
© Георги Кожухаров
Образованието е една от тези теми, които винаги предизвикват шум в медиите и обществото, защото засяга косвено или пряко всеки български гражданин. Актуалното по темата са публикуваните в петък учебни програми по всички предмети за учениците във втори, шести и осми клас. Те бързо предизвикаха гръмки заглавия и ожесточени коментари от родители и от експерти. Ето кои са най-честите въпроси около новите учебни програми и техните отговори, събрани от "Дневник".
Какво е учебна програма?
Това е програмата, която учителите трябва да следват в преподаването си през учебната година. Има такава програма за всеки учебен предмет и за всеки клас. Те се пишат на базата на учебния план, който задава по-общата рамка на образованието в съответните направления, а на базата на програмите се пишат учебниците. В тях са посочени задължителните произведения и теми, които ще се разглеждат, както и знанията и уменията, които в края на годината учениците трябва да имат.
Защо се налага смяната на учебните програми?
Защото през септември 2015 г. беше приет изцяло нов Закон за предучилищното и училищното образование, който променя изцяло и философията на преподаването в училищата. Идеята е да се прекратят някои от добре познатите проблеми на българското образование в момента - прекаленото натоварване на учениците с остаряла и безполезна информация, която води до зубрене и не учи на разсъждение. С тази мисъл са направени новите учебни програми, които предвиждат по-малко съдържание и повече време за упражнения и анализ на наученото.
Кой е изготвил новите учебни програми?
За всеки предмет е имало експертна работна група с представители на учителите и регионалните инспекторати на министерството на образованието, които да подготвят предложения в съответствие със закона. Последната такава голяма промяна в учебните програми е била при приемането на досега действащия закон за народната просвета - през 90-те години, казаха за "Дневник" от министерството.
Каква е процедурата?
Законът е началото на дълго чаканата реформа в образованието, а следващите ходове са на министерството на образованието - изготвянето на учебните планове и на нови учебни програми. След това издателите на учебници ще имат определен срок, за да напишат новите учебници.
Това ще става поетапно, като всяка стъпка ще се подлага на обществено обсъждане. За момента са готови само новите учебни планове и програми за първи и пети клас, които не се различават много от досегашните, защото базовите знания са си базови знания. В момента тече срокът за издателите за нови учебници за тези два класа, както и общественото обсъждане за следващите. Когато общественото обсъждане приключи, издателите ще имат около година да напишат новите учебници. И там процедурата е дълга и изисква съгласуване с учителите.
Кога ще влязат в сила новите учебни програми?
В предходните и заключителните разпоредби на закона са посочени сроковете, в които ще се прилага той - първите промени влизат в сила още от учебната 2016/2017 г. с нови програми и учебници за учениците от първи и пети клас. Следващият срок е от учебната 2017/2018 г., когато ще се въведат учебните програми, които се обсъждат в момента - за втори, шести и осми клас.
Какво означава обществено обсъждане и кой може да участва?
Министерството на образованието и науката публикува предложенията си за учебните програми за втори, шести и осми клас, но те подлежат на обсъждане и промяна. Ведомството даде срок до 22 февруари, в който всеки запознат и заинтересован може да прати мнението си по програмите. Достатъчно е да пише на официалния имейл на министерството. Сега действащите програми за всички класове са публикувани отново на сайт на МОН.
Кои са най-големите промени, които предлага министерството?
Новите учебни програми следват философията на закона от образованието да има по-практична полза - да учи учениците да разсъждават, да имат аналитична мисъл. Затова и част от изучаваните досега произведения по литература например ще отпаднат, така че да се освободи време за повече упражнения и осмисляне на материала. Със същата цел са олекотени програмите и по останалите предмети.
Но по-съществена промяна е, че се пренарежда последователността, в която се изучава литературата като цяло. Тя вече ще следва хронологична и логическа последователност, и ще е съобразена с останалите предмети - например да не изпреварва времеви периоди, които не са преподадени все още по история, както е в момента.
Освен това подготовката за национално външно оценяване след седми и след десети клас ще се улесни от това, че и в двата класа литературата, историята и географията ще са посветени изцяло на темата на изпита - България.
karabastun
Рейтинг: 8282 ЛюбопитноАз не знам как се провежда обществено обсъждане на учебна програма, след като вече в продължение на седмица никой не ми е показал например учебната програма по литература от 1 -ви до 12- ти клас ???? Така си обсъждаме кой за каквото се сети ....
[email protected]zenola
Рейтинг: 602 НеутралноДокато литературата и българският език са натикани в тестове и децата се поставят в положение, че резултатът от теста е най-важен, нито четенето ще върне в училищата, нито грамотността.
Скромно мнение на родител на дете в 8 кл.
xcheffo
Рейтинг: 267 НеутралноДо коментар [#1] от "karabastun":
Заповядай: http://www.mon.bg/?go=news&p=detail&newsId
etty1
Рейтинг: 2282 ВеселоСтатия като тази трябваше да предхожда дебата.
“The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstinдерибеев
Рейтинг: 3019 Неутралнода е нагледно ясно
всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас"на Османската империя и "мястото на българите в нея". Те трябва да знаят за съпротивителните действия на българите през този период, но и да дават примери за "съжителството между традициите на християни и мюсюлмани в този период в празници, обичаи, облекло, храна". При темата за обществото и съвместния живот на българи и турци като ново понятие, което децата усвояват, е записано "толерантност"
Миша
Рейтинг: 771 НеутралноКогато няма истинско обществено обсъждане така ще се получава.
МишаПри нас обсъждането става само по вертикала: МОН-инспекторати-училища се спускат материалите и по обратния път се събират мнения. Като по-горестоящата организация по свой вкус сумираше. Няма никакви дискусии по хоризонтала, в медиите, професионалните издания. За цвят само баба Янка (Такева).
Министърът, макар и коварен е много страхлив и още повече обърква нещата. Неговата мечта е да започне да разпределя европейските пари.
foure
Рейтинг: 674 НеутралноОтпадане на някои произведения от задължителните програми и учебници цели в едни определ региони да се забрави историята или изцяло да се подмени. Да няма спомен и самосъзнание. И не се заблуждавсйте, в София и други големи градове може и да се изучават под една или друга форма, ама в източните части на страната ще има турцизиране и ислямизиране на наделението. И вина ще имат шайката управляващи ни сега и ние, които не ги контролираме.
Публикувано през m.dnevnik.bg
bateVal
Рейтинг: 510 НеутралноПозволявам си да цитирам едно мнение от ФБ:
В новите програми по литература задължително да се вкарат следните автори и произведения: Григорий Цамблак, Димитър Кантакузин, Поп Пейо, Матей Граматик, "Многострадална Геновева", "Ловчнският владика", "Изгубена Станка", "Злочеста Кръстинка"... Тогава може да очакваме децата от 21 век, които имат достъп до цялата световна литература през Интернет, да заобичат четенето на книги, да се научат да пишат грамотно и да пораснат едни страхотни български патриоти... Все съм си мислела и винаги съм спорела с майка ми (дори вчера), която е учител по литература, и с всичките ми учителки по български, че произведенията, които се изучават трябва да са интересни на учениците, за да има ефект от цялото учене на този предмет, а не да се превръща в една безкрайна досадна поредица от "Какво е искал да каже авторът?", "Какво мисли лирическият герой?", "Какво е казал Панаталей Зарев за книгата и автора?" и т.н. Това води единствено до "блестяща езикова култура, фин изказ и способност да се разсъждава логично върху текст" - примерите ни заливат като огромен водопад - "впредвид", "входирам", "на 100 процента", неспособност за се използва правилно пълен член, неправилната употреба на "който" и "когото" и още много и много ..
znaya
Рейтинг: 878 НеутралноЛюбопитно по повод "Бай Ганьо в банята", хиперактуално пред вид, че сега забраняват къпални в Германия за търсещи убежище, понеже имало случаи на: мастурбация в джакузи, опипване на жени, дефекация в детския басейн.
Тъй че може би тъкмо това сега ще проговори доста правилно на децата, много добре ще им намести историческия фокус за това кои сме и какви сме ние, българите.
Иначе все нещо ще отпада, то е ясно. Вървим напред, това го знаят и спортистите.
тулса
Рейтинг: 4117 ЛюбопитноФилософията на закона( отразена в програмите....) била от " образованието да има по-практична полза.."
И аз съм за подобен прагматизъм.
Зара
Рейтинг: 340 НеутралноДо коментар [#3] от "xcheffo":
Публикувани са част от учебните програми, както се вижда ясно на посочения линк. А къде са останалите?Кога ще ги видим в тяхната цялост?И защо обсъждането е на части? Възможностите са две:
1. чиновниците не са готови с всички учебни програми,т.е. нямат крайна визия какво ще учат децата ни за целия курс на обучение, което ще доведе до концепция, състояща се от съшити парчета и съответно лишена от смислена същност,но обогатена с много пропуски;
2. чиновниците имат всички учебни програми, но ги поднасят на части, за да прокарат тенденции, неприемливи за голяма част от родителите.
flashlight
Рейтинг: 221 Гневно"Министерството на образованието и науката предложи "съвместно съжителство" като коректна формулировка на 500-те години турско робство. Това стана ясно по време на представянето на плановете на новите учебни програми по "История и цивилизация" за 2-ри, 6-ти и 8-ми клас. Децата ще изучават по история и темата за българите в османската политическа система"
Да спориш с простак е безсмислено, достатъчно е да му дадеш повод да си покаже простотията."съвместно съжителство" а може би "брак по сметка" ???
И това ако не е гавра с паметта на българските герои
kukam
Рейтинг: 274 Неутрално- Даваш ли, даваш, Балканджи Йово,
хубава Яна на турска вяра?
- Море, войводо, глава си давам,
Яна не давам на турска вяра! -
Отсякоха му и двете ръце,
та пак го питат и го разпитват:
- Даваш ли, даваш, Балканджи Йово,
хубава Яна на турска вяра?
- Море, войводо, глава си давам,
Яна не давам на турска вяра! -
Отсякоха му и двете нозе,
та пак го питат, разпитват:
- Даваш ли, даваш, Балканджи Йово,
хубава Яна на турска вяра?
- Море, войводо, глава си давам,
Яна не давам на турска вяра! -
Избодоха му и двете очи,
и го не питат, нито разпитват,
току си взеха хубава Яна,
та я качиха на бърза коня
да я откарат долу в полето,
долу полето, татарско село.
Яна Йовану тихом говори:
- Остани сбогом, брате Йоване!
- Хайде със здраве, хубава Яно!
Очи си нямам аз да те видя,
ръце си нямам да те прегърна,
нозе си нямам да те изпратя!
dokoro
Рейтинг: 592 НеутралноАко е вярно, че обучението по история ще почва с античността, приветствам!
etty1
Рейтинг: 2282 Неутралноhttp://reduta.bg/v2/article/%D0%B8%D1%81%D1%82%D0% BE%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%B1%D0%B5%D0%B7-%D0%B8%D1% 81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%B7%D0%B0-%E2% 80%9E%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F%E2 %80%9D
“The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. BoorstinДобре защитена теза, без да плаща данък на провокациите.