Днес 5600 деветокласници се явяват на външно оценяване по функционална грамотност

Днес 5600 деветокласници се явяват на външно оценяване по функционална грамотност

© Анелия Николова



Около 5600 ученици в 9 клас от цялата страна ще се явят днес на външно оценяване по функционална грамотност, съобщиха от министерството на науката. Изследването трябва да се проведе между 10 и 13 ч. и ще продължи един учебен час. Инструментариумът за него е разработен от Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование.


Оценяването ще се извършва чрез тест, включващ 24 задачи с избираем или с кратък свободен отговор. Те са разработени така, че да измерват знанията и уменията на учениците при работа с различни по формат и вид текстове.


Основните познавателни равнища, които ще бъдат измерени, са намиране и извличане на информация, обобщаване и тълкуване и осмисляне и оценяване. Текстовете в изследването могат да бъдат с различен контекст – личен, образователен, социален, професионален.




Външното оценяване по функционална грамотност е заложено в Националния план за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността през периода 2015-2016 г. Резултатите ще бъдат представени на регионалните управления по образование и училищата до средата на декември. Чрез тях ще могат да се разработят конкретни политики за преодоляване на съществуващите дефицити.


До края на януари 2017 г. Центърът за контрол и оценка на качеството на училищното образование ще представи цялостен анализ на постиженията на учениците.

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2934 Неутрално

    И тук няма текст. Какво става бе?

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 696 Неутрално

    "...Оценяването ще се извършва чрез тест, включващ 24 задачи с избираем или с кратък свободен отговор. Те са разработени така, че да измерват знанията и уменията на учениците при работа с различни по формат и вид текстове.
    Основните познавателни равнища, които ще бъдат измерени, са намиране и извличане на информация, обобщаване и тълкуване и осмисляне и оценяване. Текстовете в изследването могат да бъдат с различен контекст – личен, образователен, социален, професионален..."
    Най-после нещо смислено.Това е правилният път,а не безсмисленото зубрене на информация.Което в ера,в която цялата световна информация е в джоба ти,е тотална глупост...

  3. 3 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Остава да се намери и прилага ефективен „инструментариум“ за оценка на „Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование.“
    .... щото качеството на българското образование е видно ...

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  4. 4 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5190 Неутрално

    Децата пишат все по-зле. Дори наблюдавам масово да държат химикалките в юмрук, а не между трите пръста. Мястото, където химикалката контактува с листа, остава скрито под юмрука и за да го виждат, децата навеждат главата си надолу и настрани, едва ли не легнала на чина. За да пишат така, с юмрук, не ползват китката, ами движат цялята ръка от лакътя, че и от рамото. Странна картинка - легнали настрани деца, изкривени гръбнаци, раменете се тресат, все едно плачат, а на учителката не й пука...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  5. 5 Профил на idianata
    idianata
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#4] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Самите учителки изглеждат сякаш никога, нищо не са чували за правилна поза при писане и въобще седене. Какво остава за децата. И мен много ме дразни това, че не се обръща внимание на такива подробности. Подробности или не - това са неща от които зависи качеството на целия останал живот на човек - кога и колко ще го боли кръст в последствие и други подобни.

  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3356 Неутрално

    До коментар [#2] от "eurogi":


    До коментар [#3] от "Georgi Yordanov":


    До коментар [#4] от "Незнайко в Слънчевия град":

    www.iskamdaznam.com/finlandiya-premahva-uchebnite-predmeti-ot-obrazovatelnata-sistema/

  7. 7 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 777 Неутрално

    Спокойно. Във Финландия вече не пишат в тетрадки, а в таблети

    malart.blog.bg
  8. 8 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 524 Любопитно

    [quote#7:"malart"]
    Спокойно. Във Финландия вече не пишат в тетрадки, а в таблети[/quote]

    Те и в последните 15-ина години не са писали кой знае колко.
    В училище се обсъжда материала, не се диктува на планове с по 10 точки където кой сварил да запише, кой не.
    Учителят често води записки на Word (с прожектор се показва на дъската, ако няма още Smartboard в стаята), който файл понякога има предварително направени упражнения за попълване. След края на часа, учителя качва файла на облака на съответния клас/група и всеки си припомня говореното когато и където реши.
    Домашното не е задължително, а единствения по-сериозен изпит е матура по всички предмети след 12 клас.
    Времето, прекарано в училище, е около 4 часа на ден. В останалото свободно време, децата ходят на извънкласни занимания и развиват личните си интереси.

  9. 9 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 237 Неутрално

    У нас се диктиват планове. По музика, по изобразително изкуство, по трудово (ДБТ).
    И ако не напишеш плана - двойка или те гонят. И тестове се правят. Щото няма кабинет по трудово. И така 5 години.
    От обучението по трудово печели ... издателство на хартиено пособие. По рисуване си неподготвен, ако не носиш дебелия учебник.
    Факт. После работодателирте виждат "труда" на преподаватели превърнали всичко в литаратура.
    У нас учители почти няма. Всички са станали преподаватели.
    Много по зле е от времето на комунизма.

  10. 10 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 537 Неутрално

    До коментар [#8] от "Fazer":


    [quote#8:"Fazer"]Те и в последните 15-ина години не са писали кой знае колко. [/quote]
    Колко ме критикуваха за почерка като бях ученик-какво ли не правих,колко ли не се стараех...............продължих да си пиша грозно и това правеше впечатление на учителите.
    Сега,може би от едно 5 години поне,не съм писал нито един текст(с химикал), а всичко е на компютъра-чрез уърд/опен офис/ексел/като презентация......................................
    П.С
    Точно това щях да те питам-във Финладния се учи страшно малко(както сама каза 4 часа на ден) и въпреки всичко имат страхотни резултати и всички знаят по няколко езика.
    Как се получава този парадокс ?

  11. 11 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2081 Весело

    До коментар [#10] от "kapitalcho":


    [quote#10:"kapitalcho"]Как се получава този парадокс ? [/quote]
    Като си внасят готови специалисти - от музиканти до чистачки...

  12. 12 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 524 Любопитно

    [quote#10:"kapitalcho"]Как се получава този парадокс ?[/quote]

    За 4 часа получават повече разбиране (!) по темите, които учат, отколкото в България се зубри за цяла седмица.

    [quote#11:"Добрин Велков"]Като си внасят готови специалисти - от музиканти до чистачки...[/quote]
    Нискоквалифицирана работна ръка не се внася, а импортира от Естония, Русия и Полша. Не само във Финландия, но и в цяла Западна Европа.
    Финландците са образовани като висококвалифицирана и високоплатена работна ръка, затова обикновено заемат ръководни позиции.
    Колкото до музиканти, в чисто класически смисъл, в цял свят филхармониите са съставени от международни членове. Отделно, Финландия е страната с най-много рок/метъл групи на глава на населението, та не виждам къде ви е аргумента.

  13. 13 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 537 Неутрално

    До коментар [#12] от "Fazer":


    [quote#12:"Fazer"]За 4 часа получават повече разбиране (!) по темите, които учат, отколкото в България се зубри за цяла седмица. [/quote]
    Имнно-това не разбирам-вместо свободното време да се използва за купони,дрогиране,пушене,шляене по улиците..................те го използват за усъвършеснтване,извънкласни занимания и подобни ?
    И как с толкова малко часове се научават толкова много езици ?

  14. 14 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 524 Неутрално

    [quote#13:"kapitalcho"]Имнно-това не разбирам-вместо свободното време да се използва за купони,дрогиране,пушене,шляене по улиците..................те го използват за усъвършеснтване,извънкласни занимания и подобни ?
    И как с толкова малко часове се научават толкова много езици ?[/quote]

    Те пак се шляят по паркинги на супермаркети, понеже доста от извънкласните занимания струват скъпо и/или са късно вечер и няа къде другаде да се ходи, понеже по кафенета е прекалено скъпо да се ходи.
    За "много езици" не знам, но повечето говорят над-средно-ниво английски, което не е особено трудно за постигане. Учи се шведски, но само тези, които го ползват на работа или в социалното си обкръжение го говорят както трябва. Останалите езици са кажи-речи както в България - ако ще продължаваш с тях, научаваш ги, ако не - забравяш.

  15. 15 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1686 Неутрално

    До коментар [#11] от "Добрин Велков":

    Как е възможно толкова ограничено мислене.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  16. 16 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2081 Неутрално

    До коментар [#15] от "Cassi":


    [quote#15:"Cassi"]Как е възможно толкова ограничено мислене.[/quote]
    И аз се чудя на твоето. Казал съм го с настроение "весело".

  17. 17 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1686 Неутрално

    [quote#10:"kapitalcho"]Как се получава този парадокс ?[/quote]

    Като се запазва любопитството на децата, развиване на индивидуалността и използване на естествения стремеж на човек да учи нещо ново.
    За нашите ученици ученето е свързано почти винаги с неприятни емоции, учене без разбиране и наизустяване на ненужен материал.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  18. 18 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9134 Неутрално

    Колкото повече усложняват материята и учебниците по български език, толкова по-неграмотни са децата.

  19. 19 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 466 Любопитно

    До коментар [#6] от "deaf":

    Много, наистина много интересен подход!
    Браво за инфото!+++++++

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  20. 20 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 466 Неутрално

    [quote#12:"Fazer"]Отделно, Финландия е страната с най-много рок/метъл групи на глава на населението, та не виждам къде ви е аргумента.[/quote]
    Да ти кажа ли какво ниво на музикантите се изисква за този вид музика, или сам ще се сетиш?

  21. 21 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 466 Весело

    Нивото на образованост няма да се вдигне нито на йота. Но, виж, инструментариумът за оценяването му така ще бъде усъвършенстван, че да ни убеди точно в обратното!
    Това е положението





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK