Различната класна стая на един учител

Десислава Миленкова

© Георги Кожухаров

Десислава Миленкова



В часа на госпожа Миленкова не е тихо. А и класната стая не е като обикновените. Чиновете са скупчени в четирите й ъгъла. Последният учебен ден е и четвъртокласниците имат задачата да правят каквото си искат. Шумните екипи са решили да правят: комикс, рисунка, 3D шахматна дъска и анимация. На таблетите си.


На училище с таблет


Столичното 137 СОУ "Ангел Кънчев", в което Десислава Миленкова е начална учителка, е едно от 40-те, в които по инициатива на министерството на образованието започна проект по внедряване на електронните технологии в българското образование. Всички в класа имат таблети и мишки, с които работят върху интерактивната дъска. В този клас и телефоните не са забранени.




"Технологиите са един прекрасен инструмент за знанията на децата. Учителят е най-важното и винаги ще бъде", убедена е Миленкова, която се радва на шанса чрез технологиите да успява да доближи ученето до децата.


Различната класна стая на един учител

© Георги Кожухаров


По думите й телефоните лесно могат да бъдат впрегнати в образователния процес. Има много приложения, които могат да бъдат използвани. "Аз ги наричам "скрити образователни приложения". Ето, например те могат да създават комикси с едно елементарно приложение за правене на снимка и добавяне на текст към нея. Но комиксът, който те правят, ги учи и да общуват помежду си, и на креативност, включително и на правопис."


Най-лесно й е да направи така, че децата да знаят. С всякакви методи. Но когато използва технологията, ученето им става интересно и забавно, а и знанията им са по-трайни. "Защото по този начин децата не учат заради оценката или за да се харесат на учителя, а за да стигнат до резултат, който е хубав, който изглежда добре – от компютър или таблет. Интересен им е и пътят, по който са стигнали до този резултат. И тези знания, оказва се, са много по-трайни и остават за цял живот", разказва тя. Понякога, когато класът работи с таблетите, биват изпращани навън - да изследват реалния живот и да учат от него. "Така се научават как да учат през цялото време, а не само заради шестицата."


Ученето излиза извън класната стая


Най-впечатлени и развълнувани са били учениците на Миленкова, когато са получили задача по "Човекът и природата" по темата за движението на телата - да обърнат законите. Чрез едно специално приложение на таблета всяко видео може да бъде обърнато, върнато наобратно. Децата е трябвало в кратко видео да пресъздадат движението в едната посока и след това с приложението да го обърнат от края към началото. "Беше им толкова интересно, че продължиха да го правят и вкъщи и да ми изпращат видеата, които са правили."


Различната класна стая на един учител

© Георги Кожухаров


Александра били измайсторила цвете от най-различни зърна от кухнята – боб, ориз, грах, леща, жито... и след това снимала как ги разпръсква. И при обръщането, видеото започва от това как разпръснати семена с едно движение на ръката се нагласят във формата на цвете, като със магия. "Макар и задача, която на пръв поглед е като забава, тя развива тяхната креативност и смелостта им да експериментират с технологиите", казва Миленкова.


Таблетите биват ползвани и в часовете по български език и литература. А класната стая е изпъстрена със смешни снимки на класа и техни рисунки, направени на таблетите - тя е различна и интересна и децата са горди, че сами са я декорирали.


"Откакто вкарахме таблетите в образователния процес, децата имат много по-сериозно отношение към тях. За тях таблетът и сматртфонът вече не са толкова за игра, те се използват за учене. Отношението им технологията се променя", разказва Миленкова.


Няма статичност вече – децата излизат навън, търсят интересни за снимане предмети, изследват. Те не постоянно са залепени в седящо положение на чинове, дори и средата се променя – работят в екипи и чиновете се сливат, имат право да стават по време на час, могат да комуникират помежду си. "За мен е важен резултатът и приноса на всеки един от екипа към този резултат", казва учителката им.


Различната класна стая на един учител

© Георги Кожухаров


Таблетите биват ползвани и в часовете по математика. Например, във втори клас са имали задачата да излязат на двора с линия в едната ръка и таблет в другата, да търсят предмети по зададени размери. Да ги снимат с приложена линия и в балонче да отбележат колко сантиметра е предметът. Или пък да превърнат в текстова, със снимки, задача, дадена като числов израз. Как да пресъздадат: 280 + (48x3) =? Например така: в един магазин имало 280 кг брашно... могат да я разиграят тази задача, или да я нарисуват, или да снимат на таблет. "Обръщам съдържанието по този нетрадиционен начин, за да бъде по-интересно и достъпно до тях и понякога учат, без да знаят, че учат – което е най-хубавото учене".


Най-важните уроци


Учениците на Десислава Миленкова обичат да бъдат изпитвани, "защото е забавно" и не се страхуват да грешат – това е и най-важният урок, който тя целенасочено през всичките четири години им е преподавала.


"Защото всяка грешка, стига да не я повтаряме, ни учи как да се справяме. Когато видим на улицата нещо, което ни прилича на хартия, а се окаже, че е камък... ако го ритнем, ще ни заболо и ще се научим да не го ритаме втори път. Ако все пак го направим, вече става притеснително. Така и с грешките. Ако един път направим грешка, тя ни учи. Но втория и третия път вече тя чупи крака.


Това е дозирането в нещата, когато говорим на учене от грешките."


Различната класна стая на един учител

© Георги Кожухаров


He вcичĸи oт вac щe имaт пo вcичĸи пpeдмeти oтлични oцeнĸи – пише Миленкова в посланието си към децата, с които е била всеки ден през послените четири учебни години. - Ho и caмитe виe нe cтe eднaĸвo cилни пo вcичĸи пpeдмeти.


Щe пoлyчитe yдocтoвepeниятa cи. Ho в тяx нямa мнoгo вaжни oцeнĸи. Hяĸoи oт липcвaщитe oцeнĸи зa мeн ca мнoгo пo-вaжни.


Oцeнĸa зa пpиятeлcтвo. Зa eĸипнocт. Oцeнĸa зa инициaтивнocт. Oцeнĸa зa ycмивĸи, зa oбщyвaнe и възпитaниe. И нaй, нaй-вaжнaтa зa мeн oцeнĸa – тaзи зa пpeoдoлявaнe нa тpyднocти. Xopaтa, ĸoитo нe ce cтpaxyвaт дa ce изпpaвят пpeд тpyднocти и дa ce бopят c тяx aз нapичaм бopци. A бopцитe cтaвaт шaмпиoни. (Целия текст на посланието към класа, с който се разделя можете да причетете в блога на Десислава Миленкова.)


Друго важно за Миленкова нещо, на което учи възпитаниците си, е как да общуват помежду си, за да свършват нещо – да създават екип за много кратко време и след това да могат с други деца да направят нов екип и да свършат следваща задача. "Което е свързано и с комуникация, и с разбирателство помежду им – неща, които малко или много ние не сме научавали в училище", казва.


Училището на бъдещето


"Когато отиват на външно оценяване, децата са оценявани върху това колко добре могат да зазубрят нещо. И само половин година след това да не го знаят. Докато някои неща остават неуловими и това са нещата, на които аз смятам, че трябва да учим децата", смята Миленкова.


Различната класна стая на един учител

© Георги Кожухаров


Според нея училището трябва да се доближава максимално до реалния живот. В което децата се учат как могат да се справят и да се адаптират най-лесно. "Защото ние ги учим на всевъзможни неща и те могат и да знаят много формули, много автори, но да не знаят как да използват тези знания", казва Миленкова и разказва любимия си пример: все едно да влезеш в магазин, за да си купиш лютеница, а да излезеш с един килограм домати и половин килограм чушки, но да не знаеш как да си направиш лютеница. "Това се получава в училище – децата излизат със знания, които не знаят как да съчетаят и как да използват след това в реалния живот."


Изненадващо, Десислава Миленкова не е привърженик на идеята за слагане на сегашните учебници в един таблет. "Децата имат нужда да работят и с книга." Нейното решение за редуциране на тежестта на ученическите раници е дори още по добро: учебниците да са в няколко части - книжки, за да не тежат толкова.


"А таблетите са чудесно средство за интересно и вълнуващо учене - с електронния учебник и интересни приложения", подчертава тя.


"3D принтер" - отговарят едва ли не в един глас на въпроса ми какво още искат да имат в училище. Те знаят не само какво искат, а и какво имат.


"Вълнуващо е да учиш на таблет, научаваш се да правиш толкова много неща".


"Не е страшно да дадеш грешен отговор, така научаваш правилния и го запомняш."


Различната класна стая на един учител

© Георги Кожухаров


"Госпожо, днес малките много слушаха, изобщо не вдигаха врява и си направиха задачата всички до един!" - прекъсва разговора ми с Миленкова момиче, а очите му блестят. Така се запознавам с Никол. А после и със Стилян – момче, което очевидно участва и в четирите екипа, които в момента творят: комикс, рисунка, 3D шахматна дъска и анимация.


Тези, двамата, са не само добри с компютрите, а и искат да направят и по-малките в училището добри. Още в началото на годината са поели инициативата да ги учат на прости компютърни програми – като Paint и PowerPoint. "Споделиха идеята си с мен и първо говориха с госпожата на 2Г клас, тя много се зарадва. После заедно с мен отидохме при директора, който даде съгласие те да са учители. Аз изготвих програмата, по която да се придържат, а всички учители по информационни технологии в училище им помагаха, дори с усмивка ги наричат "колеги", обяснява Миленкова.


Различната класна стая на един учител

© Георги Кожухаров


Стилян и Никол са разпределили второкласниците в две групи и провеждат с всяка група един час седмично. Това се случва в часовете по интереси следобед (класът е с целодневно обучение). А мъниците са наистина заинтригувани и запалени по програмите, с които работят. "Искат да продължат и догодина - както "учителите" така и техните ученици", обобщава Десислава Миленкова.


Десислава Миленкова е и сред екипа учители зад образователния сайта Уча.се, участва и в развитието и разпространението на други два български образователни проекта – Envision и Jumpido. Тя участва в създаването на електронни учебници на издателство "Булвест 2000" по музика, човекът и природата, физика.


Избрана е за учител-експерт на "Майкрософт" за 2013-2014 година. Блогът й "De Sita", който е насочен към използване на таблети в класната стая, е обявен за блог на 2014 година в категория The Best Ed/Tech Resource Sharing Blog на престижния сайт EduBlog.


Десислава Миленкова ще е един от лекторите на предстояща в края на юни конференция за обучение на учители за използване на новите технологии в образованието, организирана от "Майкрософт-България". "Дневник" е медиен партньор на събитието.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 1431 Неутрално

    Съвременните теории за образованието. Основната цел е учениците да "работят", да вършат нещо. Много добре звучи, но като учител се съмнявам, че това е достатъчно. Или че е достатъчно с всички деца.

    Както и да е, дано с всички тези да дава добри плодове.

  2. 2 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4034 Неутрално

    Целта е да се създадат повече потребители на таблети.

    Децата в тази възраст лесно се пристрастяват, не могат да резберат кога да спрат. Играят, гледат клипове.
    Детето ми е първи клас, в нашето училище телефони не са разрешени и съм много доволна.
    В къщи има два таблета, които отдавна скрихме. Съвременния свят използва децата, за да купуват какво ли не, все неща изключително вредни. Чипсове, вафли, компютърни игри. За това повечето са затлъстели, не спортуват и не могат да се изразяват, не могат да преразказват, не разбират текста, който четат, защото прекарват много време в мълчание пред електронните устройства.
    .............................................

    Избрана е за учител-експерт на "Майкрософт" за 2013-2014 година.

    И Дневник се включва в тази политика....

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  3. 3 Профил на emil stefanov
    emil stefanov
    Рейтинг: 241 Неутрално

    Аз пък съм за навлизане на технологиите в образованието. Проблема е, че повечето учители са доста зле в това отношение. Образованието куца от децката градина чак до висшето, като всичко в тази държава.

  4. 4 Профил на Desi Milenkova
    Desi Milenkova
    Рейтинг: 5 Неутрално

    До коментар [#2] от "hope":

    Таблетите са един инструмент. Учителят е най-важен. Написано е, вярвам в това.

  5. 5 Профил на jj1
    jj1
    Рейтинг: 473 Неутрално

    Учителката е намерила път към желанието на децата да учат и да откриват света, в който живеят. Докато училището не стане за всяко дете място където му разкриват тайните на света, дотогава ще има проблеми с образованието. С промени в учебни планове няма да стане - всичко е в таланта на учителите и инструментите, които им се предоставят за да го проявят този талант.

  6. 6 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    В частната занималня на моят хубостник е също така.
    Очарован е и той,и ние.

  7. 7 Профил на rado_sv
    rado_sv
    Рейтинг: 860 Неутрално

    То не е трудно да се приложи, стига да има желание. Образователната система не е мръднала от толкова много години, децата учат по толкова остаряла и скучна за тях система, че няма накъде повече. После.. имали били двойки! Ами да, какво друго да имат.

  8. 8 Профил на Daffy
    Daffy
    Рейтинг: 269 Неутрално

    До коментар [#2] от "hope":

    Както казаха и преди мен - таблетът е просто инструмент, при това изключително мощен и е добре децата да могат да го ползват пълноценно, вместо да виждат само играчка, която колкото повече забраняваш - толкова повече искат.

  9. 9 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4034 Неутрално

    До коментар [#8] от "Daffy":

    То и пистолета е инструмент, спасил е хиляди потенциални жертви....
    И двете неща са за възрастни хора, които могат да различат рекламата от информацията, могат да останат пет часа сами в къщи, но да използват разумно времето си.

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  10. 10 Профил на Terry bear
    Terry bear
    Рейтинг: 555 Неутрално

    До коментар [#3] от "emil stefanov":

    Не см съгласна. В деТСката (не децката) градина, която посещават моите деца имат мултимедийни устройства във всяка стая. От първа до четвърта група учат с тях.
    Щом министерството е започнало да внедрява "технологии" в училищата, дано тази година да успее да обхване всички.

    http://www.vaksinite.com/zashto-kolektivniat-imunitet-chrez-vaksini-e-nepostizhima-utopia/
  11. 11 Профил на emil stefanov
    emil stefanov
    Рейтинг: 241 Неутрално

    До коментар [#10] от "Terry bear":

    Да имам грешка. Не забравяй, че България не е само София. Аз не съм от София, дъщерята е 5-ти клас и чантата и тежи 9 килограма. Учителят по информационни е и по български, но държи децата да пишат на латиница, тази година освен Paint и то да си рисуват друго не са учили.

  12. 12 Профил на Terry bear
    Terry bear
    Рейтинг: 555 Любопитно

    До коментар [#11] от "emil stefanov":

    Разбира се, че не забравям. Това да има мултимедии в детските заведения зависи не само от родителите.
    Кметът на с. Чавдар, обзавел детската градина на селото с басейн, wi - fi и други екстри. Защото парите които получил по евро програми не ги откраднал.
    Всяка градина, може да има родителско настоятелство, което да търси спонсори и да кандидатства по проекти. Но трябват проучвания, организиране, подготвяне на документи... А, както е известно народа масово го мързи, после реве...
    Същото важи и за училищата...

    http://www.vaksinite.com/zashto-kolektivniat-imunitet-chrez-vaksini-e-nepostizhima-utopia/
  13. 13 Профил на Nez Mar
    Nez Mar
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Моето дете учеше в 137 училище. В това училище има интерактивна дъска само в класа на Деси Миленкова. Само учениците от нейния клас работят с тази дъска. Всички други деца учат и пишат на обикновенни дъски. Там децата от 1 до 4 клас не играят физическо, въпреки че го имат по програма. В часовете по физическо когато е студено си стоят в стаята и си играят на телефоните. Не е толкова добро училището колкото го представят в статията.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  14. 14 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2643 Неутрално

    Браво, както го описват наистина е добро. Особено идеята по-възрастните ученици да обучават по-малките, това е нещо което на нас много ни липсва, заемането от малки на активна роля в живота, възпитаване на лидерски качества, поемането на отговорност, team working.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  15. 15 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2643 Неутрално

    [quote#12:"Terry bear"]Кметът на с. Чавдар, обзавел детската градина на селото с басейн, wi - fi и други екстри. Защото парите които получил по евро програми не ги откраднал. [/quote]
    И не ги е вложил в нещо безумно, примерно стадион за село където са останали само баби и дядовци.

    Но да се печели финансиране с проекти никак не е лесно, правил съм го и знам. Иска много труд и за подготовката и после при изпълнението, изискванията са големи. Не е да напишеш няколко листа и хоп, дават парите.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  16. 16 Профил на Daffy
    Daffy
    Рейтинг: 269 Неутрално

    До коментар [#9] от "hope":

    Това сравнение е крайно неуместно - пистолетът няма как да бъде полезен за едно дете, за разлика от таблета. Ако вие самите не ползвате тези устройства за друго, освен развлечение - може би е по-добре първо да образовате себе си, преди да учите децата си. Също - има много начини да се филтрира съдържанието, което децата виждат.

  17. 17 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4034 Разстроено

    До коментар [#13] от "Nez Mar":

    Те със статията искат да ни внушат, че децата се нуждаят от таблети за да учат. Става въпрос за една обществена поръчка, комисионна и прочее корупционни практики.
    И хората са толкова прости, необразовани, посредствени и не знам още как да ги квалифицирам, че ще оставят децата си наистина пред таблети, компютри и смартфони от 7-годишни!
    Защо им е физическо? Кой, какво и колко ще спечели от това???
    Няма отбори, няма състезания между училищата! Само по телевизията ще гледат как десет годишни деца ритат на турнири в училище.

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  18. 18 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4034 Гневно

    До коментар [#16] от "Daffy":

    Хубаво е "образованите" хора, като вас да решават съдбата само на вашите деца и на вашите пари.
    Аман от глупави и неосъзнати потребители, които даже не разбират как се върти планетата около тях... целта на съвременния бизнес е да ви накара постоянно да купувате нещо. Накрая няма да дишате самостоятелно!

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  19. 19 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4034 Неутрално

    Впрочем, смятам че около седми, осми клас е времето, когато децата могат използват по-целесъобразно компютъра!

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  20. 20 Профил на Daffy
    Daffy
    Рейтинг: 269 Неутрално

    До коментар [#17] от "hope":

    Ами сега вместо пред таблети сме ги оставили да висят пред тетрадки и лошо съставени учебници. Погледнете нещата от другата страна - с добър контрол, един таблет на чина (представете си вграден) би бил много по полезен от хартиен учебник. И детето Ви няма да се мъчи да носи тежка раница със сто учебника и помагала.

    А това дали е пропаганда е без значение, защото модерното обучение е крайно необходимо - оценките от скорошните изпити го показват.

  21. 21 Профил на Daffy
    Daffy
    Рейтинг: 269 Неутрално

    До коментар [#18] от "hope":

    Благодаря за ад-хоминем аргументите, забавно е

    Това, че Вие предпочитате да откъснете детето си от консуматорския свят, вместо да го образовате относно неговото естество и заплахи, означава ли, че моето дете трябва да учи в средновековна система?

  22. 22 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4034 Неутрално

    До коментар [#20] от "Daffy":

    Детето ми не се мъчи с раницата, защото от втори до шести клас два пъти в седмицата ходи на плуване. Колко % от децата в България могат да плуват? И колко % имат компютри и таблети? По-умни ли станахме последните години? Не отричам интернет и новите технологии, но не са подходящи за деца!

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  23. 23 Профил на Сълзица Димитрова
    Сълзица Димитрова
    Рейтинг: 8 Гневно

    Поздравления за колегата! В началото на годината подготвяхме проект, за който търсехме НПО и се свързахме с нея. Предложихме и съвместна работа и част от нея е по-големите ученици да обучават по-малките да работят с програмата PowerPoint и др. Срещнахме се, изпратих й дейността, тя поиска повече информация за документите, които трябва да се подготвят и край. Отговор от нейна страна не получихме, на обаждания не отговаряше и естествено ме изтри от приятелите си във facebook. И сега чета, че идеята ми все пак е реализирана, но вече не е моя! Поздравления, г-жо Миленкова!!!

  24. 24 Профил на Шермин Ахмедова
    Шермин Ахмедова
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Това, което прочетох в коментара на Сълзица Димитрова ме изуми!Може би трябва някой да обясни какво се случва!?

  25. 25 Профил на Теодора
    Теодора
    Рейтинг: 9 Неутрално

    До коментар [#12] от "Terry bear":
    Прав сте. В нашата градина сме силно настоятелство - и събираме парички, и всеки помага с каквито контакти има да се свърши нещо. Зависи много от родителите.....За проектите е малко трудно - ангажиментите са много, а времето почти никога не стига. Но има няколко програми, по които мже да се кандидатства. Догодина малката излиза в училище и се надявам и там да е силно настоятелството

    Ако смятате, че образованието е скъпо удоволствие, изчислете колко ще ви струва неграмотността
  26. 26 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 589 Неутрално

    БРАВО за постигнатото! За съжаление белите лястовици са твърде малко.....





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK