Петокласниците се затрудняват с отворените въпроси

Петокласниците се затрудняват с отворените въпроси

© Красимир Юскеселиев



Петокласниците се справят по-успешно със задачите с избираем отговор, задачите със свободен отговор ги затрудняват, трудности изпитват и при създаването на кратки свободни текстове.


Този е един от изводите, направен след обобщаване на резултатите от проведеното на 22 октомври Национално външно оценяване на четивната грамотност на учениците от V клас по изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014 – 2020). Обобщените от Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование резултати бяха представени на пресконференция в днес в министерството на образованието.


Повечето от учениците в V клас имат добра базова грамотност, която позволява уменията им в областта на четивната грамотност да бъдат усъвършенствани в прогимназиалния етап, показват още резултатите.




Децата в пети клас работят по-добре с повествователни текстове, проблем за тях обаче се оказват съставните текстове и текстовете с инструктивен характер. 


Петокласниците демонстрират увереност при решаване на задачи за намиране и извличане на информация от текста и се справят с обобщаването и тълкуване на текст. На-големите им затруднения са свързани с осмислянето и оценяването му, показват още данните.


Според разбивката постиженията в четивната грамотност на момичетата и момчетата в V клас са много близки като резултат. Значителни обаче се оказват разликите в резултатите според говоримия в семейството език (среден резултат: 60% от справящите се деца са с български като говорим в семейството език, 39% турски език, 37% ромски език, 47% друг език), изисква бързи и компетентни мерки в организацията на учебно-възпитателния процес, се посочва в изследването.


С най-добри резултати са учениците от Варна, Смолян и Перник, а най-ниски - петокласниците в Пловдив и Шумен.


Изводите от изследването са валидни общо за страната и са представителни за 27-те регионални инспекторати по образованието. Данните са от 272 училища от всички области на България (по една паралелка от училище) сред 5079 ученици от цялата страна.
 


Инстриментариум:


Тест, състоящ се от три текста, върху които са формулирани задачи за четивната грамотност на учениците от V клас. 


Към всеки текст има различен брой задачи, като е балансирано съотношението между задачите с избираем отговор и със свободен отговор.


Броят на задачите е 24, като 15 от тях са с избираем отговор, 9 – със свободен отговор, като само една от задачите със свободен отговор предвижда продуцирането на кратък текст с предварително уточнен обем от 2 – 3 изречения.


Времето необходимо за решаване – един учебен час.


Тестът съдържа задачи, измерващи три когнитивни равнища: откриване и извличане на информация (10 задачи); обобщаване и тълкуване (9 задачи); осмисляне и оценяване (5 задачи)


Използваната таксономия е идентична с използваната в международните изследвания на четивната грамотност. Основните мотиви за използването ù са свързани с диагностицирането на трудности в образователния процес, с правилното определяне на целите и задачите на обучението.


Трите текста са разбираеми и достъпни в съдържателно отношение, текстовете са съобразени и като обем с психофизиологичните особености на учениците в V клас. 


Първият текст е фолклорна приказка, вторият – медиен текст за едно предизвикателство, отправено от 9-годишно момиче към известен актьор, третият – инструктивен текст за правата и отговорностите в интернет пространството. 


Първият текст (фолклорната приказка) е непрекъснат, наративен текст. Този формат е добре познат на учениците в V клас заради продължителната работа по литература в началния етап. Вторият текст може да бъде определен като смесен, защото в него са интегрирани медиен текст и лично писмо. Третият текст е разсъждение, в което присъстват инструктивни елементи.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pixela
    pixela
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Доколкото знам, на Запад отворени въпроси няма - само тип тест. Защо им е на хората да мислят?!

    freedom is another word for nothing else to lose
  2. 2 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 467 Любопитно

    "Значителни обаче се оказват разликите в резултатите според говоримия в семейството език (среден резултат: 60% с български език, 39% турски език, 37% ромски език, 47% друг език)"

    Е, тия проценти не ги разбрах...

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  3. 3 Профил на alexis
    alexis
    Рейтинг: 233 Неутрално

    И понеже имам доста роднини и приятели в това съсловие и ползвам информация от първа ръка си мисля, че статията хвърля грешна светлина по въпроса ! Това си е жива победа , само близо двадесет процента имат затруднения на фона на мазната кал и мизерия в образованието , особенно извън София!

  4. 4 Профил на hipo7777
    hipo7777
    Рейтинг: 402 Разстроено

    Мда, системата не учи на мислене децата. Факт е, че се поощрява зубренето, а не мисленето.
    Показателни са тестовете ПИЗА - под грамотност не се разбира това да можеш да прочетеш, а да го разбереш, което се контролира с елементарни въпросчета...Та според ПИЗА-та сме все по-неграмотни...

  5. 5 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 713 Неутрално

    Направете тест на студентите в момента.. тогава да видите.. Мислят точно като петокласниците..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  6. 6 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 233 Неутрално

    4 клас матури, едни пари се усвояват за да се разбере, какво е нивото.

    Изведнъж в 5 клас ОЩЕ едни пари се усвояват, за да се разбере какво е СЪЩОТО ниво.

    Ами в 4 клас се дават тестове - цялата година всички са насилвани да ги попълват - това предполага проблеми с отворените въпроси и няма нужда от "изследвания"

    Така се крадат постоянно пари за "нови" изследвания ...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK