Как различните деца да учат ефективно в една класна стая

Ранното идентифициране на обучителните трудности при децата е ключово за приобщаващото образование.

© Анелия Николова

Ранното идентифициране на обучителните трудности при децата е ключово за приобщаващото образование.



Как различните деца да успеят да придобиват нужните знания и умения и да развиват талантите и силните си страни в една класна стая? Могат ли децата, които "не се справят" на нивото на останалите, да се чувстват ценени и подкрепяни от съучениците си?


Отговорите на тези въпроси ще търси кампанията "Дни на приобщаването 2016", която е част от програмата "Едно училище за всички". Инициативата е на Центъра за приобщаващо образование и се осъществява с подкрепата на Фондация "Америка за България".


Целта на кампанията е най-вече да се съберат добри практики от различни училища, където с помощта на учителите деца с различни проблеми, но и способности, са успели да учат наравно с връстниците си. Става въпрос не само за деца със специални образователни потребности, но и за ученици, които имат определени таланти или учат и възприемат по различен начин от останалите.




Добрите практики се приемат до 23 юни и ще се публикуват на сайта http://priobshti.se, за да могат и други учители да се възползват от тях. Авторите им ще се състезават на конкурсен принцип. Награди ще получат и ученици с най-добро есе или рискунка по темата.


Ролеви игри, или "в обувките на другия"


Един от начините за приобщаване на различните деца са ролевите игри, идеи за каквито също ще бъдат качени на сайта. Когато дадено дете е с дислексия например, съучениците му могат да бъдат поставени на неговото място, за "да видят какво е".


Според Димитър Лазаров, програмен директор на Центъра за приобщаващо образование, няма как децата да се чувстват комфортно, ако не се поговори с тях за отношението им към различното дете. Наталия Митева, програмен директор "Образование и библиотеки" във Фондация "Америка за България" пък смята, че децата трябва да бъдат подкрепяни да работят и дори да се състезават в екип, а не - индивидуално.


Ключово при приобщаването на различните деца е ранното идентифициране на обучителните трудности, заяви Мария Сандева, директор на едно от петте училища-партньори 202 ОУ "Христо Ботев" в софийското село Долни Пасарел.


Една от добрите практики в училището е напредъкът на дете, което пишело по-бавно на диктовка от съучениците си, но с 10-минутни индивидуални обучения всеки ден успяло да ги догони.


В 104 ОУ "Захари Стоянов" в София имат друга добра практика - хиперактивно дете, което пречело на останалите, като говорело в час, било ангажирано с образователния процес чрез включване в преподаването на урока.

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1191 Любопитно

    Ами не е ли както са учили преди 1989 г?
    И то по около 40 деца в клас?

  2. 2 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Дневник днес ще побърка от яд българските расисти, демек голямата част от списващите тук.

    Не им стигаха 5-те статии за това, че да се арестуват араби от саозабравили се дерибеи не е законно, ами сега ще им казвате, че можеш да се поставиш на мястото на някой друг.

    Ако има нещо, в коеот българинът не го бива най-много, то това да изпитва емпатия. Българинът никога няма д аси мръдне пръста за някой, който не е като него, само от принципна гледна точка. За сравнение, в Америка доста бели са се включили в движението за права на черните, дори са пострадвали. А В България да не мразиш циганите е позиция, която буди или враждебност, или ако не чак толкова, най-малкто недомуение.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  3. 3 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1403 Весело

    До коментар [#1] от "xmm":

    Точно преди 1989 наблягаха на индивидуалните различия... ама само за децата на партийците. Другите ни плашеха, че няма да станем пионерчета и комсомолчета ако не слушаме и ни биеха през пръстите, ако пишем с лявата ръка.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  4. 4 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1191 Весело

    До коментар [#3] от "mapto":

    Е да,ама индивидуално различните бяха много малко
    От останалите излязоха доста грамотни хора,не мислиш ли?

  5. 5 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#2] от "stupid_american":

    Прав си,човече!
    В едно е единен българинът - да наднича в паницата на другия!

    Tony
  6. 6 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4812 Неутрално

    хайде сега урок по история на образованието от далечното минало на килийните училища или прионерското училище в Америка: занятия в една класна стая с деца на различни възрасти, различни нива: взаимообучаващо училище (по-големите деца си играят на учители, теам уорк и т.н.)

  7. 7 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2515 Весело

    До коментар [#2] от "stupid_american":

    " А В България да не мразиш циганите е позиция, която буди или враждебност, или ако не чак толкова, най-малкто недомуение."

    Като чета подобни обобщения от разни големи специалисти по борба с дискриминацията и направо се хващам за главата в каква среда сте възпитавани и сте се движели.
    За твое сведение, пред мен и пред моите приятели е абсолютно недопустимо да се изразяват позиции на омраза независимо дали на расов, религиозен или какъвто и да било признак. Просто подобни хора биват моментално отхвърлени и никой не се занимава повече с тях, като обикновено името им се забравя и всички започват да ги споменават като "нацистчето", "расистчето", "фюрерчето" и т.н. ако случайно след време някой се сети за тях. Вземи си смени средата и не обобщавай за цялата нация съдейки по приятелите си.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  8. 8 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 7957 Неутрално

    Който иска да се изучи и на поляната да е, пак ще успее, зависи какво му набият в канчето от малък домашните.

  9. 9 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#7] от "Тюфлекчия":

    [quote#7:"Тюфлекчия"]За твое сведение, пред мен и пред моите приятели е абсолютно недопустимо да се изразяват позиции на омраза независимо дали на расов, религиозен или какъвто и да било признак. [/quote]

    Така ли? Чудесно. Имам значи съмишленик. Интересно какво мислиш за следните цитати?

    [quote#100:"yoankata"]онези арабомангали[/quote]

    [quote#110:"yoankata"]Ясно, веднъж налазят ли арабомангалите [/quote]

    [quote#75:"yoankata"]Престани да лъжеш, никой не ще арабо-мангалите и негрите, наричай ни расисти колкото си искаш.[/quote]

    [quote#33:"yoankata"]А те щото някои от нашите мацинства не са за подпукване? [/quote]

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  10. 10 Профил на Antoaneta Oshinova
    Antoaneta Oshinova
    Рейтинг: 301 Неутрално

    до коментар #2

    Отдъхнах си като прочетох вашия коментар. Форумът е пълен с нетолерантни, мразещи и отблъскващи всичко различно хора.

  11. 11 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Темата е чудесна.

    Само дайте пример, как се учи така в час, в който учебника е Математика ПРОСВЕТА 5, 6 или 7 КЛАС. Или География за 8-ми клас в 5-ти, колко иновативно преодоляваме "обучителните трудности" - замазваме гафовете на началниците си.

    Защото за съжаление прави впечатление следното: Изобилства със статии, които твърдят, че някакви обучители ще учат учителите. А се оказва, че обучителите сега събират примери (т.е. взаимстват чужд опит и нямат свои). А повечето примери са доста наивни, макар и полезни.

    "Целта на кампанията е най-вече да се съберат добри практики от различни училища, " И на кого ще принадлежат, като се съберат. НА фондацията при която ще се кандидатства, за да се получат. А ако не се кандидатсва?

    Най-вече да се съберат практики, защото няма специалисти.
    Получават се пари по програми, от лица които нямат познания и тепърва ще ги събират.

    "Ключово при приобщаването на различните деца е ранното идентифициране на обучителните трудности, " ???

    Нима това е новост? Нима неспазването на това не е некомпетентност в работата с деца? Това е обикновено текущо задължение на всеки учител!

    Не съществува понятие "обучителни трудности" като специална категеория.

    Самия подход лепва нови етикети на децата!!!

    Питане: Спрямо учебника Математика на Просвета (примерно) това което наблюдаваме обучителна трудност ли е, или неправилно поднесен материал с който си блъскаме главите?

    В момента 200 училища били подали молби да им одобряват иновативните подходи - нови етикети: Вашето училище е иновативно, а нашето - не.

    Вчера една учителка в рекламно-пропаганден материал по Канал 1 направи открит урок за мартеницата, в който нямаше нищо иновативно, но водещата внушаваше, че се води иновативно.

    В момента върви ново изкривяване на понятията. Не се създават нормални условия за работа, а постоянно се въвличат учителите и децата в нечии политики и намерения.

    Просто трябва да се оставят на спокойствие училищата, като се създадат условия за работа.

    А ако се казва, че нещо не се прави както трябва да се кажат иманата на чиновниците и дирекциите, които не правят това, което авторите твърдят, че не се прави.

  12. 12 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 233 Неутрално

    "Според Димитър Лазаров, програмен директор на Центъра за приобщаващо образование, няма как децата да се чувстват комфортно, ако не се поговори с тях за отношението им към различното дете. "

    По-добре е да се постигат целите чрез други задачи в които децата сами виждат, че се справят, и че различието няма значение.

    Само справящото се дете ще приеме разговор по лична тема.

    Ако не се справя, а вие му говорите за разликата, може да се получи обратния ефект - нежелание и отказ на детето да работи повече, с мотив, че е различно, но са длъжни да приемат и несправянето му като различие (защото за детето може да няма база на която да ги разграничи). Това е порочен кръг.

    Освен това самото понятие не е е универсално. У нас има тежък срив след 4 клас. Това не е ранно диференциране, и не на затруднения на деца, а на възрастни в МОН да си изяснят какво искат. За сравнение на целта на финладското базово образование официално формулирана в документите за 1-6 клас е "научаване да изпитват радост от четенето" а у нас е "покриване на ДОИ и добро представяне на изпитите". Големи групи психолози и обучавани от тях учители сриват цялата икономика с неправилни насоки на развитие на образованието.

  13. 13 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 233 Неутрално

    "Наталия Митева, програмен директор "Образование и библиотеки" във Фондация "Америка за България" пък смята, че децата трябва да бъдат подкрепяни да работят и дори да се състезават в екип, .."

    Мила ми Наталия, здача се решава индивидуално. х + 3 = 5
    Айде и името на програмния директор да се вмъкне.

    Стига реклами, кой ли не се изходи на главите на учителите.

    Ако нещо е грешно в работата с децата от страна на МОН сезирайте Прокуратурата и ДАЗД.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK