Български образователни институции препоръчват Монтесори педагогиката

На събитието беше направена демонстрация на практическа работа с Монтесори материали и беше представена книгата "Как да отгледате удивително дете. Методът Монтесори" на Тим Селдин, председател на американската фондация "Монтесори", на издателство "Книгомания".

© Надежда Чипева, Капитал

На събитието беше направена демонстрация на практическа работа с Монтесори материали и беше представена книгата "Как да отгледате удивително дете. Методът Монтесори" на Тим Селдин, председател на американската фондация "Монтесори", на издателство "Книгомания".



Помагайте на децата си да станат господарите на 21 век!"


Това призова Барбара Айзъкс, директор на Международния Монтесори обучителен център във Великобритания, по време на конференцията "Европейски практики в подкрепа на ранното детско развитие: Монтесори педагогика", организирана от факултета по начална и предучилищна педагогика на Софийския университет "Св. Климент Охридски".


На събитието присъстваха повече от сто представители на българските учебни заведения и институции, които препоръчаха Монтесори педагогиката за иновативните детски градини и училища в България, съобщиха от факултета по начална и предучилищна педагогика на Софийския университет. От тази година във факултета е включена следдипломната квалификация "Монтесори философия в съвременното общество", предстои въвеждане на магистърска програма за Монтесори.




Регионалното управление по образованието в София ще подкрепи въвеждането на Монтесори педагогиката като иновативна форма на образование в детските градини и училищата, заяви по-рано тази седмица началникът му Ваня Кастрева, а на форума председателят на парламентарната комисия по образованието и науката Милена Дамянова призова към "мащабна реформа в българската образователна система, част от която е и педагогиката на ранното детство".


С помощта на педагогическия факултет на СУ и Монтесори експертния съвет към него ще започне проект с една от столичните общини за пилотен Монтесори клас и група в общинско училище и детска градина, беше обявено на форума. Практическата работа по време на следдипломната квалификация ще позволи на студентите и преподавателите да обединят усилия, за да адаптират Монтесори практиките към българските образователни стандарти.


Монтесори е метод за възпитание още от най-ранна детска възраст, основан на практическите наблюдения и на научните открития на италианския лекар и възпитател д-р Мария Монтесори. Главното в нейната философия е "детето - по природа умно и талантливо, чиято уникалност е особено важно да се зачита".


В специална среда то усъвършенства своето физическо състояние, формира моторни и сензорни навици, съответстващи на възрастта му, придобива навици на базата на собствения опит и самостоятелно изучава света. Педагогът само го наблюдава и създава среда, в която то да може да се развива и разкрие своя потенциал.


Основните принципи на метода на Монтесори са свободата и личният избор на детето. То само изгражда своето собствено "аз", самостоятелно решава в кой етап от живота си кой "прозорец" за познания да отвори и да направи възможно възприемането на определени умения и знания. Девизът на педагогиката на Монтесори е: "Помогни ми да се справя сам!".


В България методът на Монтесори педагогиката се прилага единствено в частните детски градини, а наскоро зам.-кметът на Пловдив с ресор образование Стефан Стоянов обяви пред "Детски Дневник, че от 2017 година в детските градини на общината се въвежда този подход.


Българската Монтесори детска градина "Къща на децата" (Casa dei Bambini) - ще бъде акредитирана от Международната асоциация на Монтесори детските градини и училища по света – правейки я 18-тото акредитирано детско учебно заведение извън Великобритания от общо 172 в цял свят. Общият брой Монтесори детски градини и училища по света са 22 000. В момента в България има над 30 Монтесори учебни заведения, в които се обучават около 1000 деца.

Ключови думи към статията:

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1963 Неутрално

    "Основните принципи на метода на Монтесори са свободата и личният избор на детето."
    Внукът ми, ако го оставим сам да избира с какво да се занимава, цял ден ще виси на копютъра и ще играе, вместо да учи. Такива са повечето деца днес. Трябва да има някакъв среден подход към образованието, нито много либерален, нито много закостенял, но това е трудно да се постигне.

  2. 2 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 1586 Неутрално

    Колко аниматори и преподаватели в България са обучени да преподават по Монтесори?
    Ако се въведе този метод при недостатъчно кадри ще се компрометира системата и ефекта ще точно никакъв!

    В България върви смазваща русификация! Чайка - вожд и учител на Цацаров.
  3. 3 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Да не забравяме все пак, че методите на Монтесори са разработи за деца с ментални ограничения, затруднения с обучението и т.н.

  4. 4 Профил на mititu
    mititu
    Рейтинг: 779 Любопитно

    "детски градини и училища в България

    Тук е заровено кучето,от градината до завършване на училище трябва да се учи само по този метод иначе става мазало

    Айде сега кажете къде се учи начално,основно и средно по Монтесори в БГ

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  5. 5 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 2722 Неутрално

    "Основните принципи на метода на Монтесори са свободата и личният избор на детето."

    Съчетайте този метод с дългогодишните традиции и опит на родното образование

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  6. 6 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4098 Неутрално

    [quote#1:"proza"]Внукът ми, ако го оставим сам да избира с какво да се занимава, цял ден ще виси на копютъра и ще играе, вместо да учи[/quote]

    Убеден ли си? Силно се съмнявам. Твоята роля обаче е да му обясниш внимателно ползите и негативите от неговия избор.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  7. 7 Профил на Ватник
    Ватник
    Рейтинг: 738 Неутрално

    Най-важното нещо за едно дете, е да не се бие. Всичко друго са подробности. Но в България много обичаме да бием децата си. А това води до безброй много проблеми в зряла възраст.

    Every cradle is a grave.
  8. 8 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4656 Неутрално

    Методът Монтесори е бутиков подход който може да има частично приложение. В по-големи мащаби е възможен в комбинация със семейно/домашно обучение в по-горните класове. Това се осъществява при възможност за онлайн класове по математика и естествени науки в комбинация със седмищни срещи на групи от подобни деца и родители. С други думи и Монтесори изисква своята инфраструктура и култура. Привлекателно е за хора с либерални разбирания които искат да избегнат държавните училища и негативите в тях, особено тези от социален характер - наркотици, секс и други подобни моменти.

  9. 9 Профил на hqx04506254
    hqx04506254
    Рейтинг: 282 Неутрално

    Хубаво е, че и българското образование се отваря за нещо различно. Жалко само, че разработената от проф. Лозанов сугестопедия не намира широк прием в училищата. А това е най-голямото постижение на българската педагогика.

  10. 10 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 916 Неутрално

    А защо не българската система Сугестопедия?

  11. 11 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 746 Неутрално

    hqx04506254

    Обясни моля как се реализира тази методика на практика и до каква степен сугестопедия, с първо име сугестология(незнайно защо го смениха) е по-ефективна от стандартното учене. От това, което аз знам(не е личен опит) покрай нароилите се курсове по езици всичко се свежда до това средата да е възможно най-приятелска, пеят се песни......Това може и да е от полза, но не виждам да помага кой знае колко.

    Конкретно по темата-за съжаление едно дете рядко знае какво в действителност иска и му е интересно. В Азия, където всъщност най-вече се развиват инжинерните науки, начинът е съвсем друг, здраво учене до откат, така се ражда мита за умните азиатци.

  12. 12 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1472 Неутрално

    всичко за тоя метод се казва с факта, че самата Монтесори се е отказала от децата си, "за да се отдаде на работата си" ... разбира се, винаги ще има слабоумни, готови да дадат парите си и по-важно - децата си - на поредната банда мошеници

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  13. 13 Профил на danid
    danid
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Едно време придобивахме собствен опит, научавахме какво е приятелство и предателство, развивахме се и физически на улицата с компаниите в квартала. Аз специално имах чудесно детство и по Монтесори, както чета първите обяснения за тази методика.
    Звучи добре, но освен преподаватели, ще трябва и родители да се обучават в изкуството да уважават детето си като личност и да го направляват и подпомагат в личния му избор за изявяване на талантите му.
    Основна роля би имало семейството, не само училището.
    А как това ще навлезе у нас, където нито децата, нито родителите са свикнали с подобно отношения, децата са , понякога, толкова агресивни, а родителите са толкова амбициозни....

  14. 14 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 793 Весело

    Предполагам повечето родители имаме едни и същи проблеми, но, възпитанието е прерогатив на родителите, а не на учителите.

    Моята деветгодишна дъщеря направо ме поболява, като започне да прави всичко на инат.
    Не си позволяме нито аз нито съпругата да я удряме, защото веднъж си позволих и после направо ме разби, като ми каза, че тя не би ме ударила защото ме обича.
    Цяла нощ не спах и се въртях като шугав. Деветгодишно дете ме пребори.

    В училище е отличничка, ходи на частни уроци, а на олимпиади, за да имам реална представа дали знае детето. Всичко е шест.
    И понеже със съпругата даваме всичко и веднага, тя остава с впечатлението, че това не е награда, а това си е по условие. Като не й купим нещо го приема за наказание.
    Като я накажа за лошо поведение, ми казва, че понеже вече съм я наказал ще прави каквото си иска.
    Положението почти става неуправляемо, но скоро и казах, че няма да си празнува рожденния ден.
    На другия ден, нашата е мила, добра, отново е получила шестици и помага да слагаме масата за вечеря, след което пита невинно: Сега ще отмените ли наказанието ?
    Тогава ми светна и й казах: Скъпа, наказанието ще ти бъде отменено, ако си така мила и добра до идването на рожденния ти ден.
    Божеее празник настана вкъщи.
    Сега отново си имам дъщеря-слънце, но ...
    Та днес децата са много напрднали и възпитанието не е шега работа.

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  15. 15 Профил на hqx04506254
    hqx04506254
    Рейтинг: 282 Неутрално

    До коментар [#11] от "anton83": Прочетете книгата на проф. Лозанов "Сугестопедия-десугестивно обучение", има я в нета. Преди време гледах филм за това как са обучавали първокласници да четат в края на седемдесетте-в пъти по-бързо от конвенционалната методология. Доколкото зная, сугестопедията може да се прилага за изучаване на всякакви предмети, а и чувам, че има частни училища, в които сега се използва.

  16. 16 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 746 Неутрално

    Знам за книгата, знам и за професора от години. Имаше и институт по сугестоЛОГИЯ, (както всъщност е българското название на термина въведен от самия Лозанов) останал от комунизма, който същестувуваше до не отдавна. Нямам обаче времето и желанието да чета теоритичните постановки, за това питам хората, които явно са чели и знаят, в какво се състои методиката на практика и има ли разлика с това, което споделих. Защото това, което описах, че се прилага в момента, може и да улесни ученето, но не и до постигане на 100 думи на ден, камо ли, 1000, каквито експерименти е правил професора.

  17. 17 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4098 Неутрално

    До коментар [#15] от "hqx04506254":

    Сугестопедията е псевдо наука, а Лозанов е невероятен некадърник. Както и всички с тая фамилия.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  18. 18 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4098 Неутрално

    До коментар [#14] от "ironhorse":

    Защо изобщо ще наказваш дете? То теб наказва ли те?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  19. 19 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 1538 Неутрално

    "Български образователни институции препоръчват Монтесори педагогиката."
    Това тук е невъзможно!

  20. 20 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 326 Неутрално

    До коментар [#4] от "mititu":

    Методът е подходящ за детски градини и начално образование. В основното и средно образование не е особено удачен. Представете си един 7-мокласник или 10-токласник да бъде оставен да прави каквото си иска, да съзерцава и открива света, пък учителят само да му създава среда и да го наблюдава. И хоп- в края на годината матууууриииии!

  21. 21 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 326 Неутрално

    До коментар [#6] от "Darth Plagueis":

    Методът Монтесори изключва всякакви обяснения за ползи и неползи. Просто детето се оставя само да прави каквото си иска, когато си иска.

  22. 22 Профил на mititu
    mititu
    Рейтинг: 779 Любопитно

    До коментар [#20] от "el__paco":

    До тази възраст трябва да е изградил интереси и да се развива в само тази насока.Колкото до матурите те нямат нищо общо с индивидуалното развитие по интереси на субекта

    За това казвам че няма как да стане при положение че има един ред от който не трябва да се отклоняваш от системата към момента,ако го направиш си лаут

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  23. 23 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 326 Неутрално

    До коментар [#22] от "mititu":

    Изключително объркан пост!
    Питате в колко училища(начални, основни и средни) има въведен такъв метод. Отговарям ви, че този метод е неподходящ за основно и средно образование, защото там приоритет не е заниманието по интереси. Приоритет е придобиването на определен набор от знания. Това няма как да стане със съзерцаване и игра.
    Дадох пример с матурите, за да е ясно, че Монтесори е в разрез с образователната стратегия в Бг.
    [quote#4:"mititu"]Айде сега кажете къде се учи начално,основно и средно по Монтесори в БГ [/quote]

    Учениците в горните класове нямат нужда от Монтесори при извънкласните си занимания. Те имат свои интереси и могат да бъдат подпомогнати от родителите си(и така е редно) при записване и посещаване на определени школи, клубове, спортни зали и пр., където с тях да се занимава специалист в тази област.
    Пример- детска градина- по Монтесори учителят създава среда на дете, които иска да играе с автомобили или корабчета, детски играчки.
    Десетокласник- Монтесори вече не върви. Десетокласникът или ще се занимава с корабо-/автомобиломоделизъм, което е абсурд да се случи във всяко едно училище, или ще посещава яхтклубове, автомобилни сервизи и пр. Това е 1 прост пример, който посочих на прима виста.

  24. 24 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1985 Неутрално

    Мился, че няма универсална методика за всяко дете. Някои могат да бъдат възпитавани и образовани по-либерално. Но други изискват по-строги мантинели - има си природни дадености на всеки човек и специфики на всеки характер. В Чехия Монтесори образоованието е за малко деца. Но и в страни, където е по-достъпно, не съм чувал да е изместило останалите начини - просто е станало едно от многото.

    E PLVRIBVS VNVM
  25. 25 Профил на mititu
    mititu
    Рейтинг: 779 Любопитно

    До коментар [#23] от "el__paco":


    Ок Монтесори е обучение според интересите на детето в различните фази на развитието му и учителя и родителя трябва да го стимулират в избраната от него сфера

    Сега се замисли до кога се дава основата и се надгражда личността


    Колкото до БГ това ти казвам,но явно съм го описал по сложно казвам го просто като за определени хора.

    Монтесори е до завършване на най-високата степен на образование и изграждане на личност със строго определен интерес избран от него самия

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  26. 26 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 1538 Неутрално

    До коментар [#21] от "el__paco":
    До коментар [#23] от "el__paco":
    ++++++

  27. 27 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 326 Неутрално

    До коментар [#25] от "mititu":

    Нищо сложно не си написал, че и чак пък за "определени" хора, в стремежа си да ме уязвиш.
    Смесваш нещата. Затова ще го напиша простичко-
    Монтесори е за деца, не е за лица.
    Както искаш го разбирай.

  28. 28 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 326 Неутрално

    До коментар [#26] от "objektivist96":

    Благодаря!

  29. 29 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 1586 Неутрално

    До коментар [#9] от "hqx04506254":

    Ако това наричаш постижение направо да вземем да ги хипнотизираме децата в училище, а?!

    В България върви смазваща русификация! Чайка - вожд и учител на Цацаров.
  30. 30 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 447 Неутрално

    Монтесори не значи детето да прави абс. каквото си иска- имат си едни подносчета с дървени кубчета и други неща и с тях се занимават, при това с доста строги правила.

    Но друго е тревожно- тоя почин всяко дете да е лидер и господар. Всяко да е супер находчиво и интелигентно. Ама забравяме, че постиженията са по-големи, когато са в общество- иначе в хаос и джунгла колкото и да си находчив, може да стигнеш само до ниво "оцеляване". А в общество дори със средна ръка интелект може да закараш хора на Луната.

    Проблемът е, че когато всяка амбициозна БГ-Мама почне да си бута детето за лидер, става- много вожд, малко индианец...

  31. 31 Профил на Mincho Krasimirov Hadzhiev
    Mincho Krasimirov Hadzhiev
    Рейтинг: 5 Любопитно

    Напишете в гугъл "1001 лева награда" и ще откриете много добри решения и начин как да се подобри образованието в България. Иначе е лесно само да се критикува и да се приказват общи и популистки приказки.

  32. 32 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 1265 Неутрално

    Хаиде да не се лъжеме. Не може методът да казва, че не се дават тестове, за да не се стресират децата и някакви лелки от инспекторати, които се занимават основно с тестове, платени състезания и матури, входящи и изходящи нива и т.н. и малтретират всички с оценяването си, да твърдят, че са го разбрали.
    Иновативни с метод отпреди 100 години.
    Глупости.

  33. 33 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 1265 Неутрално

    "Дадох пример с матурите, за да е ясно, че Монтесори е в разрез с образователната стратегия в Бг. :

    Тези които гониха от системата всички които им го казваха, вместо да бъдат уволнени, ще иновират. Това е нонсенс.

    Какво казва методът за притурките в 5 и 7 клас от тази година и преподаване на две учебни години в една?
    Това иновативно ли е?
    Това мащабна реформа в образованието ли е?

    И пръст да им покажеш, ще рекат "иновация"!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK