Поредният 15-ти септември

Поредният 15-ти септември

© Георги Кожухаров



В поредицата "На училище" "Детски Дневник" публикува текста от блога на Цветелина Камова - създател на Red Paper Plane - иновативен начин за учене и игра за деца от 3 до 6 години, базиран на дизайн мислене.


Когато става въпрос за първия учебен ден, се сещам за една случка в градината на децата ни, която сигурно никога няма да забравя. През октомври миналата година отиваме да прибираме малчуганите и срещаме баща с големия си син, дошли да приберат по-малката сестричка. Настава оживление, децата видимо познават момчето, възпитателите му се радват искрено и разбирам, че това му е първа година в училище, след като е бил в градината допреди няколко месеца. Детето прегръща всички и пита дали може да влезе и да обиколи двора и да надникне в класните стаи. Възпитателката отговаря "Разбира се!" с усмивка и допълва: "А, чакай, разкажи ни как е в училище?"


Полагаме неимоверни усилия да сме добри родители—грижим се за здравето, външния вид, хранителните навици, личните навици, пълни сме с образователни играчки, записваме ги на спортове, водим ги на музеи, възпитаваме ги в дух на взаимно уважение и равно достойнство, търпеливо насърчаваме ценности, следваме интересите им и им помагаме те да ги преследват, до тях сме ден и нощ, в радости и през сълзи, вдигаме ги като паднат и после правим ракети, за да се качат още по-нависоко. Там, където те поискат, без значение къде е това!




Докато не дойде първия от многото 15-ти септември и не се предадем. Накъде точно ги изпращаме напред с букета? Защо след огромните усилия, които сме положили, завършваме всичко така? Знаем къде отиват, знаем какво ги чака и знаем със сигурност какво не ги чака там—не ги чакат най-интересните и полезни години в живота им, от които всеки един ден ще е най-великият досега, защото ще са направили това, открили онова, научили сто нови неща и нямащи търпение да се върнат утре в класната стая, защото толкова много работа имат да свършат. Мамо, тате, ама вие нищо не разбирате! Не го ли знаете това? Не сте ли правили такива опити като сте били в училище?


Не, чака ги друго. Институция, която прави всичко, на което сте ги учили, но наобратно. Не проявява уважение и взаимно достойнство, не е поставила децата в центъра на дейността си, не отчита личните им интереси и стремежи, не се интересува от индивидуалните им потребности и особености, иска да ги направи еднакви, а не специални, кара ги да се чувстват отдръпнати назад и със сигурност не ги бута напред. Това се казва традиционно училище—мудно, голямо, старо, чуждо на хлапетата. Така ли си представяме децата си, наистина? Това ли искаме за тях? Не планирахме ли да отгледаме най-великия космонавт, архитект, дизайнер, инжeнер, хирург?


Та, отново за детето в градината. Всички замълчаха, децата се обърнаха към него—той, героят, който вече е толкова голям, че ходи на училище! И в този момент, бащата прибра усмивката си, сведе поглед и поклати глава. Детето погледна настрани и каза: "Не ми се говори за това". И влезе навътре, за да обиколи игрището, двора, градинките със садени от него и приятелите му зеленчуци, цветя и билки, класните стаи с материали за смятане, писане, умножение, деление, безчет прочетени и дискутирани книги, отбелязани енциклопедии и направени проекти за вулкани, планети, жаби, листа, езера, върху които е работили сам или с екип дни наред, седмици, без никой да го прекъсне—защото всички уважават труда, концентрацията, интереса му и него самия като индивид. Допреди няколко седмици, когато влизайки в класната стая, му показват, че това, което най-много го интересува в момента, няма значение; това, с което се занимава задълбочено в момента, също няма значение и следователно може да бъде прекъснато; приятелите му са конкуренция; екипната работа се наказва и проекти не се правят. И светът му се е разрушил и не му се говори за това.


И както един велик датски психолог Йеспер Юл беше казал в скорошно интервю за училищата: "Не разбирам как ги пускате там? Защо го причинявате на децата си?"


Защо, наистина?


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6051 Неутрално

    Хубав текст. За сериозен размисъл. Когато си купувате някой по-сложен уред с него идва ръководството за работа. С децата няма нищо такова. Те са потърпевшите от нашето обучение как да общуваме с тях. Много са щедри и всеопрощаващи към грешките ни.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на Зарзават
    Зарзават
    Рейтинг: 352 Неутрално

    А бе великите гении като Айнщайн, Хайзенберг, Паули, Бор, Шрьодингер, Планк, Ферми все по иновативни начини за учене и игра са учили... Айде стига с тези глупости вече.

    Христо Иванов за Народната Република: "жълтопаветната, самонарекла се демократична, общност, която сега сама драматично обявява, че не става за чеп за зеле".
  3. 3 Профил на stenlyaka
    stenlyaka
    Рейтинг: 2388 Неутрално

    А ли съм тъп или статията разказва объркано?
    Какви вулкани и дискутирани книги в детската градина ?
    За кой свят става въпрос въобще ??????

  4. 4 Профил на Зарзават
    Зарзават
    Рейтинг: 352 Неутрално

    И това с космонавта много ме развесели. Някой да обясни на госпожата, че нациите имащи достъп до подобни технологии се броят на пръсти и повече български космонавт никога няма да имаме...

    Христо Иванов за Народната Република: "жълтопаветната, самонарекла се демократична, общност, която сега сама драматично обявява, че не става за чеп за зеле".
  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2717 Неутрално

    "Целта на образованието не е да запълни празнина,а да запали огън." – Йеитс

  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2717 Неутрално

    До коментар [#4] от "Зарзават":

    Не в това е проблемът... Хвърли око на пост номер пет...

  7. 7 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 802 Неутрално

    "Не проявява уважение и взаимно достойнство"
    - това е проблем на обществото като цяло, започва от родилния дом, през семейството, детската градина, училището, университета, фирмата, болницата, и даже гробището. Не е училището в основата му.
    "не е поставила децата в центъра на дейността си" - без ясни дефиниции такава фраза може да се каже и за българското семейство.
    "не отчита личните им интереси и стремежи, не се интересува от индивидуалните им потребности и особености" - някъде ги отчитат, другаде не, но като цяло нещата не са толкова зле, колкото ги вижда авторката.
    "иска да ги направи еднакви, а не специални" - ами възпитанието по принцип има задача да уеднакви например представите за добро и лошо, за прилично и неприлично и т.н. Едни от най-специалните са социопатите, това ли трябва да ни е целта??
    "кара ги да се чувстват отдръпнати назад и със сигурност не ги бута напред" - безпочвено обобщение. Има различни учители и със сигурност всеки може да си спомни някой, който го е бутал напред.
    Имам също големи съмнения колко велик психолог е Jesper Juul.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  8. 8 Профил на Румяна Лютова
    Румяна Лютова
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Цитатът е на Плутарх:
    "Ученикът не е съд, който трябва да бъде запълнен, а факел, който трябва да бъде запален."

  9. 9 Профил на Зарзават
    Зарзават
    Рейтинг: 352 Неутрално

    До коментар [#5] от "deaf":

    Ами не е точно така, най-важната цел на образованието е да гарантира, че бъдещото поколение, че получи определена подготовка по съответните предмети. Ако запали в един огъня, че трябва да бъде художник, а в друг спортист, това не означа, че и художника и спортиста не трябва да учат математика, физика, химия, история и т.н..

    Христо Иванов за Народната Република: "жълтопаветната, самонарекла се демократична, общност, която сега сама драматично обявява, че не става за чеп за зеле".
  10. 10 Профил на bobacho
    bobacho
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#7] от "stein":

    Искаш да кажеш, че взлизат различно умни а излизат еднакво глупави. Така се чуства човек в казармата.

  11. 11 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 802 Неутрално

    До коментар [#10] от "bobacho":

    Не, влизат и излизат различно умни, но получават горе-долу еднакъв опит.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  12. 12 Профил на abc
    abc
    Рейтинг: 671 Неутрално

    Статията е изпълнена с откровени лъжи, детските градини са неразривно свързана част от остарялата ни и прогнила образователна система в страната, дори и физическото насилие върху децата още не е изкоренено.

  13. 13 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2280 Неутрално

    До коментар [#12] от "abc":

    Вероятно детската градина, спомената в статията е частна и работи по някаква система от типа Монтесори. Родителите на детето явно не са успяли да го запишат в частно училище по алтернативна система

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  14. 14 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Егати безмислената статия.

  15. 15 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Поредният 15-ти септември?!
    Имало и пак ще има ....
    [quote#13:"7777"]Вероятно детската градина, спомената в статията е частна и работи по някаква система от типа Монтесори. Родителите на детето явно не са успяли да го запишат в частно училище по алтернативна система! [/quote]

    Уцелила си десятката! Малко реклама - скрита де! После реалността - тя си е ясна! И бъдеще, което няКОЙ е приготвил за нашите деца до като ги има все още?!!!!

  16. 16 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 573 Неутрално

    хипстърските представи за света са традиционно нелепи и неадекватни - повечето деца отиват на училище с радост, защото не са си у тях, не че толкова им харесва оцапаната от чиновнически глупости институция

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  17. 17 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 573 Неутрално

    ако изначалната цел е да внушиш на детето колко то е различно и специално, в най-добрия случай получаваш някъв неадекватен тъпак, а в по-честия - психопатологии; та авторката да внимава, ако ѝ е мило и детето, и собственото ѝ бъдеще

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  18. 18 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    ........... Не планирахме ли да отгледаме най-великия космонавт, архитект, дизайнер, инжeнер, хирург?................


    Е то повечето нещастия идват точно от болните родителски амбиции.
    Не че и аз ги нямам, но не мисля че са болни амбиции.
    Моите родители НЕ са ми налагали такива и аз също не налагам нищо на децата си.

    Иначе нищо особено не се е променило през последните 50 годиини.
    От филмите от 60-те и 70-те виждаме как болни родители искат детето да свири на цигулка. А той пуска запис и през прозореца си излиза и си хойка с приятели.
    В училище НИКОЙ от нас не влизаше с удоволствие след ваканцията. Става въпрос преди 40+ години.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  19. 19 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#17] от "hhhuuunnnn":


    [quote#17:"hhhuuunnnn"] психопатологии[/quote]
    Познавам такива жертви. Една от тях наистина стигна до лудницата след навършване на 40 годишна възраст.
    Като малка тя нямаше никакво време за почивка/игри. Даже може и девствена да е останала, ако съдя по живота и.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  20. 20 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    До коментар [#9] от "Зарзават":

    КАКА ТАКА?
    Я да погледнем Методиев, че той е отличник в Банкя?

    А става охранител, масажист на уши, шофьор, пожарникар и съвсем друг, независимо от шестиците...

    Трудно се става друг, когато не ти е по сърце...нещото!
    Като например ръководството на ена държава.
    Ми Цветаров, Цачева и Г-н Пеевски?

  21. 21 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#20] от "convince":

    Тия тъпотии точно за тази статия ли бяха удачни?

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  22. 22 Профил на 678
    678
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#20] от "convince":
    Опряхме дотам ратаите на комунистите да управляват.

  23. 23 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1849 Любопитно

    Красиво, елегантно, чувствено, загрижено, всеотдайно....
    И втози ред на мисли се появява едно училище, в което тоталният контрол вече се поема от "Обществен съвет", който ще налага като императив всички тези рискове и опасности, описани тук. Един Ос, който ще се състои от "чичковци" и "лелки" от кварталните "активи", от чантаджийските "активи", от разни знайни и незнайни НПО /набързо създадени с цел да влязат там/, от регистрирани и нерегистрирани религиозни общности /без да се афишират или дори активно афиширайки се/, от ....
    И възникват много "въпросчета".
    А КОЙ ЩЕ ИЗВЪРШИ ПРОВЕРКА, примерно по Закона за достъп до досиетата на ДС?! Някой помисли ли за това? А някой помисли ли дали тези лица не са свързани с родствена връзка с бившите от ДС?!
    А КОЙ ЩЕ ИЗВЪРШИ ПРОВЕРКА дали тези лица не са в конфликт на интереси ... примерно за ПАРИТЕ на това училище, да не говорим...
    А КОЙ ЩЕ ИЗВЪРШИ ПРОВЕРКА дали тези лица не са агенти на влияние на радикални идеологии?
    И други такива въпроси....
    Невинното въпрос "А как е там в училище?" някак загубва своята невинност...
    !

  24. 24 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Примитивен текст. Всички частни училища, които са опитвали да внушат на детето, че е уникално и незаменимо, рано или късно са се проваляли. В България имаше училища по системите от Валдорфовски тип са се проваляли. Ето какво представляват те:
    „дно от най-големите предизвикателства за нас като родители е да открием типа образование, което е най-близко до нашата семейна философия и ни допада най-много. Понеже философията на Първите седем е да отглеждаме децата си привързано, информирано и с грижа за планетата, искаме да представим валдорфската педагогика, която до голяма степен съвпада с нашите виждания за отглеждане на деца и за цялостна философия за живот.

    Валдорвското образование е едно от най-близките до природата, „органик“ образователни системи. Позната е още като Щайнер образование и е разработена от австрийския философ Рудолф Щайнер през 1919 г. Тази философия насърчава креативността, творчеството, разказването на приказки с фокус върху природата и околната среда. Като по ирония, тази философия е много популярна в тези части на света, в които високите технологии се развиват най-бурно като например в Силиконовата долина (може би, именно заради нуждата на родителите от тези региони да отглеждат децата си по по-естествен начин).“
    Целта на училището е грубата социализация и нищо повече. В последните години особено българското училище внушава, че децата са богове – не могат да бъдат изключвани от училище, при най-големи простотии законът ги пази. Стават на 19, завършват 12 клас и със същия манталитет сядат зад волана... за да приключат завинаги като богове на 19...
    А доколкото разбирам не трябва да се пускат децата в това безинтересно училище. Ами учете си ги в къщи. Вече е разрешено.

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  25. 25 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#23] от "AzDebil":

    Както винаги Отличен 6. Браво! Много сериозен текст. Точно това е схемата за ИЗХВЪРЛЯНЕ на учители. През 2021 година.

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  26. 26 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1849 Любопитно

    До коментар [#25] от "postmodernity":


    [quote#25:"postmodernity"]Точно това е схемата за ИЗХВЪРЛЯНЕ на учители.[/quote]

    Благодаря!
    ТЕ нямат интерес от изхвърляне, а от ПОДМЯНА. На ментално ниво. Рафинирано...
    !

  27. 27 Профил на Антоний Методиев
    Антоний Методиев
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#23] от "AzDebil":

    +!

  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  31. 31 Профил на Антоний Методиев
    Антоний Методиев
    Рейтинг: 524 Весело

    До коментар [#30] от "vicovnic":

    Принципът за положително отношение и комуникация позволява да Ви се окаже подкрепа в желанието да се ... изцапате...
    Автономно...

  32. 32 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    До коментар [#21] от "Росен (Путлер капут)":


    Тези "тъпотии" са обобщаващи и могат да се интраполират, както и да е за всяко държавно общообразователно ведомство така и за някоя шуменска гимназия!

    Но МЕТОДИЕВ, като успял първокласник по онова време, затова е пример за днешните, вече завършващи гимназисти и други учащи, подрастващи и създаващи бъдещето ни "нови" българи.
    За тях пример за успешност са мутрификацията, (сливането на държавата с бизнеса), а не безинтересната социализацията на личноста.

    Това е учил Методиев още от пред училище, после в първи клас, школата в Симеоново, та до последно при Живков и Н.В.Симеон Втори и двамата много учени хора и негови ментори.

  33. 33 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    ПЪРВОКЛАСНИКЪТ от статията, казва, че е му е безинтересно там в първи клас, и не желае да говори за това, но не може да бъде приет с мнението си като бавно развиващ се, защото наблюдавайки след 12 години как на тези, които им е интересно от първия ден стават най-успешни, но не социално отговорни и лично обвързани с понятието, а девианти, които едва са успели да прочетат единствемо заглавията на попадналите им книги.

    И ако иска да успее трябва да е като тях, а не да подържа интереса си към нещо, както преди, както в детската...
    Както родителите му са желали, а не както безличната пост комуно образователна система, не успяваща да се промени му внушава всеки 15 септември, вече 27 години.

  34. 34 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1849 Весело

    До коментар [#31] от "Антоний Методиев":

    Тоя си е такъв, първично естествен.

  35. 35 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    Всъщност, нещата не зависят от училището, а от личният пример и системата, която ще даде възможност на усвоилите тези основни направления.

    Но на държавата и е работата после едни да ги коригира, а другите да ги насърчава.

    Както виждаме тя не е възможно да се справи адекватно с тези елементарни задачи, за които сме и гласували доверие.
    Затова следва кръговрат на безуспешни ежегодни нови "учебни" години, възпроизвеждащи неясноти и аномалии, които после се прехвърлят в ежедневието ни, толкова, колкото да откривме безсилни, че на следващия 15 септември, наново всяка година да храним безнадежни надежди на дисхармония създадена от самите нас, поколение след поколение.

  36. 36
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK