От догодина всяко училище ще може да въвежда нови предмети и да променя програмите

От догодина всяко училище ще може да въвежда нови предмети и да променя програмите

© Красимир Юскеселиев



От следващата учебна година училищата у нас ще могат да разчупят часовете, като сменят методите на преподаване или "изкарат" класната стая в парка или в музея. Очаква се да бъдат въведени и нови учебни предмети, а някои части от програмите в съществуващите - да се обединят, т.е. да се превърнат в т.нар. интегративни предмети. Това са само част от новите моменти в обучението, с които директорите на всяко от близо 2500-те училища у нас вече могат да кандидатстват за иновативно училище, дори и иновацията да касае само една паралелка.


Срокът е до 31 януари 2017 г., а за кандидатстване трябва да бъде попълнен формуляр онлайн. Изрични условия са промените в учебната програма да бъдат до 30 на сто, удължаването на учебната година - до две седмици, а срокът за реализация на проектите - 4 години.


За учебната 2017/2018 година не се предвижда допълнително финансиране за проектите, обясни пред "Дневник" директорът на столичното 51-во СОУ "Елисавета Багряна" Асен Александров, който в момента е съветник на образователния министър Меглена Кунева. Според него иновативните училища ще бъдат "локомотив на промяната в образованието".




Проектите ще се оценяват от комисия в просветното министерство, която ще може да ги прекратява, ако се види, че иновацията не работи. Ако се окажат успешни, ще могат да се прилагат и от други училища.


"Социалните медии" като предмет в училище


"От предварителни разговори с училищни директори е ясно, че най-голям брой от проектите ще предлагат интегративни предмети - като "Българско възраждане", където да се изучават исторически факти, литературни произведения и фолклор. Или пък като "Хартия", където да се учи всичко, свързано с хартията - възникване, състав, приложения. Ще има и чисто нови предмети като "Социални медии", в часовете по които ще се изучава как социалните мрежи да бъдат използвани по най-добър начин в живота", заяви Александров. По думите му смесването на предмети и въвеждането на ново учебно съдържание е крачка към финландския модел на образование, благодарение на който финландските деца са начело на класации като тази за функционална грамотност PISA. Според последните резултати около 40 на сто от българчетата не могат да приложат наученото в училище в живота.


"В Западна Европа например няма отделни предмети - химия, физика и биология, а има само един премет - "Наука", където се смесват знания от тези области. Възможно е това да се направи и в България", заяви Александров.


Училище в парка или в музея


Ако има необходимост, учебната година в иновативните училища ще бъде удължена с 2 седмици - от 36 на 38. Това не значи, че децата ще трябва да седят в класните стаи през лятото. Според Александров те могат да се готвят за олимпиади или да имат изнесени часове в парка или в някой музей.


"Очакваме и проекти, които предлагат нови методи на преподаване, които да развиват способностите на конкретни ученици в конкретното училище, както и да увеличават емоционалната им интелигентност", обясни още Александров. Предполага се, че проекти ще подадат няколкостотин училища у нас.

Ключови думи към статията:

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2498 Весело

    Ептен демократично ши стани школото.

  2. 2 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 521 Неутрално

    След като прочетох статията разбрах, че това не се отнася до всички училища, а само за някои които кандидатстват с проект, който в последствие бъде одобрен, т.е. пилотни проекти. Поне ще се види от тях кои неща са приложими и водят до по-добри резултатите, които впоследствие да се внедрят и другаде.

  3. 3 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6806 Неутрално

    Да му мислят опитните зайчета.

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  4. 4 Профил на happystory
    happystory
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Много добре, колкото повече свобода и флексабилност имат учелищата толкова по добре. Следващата стъпка трябва да е въвеждане на учелищен ваучер, тоест парите за образование да отидат не при учелищата, а при родителите, за да може да се създаде конкуренция и лошите учелища да изпадат.

  5. 5 Профил на 2011
    2011
    Рейтинг: 422 Неутрално
  6. 6 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 316 Неутрално

    Физика, химия и биология- "Природознание".

  7. 7 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1896 Любопитно

    "...Ще има и чисто нови предмети като "Социални медии", в часовете по които ще се изучава как социалните мрежи да бъдат използвани по най-добър начин в живота"..."

    мда, ето ви един добър пример за тотална олигофрения

  8. 8 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1896 Любопитно

    [quote#6:"el__paco"]Физика, химия и биология- "Природознание". [/quote]
    а "Човек и природа" какво мислиш е?

  9. 9 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1896 Весело

    [quote#4:"happystory"]учелищата[/quote]
    мъчЕлищата

  10. 10 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7938 Неутрално

    Това финландският модел ли е?

  11. 11 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 316 Весело

    До коментар [#4] от "happystory":

    Аз викам и учЕтелските заплати да ги даваме на родителите, вместо на учЕтелите, за да има конкуренция и да изпаднат някои учЕлища.

  12. 12 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#10] от "Роси":

    Не съвсем.

  13. 13 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 264 Весело

    От догодина ще започнат да бъхтят и даскалите.
    То и аз ще ги бъхтя ако вземат да се молят, вместо да учат децата.

  14. 14 Профил на franklin
    franklin
    Рейтинг: 1500 Неутрално

    "директорът на столичното 51-во СОУ "Елисавета Багряна" Асен Александров, който в момента е съветник на образователния министър Меглена Кунева."

    "Пази Боже сляпо да прогледа!"

    Верният герберски слуга Александров е несменяем съветник вече няколко мандата и продължава да твори глупости...

    "На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос Оз
  15. 15 Профил на Petko Popov
    Petko Popov
    Рейтинг: 272 Неутрално

    Кукувицата е решила окончателно да ликвидира образованието в България!!!

  16. 16 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    Училището в сегашната си форма е абсолютно безполезна и изостанала институция. Все повече функционално неграмотни деца излизат от училище, които са напълно неподготвени за живота, без професия, без идея за бъдещето си. Малкото кадърни и умни деца изчезват в чужбина. И в крайна сметка какъв е резултатът на тази образователна система, когато се тегли чертата?
    Коренна смяна на концепцията за образование трябва с поглед в следващите 20-30 години, а не козметични промени в училищата, учебниците и програмите.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  17. 17 Профил на Kiro
    Kiro
    Рейтинг: 932 Неутрално

    Ай сектир от реформи!
    Имам познати учителки с по 20+ години стаж, те знаят какво и как да преподават, за да стигне до учениците, и да остане. Но, скапаната Кукувица, и предходния Танея:
    1. Администриране - 5-10 минути от часа отиват на учителя да попълни в дневника: кои отсъстват и защо, каква е темата на часа, по коя програма, и т.н И това се прави в час, преди да започне преподаването
    2. По Български език и литература часовете не стигат до никъде! Учителите знаят какво им трябва на децата, за да се правят на матурата, но по програма трябва да им водят някакви дрън-дрън. И се налага учителите да отчитат едно, а да правят друго, за да подготвят децата.
    3. И т.н. - кухи повишения на заплати, нестигащ до никъде делегиран бюджет, стари несменяеми директори - на Френската директорката е от 10 години, без бъкел френски език, но вярна на Партията; ...
    4. Измислиха и Обществени съвети, за да има кой да надзирава директорите, ....
    Мъка!!!

    Duck
  18. 18 Профил на emakara
    emakara
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Реформа не може да се прави на парче, като се взима само един елемент от някоя различна система на образование и механично се прави опит той да се приложи в отдавна нефункционираща система. Качествените оценки, дори Във втори клас!!! са деструктивни за децата ни http://webstage.bg/roditelstvo/3801-otsenkata-e-ne-prosto-vredna-tya-razvrashtava-lichnostta-ubiva-lyubopitstvoto-vodi-do-konflikti-i-kompleksi-dima-zitser.html





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK