Училищен директор намери златната среда между онлайн и офлайн обучението

Училищен директор намери златната среда между онлайн и офлайн обучението

© flickr/BlueRidge



Остави телефона - в час си!", "По-тихо на задния чин, моля!". Тези реплики вече са демоде. В опита си да докаже това, директорът на Образцова математическа гимназия "Акад. Кирил Попов" в Пловдив д-р Ивайло Старибратов в продължение на месеци прави различни анкети в училище, с които показва, че онлайн обучението, т.е. използването на интерактивни методи при преподаването на уроци, вече е непреодолима необходимост.


Обобщено в проучванията, които са непредставителни, са участвани 2347 ученици и 99 учители, а основният извод - поне 10-15% от уроците трябва да се преподават по нетрадиционен начин.


"Всичко зависи от преподавателите, но данните показват, че онлайн обучението води до краткотрайно знание - малко след урока усвояемостта на материала е 95%, докато за по-дългосрочно запомняне на факти е необходимо офлайн, т.е. традиционно обучение, тъй като възможността за възстановяване на информация след онлайн преподаването намалява с времето", разказва Старибратов. Според него каквато и да е "златната среда", най-важното е да се даде по-голяма свобода на учениците в час.




За математиката, географията и така нататък


"Най-много новите технологии се използват в часовете по география - от 43,5% в шести клас до 55% в девети, като после се отчита спад; мултимедията по този предмет в часовете в единадесети клас е при представянето на 27,3% от материала. Тогава е уместен и въпросът – свързано ли е това с факта, че най-предпочитана за втора матура е географията? Не показва ли това, че учениците избират този предмет, защото са най-силни по него, а това е така, може би защото се използват най-много нови технологии в часовете по география?", пита Старибратов.


Директорът на ОМГ Пловдив Ивайло Старибратов смята, че учениците трябва да бъдат ангажирани в преподаването.

© Личен архив / Twitter

Директорът на ОМГ Пловдив Ивайло Старибратов смята, че учениците трябва да бъдат ангажирани в преподаването.


Нека се съсредоточим върху друг от предметите – математика. Изводът, който се налага от анкетите, е, че нови технологии не се използват в достатъчна степен от учителите. "В цялостния анализ се установява, че едва в 2% от часовете по математика някой някога е използвал новите технологии. При това в 93% от случаите само с мултимедия. Изводите оставяме на четящия тези редове", казва още Старибратов.


Техника трябва, но и емоция


За да има повече онлайн обучение не стигат само мотивацията у учителите и желанието у учениците. Необходими са още разработени и систематизирани материали, които да се ползват в час, и най-вече - добро оборудване на класните стаи. "В гимназията се опитваме непрекъснато "да разчупим" традиционните уроци - всеки преподавател вече има достъп до интернет в час и може да добавя информация в реално време", казва Старибратов.


А при проучванията му стават ясни още проблеми - необходимо е да се създадат компютърни уроци по химия и биология, защото в момента те не са достатъчно, както и да се въведе обединена система за дистанционно преподаване и оценяване. За което се изисква време.


"Необходимо е, още докато се обучават в университета, учителите да се подготвят за нов методически аспект на преподаването. Нужен е нов методически подход и това е масираното, но и разумно използване на новите технологии. Именно чрез тях ще можем да мотивираме учениците и да повишим значителното нивото на знанията и уменията им", прави заключение Старибратов.


А съветите му са да се влага повече емоция в преподаването в по-горните класове, защото според него именно заради "по-емоционалното преподаване" на децата до четвърти клас най-много им харесва училището. А другите трябва да бъдат ангажирани с уроците - близо 70% от анкетираните ученици твърдят, че искат да участват активно в мултимедийните уроци.


Ивайло Старибратов ще е един от лекторите на предстояща в края на юни конференция за обучение на учители за използване на новите технологии в образованието, организира от "Майкрософт-България". "Дневник" е медиен партньор на събитието.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 1006 Неутрално

    Похвално, има мислещи хора, ама министърката е заета с по-неотложни дела.

  2. 2 Профил на Долен лев педал
    Долен лев педал
    Рейтинг: 238 Любопитно

    Похвално!
    Стадото фрагментирани потребителски дебили,трябва да бъде насочвано!Иначе скоро няма да може,да си връзва връзките на обувките!

    Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.
  3. 3 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2225 Неутрално

    В последно време се прави опит за тотално "вкарване" на новите технологии в у-щето и се дрънкат тотални глупости. Явно хонорарите са много дебели. Лекият напредък, че тия са направили проучвания, т.е. са направили нещичко, макар и погрешно. Изглежда 1/3 двойки по математика е малко....

  4. 4 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4071 Неутрално

    "Училищен директор намери златната среда между онлайн и офлайн обучението"

    Браво!

  5. 5 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4252 Неутрално

    Малко реклама на мероприятие организирано от "Майкрософт Б-ия". Нищо лошо.
    Иначе е ясно - още 4 години безвремие.
    Още едно нищо неправещо правителство. Още 4 пропуснати години. За да станат 30.
    Реформата в правораздаването пропадна, в образователната система - тоже.
    Тази година 1/3 двойки по математика, в края на мандата - 1/2.
    А у нас все се чака месията на бял, или червен кон.

  6. 6 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 589 Любопитно

    Все пак говорим за ситуацията в "образцова" математическа гимназия! Ако екстраполираме методите до последното селско училище, как ви се струва ще изглеждат тези проценти...??!

  7. 7 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4387 Неутрално

    Технологиите са нужни като инструмент, който помага децата да участват в урока.
    Хубаво са сметнали процентите, но ще е хубаво да видят процентите и при различните начини на предаване на урока - четене, слушане, гледане, участие. И на тази база да градят всеки един урок.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  8. 8 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 266 Неутрално

    Браво на директора на математическата, където се работи с предварително подбрани деца с по-високи резултати.

    За съжаление докато неспециалисти по общо образование (какъвто е директора) дават тон за общата организация, нещата могат да стават и по-зле.

  9. 9 Профил на Михаил Маринов
    Михаил Маринов
    Рейтинг: 538 Неутрално

    Поздравления! Най-после човек,който да търси иновативен начин за образованието на учениците.

    marinov1018
  10. 10 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 531 Неутрално

    [quote#3:"Хи-хи"]В последно време се прави опит за тотално "вкарване" на новите технологии в у-щето и се дрънкат тотални глупости. Явно хонорарите са много дебели. Лекият напредък, че тия са направили проучвания, т.е. са направили нещичко, макар и погрешно. Изглежда 1/3 двойки по математика е малко....[/quote]

    Тези "нови технологии" се ползват в чужбина от едно 15 години, най-елементарното от които е да си предаваш домашното онлайн и да не се опитваш да смогваш да пишеш, а да слушаш в класната стая. Просто българските училища са изключително назад.
    Двойките са нагледно представяне на общата грамотност на учениците, от начално обучение до 12ти клас. Процентът е голям при всички предмети, защото за първи път оценките не са изкарани с преписване, подсказване или надувани от учителите, а са чрез външно оценяване. Реалното ниво е още по-трагично, понеже за тройка се изискват едва 16-20% решени, а по света за същото са минимум 50%.
    Проблемът е в цялостната необразованост, поравно вина на учебната система и на родителите, които бездействат вкъщи.

  11. 11 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 531 Весело

    [quote#5:"historama"]Тази година 1/3 двойки по математика, в края на мандата - 1/2. [/quote]
    Те и сега са толкова реално, не само по математика, просто за тройка се изискват нищожните 16/20%. Ако се сложи, както е по света, 50%, ще има много разгневени родители.

  12. 12 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 2261 Неутрално

    Браво! Българското училище наистина не е интересно и привлекателно за учениците. Днес се учи по същия зубрачески начин, като едно време. И ако преди 30 години нямаше мърдане, защото те изключваха от пионерската организация, от Комсомола или ти намаляваха поведението, днес учениците не са стимулирани с нещо да следват този модел на учебна програма. Ето защо, училището трябва да бъде направено по-интересно и по-малко стресиращо за учениците още от първи клас. Всъщност, финландците вече са открили топлата вода: https://www.facebook.com/londonplay.charity/videos/vb.108624172584224/956499087796724/?type=2&theater

  13. 13 Профил на carebean
    carebean
    Рейтинг: 326 Неутрално

    Браво на човека наистина! Доказателство, че живеем в 21 век, поне някои от нас.

  14. 14 Профил на lionguard
    lionguard
    Рейтинг: 238 Неутрално

    Една птичка пролет не прави.

    stupid_american:черен гей травестит хермафродит съм, който мрази майка си.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK