Сметната палата: Образователната интеграция на деца от малцинствата не е ефективна

Сметната палата: Образователната интеграция на деца от малцинствата не е ефективна

© Associated Press



Дейностите за интеграция на децата от етническите малцинства през периода 2012 - 2014 г. в системата на образованието не са достатъчно ефективни. Не са обединени усилията на всички заинтересовани институции и власти за постигане на ефективна и трайна образователна интеграция, се твърди в доклад на Сметната палата, оповестен днес.


В същото време за тази цел са финансирани дейности общо за над 26 млн. лв., от които 3.4 млн. лв. от бюджета на Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства, над 21.4 млн. лв. по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" (ОПРЧР) и близо 1.2 млн. лв. от други европейски източници.


Трудно решими през годините са проблемите, отнасящи се до ромския етнос




В миналото са създадени "сегрегирани училища" в квартали с преобладаващо ромско население. Сега предпоставка за успешна образователна интеграция при сформирането на групите в детските градини и на паралелките в училищата е условието етническият състав на децата и учениците в тях да отразява пропорционално етнокултурните характеристики на населението в съответното селище.


По данни на НСИ от преброяването на населението българската етническа група обхваща 5 664 624, или 84.8 на сто от всички граждани. Турската етническа група е втората по численост - 588 318 души (8.8%), а ромите са третата по големина етническа група - 325 343 души (4.9%) от българските граждани.


Не е изпълняван приоритетът на стратегията


Формулираният приоритет за "пълноценна интеграция на ромските деца и ученици чрез десегрегация на детските градини и училищата в обособените ромски квартали и създаване на условия за равен достъп до качествено образование извън тях" не е изпълняван с ефективни дейности, се отчита в одита.


"Въвеждана е целодневна организация на обучение, осигурявано е допълнително обучение за децата, на които българският не е майчин език. Но действащата законова и подзаконова нормативна уредба не е изчерпателна и не е предвиден държавен образователен стандарт с правила за образователната интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. Този въпрос ще се решава с новия образователен закон", посочва Сметната палата.


Липсва координация между работещите по интеграция институции


Оценяването дали са постигнати целите затруднява от липсата на предварително определен ред за събирането на данни за етническия произход на децата по проекти, които са финансирани от национални програми и със средства по три схеми на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси", се посочва в доклада.


От Сметната палата дават за пример усвоените по схемите около 21.5 млн. лв. са посочени индикатори за изпълнение и за резултат – над 89 хиляди лица, участващи в мерки за превенция на ранното отпадане от училище (деца, ученици, учители и родители) и близо 33 хиляди ученици, отново интегрирани в образователната система. Липсва обаче информация за броя на децата от етническите групи.


Не е ефективен контролът на дейностите за образователна интеграция


Липсва адекватна система за оценяване на проектните предложения от Центъра за интеграция и това поражда рискове за субективизъм, развитие на корупционни практики, както и риск да бъдат финансирани проекти с участието на минимален брой деца от етническите малцинства, се подчертава в доклада.


Например в конкурсните процедури на Центъра за интеграция няма конкретни изисквания към целевите групи - допустими са за финансиране всички деца и ученици, участващи в процеса на образователна интеграция, учители и родители. А в аналогична схема, финансирана по ОПРЧР, е предвидено най-малко 30% от участниците във всеки проект да са деца от етнически малцинствени групи, които отпадат или въобще не попадат в образователния процес.


От Сметната палата отбелязват, че при подаване и отчитане на изпълнението на проектите в центъра не са представяни доказателства за етническия състав на участниците в проекта.


Насоките за кандидатстване по конкурсните процедури съдържат субективни критерии


За пример от Сметната палата дават едно от предложенията, за което не става ясно по какъв начин е извършена оценката и на каква база са поставени точките в индивидуалните оценъчни таблици. "Сериозни диспропорции има в оценката доколко необходими и обосновани са предложените разходи и задоволително ли е съотношението между прогнозните разходи и очакваните резултати", се казва в доклада.


За друг проект има съществена разлика между индивидуалните оценки на членовете на оценителната комисия. Аналогично е положението при показателите, които определят дали са достатъчни капацитетът на водещата организация и на партньора по проекта, съответствието на целите, ясно ли са дефинирани и стратегически избрани участниците в проекта, изпълним ли е планът за действие. "Една от индивидуалните оценъчни таблици е попълнена с молив, а останалите са омастилени, като са налице данни за поправка на оценките", пише в одита.


Сметната палата е дала 3 препоръки към министъра на образованието и науката и 18 препоръки към Управителния съвет и директора на Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1954 Неутрално

    Ми как да е ефективна, като те самите не желаят. Насила можеш да вземеш, но насила не можеш да дадеш.

    Panta rhei....
  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6649 Разстроено

    Деца от малцинствата - са нашето Бъдеще - и като гледам :
    - нагорре сммъртностст
    - наддоллу раждаемост
    = се получава на графиката КРЪСТ в/у БГ !!!

    karabastun1@abv.bg
  3. 3 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2288 Неутрално

    С други думи - парите са похарчени, работа не е свършена.

  4. 4 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1270 Неутрално


    Сметната палата да провери дали някъде някога някой е успял да интегрира цигани.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5488 Неутрално

    милиарди откраднаха някои уж за интегрирането на този етнос но вече са недосегаеми защото осигуряват вота на политиквите !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1954 Неутрално

    До коментар [#4] от "quatro_4x3":

    Ха ха ха. Има известено опит с интеграцията им, ама...
    Но иначе сте прав че това са пари на вятъра.

    Panta rhei....
  7. 7 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    " българската етническа група обхваща 5 664 624, или 84.8 на сто от всички граждани. Турската етническа група е втората по численост - 588 318 души (8.8%), а ромите са третата по големина етническа група - 325 343 души (4.9%) от българските граждани." - Тези цифри не са верни. Над 220 000 цигани са се писали българи, над 300 000 цигани са се писали турци. Трябва да се премахнат детските надбавки, или коренно нов модел на стимулиране САМО на отговорното родителство!!!!

  8. 8 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1954 Неутрално

    Известен опит, извинявам се.

    Panta rhei....
  9. 9 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Браво. Това всички го знаят, ама друго е да ти го обяснят и с цифри...

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  10. 10 Профил на Je suis une femme
    Je suis une femme
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Изумително. Хората черно на бяло ви го казват, че чиновниците са профукали парите, ама расистите във форума пак ще намерят начин да набедят ромите. Ехххх... пуста българска простотия!

    Every one of us is, in the cosmic perspective, precious. If a human disagrees with you, let him live. In a hundred billion galaxies, you will not find another.
  11. 11 Профил на hugo_chaves
    hugo_chaves
    Рейтинг: 532 Неутрално

    Голяма част от циганите просто не искат да се интегрират искат нас да интегрират.... Някой от циганите който познавам са добри,умни интегрирани не правят никакви проблеми но и те самите ги е срам от тези мангали.Ако искаш можеш да си част от обществото никой не ти пречи освен собствената простотия.

  12. 12 Профил на forum_terrorist
    forum_terrorist
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Както казват сърбите - не серИ!

    You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!
  13. 13 Профил на forum_terrorist
    forum_terrorist
    Рейтинг: 521 Неутрално

    сЕри!

    You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!
  14. 14 Профил на forum_terrorist
    forum_terrorist
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#11] от "hugo_chaves":

    Силно-изразената йерархична структура им пречи на тях и факта, че бароните/феодалите им снасят на политическата класа..

    You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!
  15. 15 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    [quote#1:"Molossian"]Насила можеш да вземеш, но насила не можеш да дадеш. [/quote]

    +++++++++++++++++++


    Ако ги накараш да се образоват насила, правозащитниците ще ревнат: "Асимилация". Пък интеграцията е двустранен процес. Ако едната няма желание да участва, просто спира да плаща данъци, заселва се на чужда поземлена собственост и ползва вода и ток без пари. Защото така е цивилизовано.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  16. 16 Профил на fresia
    fresia
    Рейтинг: 367 Неутрално

    [quote#10:"Je suis une femme"]Изумително. Хората черно на бяло ви го казват, че чиновниците са профукали парите, ама расистите във форума пак ще намерят начин да набедят ромите. Ехххх... пуста българска простотия! [/quote]
    В повечето европрограми чиновниците профукват парите или чрез измислени дейности,или усвояват чрез близки фирми.
    Тази програма не е изключение.
    Що се отнася до циганите,всеки,който желае,може да учи.
    Който не желае,няма да учи.Това не е страшно-ще работят,в движение ще учат занаят.Много от тях вече работят в чужбина,където чорбаджията им е стъпил на врата яко и няма "цигански бели".
    Защо насила ги карат да ходят на училище?Защото може да се краде по програма за малцинствата....

  17. 17 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 316 Неутрално

    Интеграцията е двустранен процес. Насила хубост не става.
    Другата страна на проблема- да се преодолее капсулирането на определени общества. Какво се прави в тази насока? Това не зависи от образователното министерство.

  18. 18 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 963 Неутрално

    Основната критика в доклада е, че не е ясно дали парите са отишли специално за ромчета или изобщо за някакви ученици. Оттук няколко въпроса:
    - толкова ли е страшно, че децата, облагодателствани от програмите, са от различни етнически групи? Българчета, турчета, арменчета и пр. освен ромчета?
    - нямаше ли законова забрана да се правят статистики на етническа основа? Нали заради тази забрана ДПС поиска и получи оставката на една заместник-министърка на образованието през 2010 г., пробвала да направи етнически профили на неграмотните ученици? И пак ДПС и БСП критикуваха Петър Москов, когато се опита да направи статистика къде най-често атакуват линейките на Бърза помощ? На полицията също е забранено да прави статистики на престъпността по етнически признак. Как тогава да се насочват парите за образование?
    - Да разбирам ли, че Сметната палата препоръчва да падне законовата забрана за събиране на статистически данни по етнически признак? Ако е така, подкрепям с две ръце.

    Иначе вярвам, че голяма част от средствата са били окрадени, но ми е още по-неприятно, че децата се делят. Позитивната дискриминация е също толкова неприятна, колкото обикновената. Представяте ли си ситуацията в селско училище: "Хайде сега ромчетата ще получат закуски, а останалите да отидат да поиграят в двора".

  19. 19 Профил на token
    token
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Сметната палата: Образователната интеграция на деца от малцинствата не е ефективна
    ====

    с уточнението, че става дума за 'малцинството', а не за 'малцинствата'. за римляните иде реч. образованието за тях е неефективно от векове, в и извън БГ, дори на ниво владеене на местен език.

  20. 20 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2248 Неутрално

    До коментар [#7] от "dobrich":Числата са верни, не са верни процентите - защото са изчислени към броя на отговорилите на въпроса за етническа принадлежност, а 683 хил души не са отговорили на този въпрос!
    Циганите не е имало защо толкова да се пишат българи или турци - най-висок е процентът на неотговорилите на този въпрос в Смолянско /заради помаците, на които бе отказано да се самоопределят като помаци или българомохамедани/, след това в Сливенско, после в СЗБ.

  21. 21 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1856 Разстроено

    Всички малцинства се интегрират без проблеми и без програми ... освен едно малцинство.
    8 000 години разлика в еволюцията не са шега

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  22. 22 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2248 Весело

    До коментар [#7] от "dobrich":Отделно не виждам смисъл да се посочва броят и делът на всички лица от определен етнос, заедно със стогодишните старци, а не само на децата в училищна възраст. Всички знаят, че ромите са по-многодетни от българите!

  23. 23 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1856 Разстроено

    [quote#15:"majorman"]Пък интеграцията е двустранен процес.[/quote]Не могат да ги направят магистри като мен.
    но могат да ме закарат до варела като тях.
    = така ли ще се интегрираме взаимно ?

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  24. 24 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2244 Неутрално

    По-добре да си зададат въпросът възможна ли е тази интеграция, в какви граници и по какъв начин.

    Идеята "Всички сме равни" е много красива като лозунг но доста тъпа ако се отнася за качества. Ами не сме равни, не мога да ритам като Бербатов и никога няма да мога колкото и да ме обучават. В резултат на това никога няма да получавам заплащането му но и не правя от това особена трагедия. Нито пък някой се натиска да прави отбор в който всички да сме "пропорционално представени" каквато тъпотия прочетох в статията.

    Същото и с образованието, всички в кюпа заедно да учат, имали равно право. Въобще оставам изумен как като дойде до образованието и всякакъв реализъм и здрав житейски разум изчезват. Гледа се на него само и единствено като на желание, всичко е възможно само да го поискаш.

    Относно идеята изкуствено да се поддържа "пропорционално представяне" и да нямало сегрегация. Отново пример от спорта, все едно в отбор от А група задължително да включваш по няколко играча от Б и В група. Ясно е какво ще стане с такъв отбор, особено ако застане срещу "Арсенал"

    Нашият народ много добре е описал такава ситуация с приказката "Лъжица катран разваля бъчва мед". Така че да изследват не само как се е вдигнало нивото на тези няколко циганчета които изкуствено са набутали в елитна паралелка, но и как се провалило обучението на останалите 20-30 свестни деца в нея. Имали лошият късмет да се учат с тях където учителката изкуствено е снижавала нивото за да "интегрира".

    То ако така лесно ставаше интегрирането защо не успяха с него на Запад? Нека най-после престанат да ни пудрят мозъците начели се с книжки от западни фондации проповедници. Когато там успеят тогава да ни ги дават за пример. Засега единственият западен "успех" е да ни ги връщат обратно. Че дори и плащат за да се отърват от тях.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  25. 25 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2244 Неутрално

    [quote#3:"stedim"]С други думи - парите са похарчени, работа не е свършена.[/quote]
    То се знаеше предварително. Просто едни хора/НПО-та се издържат с "интегриране" докато другите за да се издържат работят. Специфична бизнес ниша.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  26. 26 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2248 Неутрално

    До коментар [#7] от "dobrich":В допълнение към предишния ми постинг - ето данните от преброяването за възрастовата група под 10 навършени години - към началото на 2016 вече на 5 до 15 години, т.е. тъкмо възрастта за предучилищно и основно образование:
    българи - 408 927 /62,0 %/;
    турци - 59 719 /9,1%/;
    роми - 67 568 /10,2%/;
    разни - 2517 /0,4%/;
    не се самоопределят - 22 544 /3,4%/;
    неотговорили на въпроса - 98 531 /14,9%/

    Реалният дял на децата в училищна възраст от ромски произход, следователно, е около 25%.

  27. 27 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2244 Неутрално

    [quote#18:"espresso"]Да разбирам ли, че Сметната палата препоръчва да падне законовата забрана за събиране на статистически данни по етнически признак? Ако е така, подкрепям с две ръце. [/quote]
    Уф, за малко да ти пиша минус защото отначало не го разбрах.

    Естествено, че трябва да се събира И по етнически признак. Основата на всяко управление е информацията, без нея то е невъзможно. Нарича се "обратна връзка", всеки учил автоматика знае колко важно е нейното качество и бързина за управлението.

    Да се издават законови забрани да не се събира информация И по етнически признак означава съзнателно да се саботира управлението на държавата.

    Пък и какво значи "по етнически признак"? Означава ли, че в циганската махала не трябва да се поставят и отчитат електромерите защото това е "по етнически признак"? Защо тогава същата забрана не се отнася и за етноса българи? Те защо не се чувстват обидени когато някой говори за тях като българи? Защо арменци, китайци и други не се чувстват обидени а само циганите?

    Или нещата са по-елементарни, просто политкоректните не искат да признаят КАКВИ защитават. Разбираемо, посяга се на хранилката им.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  28. 28 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2244 Неутрално

    Накратко според мен как да се осъществи някаква макар и минимална интеграция:

    - Приемането и класирането в училищата трябва да става само и ЕДИНСТВЕНО по успех. Недопустими са както изкуственото фаворизиране на който и ще да е етнос така и дискриминирането му.

    - Понеже в малцинствата изключително често се срещат направо неграмотни деца за такива трябва да бъдат направени специализирани училища и програми. Отново без отчитането на етнос, единствено по резултатите от тестове за начална грамотност. Макар че още от сега знам кои ще са вътре.

    - Обучението в такива специализирани училища да се прави по специални учебни програми и от специално подготвени учители, включително по-добре заплатени заради трудните условия на труд. Целта е получаването на някаква начална грамотност след което да продължат по нормалните учебни програми.

    - Задължително обвързване на социалните помощи с участието в образователната система на децата.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  29. 29 Профил на Мизо
    Мизо
    Рейтинг: 790 Неутрално

    Дреме ни за малцинствата! Ти гледай нашите деца да получават адекватно образование, онези, ако искат да учат и да се интегрират!

  30. 30 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 951 Неутрално

    В България истинска интергация за малцинствата и техните деца е невъзможна по ред причини! Виж, в Калифорния, Англия, Франция, Швейцария, германия и холандия-тя е възможна! Пътят към интеграция минава през промяна на местожителството!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  31. 31 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#3:"stedim"]
    С други думи - парите са похарчени, работа не е свършена. [/quote]
    Как да е свършена, като интегриращите се не подлежат на интеграция..

  32. 32 Профил на sophia_gr
    sophia_gr
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Тоя процес трябва да е двустранен. Колкото и да се крадат пари, половината от вината е в циганите. Това племе е неинтегрируемо. На Запад с негри и араби не се справят, та дори и доста от турците в Германия не са интегрирани, какво остава за циганите тук.

  33. 33 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2284 Неутрално

    Защо да не е ефективна?
    Много си е ефективна даже. Усвояват се милиони по тези програми, при това се усвояват от правилните хора.
    Значи имаме ползотворен ефект от програмите.
    За догодина министерството отпуска допълнително още половин милиард (горе-долу по 700 лв. за ученик), така че са необходими още програми за усвояване.

  34. 34 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8170 Неутрално

    Не можеш да интегрираш някого, който не го иска. Не от децата , от родителите трябва да почнат.

  35. 35 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 829 Любопитно

    Образователната интеграция на деца от малцинствата не е ефективна , обаче държавата като нещо ново ще дава стипендии на ромски ученици.
    Ромските ученици ще получават по 30 евро месечно за успех над 3,50.
    В същото време стипендиите за деца на етнически българи са в левове, и то по 35 лева и се дават за успех над 5,50.

    Програмата е за 1200 стипендии, а учениците, които ще ги получават са 700”,
    oбясни Мануела Радева, директор на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства.
    Средствата по този проект са общо 561 400 евро, от които малко над 343 320 евро се дават от ромския образователен фонд, а останалите 40 % идват от Министерството на образованието и науката”, обясни Радева.

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  36. 36 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Не можеш да интегрираш преди "реформата" на образованието.
    В какво интегрираш?

    Английски в училище НЕ СЕ учи. Само на курсове.
    Математика, български и др. - 50% от резултатите са от частни уроци.

    Към какво точно ги интегрирате? Разбирате ли изобщо какво правите?

    Те не могат да се интегрират по същите причини по които маса българчета на могат...

    Причините са в образователната система, не в децата.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK