А, М, "мама"..., или как ще се учи със старите учебници по новите програми

Първокласниците ще учат по новите учебни програми.

© Анелия Николова

Първокласниците ще учат по новите учебни програми.



Тази статия е част от специалния проект "На училище" на "Детски Дневник". Поредицата разказва за най-важните промени, които влизат в сила от началото на учебната година с новия Закон за училищното и предучилищното образование. Заедно с това родителите могат да си припомнят най-важните съвети на специалистите как да подготвят децата за връщане към работния ритъм и да открият идеи за занимания през годината.


Тази учебна година започва реформата в образованието, която ще прокарва с новия училищен закон. Първата съществена стъпка е промяната на учебните планове, като първи по новите програми ще учат децата в първи и в пети клас.


Заради липса на технологично време обаче ще се ползват старите учебници, а учителите сами ще решават как да наваксват разликите в материала - ксерокопия на "урочни единици", помагала, информация от интернет. Единственият нов учебник, който трябва да е готов за първия учебен ден, е по история за пети клас, където вече ще се учат праистория и античност.




Новост е, че учебната година за първокласниците е удължена с една седмица и е до 31 май 2017 г. Оценяването на знанията ще е с качествени оценки, както и в момента, но ще приключва с една обобщена оценка.


Нов ред на учене на буквите в първи клас


От 15 септември в първи клас буквите трябва да се изучават по нов ред, но със сегашния буквар - в началото трябва да се комбинират буквите на гласните (а, е, о, и, ъ, у) и на сонорните съгласни звукове (н, р, л, м, й ), а след тях да се изучава и буква я. После трябва се редуват буквите за означаване на беззвучни и звучни съгласни звукове, подредени по двойки (т - д, с - з, к - г, п - б, ф - в, ш - ж ). Най-накрая - да се изучават буквите ч, х, ц, щ, ю, ь.


По старите програми буквите също не се учат в азбучен ред (а, б, в), а първо се преподават гласните (а, е, о, и, ъ, у), без да се смесват със сонорни съгласни. Целта на новия ред е децата да се научат да сричкуват по-рано, като започнат например от думата "ма-ма". Първоначалната идея бе към буквара да има допълнителни свитъци с текстове, по които да се срича, но такива не бяха отпечатвани.


От разяснения на сайта http://zareformata.mon.bg/ обаче става ясно, че учителите са свободни да преподават буквите, както намерят за добре - и по стария, и по новия ред. От просветното ведомство обясниха, че това ще става само по новия ред.


Освен това новата учебна програма по български език предвижда децата да усвоят и умение за писане на мобилни съобщения на кирилица.


По математика първокласниците вече ще трябва да могат да събират и изваждат не само с числата от 0 до 20, но и с десетични числа от 20 до 100. В стария учебник обаче няма такива уроци и се очаква те да бъдат "наваксвани" по различен начин във всяко училище. Децата ще бъдат научени да разпознават и да могат "да боравят" с монетите и банкнотите до 10 лв., както и досега. Но се предвижда още да разпознават и банкнотите от 20, 50 и 100 лв.


По "Околен свят" първокласниците ще трябва да се научат да реагират в ситуация, която застрашава живота и здравето им. А по "Технологии и предприемачество" - да разбират понятия като труд, цена и услуга, да познават различните материали (хартия, метал, стъкло, текстил) и да пестят енергия.


Античност и два нови континента в пети клас


Програмата по история в основния курс на обучение - от пети до седми клас, се размества. Децата, които от 15 септември, ще бъдат в пети клас ще учат праистория и античност и ще имат нови учебници. Според новата учебна програма те ще трябва да знаят за първите човешки цивилизации, държави и форми на управление, световните религии, различните видове власти и др.


Най-много различия в материала ще трябва да бъдат "покрити" по география в пети клас, където ще се учат два континента, без да ги има в учебниците. Децата ще изучават подробно континента Африка - географско положение, релеф, климатични пояси, природни забележителности, реки, държави, бит, култура и т.н., като накрая ще трябва да могат да съставят "маршрут" за примерно пътешествие там.


За Антарктида също ще се учи, но по-малко - предимно за географското му положение, природата и политическия статут. Според образователното ведомство за двата континента можело да се преподава и без учебник, тъй като имало достатъчно информация в интернет.


В пети клас децата вече няма да изучават задължително "Родна реч" на Иван Вазов, "Приспивна песен" на Асен Разцветников и "Най-справедливият" на Елин Пелин, но в новата програма по литература ще влязат "Хайдути" на Христо Ботев, откъси от "Похитителят на мълнии" на Рик Риърдън, легендата "Господ и дяволът правят света" и др. По български език децата ще трябва да се научат да отговарят на житейски въпрос в устна и в писмена форма, като подберат подходящите аргументи. Освен това ще трябва да умеят да представят себе си и по електронен път.


Петокласниците ще продължат да учат смятане с обикновени и десетични дроби по математика. Освен признаците за делимост на 2, 5 и 10, те ще трябва да усвоят и признаците за делимост на 3 и 9.


И в седми клас ще се наваксва


Заради разместване на учебното съдържание и новите учебни програми за осми клас, които влизат в сила от учебната 2017/2018 година, сегашните седмокласници също ще трябва да наваксват уроци по история, по георграфия и по биология.


Става въпрос за раздел "Средновековие" по история, който сега се учеше в 12 урока и има притеснения, че няма как толкова много материал да бъде преподаден за една година. В графата влизат и раздел "Континентална Европа" по георграфия и за раздел "Гръбначни животни" по биология. Очаква се "наваксването" да става с размествания в програмата, както и в часовете за свободноизбираема подготовка (СИП).


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2229 Весело

    Нов ред на учене на буквите в първи клас.За да разберат децата,че живеят в шашава държава,трябва да започнат да се шашкат още от първи клас.

  2. 2 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1559 Неутрално

    [quote#1:"chicago514"]Нов ред на учене на буквите в първи клас.За да разберат децата,[/quote]
    Това, че qwerty е най-разпространена съвсем не означава че е най-удачна, защото е създадена да забавя скоростта на писане докато днес търсим бързина. Същото и при ученето на буквите — може би новата последователност на изучаване, да е по-бърза или по-удачна от досегашната.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  3. 3 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1320 Неутрално

    "учителите са свободни да преподават буквите, както намерят за добре - и по стария, и по новия ред"

    Малко безумничко звучи, ама основната цел от години се постига - неграмотност и простотия! Всичките им нови програми и хаосът успешно довеждат до това училището да напускат все повече видимо неграмотни хора

  4. 4 Профил на Буда Леевски / Опашката на свинята /
    Буда Леевски / Опашката на свинята /
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Винаги ме е озадачавало защо всеки нов министЕр някак си се чувства длъжен да въведе нЕкоя "новост" ...едно време учехме география, история, биология, сега с нетърпение очаквам нов предмет - "Човек и цифри" или " Човек и букви"

    Простщината победи с ИПОН
  5. 5 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 438 Неутрално

    На учителите им е било казано те сами да намират материали и да ги рамножават! Въпросът е кой ще плаща?
    Това е все едно 70 годишните дядовци да се женят за тинейджърки! Ха познайте какво семейство ще създадат!
    Дори по някои предмети е като 70 годишни баби да се омъжват за тинейджъри...

  6. 6 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1821 Неутрално

    Не си спомням какво сме учили в 5 клас по география, но по история си учехме праистория и античност - до падането на Западната Римска Империя през 476 година. Явно са се върнали към същото и го представят за ново.
    А буквите - ами учете ги както искате, ама ги научете. А писане на СМС с кирилица - глупости - те децата си го знаят.

    E PLVRIBVS VNVM
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 953 Неутрално

    "като започнат например от думата "ма-ма""

    А защо "ма-ма",а не "та-те"?
    Това не е ли дискриминация?
    Нали всички сме равни?

    В Русия съм! В Русия съм!
  9. 9 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 551 Неутрално

    В основата на обучението е учителят, а не учебникът, така че стига сте драматизирали. Аз почти не съм отварял учебници всичко учех от слушане в клас и записки!

  10. 10 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 953 Неутрално

    [quote#1:"chicago514"]Нов ред на учене на буквите в първи клас.За да разберат децата,че живеят в шашава държава,трябва да започнат да се шашкат още от първи клас. [/quote]
    Децата трябва да се научат да са адаптивни!

    В Русия съм! В Русия съм!
  11. 11 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 953 Неутрално

    [quote#3:"daam"]Малко безумничко звучи, ама основната цел от години се постига - неграмотност и простотия! Всичките им нови програми и хаосът успешно довеждат до това училището да напускат все повече видимо неграмотни хора [/quote]
    Че това лошо ли е?
    Я да си пият ракийката,да си говорят за турския сериал и да не се тревожат многу многу!

    В Русия съм! В Русия съм!
  12. 12 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1058 Неутрално

    Те децата на шест години вече изговарят Мамата и съставят съответнитв изречения

  13. 13 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2571 Неутрално

    До коментар [#3] от "daam":

    Ами точно звучи като възможност повече деца да са по-грамотни. Не всеки учител може бързо да са свикне с новия начин и при липса на буквар ще е по-добре за него и най-вече за първолаците да преподава по-различен начин. Това е и една от основните цели на новия закон - повече свобода за учителя в преподаването.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  14. 14 Профил на Михаил Маринов
    Михаил Маринов
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Децата ще учат много хаотично.В това можем да бъдем сигурни.

    marinov1018
  15. 15 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2571 Неутрално

    Наистина учителят е най-важният фактор за доброто обучение на децата ни (да не се бърка с възпитание), но да не се пише учебник, защото "има достатъчно по темата в интернет" е прекалено несериозно твърдение не само от министър или експерт, а и от учител или родител. Най-малкото струва ми се (поправете ме, ако не е така), че в нито един стандарт не е включено създаване на умение у децата да търсят информация в интернет.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  16. 16 Профил на Ернесто
    Ернесто
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    Що трябва първо да учат ЪЪЪ.

  17. 17 Профил на shakez
    shakez
    Рейтинг: 445 Неутрално

    До коментар [#9] от "cristo_n":

    Дали това се е случвало още от пети клас?

  18. 18 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 2510 Неутрално

    Блюдоризец храбър...

    Коментиране на анализираното, вече...
  19. 19 Профил на nsa17624486
    nsa17624486
    Рейтинг: 2995 Весело

    Нов бардак със стари ку-ви/МОН/...

  20. 20 Профил на luliak
    luliak
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Голяма простотия в образованието!
    И аз съм на мнение, че от липса на компетентност, всички се чудят да "въведат" нещо страааашно "ново" и "модерно".
    Доколкото разбрах сега ще има два випуска, които шяли да им липсват основни неща от програмата на определени предмети?!! Е, какво е това, бе?!

  21. 21 Профил на Elysium
    Elysium
    Рейтинг: 293 Весело

    "Децата ще изучават подробно континента Африка - географско положение, релеф, климатични пояси, природни забележителности, реки, държави, бит, култура и т.н., като накрая ще трябва да могат да съставят "маршрут" за примерно пътешествие там." Да, пътешествието има следния маршрут - Гамбия -> Мали -> Алжир -> Либия, а после круиз до Апенините и с малко повече късмет до Германия и Скандинавските страни. Така ще научат много добре георгафия на принципа "learning by doing".

  22. 22 Профил на Elysium
    Elysium
    Рейтинг: 293 Неутрално

    До коментар [#15] от "Gopeто":

    Това ми направи и на мен впечатление. Децата ще трябва да търсят из нета, тъй като имало много инфо за дадената тема. Ами по пътя на тази логика да спират направо да ходят на училище, защото могат да намерят всичко в интернет. И си прав, че по отношение на търсенето някой трябва все пак да им обясни кое и как. Пълно е със сайтове с противоречива и откровено невярна информация и по този начин си представям за какви дебати ще става въпрос по време на час.

  23. 23 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#17] от "shakez":

    Пети клас не го помня, но и придобитите тогава знания НЯМАТ НИКАКВО ЗНАЧЕНИЕ, освен математиката и езиците! След 5 години никой от младежите няма да помни нищо от географията или историята, която е учил в 5-ти клас, нито "литературните произведения", които е чел (слагам го в кавички, понеже 5-ти клас още са на ниво приказки). А аз лично изучавах географията сам, изследвайки един огромен и тежък атлас, формат а3, който ми подариха за някакъв рожден ден - разлиствах го със дни!

    Много са странни методологиите за учене и най-вече тяхната промяна - едно време ние (социалистическото поколение) учехме в една последователност, после смениха нещата няколко пъти - като че ли за 20-30 години човека толкова е мутирал, че мозъкът му е започнал да възприема нещата по-различен начин!

    Затова няма значение какви учебници ще се ползват и че в новите нещо е разменено или липсва - има родители и учители, които да разкажат, а и пети клас децата вече могат да си записват! И основното нещо, което трябва да се възпитава в децата е любовта към знания, към търсене на отговори, да се пробужда любопитството им! А те им набиват сдъвкана информация от учебници! Пфу!

  24. 24 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 953 Неутрално

    [quote#13:"Gopeто"] Не всеки учител може бързо да са свикне с новия начин [/quote]
    Че що за учител е тогаваа?

    В Русия съм! В Русия съм!
  25. 25 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 560 Неутрално

    До коментар [#9] от "cristo_n":

    Записки в пети клас?!! Само наивник/ меко казано/ може да твърди подобни щуротии.

    Sic transit..
  26. 26 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    "й" откога е сонорна съгласна?

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  27. 27 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2209 Весело

    [quote#8:"Веселин Дечев"]А защо "ма-ма",а не "та-те"?
    Това не е ли дискриминация?
    Нали всички сме равни? [/quote]
    Напълно си прав. "Мама" и "тате" да се учат в същия урок и никакви квоти за момичета и момчета, като тръгнат да кандидатстват за гимназии и университети.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  28. 28 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 225 Неутрално

    А, М, "мама"..., или как ще се учи със старите учебници по новите програми?!

    Със "старата песен на нов глас"?!!!
    и
    А защо "ма-ма", а не "та-те"?
    Това не е ли дискриминация?

    Защото мам- върви с -ам, а с тате не се получава!!!!
    [quote#27:"7777"]Нали всички сме равни?
    Напълно си прав. "Мама" и "тате" да се учат в същия урок и никакви квоти за момичета и момчета, като тръгнат да кандидатстват за гимназии и университети. [/quote]
    Напълно си права и скоро това предимство ще е без значение - просто желаещите да се учат ще са по-малко от тези дето ще ги учат?!!!!

  29. 29 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2571 Неутрално

    До коментар [#25] от "antropos":
    Аз съм си правил. Проблема беше с някои учители, които от време на време ни събираха (незнайно защо) тетрадките за работа в клас и ме лишаваха от записките ми за кратко.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  30. 30 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2571 Неутрално

    До коментар [#23] от "cristo_n":
    Всъщност почти на 100 % съм сигурен, че в 5 - клас по История учехме античност. Това е било 1983 - та година.
    Изглежда реформите се правят по метода "проба - грешка". По онова време си спомням се появиха и "сендовчетата".

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  31. 31 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#30] от "Gopeто":

    И смяташ ли, че си запомнил нещо от античността, учена в 5-ти клас, като се опиташ да се абстрахираш от по-късно получените знания от книги, филми, интернет?
    Аз помня, че четенето на Омир в началното училище беше на път да ме отврати от четенето изобщо.

  32. 32 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#25] от "antropos":

    Аз някъде в да съм казал че съм водил записки в пети клас? Я прочети пак пост №9. Ти още да четеш не можеш, записки ще ми коментираш!

  33. 33 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 649 Неутрално

    До коментар [#4] от "Буда Леевски / Опашката на свинята /":

    [quote#4:"Буда Леевски / Опашката на свинята /"]едно време учехме география, история, биология, сега с нетърпение очаквам нов предмет - "Човек и цифри" или " Човек и букви"[/quote]
    От всички истински аргументи срещу тази нефелна реформа, някой успя да намери най-неверния. След 5-ти клас си се учат отделните предмети и сега както винаги.
    А до 4-ти клас още от средата на 80-те (поне когато аз бях ученик) се учат тези сборни предмети, тогава се казваха родинознание и природознание. Няма училище по света, което да има всички предмети отделно от първи клас.

  34. 34 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 225 Неутрално

    enterfornone:
    Не е вярно!
    Няма Български език. Има 1) Б.е. 2) Б.е. ЗИП, 3) Б.Е.СИП , същото за литературата. Т.е. 6 место 2предмета
    Няма биология в 5 и 6 кла си няма физика и химия в 6 клас. Има "Човекът и природата" - 1 вместо 3
    И е ужас в съдържанието и преподаването. Хиляди деца ОТПАДАТ заради това основно.
    Преброих 37 (!) учебници и работни тетрадки на едно дете за 5 клас при 32 часа седмично (без физическото).
    Няма нищо общо с това което здравия разум очаква и истинските проблеми НЕ СА в статиите, За тях не се говори и пише от журналистите.

  35. 35 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 225 Неутрално

    В момента министърката е сложила двама директори (своят зам и своят съветник) и те говорят вместо нея, но те никога няма да кажат истинските проблеми, защото след мандата и няма да има къде да се върнат, ако кажат истината - от МОН няма да ги пуснат обратно в системата.

  36. 36 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 560 Весело

    До коментар [#32] от "cristo_n":

    Не знам кой може и кой не може да чете, но статията коментира проблеми на обучението в пети - седми клас. Което автоматично предполага, че постът ти е по конкретния проблем и въпросната възраст.

    Sic transit..
  37. 37 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2571 Неутрално

    До коментар [#31] от "cristo_n": Трудно ми е да се абстрахирам, защото тогава четех много книги. Но Омир със сигурност не сме го чели в клас.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK