Община Пловдив въвежда обучение по метода Монтесори в детски градини

Община Пловдив въвежда обучение по метода Монтесори в детски градини

© Надежда Чипева, Капитал



Община Пловдив ще въведе обучение, възпитание и социализация на децата в общинските детски градини чрез прилагането на метода на Мария Монтесори, съобщиха от общината.


Пилотният проект предвижда през следващите 10 месеца да бъдат обучени 25 преподаватели от пет селектирани детски заведения, както и петима общински служители от отдел "Образование". Обучението се осъществява от Нов български университет по специално разработена за проекта учебна програма, а партньори в реализирането на проекта са квалифицирани български специалисти с диплома от AMI (международната Монтесори Асоциация).


Ще бъдат оборудвани 10 помещения за първа група в избраните детските градини, съобразно изискванията за Монтесори педагогика в предучилищна възраст.




В края на годината методът ще започне да се прилага и на практика, след като преподавателите завършат обучителния курс, съобщи кметът на Пловдив Иван Тотев.


"Прилагането на обучение по метода на Мария Монтесори ще даде възможност на учителите да надградят съществуващата система и да приложат най-популярния педагогически метод за предучилищно обучение. Детските заведения трябва да са институции, които са медиатор в процеса на развитие на детската личност и въвеждането на обучение по метода Монтесори ще ни помогне в това отношение", каза заместник-кметът Стефан Стоянов, с ресор образование и бизнес развитие..


Той подчерта, че в България Монтесори педагогиката се прилага единствено в частни учебни заведения и Пловдив е първата община, която въвежда иновативния подход за обучение и възпитание на децата.


Детските градини, в които първоначално ще се въведе образователната методика, са "Майчина грижа", "Мирослава", "Буратино, "Велимира" и "Мир". Решаващо при избора на петте градини е силната мотивация и желание на директорите и екипите за въвеждане на иновации в преподаването и модернизиране на учебния процес.


Монтесори педагогиката


"Монтесори" е метод за възпитание още от най-ранна детска възраст. Основан на практическите наблюдения и на научните открития на д-р Мария Монтесори, италиански лекар и възпитател, методът се прилага успешно вече повече от 100 години и печели популярност в цял свят. Заради огромния си принос към съвременното образование, Мария Монтесори е номинирана три пъти последователно за Нобелова награда.


Днес методът Монтесори е изключително популярен и широко прилаган в цял свят (98 страни). Най- убедително са залегнали идеите й в Скандинавските държави, Австралия, Африка, Индия, Китай, САЩ, Канада. Днес по света има над 20 000 Монтесори училища, хиляди са и детските градини Монтесори в света.


Мария Монтесори смята, че всяко дете по природа е умно и талантливо. За нея е особено важно да се зачита уникалността на всяко едно дете. Задачата на възрастните е да помогнат на детето да разкрие и развие своя потенциал, да го научат самостоятелно да изучава света.


Главното във философията на Монтесори е детето. В специална среда то усъвършенства своето физическо състояние, формира моторни и сензорни навици, съответстващи на възрастта му, придобива навици на базата на собствения опит. Педагогът само наблюдава детето и създава среда, в която детето да може да се развива.


Основните принципи на метода на Монтесори са свободата и личният избор на детето. То само изгражда своето собствено "аз", самостоятелно решава в кой етап от живота си кой "прозорец" за познания да отвори и да направи възможно възприемането на определени умения и знания. Девизът на педагогиката на Монтесори е: "Помогни ми да се справя сам!".


Методът се основава главно върху развиването на усещанията на децата. Чрез привлекателни материали за свободните и индивидуални дейности, детето укрепва своето зараждащо се "Аз". Децата развиват креативност, умения за разрешаване на различни проблеми, критическо мислене и умения за оптимално разпределение на времето, за да могат след това като пълноценни личности да внесат своя принос към обществото и околната среда.

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1154 Неутрално

    Дано се справят,без да побългаряват.

  2. 2 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3166 Неутрално

    Поздравявам!
    Положението в нашата страна е следствието на образованието. А не обратното.

  3. 3 Профил на bkstoja
    bkstoja
    Рейтинг: 411 Неутрално

    всичко е бизнесс, нищо лично

  4. 4 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1644 Любопитно

    "Дневник", като представяте биографичните данни на Монтесори, не забравяйте да добавите и това, че госпожата Монтесори е приложила идеите си в масов мащаб първо при Бенито Мусолини в Италия, и е вдъхновила Дзержински за изграждането на масови детски градини в Съветска Русия, както и масовите детски градини в Трития Райх. Е, с Мусолини се поскарала в един период. Иначе нейната първа детска градина наистина е отговаряла на описаното. Само първата. Допълнете и визията и за "свободната любов" и т.н. Известни неща са. Няма нужда от политкоректно заобикаляне. В нета поне информация има достатъчно. Даже и документални филми...
    ТА така!
    !

  5. 5 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 597 Неутрално

    "Леко" пресилено, е използването на определението "съвременно", за нещо което е на възраст от един век...На теория, разбира се, описанието на метода изглежда отлично. Да видим какво ще се окаже на практика. Но каквото и да е случи, не забравяйте, че ще определя бъдещето на Вашите деца.

    мурзилка
  6. 6 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1446 Неутрално

    Звучи добре, иначе калъпът (особено в училище и особено тук) изкарва добитък.

  7. 7 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1173 Любопитно

    Една от причините, които обикновено се цитират като отговор на въпроса защо повече детски градини и училища (особено държавни и общински) не възприемат този метод, е, че той е скъп. За да бъде сертифицирано като програма по метода на Монтесори, учебното заведение трябва да създаде физическото пространство, което се подчинява на стандартите. Училището/детската градина трябва да инвестира в материалите за оборудване на класните стаи. Учителите трябва да са сертифицирани (в САЩ 2 пъти: от щата и от Монтесори асоциациите, които предлагат сертифициране и лицензиране). В редица случаи опитните учители трябва да учат наново методите за обучение, за да се адаптират към метода на Монтесори. По света в държавните/общинските учебни заведения се искат някакви гаранции, че методът ще даде резултати. Методът на Монтесори обаче не приема квантифицирането на резултатите от ученето, така че няма как това да се докаже или да се дадат някакви гаранции. Та какво точно ще се прави в Пловдив и какво ще се получи теръпва (може би) ще научим.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  8. 8 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 536 Неутрално

    По-добре късно, отколкото никога. В София има такива градини от доста години.

  9. 9 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3166 Любопитно

    До коментар [#4] от "AzDebil":
    [quote#4:"AzDebil"]госпожата Монтесори е приложила идеите си в масов мащаб първо при Бенито Мусолини[/quote]

    А най-много магистрали са били построени при
    Адолф Хитлер.
    Някакви заключения от този исторически факт?

  10. 10 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1070 Неутрално

    Детските градини в САЩ, работещи по метода на Монтесори са частни и не са по джоба на всеки. Като знам какви са нашите общински бюджети, не ми е ясно как общината ще финансира тези детски градини. Явно ще се преразпределят пари от другите детски градини към градините Монтесори. Освен това като знам нашите майчета колко са амбициозни, ще има голям наплив за тези градини. Как ще подбират децата за там и пак ли ще става всичко с връзки и ходотайства. Може би отговорните лица знаят отговора на тези въпроси, но и обшеството трябва да бъде информирано.

  11. 11 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#4] от "AzDebil":

    Монтесори е вдъхновила Дзерджински да направи масовите детски градини в соца?!? а не са ли го вдъхновили средновековните папи и детския кръстоносен поход? или строителите на комунистически панелник едноетажни сгради?

    откъде черпиш такива глупости?!?

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  12. 12 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1644 Любопитно

    До коментар [#9] от "Един препатил":
    До коментар [#11] от "полувишис":

    За вас, да допълня семплата биографична справка на "Дневник". Госпожата Монтесори е не само първата жена-лекар в Италия /това е безспорно постижение за времето си/, но и завършва психология в Австроунгарската империя. Заниманията и са в областта на психологията на масите. И в частност на децата. Да сте чували за "психология на тълпата"? За методики за масово промиване на съзнание да сте чували? От онова време са. Госпожата Монтесори в началото на двайсти век е Знаме на феминизма и икона за Интернационала. Правите ли изводи?
    Детската градина е идеалната първична тълпа. Правите ли изводи?
    Изброените от мен режими на много либерални ли ви звучат?
    ТА така с методиките...
    !

  13. 13 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2662 Неутрално

    Човекът, като всяко живо същество е мързеливо по природа.
    Живият живот е борба за оцеляване и този принцип важи за всички - от едноклетъчното, през рибоците, земноводните, птици, бозайници и нас хората.
    Конкуренцията е двигател на живота.
    Успехът е за този, който в конкурентната борба покаже креативност и мотивация.
    Не познавам в детайли методът Монтесори.
    Тук казват, че е вдъхновявал Дзержински - а той е залитал по мотивацията, която върви с напъване, тормоз и изпотяване. Други говорят за креативността - и те сигур са прави.
    Задължителна част от възпитанието и сътрудничество с околните.
    И тук стигаме до триадата - Мотивация, Конкуренция и Сътрудничество.
    Как да Мотивираш подрастващите за Конкурентна борба и в Сътрудничество с околните си за постигане на общи цели?
    Защото само с креативност не става. Трябват и мускули и знание придобити с упражнение и усилия, изпотяване за развиване на потенциала на подрастващите.
    А някои от мамчетата и татенцетата, които по инстинкт майчински не приемат децата им да плачат от болка, яд и унижение от загуба (и това е нормално) наблягащи на "креативността" се обзавеждат със брадати синчета на 30 и кусур години, топещи чамови кубчета в уискито да видят кво ще стане и опитващи се да продадат на обществото фалшивата си "креативност".
    Да внимаваме с Монтесори на нашенска почва.
    Те, в Пловдив иначе си падат по бамбашка системи - Сендов, Кашпировски сега що не и Монтесори.

  14. 14 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 557 Неутрално

    До коментар [#10] от "proza":

    в европа има много държавни градини монтесори - в италия, в англия и тн. Не е въпрос на пари, а на желание. Даже синът на Принц Уилям в Англия ходи в публична детска градина Монтесори

  15. 15 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 557 Неутрално

    До коментар [#5] от "Маршалов":

    Терминът е съвсем на място. Образованието ни все още е основно базирано на методики и принципи от преди 2-3 века. Идеите и принципите на монтесори добиват популярност чак през 60те години, като чак през последните 20-на години има някаква масовост. В момента тече гигантската промяна във философията на образованието в Европа - преминава се към problem-based learning системи, а именно философията на Монтесори поставя началото на този тип обучение, така че думата "съвременен" е вярна. За съжаление България имаше разработена такава образователна система преди 30 години, но я изостави - Сендовската.

  16. 16 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 638 Неутрално

    в уикипедията не пише да е номинирана 3 пъти а цели 6
    и е получила Нобелова награда 0 пъти

    за съжаление, в уикипедия явно са пислаи само фенове, щото няма дори една точка за критика

    Birds of a feather flock together.
  17. 17 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#9] от "Един препатил":

    "А най-много магистрали са били построени при Адолф Хитлер. "

    Също, при Франко е бил построен гръбнакът на испанските железници и днес, например 90 км разстояние от Мадрид до Сеговия се взима за 25 мин, половината време в тунели. Московското метро с великолепните му станции е било построено по времето на Сталин. Също, при соца беше построен Хаинбоаз, Димитровград, най-големите заводи, които България е виждала. Е, вярно, с безплатен труд.

    "Някакви заключения от този исторически факт? "



  18. 18 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 524 Неутрално

    "специалисти с диплома от AMI (международната Монтесори Асоциация)"
    Цитата еднозначно говори, че и това е превърнато отдавна в индустрия! А след като става въпрос за бизнес, значи става въпрос и за усвояване на евросредства и на НБУ да им паднат едни пари от небето.

  19. 19 Профил на mitkokitkata
    mitkokitkata
    Рейтинг: 328 Любопитно

    Най- убедително са залегнали идеите й в Скандинавските държави, Австралия, Африка, Индия, Китай, САЩ, Канада. 

    А къде в Африка? И това Африка държава ли е?

  20. 20 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 839 Неутрално

    Българските детски градини се доближават доста до Монтесори 1.0. С малка реорганизация си имат всички мебели и дори подходящи материали. Просто учителките трябва да се откажат да дават на децата едни и същи задачи, които да се правят заедно и да оставят всяко да си вземе нещо и да си работи.

    Обаче тук имам тънкото подозрение, че става въпрос за Монтесори 2.0, с всичките му прескъпи дървени кубчета и материали. Някои учителки са хванали дамара, ще се сертифицират с държавни пари, а после може и частни градини да отворят, или самите те да почнат да дават сертификати. Монтесори 2.0 е бизнес за загрижени родители и деца, които са толкова притиснати от градската среда, че без специално обучение с материали направо ще затъпеят.

    Иначе мен от нечовешкия градински минимализъм и "материали" ме полазват тръпки. Не знам колко продуктивен човек ще станеш, но под въпрос е дали ще си "човек" или някакъв друг вид съзнание, по-удобно за управление.

  21. 21 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    До коментар [#10] от "proza":

    Мога да ти гарантирам 4е всяка стотинка дадена за дете особено ако е около 2-3 год. за подобна градина се изплаща

  22. 22 Профил на toni99
    toni99
    Рейтинг: 11 Неутрално

    До коментар [#8] от "gogo2011":

    Болшинството от тези градини са "Монтесори" Почти в никоя от тях не работят сертифицирани педагози!

  23. 23 Профил на bobix
    bobix
    Рейтинг: 905 Неутрално

    "Мария Монтесори смята, че всяко дете по природа е умно и талантливо. За нея е особено важно да се зачита уникалността на всяко едно дете. "
    Това как ще проработи в общество, където хората смятат, че всички трябва да са еднакви и да учат едно и също "спуснато" централно. И размятат картинки за изучаване на фолклор, религия, хомеопатия и астрология.

  24. 24 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 913 Неутрално

    Звучи като секта...

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK