Как се печелят олимпиади, или петимата от СМГ

Как се печелят олимпиади, или петимата от СМГ

© Личен архив / Twitter



С куп медали се прибраха българските ученици от 12-та международна Жаутиковска олимпиада, която се състоя в Казахстан през януари. Общо 5 златни, 4 сребърни и 1 бронзов медал спечелиха те за България в престижното международно състезание за специализирани физико-математически училища.


Днес "Детски Дневник" ви среща с петимата младежи, спечелили златни медали:


Виолета Найденова (златен медал по математика) е ученичка в 11-ти клас на Софийската математическа гимназия (СМГ). Дотук е спечелила около 30 медала по математика от различни национални и международни състезания и казва, че важните от тях са 7.




Деница Маркова (златен медал по математика) учи в 12-ти клас в СМГ, а математиката й е едно от основните занимания вече 9 години. В 6-ти клас е участвала на първото си международно състезание - KIMC в Южна Корея, където е спечелила сребърен медал. Оттогава всяка година взема международни медали, като последните са златен медал от Жаутиковската олимпиада и сребърни от Балканиадата и Момичешката олимпиада.


Александър Чергански (златен медал по математика) е дванадесетокласник в СМГ. От 5-ти клас е в гимназията, оттогава и се занимавам предимно с математика, впоследствие и с информатика и физика. Участвал е в много национални и международни състезания, не може да посочи и броя на медалите, които е спечелил.


Светлин Тотев (златен медал по физика) е в 12 клас на СМГ. Участва в състезания по физика, математика, информатика, математическа лингвистика, астрономия и астрофизика. Не знае колко са медалите му от националните състезания, броил е само международните медалите: два бронзови по астрономия и астрофизика и два златни по астрономия и физика.


Христо Венев (златен медал по информатика) - дванадесетокласникът от СМГ е първенецът на националния олимпийски отбор по информатика от няколко години насам. От 2010 г. е участвал в общо 11 международни олимпиади по информатика, от които има спечелени 11 медала - 9 златни и два сребърни. Занимава се с информатика от 5 клас.Как се подготвяте за олимпиадите? Кой ви помага?


В. Н.: Подготовката се състои от три основни части. Разбира се, трябва да се работи вкъщи, но го правя вероятно по-малко, отколкото някои хора биха предположили и отколкото повечето ръководители биха искали, като не се гордея с последното. От голямо значение е подготовката в училище – има школа по математика всяка седмица.


Друга важна част са школите, които се организират от националната комисия, съставена от членове на Института по математика и информатика към БАН. За всяко международно състезание се прави предварителен подбор на националния отбор. Седмицата преди олимпиадата е истински напрегната за участниците - четат се лекции и се правят тренировъчни контролни.


Състезанията са сами по себе си подготовка, като резултатите от три национални надпревари (Есенни, Зимни и Пролетни) и Националната олимпиада по математика определят рейтинга на различните участници и разширените отбори за международните олимпиади.


Д. М.: В зависимост от фокуса на състезанието, подготовката се провежда в школи в БАН или СМГ, но разбира се основната тежест пада върху самоподготовката. Лекторите в БАН и учителите в СМГ са безценни - те ни дават идеи, задачи и ни подкрепят.


Ал. Ч.: Посещавам съботните школи в СМГ още от 5-ти клас. Участвам в подготовки, организирани от Института по математика и информатика (ИМИ) към БАН. Постоянно решавам на задачи от различни източници и не спирам да уча теория. Помагат ми преподавателите от СМГ, лекторите от Института по математика и информатика (ИМИ) към БАН, мои съученици и семейството ми.


Св. Т.: Ходя на школи. Помагат ми учителите, които водят тези школи, както и учителите ми в училище. Освен това учителите ми и по другите предмети също подпомагат подготовката, това е характерно за СМГ.


Хр. В.: Започнах подготовката си в школите по информатика на СМГ, за което благодаря на г-н Явор Никифоров (Яшо), г-н Евгений Василев, както и на г-н Бойко Банчев. Посещавал съм и национални лагер-школи по информатика.


Какво е обстановката на олимпиадите, напрегнато ли е или спокойно? Сприятелявате ли се с конкуренцията?


В. Н.: Бих излъгала, ако кажа, че съм напълно спокойна по време на състезанията. Понякога не съумявам да надвия притесненията, въпреки че те наистина не спомагат по никакъв начин за по-добро представяне. Колкото до конкуренцията, интересно е да се запознаеш с хора от всички краища на Земята.


Виолета Найденова

© Личен архив / Twitter

Виолета Найденова


Д. М.: Трудно може човек да види по-напрегната ситуация от вечерта преди състезание. Олимпиадите са най-вече психическо натоварване и често се получава магически кръг: "Притеснен съм, че ще се притесня преди състезанието". Конкуренцията никога не е била проблем лично за мен - аз винаги предпочитам да мисля, че се състезавам срещу задачите, не срещу другите ученици.


Ал. Ч.: Преди повечето състезания за мен обстановката е леко напрегната, но след като мине състезанието, става по-спокойно и много често се сприятеляваш с хората от другите отбори.


Св. Т.: На състезания не съм напрегнат, защото съм свикнал - от години се участвам на състезания.


Хр. В.: Сравнително спокоен съм на състезанията, а голяма част от приятелите ми са други състезатели по информатика. Някои от тях не живеят в София и на олимпиадите имаме възможност да се видим.


Какво е математиката/физиката/информатиката за теб - работа или забавление?


В. Н.: И двете. Понякога покрай състезанията забравям, че се занимавам с математика, защото наистина ми харесва. Предполагам това е съвсем в реда на нещата – трудно е да отделяш редовно време за каквото и да е, без да има моменти, в които "губиш вдъхновение".


Д. М.: Забавление, разбира се. Все пак сама съм избрала да върша това и да отделям от свободното си време. 


Ал. Ч.: И работа, и забавление. Работа, защото олимпиадите имат състезателен характер и понякога са напрягащи, а забавление, защото кефът от решаването на по-трудни задачки е голям.


Св. Т.: Физиката е забавление за мен, но се надявам да е и моя професия, което не пречи да продължи да бъде забавление. Все пак в една професия не е важна само заплатата, но и удоволствието от самата работа.


Хр. В.: Засега забавление.


Трудна ли е математиката/физиката/информатиката? Всеки ли може да я научи?


В. Н.: Математиката е като всичко друго. Човек трябва да притежава определени дадености, талант, за да започне, но оттам нататък всичко е труд. Смятам, че много  хората имат качествата да занимават с математика – в крайна сметка се иска способност за проследяване на логическа поредица от малки стъпки. След това много други фактори оказват влияние – желание за работа, любов към предмета. В началото е важен и преподавателят.


Деница Маркова

© Личен архив / Twitter

Деница Маркова

Д. М.: Със сигурност всеки може да научи училищния материал. Състезателната математика е по-трудна, по-малко алгоритмична и много повече разчита на идеи и творчески хрумвания. За да се развие усетът за такива задачи трябва много време, но все пак вярвам, че ако би се справил всеки, който подходи без страх.


Ал. Ч.: Трудността на математиката зависи от това колко се задълбочаваш в нея. Ако обичаш предизвикателствата и се занимаваш с по-трудни концепции, ще има моменти в които ще ти е трудно. И никой не може да научи математиката... тя няма край.


Св. Т.: Всеки може да научи физиката, стига да има интерес. Проблемът е, че повечето учители по физика в България, а и по другите предмети, не се опитват да помогнат на учениците си да проявят интерес към предмета, който преподават.


Хр. В.: Информатиката е трудна, но всеки може да я научи.


Дайте съвет към някой, който не е много добър в математиката/физиката/информатиката - как да я разбере по-лесно?


В. Н.: Предполагам е важно да не подхожда с ненавист към всичко, което се определя като "математика". В математиката има области, много по-различни от онова, което се преподава в училище.


Д. М.: Математиката е странна в отношението, че не базовият материал ти дава да разбираш напредналия, а наопаки. Просто трябва човек да се опитва да хване логическите връзки и да разбере как всеки урок всъщност доказва някои от предишните.


Александър Чергански

© Личен архив / Twitter

Александър Чергански


Ал. Ч.: Хората не трябва да мислят за математиката като за зубърски предмет, при който единственият начин да се справиш е да назубриш някакви формули. За да ти потръгне в математика, трябва да търсиш логическите връзки, които правят нещата по-интуитивни.


Св. Т.: Трябва първо човек да може да разбира някои основни неща, преди да започне да се занимава с по-трудните, иначе само ще се обърква все повече и повече. Освен това математиката е доста полезна при разбирането на физиката. Важно е да не приемате физиката и математиката като нещо много трудно, защото ако не мислите, че ще се справите с научаването им, наистина няма как да стане. Трябва да сте уверени че можете да я научите и ще ви е по-лесно.


Хр. В.: Ако някой иска да научи информатиката, трябва да продължи да се опитва. Добре ще е да потърси помощ от учителите на школите.


Смятате ли наум?


В. Н.: Не притежавам невероятни умения в това отношение. Нерядко дори и когато смятам на хартия, правя грешки. На последното състезание обърках отговорът на една задача, защото написах, че две на втора е две. За мой късмет, в олимпиадите по математика е важен подходът към задачата и стъпките, по които поема човек, за да я реши. Решенията се описват и една техническа грешка не е фатална, особено когато е към края на решението. На въпросната задача получих 5 точки от 6.


Иначе има и друг вид състезания, в които крайният отговор е единственото, което има значение. Обикновено това са състезания, в които има повече на брой по-лесни задачи за малко време и е важна скоростта и способността да се смята правилно.


Христо Венев

Христо Венев


Д. М.: Опитвала съм се, но съм ужасно зле. Известна сред състезателите е шегата, че математиците се справяме зле с аритметиката.


Ал. Ч.: Да.


Св. Т.: Този въпрос е безсмислен. Напълно достатъчно условие, за да може да се каже, че човек може да смята наум, е той да може да брои. Не се сещам за човек, който да се затруднява с броенето.


Решили ли сте вече какво ще учите? Към какъв университет ще се насочите?


В. Н.: За момента смятам да продължа с математика във Великобритания или Франция.


Д. М.: Избрала съм си специалност "Математика и компютърни науки". Преди да направя своя избор за нещо толкова важно като университет, бих искала да видя всички варианти и да изчакам отговори от много места.


Ал. Ч.: Компютърни науки и/или математика. Не съм решил къде ще уча, но опциите са между България, Великобритания и САЩ.


Св. Т.: Най-вероятно ще уча в Кембридж. Вече са ми изпратили оферта оттам.


Хр. В.: Ще уча Компютърни Науки. Колебая се между няколко университета.


С какво искате да се занимавате?


В. Н.: Все още не съм сигурна. Когато придобия по-ясна представя за различните възможности, ще мога да направя избор.


Д. М.: Все още бих искала да стана астронавт, но за съжаление е по-вероятно да се насоча към работа по оптимизация на алгоритми. Ако някога огромната 20MB  снимка се качи във Facebook с 0.1 секунда по-бързо, ще знаете, че аз съм го направила.


Ал. Ч.: Не знам. Най-вероятно с нещо иноваторско в науката - математика и компютърни науки.


Св. Т.: Възнамерявам да се занимавам с научни изследвания.


Какво още искате да постигнете? За какво мечтаете?


В. Н.: Нямам големи амбиции относно професионалното си развитие. Бих искала да намеря нещо, което ми доставя удоволствие (поне през по-голямата част от времето) и да е достатъчно, за да водя нормален живот. За мен по-важни са семейството и приятелите. Надявам се след като завърша висшето си образование да се върна в България при близките си.


Д. М.: Бих искала да мога да оставя някаква следа върху света, повече от 0.1-та секунда. Голяма моя мечта би било да работя редом с NASA или CERN над някой проект или откритие.


Ал. Ч.: Искам да постигна баланса между приятна работа, семейство, приятели, свободно време и т.н.


Светлин Тотев

© Личен архив / Twitter

Светлин Тотев


Св. Т.: Имам много мечти за бъдещето си, но предпочитам да не ги споделям, за да не излезе като провал, ако не постигна целите си.


Какви са хобитата, интересите ви извън математиката? Какво правите в свободното си време?


В. Н.: От малка се занимавам с балет. Продължавам да ходя на репетиции, това помага ми да се разтоваря. Обичам да чета книги, предимно художествена литература. Със семейството ми често излизаме на разходки в планината.


Д. М.: Занимавам се с четене, компютърни игри и гледане на анимационни филмчета. Хобитата ми са плетене и ЛАРП (ролплей на живо, нещо между исторически възстановки и интерактивен филм), както и опити да науча елфически.


Ал. Ч.: Чета, гледам сериали, слушам музика, свиря на китара, жонглирам, излизам с приятели, спортувам.


Св. Т.: ​През свободното си време играя игри с приятелите си, карам уиндсърф, ски, колело... Практикувам още много други спортове. 

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Долен лев педал
    Долен лев педал
    Рейтинг: 225 Любопитно

    Колко от тези талантливи деца,ще останат в България!?
    Като гледам антропологичните видове на улицата,отговора е някъде около нулата!?

    Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.
  2. 2 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 279 Неутрално

    изглеждат като много талантливи и умни деца.

    жалко, че вече са започнали сляпо да се подчиняват на установените правила и нито един от тях няма да стане следващия Стив Джобс, или Марк Зукърбърг...

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  3. 3 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1953 Неутрално

    Всички състезания се печелят с много труд,много знания и малко късмет.

  4. 4 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2543 Неутрално

    "Математиката е странна в отношението, че не базовият материал ти дава да разбираш напредналия, а наопаки. Просто трябва човек да се опитва да хване логическите връзки и да разбере как всеки урок всъщност доказва някои от предишните..."

    Най-добрият атестат за нивото на СМГ е отношението на хората, чиито деца кандидатстват... Едно от местата в София, където стават задръствания през уикенда. Е, само през учебната година!
    😄

    I Want To Believe
  5. 5 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 427 Неутрално

    До коментар [#4] от "2.50":

    Самият факт, че си всекидневно около тези олимпийци, че общуваш и благородно се състезаваш с тях и в ежедневието на учебните уроци, че учителите от снимките във вестници и телевизии ти преподават, вече ти дава много. Това си заслужава и оправдава родителските жертви.

    No Pain No Gain
  6. 6 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 749 Неутрално

    И всички ще учат в чужбина и надали някога ще се върнат. То какво ли и да правят в държава управлявана от хора с два пръста чело.

  7. 7 Профил на Долен лев педал
    Долен лев педал
    Рейтинг: 225 Весело

    До коментар [#6] от "foxa5":

    Как какво!?
    Ще сменят чаршафи, по хотелите на морето!

    Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.
  8. 8 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1352 Неутрално

    Браво! Изключителни преподаватели има СМГто, от тях зависи подбора на задачите, учебниците които препоръчват и подготовката за поредната олимпиада

  9. 9 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 279 Неутрално

    До коментар [#7] от "Краде ми се мили мой!":

    да не говорим, че и хора като Гоце, Доган, Бойчо и Ирина Бокова не искат и да чуват за толкова умни, способни и почетени хора. ще направят всичко възможно да ги пропъдят от България...

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  10. 10 Профил на Долен лев педал
    Долен лев педал
    Рейтинг: 225 Гневно

    До коментар [#9] от "полувишис":

    Така е!
    Ама путиливизора ще кажат,колко много съжаляват,че младите хора напускат България!

    Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.
  11. 11 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3375 Неутрално

    Браво! А някакви чиновници от министерството искаха да закрият специалните гимназии...

  12. 12 Профил на labby
    labby
    Рейтинг: 442 Неутрално

    [quote#2:"полувишис"]жалко, че вече са започнали сляпо да се подчиняват на установените правила и нито един от тях няма да стане следващия Стив Джобс, или Марк Зукърбърг...[/quote]

    А ти ще си останеш полувишис

  13. 13 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 427 Неутрално

    До коментар [#11] от "hodounski":

    По-скоро искаха да закрият паралелките от 5 клас в природо-математическите гимназии. Тези паралелки са едно от най-добрите неща, които имаме в образованието, но точно на тях посегнаха.

    No Pain No Gain
  14. 14 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2006 Неутрално

    До коментар [#2] от "полувишис":

    Определено са талантливи и умни хлапета. Все пак и Джобс и Зукърбърг не биха постигнали нищо, ако нямаше такива работни гении.

    Panta rhei....
  15. 15 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 427 Неутрално

    Ами ако някой има желание. Признавам си без бой, малко съм заинтересован лично, но съм и горд с причината за това.

    http://platformata.bg/kauzi/campaign/54.html?layout=single

    No Pain No Gain
  16. 16 Профил на cases
    cases
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#1] от "Краде ми се мили мой!":

    Един мой колега на ръководна длъжност си търсеше човек с математически и статистически профил. След като две години не си намери, отиде директно в СМГ. Оказа се, че ЦЕЛИЯ миналогодишен випуск са извън страната!

  17. 17 Профил на Велко Мавриков
    Велко Мавриков
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Поздравления и благодарности за автора на статията и за героите в нея!

    Цветанов, Манчев, Бисеров, Василева, Фидосова, Илиева и Масларова благодарят на министър Иванов за добрата работа
  18. 18 Профил на Dexx
    Dexx
    Рейтинг: 745 Неутрално

    [quote#1:"Краде ми се мили мой!"]Колко от тези талантливи деца,ще останат в България!? [/quote]
    Е от тези няма да остане никой, както и Меси не е остнал в Аржентина или Лука Модрич в Хърватска.
    Все пак, освен тези пет, има още хиляди деца, които ще напуснат България и без да са най-добрите в света.
    Въпросът е да си напрвим такава държава, че децата да не се стремят към успехи, само защото искат да се разкарат от тая дупка.

    “Който и да бе сътворил човечеството, не си бе изпипал работата докрай, защото хората твърде лесно се прегъваха в коленете.” Тери Пратчет
  19. 19 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 279 Неутрално

    До коментар [#14] от "Molossian":

    съгласен съм, че гениите нямаше да постигнат много без истински талантливи работещи за тях. това, което казвам е, че пътят по който са поели нашите деца олимпийци, най-често ги отвеждат в лабораториите, където дисциплинирано и в подчинение изпълняват заповедите на гениите.

    но отговорност за това им възпитание и поведение носят главно родителите и до голяма степен и учителите в България, които все още карат по сталинистки методи на обучение... много сме далече от креативното мислене и към разбиране на догмите.

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  20. 20 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1705 Неутрално

    [quote#0:"статия"] Състезателната математика е по-трудна, по-малко алгоритмична и много повече разчита на идеи и творчески хрумвания. За да се развие усетът за такива задачи трябва много време, но все пак вярвам, че ако би се справил всеки, който подходи без страх.[/quote]
    дааа. точно така е.
    жалко, че не можем да ги върнем след като свършат
    висшето си образование. а това е основата на бъдещето
    на много хора в 21 век.

  21. 21 Профил на redsky
    redsky
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Извинявайте ама тази международна Жаутиковска не е нищо особено, само вижте държавите очастнички и ще ви стане ясно, главно бившите съветски републики, Сърбия, Румъния, България и Чехия. Линк: http://izho.kz/index.php/ct-menu-item-21

    След слаба конкуренция е лесно да се печели. Защото принципно разпределението на медалите е такова ще всеки втори участник се връща с медал.

    Така че пак много шум за нищо особено.

  22. 22 Профил на redsky
    redsky
    Рейтинг: 279 Неутрално
  23. 23 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 873 Неутрално

    [quote#1:"Краде ми се мили мой!"]Колко от тези талантливи деца,ще останат в България!?[/quote]
    Защо пък трябва да останат в България - за да ти плащат пенсията ли?
    Нека си търсят късмета децата, свят широк. Естествено, че ще идат там, където ще е най-добре за тях, а не за теб или мен.

  24. 24 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 667 Неутрално

    До коментар [#4] от "2.50":

    Задръстванията стават заради неправилно спрени и паркирали автомобили на грижовни родители. В тази връзка децата отивайки да учат, работят, живеят в чужбина, ще трябва доста да надскочат манталитета на родителите си. В никоя от държавите с висок стандарт грижата за детето не е основание за нарушаване на правилата и комфорта на останалите.

    Иначе - браво на децата.

  25. 25 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1030 Неутрално

    Да им пожелаем късмет! Интелекта и трудолюбието си го имат.

  26. 26 Профил на magnas
    magnas
    Рейтинг: 721 Неутрално
  27. 27 Профил на Francesco Sinibaldi
    Francesco Sinibaldi
    Рейтинг: 394 Неутрално

    La voix des sens.

    Dans la nature
    des sourires
    une voix
    disparaît
    avec la chanson
    de l'âme
    silencieuse...

    Francesco Sinibaldi

  28. 28 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 800 Неутрално

    Чудесни деца!
    Дали ще останат в България или не, не можем да знаем...
    А и те вече са граждани на света
    Когато ние не даваме шанс на тях, а на полуграмотни пожарникари, мутри и дърти комундрели така се получава... Новината за доказателството за съществуването на гравитационните вълни дойде с числото на инвестицията - 1 милиард... Нека децата се доказват в такива области, сред такива екипи... дори и в корпорации

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  29. 29 Профил на trial_jezz
    trial_jezz
    Рейтинг: 197 Любопитно

    Преглеждайки коментарите тук и правейки повърхностен Content Analisys "на око", забелязвам следната закономерност:

    Повечето коментиращи тук, чрез коментарите си прокарват (разб. внушават) един откровен песимизъм , как видиш ли - "нямало шанс за тях тук", как "вече са граждани на света", а някои са достатъчно откровени, пращайки ги директно да "учат в чужбина", като "надали някога ще се върнат".

    Гледам и си мисля...тука българи ли пишат, или кадровчици на персонал за корпорациите на Интернационала?!

    “Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.
  30. 30 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2284 Неутрално

    СМГ е просто едно поредно доказателство, че на образованието му липсват не закони и министри, а добри преподаватели.
    И за да бъдат стимулирани повече училища и учители да следват този пример, трябва на учителите от училищата постигащи такива резултати, заплатите да им стават примерно 10 пъти по-големи.
    Те ще си намерят и учебници и методики, а ням да чакат чиновници и министри да им ги "осигуряват".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK