Защо швейцарските ученици са сред най-добрите в света

Защо швейцарските ученици са сред най-добрите в света

© Кристина Колева



"Детски Дневник" публикува с позволението на автора част от текста на Кристина Колева, която живее и отглежда децата си в Швейцария. Пълния текст можете да прочетете в онлайн списанието Lifebites.bg.


Излязоха поредните резултати от изследванията на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA). За жалост, българските деца отново бяха квалифицирани като "функционално неграмотни". И отново се зароди дискусия какво куца в нашето образование, какви са причините да е така, доколко са виновни социалните мрежи и т.н.


Ето защо в следващите редове ще поговорим за някои основни елементи от образователна система, за която се смята, че е сред успешните или дори най-добрите в света. Тук под най-добри не се разбират само учениците от първите три държави на почетната стълбица, не го разбирайте погрешно. А всички с резултати "значително над средното ниво" (според PISA). Става въпрос за Швейцария. Важна е и уговорката, че това, което описвам, е базирано на личния ми опит на майка на деца, които четвърта година са в системата на един от кантоните – Санкт Гален. А специално за разказа за онлайн списанието Lifebites.bg ми помогна класната на дъщерите ми – г-жа Изабеле Грим, която има 30-годишен стаж в системата на основното образование.




Защо швейцарските ученици са сред най-добрите в света

© Кристина Колева


Между другото, швейцарската система не е била все с добри резултати. Сегашното състояние на нещата се дължи в огромна степен на промените, които се извършват постоянно и най-вече през последните години. Важни са обаче развитието, отношението и философията на ходене на училище. Те са много аналогични на онези в скандинавските страни например. Детайлите варират от кантон до кантон, от училище до училище, от учител до учител дори. Все някак обаче всички успяват да постигнат аналогични резултати. И те не са никак лоши.


Всеки швейцарски кантон има самостоятелна образователна политика и собствен образователен закон. Началото на учебната година не е на една и съща дата за всички. При нас това става някъде между 10 и 15 август, кантон Цюрих започва седмица след нас, а кантон Тичино (наричан италианския) - още една седмица след Цюрих. Ваканциите също са различни за различните кантони. При нас например лятната ваканция е само 5 седмици, докато в Тичино е цели 10. Ние имаме 3 седмици есенна ваканция, в Тичино дават само ден. И нещо важно - децата не правят нищо, свързано с училище, по време на ваканцията! Няма списък с книги, няма домашни.


Защо швейцарските ученици са сред най-добрите в света

© Кристина Колева


В Швейцария като цяло образованието до голяма степен е обвързано с икономиката на страната и подготвя кадри, които да поддържат нивото на местните компании в световен мащаб. Ето защо, системата е много динамична и както казва г-жа Грим, постоянно се правят промени.


В образователната система се навлиза на 4-годишна възраст, когато започва предучилищното обучение. То продължава 2 години. Децата учат основни неща от живота - да се обслужват сами, да са отговорни към вещите си, да си връзват обувките, да се оправят в тоалетната без помощ, да не си разпиляват и забравят вещите навсякъде. Учат се на социални умения - работа в група, изчакване на ред, искане на позволение да се включат в нечия игра, приемане на отказ, съобразяване с авторитета на учителя. Да се научат да слушат и внимават, да се концентрират, когато се изисква вниманието им.


Вече в училище


На много места съм чела коментари, че не само не се купуват учебници и тетрадки, но такива дори няма. Истината е, че имат и учебници, и тетрадки. Но те рядко идват у дома. Обикновено са в училището, работи се по тях там.


Защо швейцарските ученици са сред най-добрите в света

© Кристина Колева


Когато става дума за домашни - обикновено се носи отделен лист с конкретната задача. И освен това, работата вкъщи не може да продължава дълго. В инструкциите на нашия кантон е записано, че домашната работа може да е до 60 минути на седмица за учениците в първите класове и не повече от 240 минути седмично в последната учебна година.


Децата знаят кога ще имат тест и не ги изпитват изненадващо. Изабеле Грим обяснява: "Ние постоянно правим малки тестове, които са подготовка за големия. Даваме им възможност сами да открият какво не знаят или ги интересува допълнително, за да питат. Иначе казано, от една страна те трябва да се научат да учат. И от друга - да преценяват сами възможностите, слабостите и силните си страни. Какво още не съм усвоил? Върху какво още трябва да поработя?"


Питам класната на дъщерите ми имат ли учебен план и задължително ли минават материала в учебниците? Г-жа Грим обяснява, че имат учебен план, но той не задава конкретния учебен материал, а определя целите, които трябва да се постигнат през годината. Зададени са цели минимум, без които детето не може да премине в следващия клас. Ако не се справя с тях, трябва да повтори годината. Ако пък твърде рано покрие всички цели за съответната степен, му се дава възможност, понякога дори в рамките на същата учебна година, да премине в горния клас. "Изхождаме от това, че при някои деца по-късно се отключват някои процеси, по-късно съзряват. А има и надарени деца. И трябва да се отчитат тези особености."


Защо швейцарските ученици са сред най-добрите в света

© Кристина Колева

Учителите имат свобода сами да решават какво да преподават и какъв метод да прилагат за усвояването на определени знания. Така например, докато в съседния клас учеха за пеперудите, моите момичета изучаваха с подробности... прилепите. Един учител учи първолаците през първите месеци да смятат само с числата до 10, друг директно ги хвърля в дълбоката вода да смятат до 20, тъй като смята, че е по-добре да не стават зависими от 10-те пръста на двете ръце. "Да, свобода е, но и отговорност, и предизвикателство дали ще успееш да постигнеш целите, които са зададени", допълва г-жа Грим.


Не можех да не попитам г-жа Грим защо все още нищо не сме чували за участие в олимпиади, по математика например. Вярно, изглежда доста леко и занимателно да си ученик тук, може и да не са на нужното ниво за подобни тестове, си мислех. "Правим малки съревнования и състезания помежду си всеки ден, отговори Изабеле Грим. Има деца, които са по-отворени, но има и такива, които се изявяват по-трудно. Ето в този клас например има много деца, които говорят твърде тихо или изобщо не искат да се чува гласът им, вече втора година. Тяхната самоувереност все още не е укрепнала, срамежливи са. Не се изявяват открито пред останалите. И за такива деца едно такова нещо би имало буквално драматични последствия. В горен курс също не се правят състезания, но тогава вече много се поощрява и упражнява презентирането."


Защо швейцарските ученици са сред най-добрите в света

© Кристина Колева


Разбира се, този разказ може да продължи още много. Исках просто да дам още една гледна точка за успешна образователна система, от която може да се почерпят идеи. И евентуално да се приложат, но адаптирани за нашата среда. Защото готова формула няма. Но и резултатите на PISA не говорят добре за това, което се предлага на децата ни в България. Не децата - хората, които решават какво да правят с тях, не се справят добре и това рефлектира върху малките хора. И имам субективното усещане, че нещо в целите, които нашата система си поставя, куца.


Всички имаме интерес ситуацията да се промени възможно най-скоро. И да се говори не само за каймака от българчетата, които ходят по международни състезания, но и за всички останали, които не го правят, а дават отлични резултати в справянето с изпити, все едно пред кого и за какво. Най-важно е да успяват в живота в крайна сметка. А когато това се постигне, страната ни ще е променена за добро, убедена съм!


Повече обяснения и подробности за това
- защо децата имат само едно междучасие,
- имат ли мобилни телефони и какви пари носят в училището,
- кои са най-важните предмети,
- какво значи да вземеш първи клас за две години и какви деца го правят,
- как учат децата да разбират това, което четат и
- какво правят, за да ги научат да обичат страната, в която живеят,
можете да прочетете на Lifebites.bg.

Ключови думи към статията:

Коментари (77)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1161 Неутрално

    промяна тук и сега не е възможна в тази обиталня (а.к.а. РъБъ)

    тук една промяна (не нова) на учебна програма отнема 10 години.

    преструктуриране на образУвателната система едва ли ще стане, с тези проституиращи политически лица може и да е добре, че промените стават бавно, щото току виж номер 10 цъфнал като министър на образУванието.

  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 4091 Неутрално

    Това е истината,няма универсална практика.

  3. 3 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1094 Весело

    "Един учител учи първолаците през първите месеци да смятат само с числата до 10, друг директно ги хвърля в дълбоката вода да смятат до 20 ..."


    TAKE THE RED PILL!
  4. 4 Профил на Long One
    Long One
    Рейтинг: 605 Неутрално

    "Всички имаме интерес ситуацията да се промени възможно най-скоро. "

    Да, ама не. Умни хора се управляват трудно.

    "We dance like marionettes, Swaying to the symphony... Of destruction"
  5. 5 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 643 Неутрално

    Децата от България не се представят добре на тестовете за функционална грамотност, защото никой не ги учи на такава. Само от любопитство погледнете задачите по математика от ПИСА - такъв тип задачи не се решават в нашите училища, ако някъде се решават, то това е в рамките на допълнителни занимания.
    Същото е и по останалите предмети.

    Иначе сравнението на база на "една жена каза" са доста комични. Защото аз от моя близка в Швейцария знам, че си имат домашни и то сериозни, носят се учебници вкъщи и родителите помагат в уроците по всичко.

  6. 6 Профил на Bedtime for Democracy
    Bedtime for Democracy
    Рейтинг: 1308 Разстроено

    ми защото учат в една от най-най-добрите страни в света. Нещата са свързани - справка милата ни татковина...

    Pure Chewing Satisfaction
  7. 7 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1094 Любопитно

    "Най-важно е да успяват в живота в крайна сметка. А когато това се постигне, страната ни ще е променена за добро, убедена съм!"

    Основният проблем е представата за "успял в живота". За много хора в България в момента, това означава да имат голям джип и пари. Все повече стават успелите по този начин в живота. Почват да си пречат даже взаимно. Тесни са им улиците. Това не променя България към добро, напротив.

    TAKE THE RED PILL!
  8. 8 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7783 Любопитно

    [quote#5:"zenola"]Децата от България не се представят добре[/quote]
    А ЗАЩО се представят отлично на международни олимпиади / например по математика/ ???

    [email protected]
  9. 9 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1029 Неутрално

    Боже, Божеее, кога, кога ще се случи нещо подобно у нас?!...

  10. 10 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 442 Неутрално

    "В Швейцария като цяло образованието до голяма степен е обвързано с икономиката на страната и подготвя кадри, които да поддържат нивото на местните компании в световен мащаб. Ето защо"

    е успешно

  11. 11 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5465 Весело

    Да иде Мегленка в Швейцария, на обмяна на обед

  12. 12 Профил на Schopenberg
    Schopenberg
    Рейтинг: 910 Неутрално

    Мечтата на Васил Левски за бъдещото устройство на Свободна България е била именно Швейцария.
    От там и веруюто:
    Свобода и всекиму своето.



    ................................
    много здраве на кунева, танев и назад

    Navigare Necesse Est
  13. 13 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3171 Неутрално

    До коментар [#5] от "zenola":

    У нас се зубри ,а не се учи

  14. 14 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 985 Неутрално

    С годините и тия тестове и мерилки все едно живея в някакъв дистопичен роман. Има много такива, в които обществата успяват да постигнат масово наличие на добре форматирани индивиди без девиации, с някакво прилично ниво, весели и доволни. Най-лесната за управляване форма на живот: не достатъчно умен, за да забележи, че е управляван, но все пак достатъчно научен, че да се самоубеди в правотата на мнението си с няколко леки ментални трика.

  15. 15 Профил на evtimvz
    evtimvz
    Рейтинг: 1052 Неутрално

    До коментар [#10] от "V.Iliev":

    А каква икономика е тук, в Б-я? Икономика на талантливите икономическите емигранти. И с право. Там ще работят за "някой", а тук за "някоя мутра".

  16. 16 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 711 Неутрално

    До коментар [#1] от "хм":

    Майка ми е учител. 30% от колегите ѝ, включително тя самата, трябва да се пенсионират в следващите 5 години.
    Проблемът е двустранен - първо учители, които са преподавали 30 години по един начин няма да сменят подхода за една учебна година. Няма да забравя как като ученичка ме изпитваха с думите "разкажи урока".

    По-лошото е, че новите попълнения са трагични. Все повече учители са сред функционално неграмотните. Според някои съфорумци интелигентните, образовани българи се избиват да стават учители, но от опит мога да ви кажа, че това не отговаря на истината.

    I don't want to believe. I want to know.
  17. 17 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 643 Неутрално

    До коментар [#8] от "karabastun":

    Защото това добро представяне няма нищо общо с масовата образователна система, а с вложенията, които родителите правят, за да развиват талантите на децата си.

    ПИСА проверява средната статистика, не проверява какво могат 10 деца от СМГ и 5 от МГ в Бургас и Пловдив.

  18. 18 Профил на jelev_jelqzko
    jelev_jelqzko
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    [quote#6:"serpico"]ми защото учат в една от най-най-добрите страни в света. Нещата са свързани - справка милата ни татковина...[/quote]
    Да и науката казват била на ниво?Как ли става?Ако бях хан щях да пратя някой синовете да проучи.Радев щеше да ходи до Румъния!?А до Швейцария кога?
    До коментар [#14] от "lil_alex":
    Описаното от теб е по скоро генетично предразположение при 90%.

  19. 19 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 710 Неутрално

    Това се отнася само за началното образование. Интересно ми е по-нататък дали имат изпити, подобни на нашето външно оценяване, които да дават сравнимост на резултатите. Защото, да не се лъжем, преминаването във всяка по-горна степен на образованието, става на базата на конкуренция, което изисква подготовка. Целта на началното образование е да създаде положително отношение към ученето (явно това го постигат), но какво става по-нататък? Не може да се описва системата само на входа и.

  20. 20 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7783 Любопитно

    До коментар [#17] от "zenola":

    Ми вие да не би да очаквате от все по-засилващото се ромско присъствие в училищата усреднени добри резултати !?
    Гледайте нашите деца, че се представят добре !

    [email protected]
  21. 21 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1161 Неутрално

    До коментар [#16] от "Milva":

    проблемът в България е, че преподавателят е никой - роб, изпълнител, изтривалка, средство.

    това е съветският модел на образователна система - учителят е работник, държавата (в лицето на уж-методистите от МОН у бухалките от РИО-тата) е в ролята на шефа-мутра.

    западният модел е точно наобратно - училището е с общинско финансиране, общината има интерес да задържи данъкоплатеца, министерството помага и насочва, а учителят е творец - рисува знания върху бяло платно (образно казано).

    тук преди години бях свидетел как РИО-нам-си-кое преследваше преподавателка, дръзнала да учи децата по неодобрен от МОН учебник (по английски, на издателство Оксфорд). младата преподавателка напусна след тормоза.

  22. 22 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 643 Неутрално

    До коментар [#20] от "karabastun":

    Аз лично нищо не очаквам. Образованието на моето дете винаги е било изцяло в моите ръце и се случва въпреки системата. Надявам се да приключи успешно.

    Но това не променя факта, че ПИСА проверява средна статистика, което обяснява в известна степен слабите резултати. Освен това, както съм писала по-горе, но очевидно не се харесва на публиката - в нашите деца не се учат на функционална грамотност в училище, което също обяснява слабите резултати.

  23. 23 Профил на tony d'amato
    tony d'amato
    Рейтинг: 451 Весело

    До коментар [#4] от "Long One":

    ++++++++++++++++

    Браво! Коментар право в десетката!

    keep calm and carry on
  24. 24 Профил на the_european
    the_european
    Рейтинг: 505 Неутрално

    Добри резултати по тестовете на ПИЗА дават учениците от онези държави, в които малцинствата и маргиналните групи са добре интегрирани в училище И УЧАТ, а не ходят проформа, за да получават родителите им социални помощи. Ако в тестовете участваха само т.нар. елитни училища, каквито в други страни въобще няма, сигурно щяхме да сме световен шампион. Та ето къде е слабото място.

  25. 25 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Аз искам да видя една тумба ромове как ще ги изучат в едно швейцарско училище. В Германия вече имат опит - не стаа таз!

  26. 26 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 1573 Весело

    А колко напити даскали от *възмутИн рУдител* има в това училище?

  27. 27 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7783 Неутрално

    До коментар [#22] от "zenola":

    Хайде вижте само - все повече чиновниците от МОН, политиканите, директорите на училища, че и учителите говорят за ОБУЧЕНИЕ на децата и младите хора. Думата ОБРАЗОВАНИЕ остава само в названието на сектора…
    Образование… Богата по съдържание дума. Ако се вгледаме, ще видим пряка връзка с човека, с личността. Създаване на ОБРАЗ – това, което отличава един човек от друг.
    От другата страна е ОБУЧЕНИЕТО. Тоест – част от някакво учение, която се внася, полага, включва в някого. За да действа той по правилата й…
    Образоват се хората. Обучават се и животните…

    [email protected]
  28. 28 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2495 Неутрално

    Защото растат в държава, където уважават образованите хора.
    Вероятно там си нямат нашите мъдрости като:
    "учен серсем"
    или
    "Това, което пише по книгите не расте по нивите"

    подпис
  29. 29 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 334 Неутрално

    "Ние постоянно правим малки тестове, които са подготовка за големия. Даваме им възможност сами да открият какво не знаят или ги интересува допълнително, за да питат. Иначе казано, от една страна те трябва да се научат да учат. И от друга - да преценяват сами възможностите, слабостите и силните си страни. Какво още не съм усвоил? Върху какво още трябва да поработя?"

    Тук е ключът за палатката- нагласата на децата! Отиват в училище, за да учат, а не да се чудят от коя учителка да се оплакват. Най- важното да проявяват самокритичност и имат ли пропуски в знанията си, да се стремят да работят върху себе си, а не да обвиняват учителя, че не обяснявал материала или че пишел ниски оценки.
    Крайно време е всички да разберат, че няма училище по света, където учителят налива директно знания в главите на учениците и те без да положат никакви усилия стават отличници.
    Много ми се иска поне в 1 училище да пенсионират всички учители с дългогодишен стаж и на тяхно място да назначат нови, току- що "дипломирани", и да видят всички какъв Содом и Гомор ще настъпи.

  30. 30 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 334 Весело

    До коментар [#21] от "хм":

    Е, не съвсем роб. За учителките песни се пееха.
    В зората на демокрацията учителите все още бяха авторитет. А сега ги бият.

    настроение--- иронично

  31. 31 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    Каква е тази пирамида с "всевиждащото око"?
    На това ли учите децата си???
    Да приемат от ранна детска възраст илюминатско-масонските глупости???

    В Русия съм! В Русия съм!
  32. 32 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    [quote#4:"Long One"]Да, ама не. Умни хора се управляват трудно. [/quote]
    Само ако е безчестно.
    Ако се управлява честно и открито няма такива проблеми.

    В Русия съм! В Русия съм!
  33. 33 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 710 Неутрално

    До коментар [#22] от "zenola":

    "нашите деца не се учат на функционална грамотност в училище, което също обяснява слабите резултати"

    и аз все това повтарям - да ги подготвят малко за тая ПИЗА, не само да ги хокат, колко са недоразвити. Ясно е, че за всеки тест, трябва да си свикнал с формата, дори на тестовете за интелигентност се отчита дали за първи път правиш такъв тест или вече форматът ти е познат.
    Но не е само форматът, трябва и обща култура и логическо мислене, доколкото си спомням задачите за матурата в 7 клас по формата ПИЗА. Докато не спре зубренето и не се подходи интердисциплинарно към предметите, резултат няма да има.
    Иначе - тия дни в училището на сина ми, в 9 клас са правили такъв тест, помолих го да разпита по-подробно как им се е сторил.

  34. 34 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    [quote#5:"zenola"]Децата от България не се представят добре на тестовете за функционална грамотност, защото никой не ги учи на такава. [/quote]
    Ами те не учат с насоченост към явяване на тестове. То е като електрониките, които ги проектират специално да покриват конкретни бенчмарк тестове. И после "ауууу колко високи резултати!"

    В Русия съм! В Русия съм!
  35. 35 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    [quote#8:"karabastun"]Децата от България не се представят добре- цитат на коментар #5 от “zenola”

    А ЗАЩО се представят отлично на международни олимпиади / например по математика/ ??? [/quote]
    Това са конкретни индивиди-5-10.

    В Русия съм! В Русия съм!
  36. 36 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    [quote#9:"Г.Е.М."]

    Боже, Божеее, кога, кога ще се случи нещо подобно у нас?!... [/quote]
    Нещата не се "случват". Те се правят. Целенасочено и организирано.

    В Русия съм! В Русия съм!
  37. 37 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    [quote#14:"lil_alex"]Най-лесната за управляване форма на живот: не достатъчно умен, за да забележи, че е управляван, но все пак достатъчно научен, че да се самоубеди в правотата на мнението си с няколко леки ментални трика. [/quote]
    Аз на това му казвам "опративно умен"- да има достатъчно акъл да си върши ежедневните задачи, но да не се замисля за разно стратегически неща, световнио дела, световната финансова система, геополитиката и т.н.

    В Русия съм! В Русия съм!
  38. 38 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 710 Неутрално

    Ето още една статистика http://gradestatistics.cambridgeenglish.org/2015/fce_schools.html

    Този тест се държи от ученици горе долу на същата възраст като за ПИЗА. (нарочно избрах формата FCE for schools)

    Можете сами да се убедите, че българските ученици са с едно от най-добрите представяния и малък процент неиздържали (последните две колони). Изпитът е доброволен и се предполага, че всички явили се, от всички държави, са мотивирани и подготвени.

  39. 39 Профил на ssg
    ssg
    Рейтинг: 410 Неутрално

    [quote#12:"Schopenberg"]Мечтата на Васил Левски за бъдещото устройство на Свободна България е била именно Швейцария. [/quote]
    Да, Васил Левски е мечтал да сме автономен кантон в процъфтяващата Османска империя.

  40. 40 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 985 Неутрално

    До коментар [#37] от "Веселин Дечев":

    Проблемът е, когато тия хора придобият самочувствие, че могат да мислят стратегически. Тоест когато някой ги убеди, че могат да мислят така и им каже- давайте сега, изберете еди-кой-си и той ще приложи вашата велика стратегия и визия.

    Проблемът е, че ако си от тия умновати хора, не можеш да знаеш какво не знаеш. И дори не може да знаеш, че не знаеш- светът ти е подреден и предсказуем, оправяш се, значи знаеш...

    ...само дето живееш в измислена Матрица. Но пък си хепи.

  41. 41 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 985 Неутрално

    До коментар [#31] от "Веселин Дечев":

    Един ден гледам децата на площадката разнасят някакви значки с лого на око в триъгълник, ама такова нарисувано като по детски.

    Оказа се, че е логото на "Музейко". Е сори, ама ако си дизайнер, трябва да имаш една идейка да не правиш зловещи лога, които хората свързват с мрачни организации. Освен ако не трябва точно такова лого да изработиш...

  42. 42 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1626 Любопитно

    [quote#16:"Milva"]Проблемът е двустранен - първо учители, които са преподавали 30 години по един начин няма... [/quote]

    Много е дзлбока водата за съжаление.
    Учители в Швейцария (страната в която живея) често стават НАЙ-ДОБРИТЕ студенти от дадена специалност.
    Оставям на страна въпросът дали е призвание или не да си учител, думата ми е за това как Дършавата подбира кадрите си!
    Заплатите на гимназиалните учители са на много сериозно ниво. Отпуските са 12 седмици в годината. Част от тях отиват обаче за подготовка на нови помагала / материали за новата учебна година, защото хората не тъпчат на място, а са отговорни.
    Илюстрация е един разговор с един стар професор, който ми сподели как навремето един не-много читав докторант му поискал препоръка за кандидатстване за учителско място. Не я получил. Човекът беше удебен че нивото се възпроизвежда и поради това САМО НАЙ-ДОБРИТЕ следва да стават учители.
    Понеже подготвените от тях ученици после идват в Университетите и т.н. и т.н....

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  43. 43 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    [quote#16:"Milva"]Майка ми е учител. 30% от колегите ѝ, включително тя самата, трябва да се пенсионират в следващите 5 години. [/quote]
    И какво?
    Аз не виждам никаква драма в това. И сега има по 40 души кандидати за едно място.Кажи ми окръжен град, където да не може да се намери учител?
    Сега, по селата може и да няма кандидати, но в крайна сметка огромното болшинство от децата учат в градовете. Така, че няма какво да се преекспонира проблема.

    В Русия съм! В Русия съм!
  44. 44 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    [quote#21:"хм"]западният модел е точно наобратно - училището е с общинско финансиране, общината има интерес да задържи данъкоплатеца, министерството помага и насочва, а учителят е творец - рисува знания върху бяло платно (образно казано). [/quote]
    Интересно в САЩ какви са резултатите?

    В Русия съм! В Русия съм!
  45. 45 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    [quote#21:"хм"]тук преди години бях свидетел как РИО-нам-си-кое преследваше преподавателка, дръзнала да учи децата по неодобрен от МОН учебник (по английски, на издателство Оксфорд). младата преподавателка напусна след тормоза[/quote]
    Ами закона трябва да се спазва!
    Ти какво искаш? Да спазваш правилата само, когато ти харесва??

    В Русия съм! В Русия съм!
  46. 46 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    [quote#25:"kykyyy"]Аз искам да видя една тумба ромове как ще ги изучат в едно швейцарско училище. В Германия вече имат опит - не стаа таз! [/quote]
    А нужно ли е??

    В Русия съм! В Русия съм!
  47. 47 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7798 Неутрално

    Там работят с всички деца, а тука само с надарените и умните.

  48. 48 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    [quote#47:"Роси"]

    Там работят с всички деца, а тука само с надарените и умните[/quote]
    Ами то все пак образованието е нещо доброволно, а не насилствено. Проблемът с образованието на лицето Х си е на лицето Х, а не на държавата! На държават ѝ стига Х да може да чете, пише и да смята до 1000.

    В Русия съм! В Русия съм!
  49. 49 Профил на Иван Христов
    Иван Христов
    Рейтинг: 453 Неутрално

    Системата ни на образование и възпитание в българските училища е от 17 век.
    Колкото и пъти да съм ходил на родителска среща, се говори само за това какво е забранено в училище, какви са наказанията и тем подобни глупости. Една система основана на заплахи от наказания , ражда само неуверени личности и послушни работници!
    Това е жестоката истина! Децата са стресирани , отива с нежелание на училще и в крайна сметка не научават нищо. А какво прави нашето МОН ? Добавя нови сложни материали в учебниците и никой не мисли за децата.

    Не децата ни са глупави и недисиплинирани - образователната ни система е сбъркана и порочна! Нужна е промяна и тя ще се случи , и всички онези книжни плъхове в министерството ще си оберат скоро парцалките и ще бъдат сменени от млади , умни и разбиращи експерти , които да направят най-накра истинска реформа в образованието.

    А.... да не забравя Кунева - жено, бягай далече от децата ни и спри да ми говориш за измислената си реформа в образованието (виж "Промяна на медицинските бележки"

    https://www.behance.net/patriotbg
  50. 50 Профил на bellend
    bellend
    Рейтинг: 566 Неутрално

    В PISA класацията за 2015 Швейцария заема едва 18-то място. канада (където живея) заема учудващо 6-то място. Сравнявайки написаното тук за Швейцария с това, което става в Онтарио (образованието, подобно на кантоните, се управлява от провинциите/териториите), виждам големи прилики.

    Трудно е да се прецени, как се получават подобни високи резултати за Канада. Но не е учудващо, като се има предвид, че за съответните провинциални тестове има месеци на подготовка, за да се получат някакви задоволителни за могъщия учителски профсъюз и бюрократите от системата резултати. Образованието в началното (elementary) у-ще и гимназиите е на много ниско ниво, дори в IB-програмата (high school), в рамките на която учи дъщеря ми.

    Не искам да отегчавам никого с подробности, но мнозинството родители тук (има изследвания) са крайно недоволни от обучението, особено по математика ("discovery"-методът, при който у-никът "открива" сам (!), а не учи аксиоми и правила, които после да прилага към решаване на проблеми) и сборните "науки" (science).

    Моделите на образование се определят от провинциалното м-во, което, както може да се предположи, е завзето след "марша през инситуциите" (Грамши) от 60-те та досега от ултралиберали.

    По-скоро би ме заинтересувал материал за Сингапур, който неизменно е в първата тройка и където се използват традиционни, "старомодни" методи за обучение. Но това едва ли устройва източници като Д-к.

  51. 51 Профил на bellend
    bellend
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#44] от "Веселин Дечев":

    "Интересно в САЩ какви са резултатите? "

    25-то място. Положението в public schools, особено в inner cities за малцинствата и черните, е трагично.

  52. 52 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 985 Неутрално

    Може би с PISA става това, което става с Корея и таекуондото- някои знаят за какви точно изисквания да се готвят.

    Спомням си, че в гимназиалния курс решавахме доста сложни задачи и пак ни затрудняваше изпитът SAT, където математиката е лесна, но начинът на мислене е несвойствен.

  53. 54 Профил на bellend
    bellend
    Рейтинг: 566 Неутрално

    По математика и четене (text comprehension) за 2016 тук:

    http://www.bbc.com/news/business-26249042

  54. 55 Профил на bellend
    bellend
    Рейтинг: 566 Неутрално
  55. 56 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 710 Неутрално

    До коментар [#50] от "bellend":

    "за съответните провинциални тестове има месеци на подготовка"

    Може ли да опишете по-подробно? Все си мисля, че трагичните резултати за БГ се дължат и на липсата на подготовка, освен всичко друго, което въобще не пренебрегвам. Например вчера, в училището на сина ми, са правили такъв тест в единия 9 клас, като са ги предупредили 20 минути по-рано.

  56. 57 Профил на bellend
    bellend
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#52] от "lil_alex":

    "Спомням си, че в гимназиалния курс решавахме доста сложни задачи и пак ни затрудняваше изпитът SAT, където математиката е лесна, но начинът на мислене е несвойствен. "

    Характерен англосакс. крипто-подход, който изисква % време за дешифриране логиката на самото поднасяне на проблема (има и логически "уловки". Класика: case studies в business school.

  57. 58 Профил на bellend
    bellend
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#56] от "velvoofell":



    До коментар [#50] от "bellend":

    "за съответните провинциални тестове има месеци на подготовка"

    "Може ли да опишете по-подробно?"

    EQAO:

    http://www.eqao.com/en/assessments

    Подготовката за тези тестове започва около 3-4 месеца преди полагането им. естествено, получават се някакви резултати.

    За съжаление, идеята за тестове и атестация за самите у-тели срещна отпор от профсъюза им, който е много могъщ. Има си и пенсионен фонд, който инвестира милиарди $ в ON, Канада и извън. Не можете да се преборите с тях. Изход: частно у-ще/IB-програма.

  58. 59 Профил на magnas
    magnas
    Рейтинг: 872 Неутрално

    Методите за преподаване и изпитване в България са по-близо до килийното училище , отколкото до тези в Скандинавието и Швейцария .
    Това , което спира промените са учителите и ... за мое учудване родителите у нас . Не е необходимо отново да се измисля колелото . Вземаш готовият работещ модел и го прилагаш . Смело !
    Наблюденията ми над две българчета учещи във Финландия са впечатляващи . Не съм виждал деца с толкова желание да ходят на училище и толкова щастливи там ! Аз искам и децата тук да са щастливи така !

  59. 60 Профил на bellend
    bellend
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#59] от "magnas":

    "Вземаш готовият работещ модел и го прилагаш . Смело ! "

    Кой е този модел? Канада е на 9-то място по матем., но в началното у-ще (до 8 кл.) не се изучава алгебра, за геометрия и стереометрия да не говорим. Доста деца едва-едва прилагат таблиците за умножение.

    Гимназия: учебната година е разделена на семестри и всеки ученик избира, какво да учи. Поради това няма постоянни класове. А колкото до математика, например - един семестър ще учите, но следващия - не. Погледнете линка по-горе за провинциален изпит по метем. за 9-ти клас: има списък с формули - площ на кръг, правоълълник, трапец. Това за 9-ти клас!!!

  60. 61 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 710 Неутрално

    До коментар [#58] от "bellend":

    Благодаря.
    Това всъщност е местното оценяване, подобно на нашите матури предполагам. Но тази организация координира и международните изпити - интересно дали за тях има специална подготовка или са с подобен формат на местните.
    За нашите матури също подготовката е сериозна, в много случаи с частни уроци.

  61. 62 Профил на bellend
    bellend
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#61] от "velvoofell":

    "Благодаря.
    Това всъщност е местното оценяване, подобно на нашите матури предполагам."

    Моля. Може би Ви подведох. Това за тестове за 3, 6 и 9 клас, които не влизат в никаква оценка. дават представа на учителите, бюрократите в обр. с-ма, учениците и родителите за общото ниво в провинцията и индивидуалното ниво за съответния ученик. Получават се много подробни разбивки за всяко у-ще и съотв. ученик. Не са матури, тук няма матура.

    Приемът в у-тет е въз основа на оценките от последните две години (в %) по разни предмети, изисквани от бъдещата специалност в у-тета.

  62. 63 Профил на Григор Лилов
    Григор Лилов
    Рейтинг: 931 Неутрално

    До коментар [#24] от "the_european":

    Дъщеря ми завърши като първенец на випуска Софийската математическа гимназия. И има международни отличия още от ранните й ученически години.
    Мисля, че спор няма - СМГ е от най-най-елитните у нас. Но за да започне да следва успешно икономика в Англия в престижен ВУЗ, й се наложи:
    1. за 1 година да вземе изпитите за 3-годишния среден курс по икономика в Англия.
    2. за по-малко от година да се запознае и да научи добре методите за мат. анализ (у нас например интегрално смятане се учи само във ВУЗ, няма го дори в мат. гимназии, дори и в СМГ)
    И т.н., и т.н.
    Въобще "елитните" училища у нас не са съвсем такива освен в българските разбирания. Немалко от инвеститорите от Запад, които познават и работят с България от десетилетия, са ми казвали - едно време дипломата от езикова гимназия беше гаранция, че имаш човек, запознат добре с езика, а сега е къс хартия.

  63. 64 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 991 Неутрално

    [quote#5:"zenola"]а. Само от любопитство погледнете задачите по математика от ПИСА - такъв тип задачи не се решават в нашите училища, ако някъде се решават, то това е в рамките на допълнителни занимания. [/quote]
    Ако дадат задачи с басейни и литературни теми,нашите ученици ще излязат единствените грамотни

  64. 65 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 478 Неутрално

    Швейцарските ученици са сред най-умните в света, защото родителите им са сред най-богатите в света.

  65. 66 Профил на ПЕШО
    ПЕШО
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Не познавам нито един швейцарец, който да работи в технологична компания.
    Всички швейцарци, които познавам и са успели в живота, по една или друга причина са учили в чужбина или не са завършили образованието си в Швецария

  66. 67 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1063 Неутрално

    До коментар [#50] от "bellend":
    Поздравления за точното описание на канадската образователна система. Аз също имам наблюдения от Онтарио и потвърждавам, че положението е трагично. Много ученици завършват без да са учили география примерно. Един първокурсник в Отавския университет през 2008 г. беше уверен, че най-голямата страна в Африка била... Индия.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  67. 68 Профил на Punka's
    Punka's
    Рейтинг: 236 Неутрално

    да бе Той и жоро обущарчето е супер интелигентен
    бил се занимавал с енергетика

    Всичко, което може да се яде, е обект на властта.
  68. 69 Профил на blurred
    blurred
    Рейтинг: 493 Весело

    [quote#66:"levran"]Не познавам нито един швейцарец, който да работи в технологична компания.
    Всички швейцарци, които познавам и са успели в живота, по една или друга причина са учили в чужбина или не са завършили образованието си в Швецария [/quote]

    Аха, със сигурност! Направо грам не струват!!! Затова Швецария има 2 университета в свтовния ТОП15:
    ЕТH Цюрих на 8-мо място (!!!) наред с най-добрите от брашляновата лига и британските им аналози. Политехническия в Лозана е на 14-то място.
    Само трябва да спомена, че Принстън е на 11-то, а Йеил на 15-то място.
    Отделно другият университет в Цюрих е на 80-то, но него няма да го броиме. За сравнение СОУ е някъде около почетното място 700. България няма да има два университета в ТОП15 и след 1000 години...

    За справка:
    https://goo.gl/0rC9or

    Гешев е ПОЗОР. Оставка и ЗАТВОР!
  69. 70 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 455 Любопитно

    "Всички имаме интерес ситуацията да се промени възможно най-скоро."

    Ето къде е заблудата. У нас това не е цел, у нас целенасочено се мачкат образованието и културата и колкото по-необразовани избиратели има, толкова по-лесно ще бъдат доени.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  70. 71 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 334 Неутрално

    До коментар [#63] от "Григор Лилов":

    Това, което е трябвало да навакса дъщеря ви, се учи в икономическите техникуми. Там се изучават и интеграли, макро-, микроикономика, банково и застрахователно дело, счетоводство и контрол, бизнес администрация, маркетинг, мениджмънт, информатика, програмиране и какво ли не. Изрично подчертавам, че става въпрос за няколко икономически техникума в страната, 2 или 3, не всички и не от типа на т. нар. търговска гимназия.

  71. 72 Профил на Григор Лилов
    Григор Лилов
    Рейтинг: 931 Неутрално

    До коментар [#71] от "el__paco":

    И в кой икономически техникум е трябвало да навакса, че аз не познавам такива?
    Дори в Националната финансово-стопанска гимназия обучението е много по-ограничено от средния курс по икономика във Великобритания. По обем и специализация средният курс в Англия е равнопоставен с тригодишно обучение в УНСС или СУ (там от 9 клас има специализация по предмети)
    Освен това интегрално и диференциално смятане не се учи в никое българско училище! Категорично! Освен ако считате за учене общата информация, дадена за тези методи на мат. анализ.
    И последно -э аз самият съм завършил икономика, продължавам да се интересувам от нея, особено от някои области като например макроикономиката, работя професионално и като икономически анализатор. И съм потресен от равнището на обучение в България, вкл. в елитните ни ВУЗ.

  72. 73 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 334 Неутрално

    До коментар [#72] от "Григор Лилов":

    Това, че не знаете къде има такива средни училища в Бг, не означава, че те не съществуват. Аз завърших точно такъв техникум.

  73. 74 Профил на Григор Лилов
    Григор Лилов
    Рейтинг: 931 Неутрално

    До коментар [#73] от "el__paco":
    Е, че дайте го най-сетне това училище, в което се учи диференциално и интегрално смятане!
    Аз съм се информирал от различните учебни програми и никъде в тях това не е посочено.


  74. 75 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Докато уважаваната от мен г-жа Кастрева, уважаваната от мен г-жа Дамянова, и уважаваната от мен г-жа Фандъкова са на власт, няма да започне реформа.

    Таиз статия е непонятна за тях.

    Корумпиран издател разказва, как печатат нови пособия, за да прикрият дефектните, вместо да ги извадят от употреба:
    https://news.bg/education/upadakat-na-balgarskoto-uchilishte-1001198.html

  75. 76 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#72] от "Григор Лилов":

    Ученик завършил наш 8 клас 1 срок бе записан в Англия в 10-ти клас 2 срок.
    Когато се върна след половин година 2 срок, без слаби оценки в свидетелството оттам, вместо в 11 клас у нас, държа приравнителни дори по математика, за да му се признае целия 8-ми клас и бе записан у нас в 9-ти клас, както си е редно.



  76. 77 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Карловските братя са дарили за политехнически университет, като Швейцарския, доколкото съм чувал. Но условието е било нарушено, и е създаден СУ.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK