
© Красимир Юскеселиев
Преди близо 3 години екип от професионалисти в сферите на образованието и IT-технологиите си поставя за цел да разшири възможностите за качествена онлайн образователна среда на българските ученици.
Така се появява "Прознание" – интерактивна уеб платформа, която предлага допълнителна подготовка на деца от предучилищна възраст до 12 клас върху утвърдения в училище материал с учител - в жива видеоконферентна връзка.
Виртуална класна стая, реален учител
Необходими са компютър, камера, слушалки с микрофон и интернет връзка. А участието в уроците може да стане от предпочитано място и в удобно време.
"Платформи с различни функционалности отдавна се използват по света като начин за преодоляване на пространства и обединяване на възможности. В България това е все още нов подход в обучението, който няма аналог", каза пред "Детски Дневник" Вероника Козарева, директор "Учебни дейности" в "Прознание", която обясни същността и ползата на проекта.
Авторската методика за преподаване е създадена в партньорство с преподаватели от Интегралния университетски център за електронно обучение към Софийския университет "Св. Климент Охридски", разказва Козарева, която е била двигател в този процес.
"И днес платформата продължава да се развива в режим на постоянно тестване сред деца, родители и учители, екипът "настройва" интернет учебната среда така, че да отговаря на очаквания и на изисквания", казва Козарева.
Като в социалните мрежи
С помощта на технологиите виртуалната класна стая дава богата палитра от инструменти за преподаване – визуално аудио и видео съдържание, графики. Така знанията по всеки предмет се превръщат в практически умения за децата. Връстници от различни географски точки общуват активно и обменят идеи, а общуването им, което много наподобява това в социалните мрежи, е надградено с позитивен поглед върху учебния материал.
"Методиката на "Прознание" е базирана на дългосрочната работа със стабилен резултат", обясни Козарева.
Уроците се провеждат в малки групи, като в зависимост от възрастта участниците са от 6 до 9, а продължителността на часовете – от 30 до 120 минути.
В същото време родителите могат да следят отблизо развитието на своите деца чрез достъп до видео архива от проведените уроци, както и да провеждат онлайн консултации с преподавателите.
А преподавателите, които не харесват да бъдат наричани частни учители, вярват, че допълнителната подготовка е полезна, когато е свързана с практически упражнения на наученото в училище и когато го надгражда.
Учителят - педагог, психолог, стратег
Децата са поставени в една много по-естествена среда, където фокусът на преподаването се премества от традиционното към естественото - в домашната си среда. Тук много бариери са премахнати – в класната стая е трудно да се преподава индивидуално, а детето да усеща свободата, че е господар на времето и темпото на учене, разказа Весела Василева-Стоева, учителка по английски език в "Прознание".
"Интерактивността е изключителна при ползването на тази платформа, където всичко се случва на момента, и резултатите са видими в реално време", подчерта тя. Децата попадат в игрови ситуации, работят в екип, обменят идеи, изразяват се свободно, развиват творческите си умения. И в тази динамична среда материята се възприема с лекота и удоволствие, а вниманието на децата е изцяло насочено към това, какво се случва. Във всеки момент могат да зададат въпрос, без да се пропуска момента, а на учителя често се налага да импровизира, за да е сигурен, че децата напредват.
"Урокът започва непринудено и без официалностите на традиционните часове. Моите часове са структурирани по начин, по който запознаването с нов материал, било то граматика, четене или спелуване, е споено с достатъчно много на брой и разнообразие интерактивни инструменти, за да може детето да възприема максималното от предвиденото като материал в реално време" разказва госпожа Стоева.
По думите й нейните часове по английски език, са часове и по компютърна грамотност, и по музика. Самата тя има музикално образование, специалист е по информатиката, математиката, сугестопедия и TBL(Thinking Base Learning), а всичките й знания намират приложение в преподаването.