Пет технологии, които ще променят класната стая

Пет технологии, които ще променят класната стая

© YouTube



Триизмерен печат, добавена реалност, виртуална класна стая... Децата ни може още да не са срещали тези технологии дори извън училище, но не е изключено част от тях да навлязат в образованието преди да са се дипломирали.


Майкъл По коментира за изданието Hongkiat, че е несигурно да се прогнозира накъде точно ще поеме приложението им, но това не е оправдание да не се размишлява как изгряващи звезди на технологичния и образователния сектор ще започнат да ги адаптират.


1. 3D печат




Знаете ли кое може да бъде по-добър подарък от комплект LEGO за едно 10-годишно дете? Пригоден за малчугани 3D принтер. Изглежда с бързото развитие на този уред и намаляващите му цени той в обозримо бъдеще ще стане част от класната стая.


Вместо да бъдат ограничавани в игрите им, може да бъде стимулирано въображението на децата и един 3D принтер дори може да им помогне по-добре да обяснят идеята си. Ако сега им е трудно да я изкажат с думи - просто я отпечатват и "визуализират".


В горните класове това води към първи опити в сложен дизайн и изработване на прототипи. Когато са овладели и подготовкато с CAD програми, те вече реално разбират какво означава да пестиш време и разходи.


За учителите, търсещи нови средства да преподават, това също е обещаващ уред, защото по-лесно могат да обяснят сложни концепции - например, молекулярни структури просто се отпечатват в триизмерен вид.


По-находчивите вероятно ще могат да отпечатат дори философска концепция.

2. Добавена реалност


Честно казано, добавената реалност (augmented reality или AR) още изглежда като лабораторен експеримент. Но в компютърните игри, очилата с вграден компютър и интернет връзка и някои приложения за астрономи, тя вече е факт за масово потребление.


Засега AR в образованието е ограничена до програмни приложения за смартфони и таблети, с чиято помощ върху заобикалящото ни се добавя нов информационен пласт.


Истинското преживяване обаче ще започне, когато освободим ръцете си - да стискаш телефона пред очите си наистина отвлича вниманието. Когато навлязат очила или интелигентни контактни лещи, ще може не само да се получава, поръчва и събира информация, докато изучаваш нещо, но и да се обучава дистанционно на хиляди километри, все едно си с в същата класна стая.


Само си помислете какви хоризонти разкриват подобни технологии пред запалените по история и археология, които ще могат да се разходжат из Античен Рим или Древен Китай и да си взаимодействат с обекти, образи и герои.


3. Облачни услуги


Това вече е реалност - никой ученик без домашно не може да се измъкне с оправдание "Кучето ми изяде тетрадката". При това не говорим за развития Запад, а и за Китай, където в един град са инсталирани над 6000 терминала за облачни услуги в 118 училища.


Край и на безумно тежките раници, пълни с учебници и пособия - всичко, от което ще има нужда, е таблет или удобен компютър (навиваните на руло OLED монитори вече показват колко леко и комфортно може да е подобно устройство). И разбира се, бърза връзка с интернет.


Край и на въпроси "Защо не си у вас да си пишеш домашното?". Защото отговорът е "Мога да го напиша навсякъде и по всяко време". Библиотеката на университета е достъпна 24/7, защото е дигитална.


Край и на отъствията по болест, защото можеш да се включиш от общежитието или квартирата (а и на много места задачите и домашните вече се раздават само по интернет).

На това място идват разговорите за виртуална класна стая и едновременно водене на няколко форума за спорове.


4. Сбогом на черната/бялата дъска



Вижте само колко бързо намаляват цените и се увеличават инчовете на екраните на телевизорите и как все повече от тях са интерактивни тъчскрийн монитори, свързани с интернет.


Няма нужда човек да е особено проницателен, за да се досети, че това изглежда е заместителят на дъската в класната стая.


Впрочем, това изобщо няма да е "дъска", защото позволява генериране на безкрай комбинации от текст, звук, видео, изображения... А сега си представете, че екранът е свързан с мобилните устройства или монтираните върху бюрата на студентите решения от типа на Microsoft Surface или Samsung SUR40 и едновременно приема техните реакции и решения.


Когато учениците са събрани около такава "маса", те се научават по-бързо и да комуникират, да работят в екип, да бъдат лидери и да оспорват авторитета на лидерите - и то не само в класа, но и по цял свят и в реално време. Експериментът SynergyNet в Durham University вече е един от примерите в тази посока.


5. Учене чрез игра


Вижте света, в който израстват децата на интернет епохата - задържане на вниманието за много кратко време, прескачане от YouTube към Facebook и 24 часа възможности за "ровене" в Google и Wikipedia.

Поколението на високото темпо е не на място в традиционното училище с бавния му и постъпателен ритъм на преподаване. Една от потенциалните пресечни точки между тях може да бъде обучението чрез игра. Видео игрите, които са смятани за голям враг на ученето, могат да бъдат ценен съюзник.


KinectEDucation, например, вече дава възможност на интересуващи се преподаватели и ученици заедно да учат, включително движения при свирене на музикални инструменти или танцови стъпки.


Посока, за която малцина се сещат в момента, е включването на ученици в създаването на компютърни игри. Не, не става дума за сложните елементи на програмирането, а за развиване на езикови умения, логическо и системно мислене, решаване на проблеми, тестване, разказване на история, сближаване с изкуството.


Да, вярно, че това изглежда далеч от огромното мнозинство от игрите, които се продават по магазините, но си помечтайте какво биха могли да направят - когато пораснат - четвъртокласници, участвали и създавали интерактивни игри. Те могат да се забавляват и вълнуват като напълно си спестят скуката на зубренето.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1941 Неутрално

    За ученето не се иска кой знае какви чудеса, освен дупе и пособия

  2. 2 Профил на nikolai
    nikolai
    Рейтинг: 402 Неутрално
  3. 3 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2930 Весело

    Къде оставихте роботизирания даскал , упражняващ слаботоков контрол за заостряне на вниманието...

  4. 4 Профил на lemonadejoe
    lemonadejoe
    Рейтинг: 238 Неутрално

    Аз си вадя хляба с програмиране, но най-добрия начин да обясниш на някого една идея си остава лист хартия и молив.
    Иначе горните технологии си имат мястото, но в други области.

  5. 5 Профил на Владислав Алексиев
    Владислав Алексиев
    Рейтинг: 309 Неутрално

    Google Classroom може да се приложи във всяко училище и то с много малки инвестиции. Не случайно в САЩ над 20% от компютрите в училищата са с Chrome OS. Евтино и практично.

  6. 6 Профил на modus operandi
    modus operandi
    Рейтинг: 233 Весело

    Трябват по два таблета на ученик, а даскалите да ги уволнят и да ги сменят със търсачката на Гугъл

  7. 7 Профил на toyaga
    toyaga
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Проблемът винаги е в задклавиатурното устройство.

    Как може да разберете, че службите слухтят за вас? Изведнъж спират да ви блокират и да ви трият постовете! :D
  8. 8 Профил на еморето
    еморето
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Технологиите имат място в училището, но сериозните изследвания неизменно показват, че успешни ученици има там, където има успешни учители.
    В България може да се започне с рязко увеличение на учителските заплати, за да бъдат привлечени кадърни хора, и едногодишни договори за учителите. Ще излезе по-евтино и по-успешно от внедряването на гореспоменатите чудеса на техниката. Друг е въпросът, че в момента и да ги внедрят, няма кой да работи с тях.

  9. 9 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 995 Любопитно

    До коментар [#8] от "еморето":


    [quote#8:"еморето"]и едногодишни договори за учителите[/quote]
    Защо само за учителите - едногодишни договори за всички работещи. Като ще строим капитализма да го почваме от основите.

  10. 10 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 515 Любопитно

    Из финските училища се ползват https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_Board

    Учителите пишат на Word документ, прожектиран на дъската, подготвен с упражнения и места за записки към урока. От учениците се иска да внимават в час и да обсъждат темата помежду си и с учителя. Няма кой смогнал, кой не можал със скоростта на писане, няма папагалско зубрене на план по точки. Word документът се качва след това на страницата на класа/курса и учениците мога да минат през записките вкъщи. Домашните са като онлайн тест на същата страница, където след приключване може да се сравнят резултатите с останалите хора в същия курс/клас.
    Също, всички учебници се предлагат в е-книга формат.

  11. 11 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2245 Неутрално

    [quote#4:"take_it_easy"]Аз си вадя хляба с програмиране, но най-добрия начин да обясниш на някого една идея си остава лист хартия и молив.
    Иначе горните технологии си имат мястото, но в други области. [/quote]
    На същото мнение съм. Без да отричам написаното в статията, според мен то ще навлиза и то с невероятна скорост. Специално допълнената реалност и виртуалната реалност ще имат огромно приложение при различни видове тренажори, когато трябва да се изучават нови съоръжения и отработват двигателните навици за работа с тях.

    Но основното при описаното в статията е, че се набляга на занимателният ефект, учене с игра. Всичко да се сдъвче максимално за да стане достъпно дори за олигофрени чийто брой очевидно расте. А така се ангажират по-малко неврони, не се полагат усилия и съответно ефекта не е достатъчно дълбок. Не се създава нагласа за полагане на дългосрочни усилия, също за преодоляване на препятствия чрез полагане на свръхусилие. Да не говоря, че чрез писането върху лист се ангажират по-широк кръг мозъчни процеси, не само зрителните.

    Попитайте който и ще да е спортист и той ще ви каже същото, рекорди се постигат чрез преодоляване на себе си.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  12. 12 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2245 Неутрално

    [quote#8:"еморето"]Технологиите имат място в училището, но сериозните изследвания неизменно показват, че успешни ученици има там, където има успешни учители. [/quote]
    Абсолютно! Ще го допълня и с мотивирани ученици. Дори не толкова да са с качества а да са мотивирани.

    Факт е, че и при старите технологии имаме учители и ученици които печелят международни олимпиади. Нещо повече, правят го буквално при първобитни условия, примерът с Теодосий в Казанлък който правеше победители в олимпиади в порутена сграда без отопление и прибори от времето на миналият век е толкова показателен. И същевременно в същото училище родители и директор натискат същият този учител /Теодосий/ да намали изискванията, много давал и искал.

    Статията създава нагласа в обществото, че тежкото положение в образованието ще се реши с технологиите. Слагаме интерактивни класни дъски и всички стават отличници. Жестока самозаблуда, глупакът си е глупак и неграмотник независимо дали драска с молив или натиска клавишите на Word. Просто ще се похарчат едни големи пари и като се огледаме ще установим че пак сме на същото място. Другаде са проблемите.

    Неправилното формулиране на причините и целите означава пилеене на средства без полезен ефект, показно рязане на лентички, толкова любимо на всички управници и камарилата около тях. И пълнене на нечии джобове естествено.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  13. 13 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1798 Неутрално

    Прелюбопитно...

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
  14. 14 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 1156 Неутрално

    За съжаление, никаква технология не може да замени добрия учител.
    И това ще е така, докато учениците все още са изградени от биология.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  15. 15 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2245 Неутрално

    [quote#12:"Fred"]Ще го допълня и с мотивирани ученици. Дори не толкова да са с качества а да са мотивирани. [/quote]
    Ето един нагледен пример за значението на мотивацията.

    http://www.dnevnik.bg/detski_dnevnik/2016/05/29/2767950_video_opasniiat_put_na_kitaiski_deca_kum_uchilishte_-/?ref=topicoftheday

    Когато я няма се започва с разни трикове като използване на технологиите за заместването и, превръщане на ученето в игра. Заимствани от маркетинга технологии за привличане на интерес. За малки деца където все още ценностите в живота се подреждат може и да е оправдано, да се запали началният пламък.

    Но в по-големите години образованието вече трябва да е осъзната необходимост, ценност с голям приоритет. Иначе така играейки си интерактивно ще завършат средното образование и след него ще се сблъскат със суровите реалности на живота. Където се иска всеки ден да отиваш на работа без да те питат дали ти е интересно и дали днес си в настроение. Иначе се стои гладен.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  16. 16 Профил на mitkokitkata
    mitkokitkata
    Рейтинг: 292 Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK