от последващото от това. Защо избрахте толкова сложна сюжетна линия и трудни характери, наместо лесни за възприемане образи?


Фолклорът ни е многопластов и мисля, че сюжетът на един подобен проект би трябвало да носи същия дух. Интересното при българския фолклор е това, че почти нямаме изцяло положителни или изцяло отрицателни персонажи - повечето ни фолклорни същества могат да бъдат както добри, така и лоши, в зависимост от отношението на човека към тях. Все пак, нашите главни герои имат повече положителни качества и мотивите им за действия биха били разбираеми за всеки. А светът, в който те са поставени, макар и фантастичен, прилича много на нашия по това, че всяко решение си има последствия и човек трябва да е готов да ги понесе.


С консултациите на доц. д-р Вихра Баева от Института по фолклористика към БАН няма да бъдат допуснати отклонения или неточности в представянето на фолклорни и митологични герои. Вие лично какво ново научихте за тях?


Научих много за нашият фолклор. Например, че самодивите имат колан, направен от дъга и че всъщност могат да летят. Заедно с Вихра и част от екипа посетихме село Пирин, където пък има "змейска" къща и няколко много интересни легенди. Въобще, разнообразието от легенди е огромно и Вихра много ни помага, като ни насочва към източници или директно ни разказва за интересни елементи от нашия фолклор.


На какво възпитава, учи, какво дава "Златната ябълка" на подрастващите?


"Златната ябълка" носи съвременно разбиране за корените ни, анимацията показва типично български фолклорни същества – змейове, кукери и самодиви по един съвременен и готин начин, като освен това ни напомня какви можем да бъдем и какви сме били. Положителните персонажи в сериала са носители на същите качества, които срещаме и в нашите народни приказки – те са работливи, горди и задружни. Не се плашат лесно и имат силно развито чувство за справедливост, като са готови да се борят до последно за това, в което вярват.


Замисълът ви е със "Златната ябълка" да се върнете да работите в България и - още повече - да привлечете чужди аниматори. Как?


С интересни проекти. Засега реакцията към "Златната ябълка" е много положителна и има голям интерес от професионалисти от някои от най-големите студиа в Европа. Повечето ми колеги не са чували много за България и като се сблъскат със "Златната ябълка" остават много приятно изненадани. Идеята ни е "Златната ябълка" да е първият проект на едно студио за анимация, което да се фокусира върху производство на съвременни филми със сходна тематика, предназначени както за нашия пазар, така и за чужбина. В това студио редом до доказани професионалисти със страхотен опит ще работят и млади български таланти, като така ще стимулираме предаването на знание и добри практики. Съответно, този опит ще бъде приложен и при бъдещите проекти на студиото.


Защо в България няма поле за изява на талантливите аниматори? Защо те работят за чужди студия?


В България като че ли комерсиалната анимация така и не се е развила (с едно единствено изключение от последните години) и единственото, което се прави, е фестивална анимация, която не е предназначена за широка публика.


Държавата финансира единствено късометражни филми – тоест, малки проекти, които не развиват индустрия или пазар, а могат да се надяват главно на фестивални успехи. Съответно, талантливите български аниматори и дизайнери или трябва да работят за чуждестранни компании, най-често в сферата на специалните ефекти и компютърните игри (при игрите има по-голямо поле за изява, дори и няколко много добри родни студия), или да напуснат страната, за да работят за големите производители на анимация извън България. Това според мен е голяма загуба, защото имаме страхотни художници и аниматори. За щастие тази тенденция като че ли започва да се обръща.


Защо, мислите, ще е интересен сериалът за чужденци? С какво ще ги грабне, впечатли, задържи?


С една съвременна история, поставена в един изцяло нов, екзотичен и фантастичен свят. Целта ни е да се движим по една много тънка граница между фолклорно и съвременно, което е отразено и във визуалния стил на сериала. Така смесваме вече позната стилистика, базирана на американския илюстратор Айвън Ърл, с едно ново влияние – характерните български шевици, костюми, орнаменти и архитектура. Колкото повече нашите главни герои навлизат в този фолклорен свят, толкова повече българските елементи ще преобладават.


Коя е най-интересната история за змей, която сте чувал?


Като че ли са твърде много, за да преценя. Има много интересни елементи като това, че змеят няма нищо общо с дракон например, или че може да се превръща в пауново перо. Също така фактът, че змейовете не са изцяло добри или лоши, а по-скоро са към положителните персонажи. Едва ли не всяко село си е имало змей, който да го пази и да се бие със змейовете на съседните села. Може би най-интересното е, че от техните бради и коси излизат облаците. Когато змейовете се ядосат, те вадят гръмотевици от тези облаци и ги хвърлят по враговете си. Затова когато е имало гръмотевична буря, хората са казвали, че змейовете се карат. Ламята пък няма нищо общо със змея – тя е изцяло друго същество, а не женски змей. Змейове си имат змеици.


Кой ви е любимият персонаж от "Златната ябълка" и защо?


Всичките са ми любими. Много харесвам Вулкан Змей – чисто дизайнерски, той е голямо предизвикателство, защото досега никога не сме виждали анимационен змей. Като характер също е много интересен, но не ми се иска да издавам твърде много за него. Балканджиите също са ми любими, защото са събирателен образ на повечето ни положителни качества като народ и са много борбени и горди.


Разкажете завръзката


Вихра е 14-годишна, упорита и целенасочена. Тя е родена от връзка между змей и човек и има облак вместо коса. Когато се ядоса, този облак става буреносен. Вихра тръгва да търси златната ябълка, за да предотврати назряващата война между хората и горските същества и духове в нейния роден град. Заедно с нея на това приключение тръгва и най-добрата ѝ приятелка - самодивата Тина-Пакостина.


По пътя към ябълката те се срещат с другите двама главни герой - кукерите Влад и Бран. Те идват от един далечен край на този свят, където горите са пълни само с агресивни и много опасни горски същества и духове. От малки Влад и Бран се учат как да бъдат кукери и да се бият с тези духове, използвайки магическите си чанове и специалните си кукерски костюми. Те търсят златната ябълка за да възстановят "кукерският наръчник" - книгата, в която е описано как се правят магическите чанове и която се счита за източник на кукерската магия.


Оказва се, че за да намерят ябълката, Влад и Бран ще трябва да се съюзят със змейската дъщеря Вихра и самодивата Тина-Пакостина. Така започва нашето приключение, чийто първи сезон ще е 24 епизода, по 24 минути всеки.


Издайте малка тайна предварително само за читателите на "Дневник" - нещо, което не сте споделяли досега.


Наличието на прабългарски имена на някои от градовете и регионите в света на "Златната ябълка" не е случайно. Кубер планина и град Хан имат много основателна причина да се наричат по този начин и това ще бъде преплетено и обяснено в сюжета на сериала.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK