
© ЦПО
Лилия Кръстева - Пеева
За новия Стандарт за приобщаващото образование, за критиките срещу него и каква е ролята на Център за приобщаващо образование (ЦПО), "Детски Дневник" разговаря с Лилия Кръстева - Пеева, ръководител на "Проучвания, анализи и методологии, мониторинг и оценка" в центъра.
Лилия Кръстева - Пеева е магистър по Международно развитие от Университета в Охайо с опит в сферата на глобално образование, организиране на обучения и работа с млади хора. Участва в работната група за изготвяне на новия Закона за предучилищното и училищно образование и Държавния образователен стандарт за приобщаващо образование.
Стандартът прави някои нововъведения, които няма как да не се отразят на работата на учителите. Едно от тези нови неща е превенцията на трудностите в ученето, като част от общата подкрепа. Тя не следва да се прилага за всички деца, а само за онези, които срещат сериозни предизвикателства в ученето, обяснява Лилия Кръстева - Пеева, която е участвала в подготовката на текстовете за обща и допълнителна подкрепа в общообразователно училище.
Според национално проучване на ЦПО 14% от родителите в България казват, че са получавали обратна връзка, че детето им среща системно трудности в ученето. "Приобщаващото образование задава не само въпроса защо децата със специални образователни потребности не са в класната стая, а и въпроса защо на всички деца не се преподава качествено, така че всички деца да могат да научават", отбелязва госпожа Кръстева.
По думите й тук не става дума задължително за деца със специални образователни потребности, а за такива, които се нуждаят от допълнителна, целенасочена работа. В новия закон за училищното образование такава е предвидена, а в стандарта е разписана. Превенцията позволява децата, които имат затруднения да бъдат подкрепени навреме, преди да се наложи те да отидат в ниво допълнителна подкрепа.
Учителите критикуват
Критиките тук идват от учителите. Явно текстовете са създали впечатление за много нова административна работа. Това не е така, работата е преди всичко с детето. Административната част, цели, задачи, резултати - съществува, за да позволи да имат обективна представа за напредъка или липсата на такъв след положените усилия. Но сме убедени, че Стандартът ще бъде максимално прецизен в изказа, уверява Лилия Кръстева - Пеева.
По думите й е важно учителите да са по-активни и конструктивни в обратната си връзка по документа. "Отворените писма са един възможен начин, но по-добрият са срещите, съвместните дискусии и обмен на идеи. Знаем, че усилието е голямо, новостите в целия процес, не само в приобщаването са много и затова е важно те да са насочени градивно", казва тя.
Готово ли е училището да промени досегашната си практика
Трудно е, когато в системата учителите са рутинирани, всички да пожелаят да променят гледната си точка и да започнат да променят навиците си, да търсят форми на професионално и на личностно развитие. За да стане реформата факт обаче, е необходимо "учителите, директорът и родителите да осмислят новата философия на човешките взаимоотношения, защото приобщаващото образование е преди всичко отношение".
Другите притеснения на ЦПО са свързани с два основни въпроса: финансовото обезпечаване на допълнителната подкрепа в училището и на превенцията и по какъв начин ще протече прехода при подкрепата на децата със специални образователни потребности (СОП).
Всяко училище трябва да има пари а назначи ресурсен учител, психолог, а където има възможност - логопед. "Чуваме различни случаи, в които училища отказват да приемат дете със СОП, като казват, че нямат места. Страхът и неяснотата по отношение на това дали ще могат да осигурят подкрепа провокира директори да загърбят правото на равен достъп до образование. Децата не бива да са потърпевшите на прехода от старото към новото", казва Лилия Кръстева - Пеева.
Ако искаме учителите да са проактивни в работата си по превенцията на затрудненията в ученето, те следва да получат съответното за това възнаграждение.
ЦПО обръща внимание и на решението дейностите по обща подкрепа, които са за всички деца в училище, да се изпълняват с проекта "Твоят час". Как България ще продължи да правим тази държавната политика, когато тези европейски средства спрат?
От ЦПО държат да има гаранции, че децата със специални образователни потребности ще продължат да получават подкрепа и няма да се налага да преминават повторна оценка на потребностите. Особено, че на деца със специфични нарушения на способността за учене – дислексия, диспраксия, дискалкулия, няма да им бъде отказана подкрепа.
"Когато се прие регионалните звена да бъдат тези, от които зависи подкрепата за децата със СОП, защото на практика е така, остана въпросът, кой носи отговорността за детето. Когато на някое дете, за което училището смята, че трябва да организира подкрепа, бъде отказана такава от регионалното звено и учителите не успеят да се справят с образователния процес сами, кой застава зад детето, кой гарантира, че то няма да отпадне.
Знаем, че по функция това е училището, обикновено учителите са тези, които се борят до последно, но с тази процедура на потвърждение на оценката, не оставихме ли училището отново в подчинена позиция, така както беше досега, но под различна форма. Този въпрос все още стои за нас. Ще продължим да следим как се организира процеса в практиката", заявява Лилия Кръстева - Пеева.
Център за приобщаващо образование е неправителствена организация, създадена през 2007 г., наслядява "Спасете децата" и работи за това приобщаващото образование да влезе в училищата по най-добрия начин и съвсем осъзнато. Днес, когато това става все по-възможно, се оказва, че има и още 28, но държавни Регионални центъра за подкрепа на процеса на приобщаващо образование. "Тази ситуация създава объркване и заблуждава преди всичко учителите и родителите, които идват при нас за административни услуги, предоставяни реално от новосъздадените държавни звена. Въпреки, че преди година и половина се опитахме да обясним, че отнемането на името на една добре позната и отдавна съществуваща организация от страна на държавата не е етично и дори не е законно, не бяхме чути и тогавашните държавни ресурсни центрове бяха преименувани на Център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование.
Важно е тези центрове, с действията си истински да подкрепят прохождащото приобщаващо образование в училището, да не позволят смисъла да се подмени. Според ЗПУО, тези звена имат преди всичко подкрепяща функция по отношение на училището – методическа, потвърждаваща оценките на децата, направени от училищните екипи. Да дадем името сме съгласни, но подмяна на смисъла няма да подкрепим", казва Ива Бонева, изпълнителен директор на Център за приобщаващо образование.
Веселин Дечев
Рейтинг: 2054 НеутралноПразни приказки.
В Русия съм! В Русия съм!Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
Рейтинг: 636 НеутралноМного думи за нищо, всеки пише някакъв закон и според него той е най добър и ще промени образованието.... и така вече тридесет и кусур години.
АМАН ОТ НЕКАДЪРНИ ОБНОВЛЕНИЯА в реалността нашето образование се превърна в клоака в която добрите намерения и опити се превръщат в нещо различно а нашите деца биват буквално осакатявани от сакатата система.
Проблемите.... ах проблемите, някой замислял ли се е че всъщност учителите днес не са учители а администратори принудени да пишат тонове и тонове хартия с обяснения ,мотивации, планове и нямам и идея какво още.
Някой погледнал ли е в какво се изродиха делегираните бюджети - в малките населени места само и само да има още някой ученик и да бъдат привлечени някакви средства директорите са превърнали учителите в сламени кукли на конци - нямащи право да напишат едно отсъствие или двойка да направят една забележка. Това обезсилва учителя приравнява неговия авторитет с нула, превръща го в прост администратор и най лошото унищожава неговия авторитет.По какъв начин учителят ще респектира, по какъв начин ще принуди някой ученик да приема на сериозно задачата и да си седне на трибуквието и да започне да учи.
И не ми говорете че има начини - да има но те са за ученици с желание дори и минимално а не за такива дошли в час за да им мине времето.
Погледнали ли сте възрастовата структура на българските учители, от години се говори за застаряване но в училищата това е най видно , мнозина все още са на пенсионна и след пенсионна възраст.
А феминизацията ... не казвам че е лошо но огромното мнозинство от учителите са жени .
Има много други проблеми само че формата не е правилен - опитвам се да пиша коментар а не статия .
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
oporna_to4ka
Рейтинг: 426 НеутралноДо коментар [#3] от "hasmokar":
Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят власттаХасмокар, стягай се за министър на образованието в кабинета на Радев!
инж. Филип
Рейтинг: 426 НеутралноКато гледаме какви журналя се раждат - няма да има оправия
Гледам доста народ се ориентира към летищата днешно време. Пожелавам им успех!chicago514
Рейтинг: 2171 НеутралноЗа да се получи качествено образование ще трябва желание и съпричастност от Министерство - инспекторати - учители - родители - ученици и все пак целта на образованието е обучаваният да възприеме някакъв определен пакет от знания на определена възраст.Има деца които въпреки лошото преподаване знаят много повече от своите другарчета или както казва Марк Твен - училището никога не ми е пречело на моето образование,има деца които знаят точно толкова колкото им се преподава в училище има и такива на които колкото и да им"наливаш"те акъл не искат.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
ь
Рейтинг: 1120 НеутралноНищо не вдянах! Образованието стана брутален бизнес. Децата добиват необходимите знания не в училище... а след училище срещу заплащане. Ако качеството на обучение се подобри(трябват усилия и настояване и от страна на учителите а не да прехвърлят всичко на родителите), ще намалее и пазара на извън училищното обучение (15-30 лв. на час) ... трябва да си луд да правиш ефективни реформи
Тепърва ще се "наслаждаваме" на подобни, нищо не значещи намерения за реформи в образованието
простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!Веселин Дечев
Рейтинг: 2054 Неутрално[quote#2:"Цъкльо"]А феминизацията ... не казвам че е лошо но огромното мнозинство от учителите са жени .[/quote]
В Русия съм! В Русия съм!Предлагам първите хиляда жени да се разменят с хиляда миньори.
Все пак нали сме равни?
Веселин Дечев
Рейтинг: 2054 Неутрално[quote#8:"ь"]Нищо не вдянах! Образованието стана брутален бизнес. Децата добиват необходимите знания не в училище... а след училище срещу заплащане. [/quote]
В Русия съм! В Русия съм!А училището стана задължително губене на време от деня.
Веселин Дечев
Рейтинг: 2054 НеутралноАз не разбирам защо трябв да се натискаме хората да са образовани?
В Русия съм! В Русия съм!По-образовани хора значи по-голям брой недоволни. Защото когато човек е с вишУ и му се налага да работи като сервитьор то той/тя ще с е чувства недооценен и ще му тежи. Защото ще си казва:" аз съм положил толкова усилия, учил съм, а сега съм принуден да работя като сервитьор.". По-добре с основно или гимназия. На една сервитьорка не и трябва да чете или да пише. Да смята до 100 ѝ е достатъчно. На една продавачка или касиерка не ѝ трябва повече от 8ми клас.
А и тези, които сме се образовали ще ставаме по-малко и по-ценни. Респективно по-високо платени. Цинично е, но е така.
Боби Колев
Рейтинг: 1369 НеутралноВеднага отговарям на въпроса от заглавието : не, не е готово и няма да бъде докато обществото и държавата не започнат да генерират достатъчно полезен продукт за да отдели ресурсите нужни за подобно нещо.
http://www.bbc.com/news/magazine-37612083А те са както материални така и ценностни.
Това няма да се случи в обозримо бъдеще.
442
Рейтинг: 1362 НеутралноНяма средно образование. Няма професионално образование за средни техници и резултата е на лице. Няма ги СПТУ-тата в които учениците получаваха знания умения и някаква практика, която им беше полезна при търсенето и намиране на работа. СОРИ.
popovski31
Рейтинг: 1166 Весело[quote#11:"Веселин Дечев"] Защото когато човек е с вишУ и му се налага да работи като сервитьор то той/тя ще с е чувства недооценен и ще му тежи. Защото ще си казва:" аз съм положил толкова усилия, учил съм, а сега съм принуден да работя като сервитьор."[/quote]
Убеден съм,че сервитьорите с висше образование, са толкова висшисти, колкото Бат Сали е енергетик. Дипломата сама по себе си не значи нищо, ако зад нея няма знания. Уверявам те, че днес може да се завърши университет, без нужда от напрягане. Да не казвам без никакво.
ь
Рейтинг: 1120 Весело[quote#14:"popovski31"]без нужда от напрягане. Да не казвам без никакво.[/quote]
простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!Даже и голямо "финансово" напрягане не е
popovski31
Рейтинг: 1166 Весело[quote#15:"ь"]Даже и голямо "финансово" напрягане не е [/quote]
То това е малко относително. Но ето нещо интересно по въпроса:
"Ако мислите, че образованието е скъпо удоволствие, изчислете колко ще ви струва неграмотността."
Дерек Бок, ректор на Харвардския университет
Fred
Рейтинг: 1762 НеутралноМного вожд малко индианец.
Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.Тези всичките които са се втурнали да пишат закони, методики и упътвания защо не вземат просто да поучителстват малко? Да им видим теориите в действие пък като ги докажат в практиката вече с пълно право могат да ги предложат на останалите.
А така са се накачали на каруцата и само дават акъл на тези които се напъват да я мъкнат. Те "умните" са се уредили да дават акъл а онези долу глупаците да ги мъкнат на гърбът си.
marks_nazi
Рейтинг: 217 НеутралноСистемата е:един наш човек е готов да правим пари!има готов учебник за печат!!! Системата в повечето държави е свобода поне до 4 клас без оценки и каране за домашни...всичко е забавление....децата сами да искат ходят на училище!!!да те САМИ ИСКАТ на училище
Долу рушистите и фашиститеdggm
Рейтинг: 479 РазстроеноКунева и налаганият от нея подход имат своята стойност и място, но те са точно обратното на българския манталитет. Тези инициативи са добри, но те трябва да са съпътстващи.
Гръбнакът на образованието е пречупен още от преди 89-а г. и никога не е възстановен. Това е налагане на още плът и лой към тяло с пречупен гръбнак.
Нормално е учителите да недоволстват. Вместо да им помагат, те ги трупат с още административни задължения. Вместо да ги питат за мнение като хората с най-релевантен опит, те им спускат директиви и помпозни надъхващи речи отгоре.
nenad
Рейтинг: 426 ЛюбопитноГотово ли е българското училище да промени досегашната си практика ---
--------------------------------------------------
А готово ли е Министерството на образованието да промени досегашната практика закони и наредби да се пишат от хора, които никога не са влизали в клас като преподаватели?
wiligri
Рейтинг: 603 Неутрално[quote#0:"Кръстева(тире)Пеева"]Приобщава щото образование задава ... въпроса защо на всички деца не се преподава качествено, така че всички деца да могат да научават.[/quote]
Защото, уважаема Кръстева(тире)Пеева, хората имат различни желания и възможности. Не е възможно учителят да преподава качествено на половината клас и некачествено на другата половина. От друга страна е напълно възможно една част от родителите да нямат желание и/или умения да си изпълняват родителските задължения, а някаква част от дечицата просто да нямат възможности да научават кой знае колко.
[quote#0:"Кръстева(тире)Пеева"]Трудно е, когато в системата учителите са рутинирани...[/quote]
Още по-трудно е когато в МОН са едни псевдореформатори, пък най-трудно ще стане като си отидат рутинираните, а останат същите министерски експерти.
Роси
Рейтинг: 7750 НеутралноКитайската поговорка казва, че когато ученикът е готов, учител е се намери. Лошото е, че нашите ученици така и не стават готови, а истинските учители стават все по-малко.
loy30529393
Рейтинг: 322 НеутралноМного думи, никакъв смисъл.
Постоянно се публикуват статии, че трябват промени, ще се правят промени, ноооооо... какви промени- отговор няма. Как някой не излезе и не каза(не написа)- "От днес ще се прави това и това, и това, так-так-так!".
И прекалено много хора с академични познания се намесиха в образованието, подчертавам- само академични познания. Някога ги наричахме "книжни плъхове". Е, мерси! Нямаме нужда от тях. Трябват ни практици и прагматици.
loy30529393
Рейтинг: 322 НеутралноЩе продължим да следим как се организира процеса в практиката", заявява Лилия Кръстева - Пеева.
---------------------------------
Как да се организира процеса в практиката, трябва вие да посочите. Не само приоритети и очаквани резултати, да се посочват методи,средства, прийоми, похвати, чужд практически опит. И това се учи още през студентските години на учителите или социалните работници- цяла година имат наблюдения, пробна практика, държавна практика. Със студентите работят педагози, методисти, базови учители, учат ги как да преподават и след като се дипломират, и влязат в училище, директорът им казва-
Забрави какво си учил в университета! Нещата се промениха, вече не е същото. Трябва да работиш различно.
И как различно?!
Ами, не знам.
Това "различно" трябва да започне още от ВУЗ-а. Но там никой не се меси. Работи се, както се е работело преди `89год.
loy30529393
Рейтинг: 322 НеутралноГотово ли е българското училище да промени досегашната си практика
---------------------------
Първо трябва да се зададе въпросът- "Готови ли са университетите да подготвят кадри, подходящи за новите условия и очаквания в българското училище?"
И защо младият учител, влизащ за първи път в училище, не донесе нови идеи и да покаже как ще се случат нещата? Напротив, от опитните учители(рутинирани) се очаква да бъдат ментори на младите учители.
Искаме промяна, но вършим неща с обратен знак.
parcaleste
Рейтинг: 725 Неутрално".. .. Явно текстовете са създали впечатление за много нова административна работа. Това не е така, работата е преди всичко с детето. Административната част, цели, задачи, резултати - съществува, за да позволи да имат обективна представа за напредъка или липсата на такъв след положените усилия. Но сме убедени, че Стандартът ще бъде максимално прецизен в изказа..."
При такива изказвания ми иде да си заблъскам главата в стената. Макар и не моята да е главата, която да има нужда да бъде блъскана някъде.
grajdanin1
Рейтинг: 649 НеутралноСпрете с тази порнография в образованието. Авторката била в "работна група", ръководител на "Проучвания, анализи и методологии, мониторинг и оценка". С една дума "вожд". Защо не каже колко години "на терен" има като обикновен индианец т.е. учителски стаж. Всеки вади някакви теории и не това е най-лошото. Най-лошото е, че суперлибералните политики на МОН позволяват на почти всеки с достатъчно голяма уста да се бърка в образованието. Хеле пък ако са близки до една фондация. Сега си предствете някой футболен клуб, чийто състав и тактика се ръководи от "работна група", която отгоре на всичко не носи никаква отговорност за резултатите. За съжаление такова е състоянието на нашето образование.
shtavesht
Рейтинг: 217 НеутралноДо коментар [#11] от "Веселин Дечев":
ти за образован ли се имаш?
Веселин Дечев
Рейтинг: 2054 Неутрално[quote#14:"popovski31"]Убеден съм,че сервитьорите с висше образование, са толкова висшисти, колкото Бат Сали е енергетик. [/quote]
В Русия съм! В Русия съм!То това е ясно, но те не го съзнават напълно. Все пак са сертифицирани-иам диплома.
Веселин Дечев
Рейтинг: 2054 Неутрално[quote#27:"grajdanin1"]Спрете с тази порнография в образованието. [/quote]
В Русия съм! В Русия съм!Глупости!
Продължавйте!
Така специалистите ще станем още по-малко и още по-ценни.
Особено за да се усвояват европари трябва да се строи, а строителстовото изисква квалифицирани кадри.
Като са малко-ще получават заплати и бонуси до небесата!
Веселин Дечев
Рейтинг: 2054 Неутрално[quote#28:"shtavesht"]ти за образован ли се имаш? [/quote]
В Русия съм! В Русия съм!Да, цели три висши.
Две от които в най-престижните висши училища в страната.
atmanpg
Рейтинг: 2063 НеутралноРезюме:
Обучението на учениците, които лесно усвояват материала ще бъде задържано, докато по-глупавите ги настигнат.
the_flea
Рейтинг: 1202 Гневно"По думите й е важно учителите да са по-активни и конструктивни в обратната си връзка по документа. "Отворените писма са един възможен начин..."
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!Отворено писмо
Стига глупости!
Оставете учителите да работят!
Спрете документалното насилие над учителите!
По-конструктивен не мога да бъда.....
the_flea
Рейтинг: 1202 Гневно"По думите й тук не става дума задължително за деца със специални образователни потребности, а за такива, които се нуждаят от допълнителна, целенасочена работа. В новия закон за училищното образование такава е предвидена, а в стандарта е разписана. Превенцията позволява децата, които имат затруднения да бъдат подкрепени навреме, преди да се наложи те да отидат в ниво допълнителна подкрепа."
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!Без стандарти и прахосани пари в педагогиката туй е известно като ИНДИВИДУАЛЕН ПОДХОД...! и учителите с рутина го правят!
Mel Vi
Рейтинг: 272 НеутралноГотово ли е българското училище за промени?
И да е готово, все се намират такива като въпросната дама, които да обяснят, че точно така не става, трябва другояче.
Хайде сега госпожо Кръстева-Пеева, направете показно в едно училище на идеите си.
Като ни смаете с резултатите, ще Ви помолим да ръководите българското образование.
Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
Рейтинг: 636 ВеселоДо коментар [#9] от "Веселин Дечев":
.
АМАН ОТ НЕКАДЪРНИ ОБНОВЛЕНИЯНе казвам да вземем миньори......макар че като се замисля не е лоша идея
Не разбирам защо по презумпция се подбират жени, мъжете също имат място в професията учител.
the_flea
Рейтинг: 1202 Гневно"Трудно е, когато в системата учителите са рутинирани, всички да пожелаят да променят гледната си точка и да започнат да променят навиците си, да търсят форми на професионално и на личностно развитие. "
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!Искате да премахнете рутината?
Искате да промените гледните точки на учителите?
Искате вашата гледна точка да бъде ориентир?
Да, ама НЕ!
Защото...
...ами ако грешите?
... или не грешите, а целите да превърнете учителите в неориентирана, лесно манипулируема аморфна маса без своя ценностна система?
Щото, ако е второто.... чии поръчки изпълнявате?
А, що се отнася до професионалното и личностно развитие - бъдете спокойна.... никой не е станал учител насила....ние много добре знаем какво е необходимо на децата. И за да им го дадем, не тъпчем на едно място, усъвършенстваме се...
Простичко е - спрете с глупостите...
Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
Рейтинг: 636 РазстроеноДо коментар [#24] от "el__paco":
АМАН ОТ НЕКАДЪРНИ ОБНОВЛЕНИЯО човече... практиката ми в Университета беше едно от най кошмарните ми изживявания.... писане,стереотипи и пак писане и преписване на това дето го иска базовата и пак стереотипи и никакви шансове за нещо различно , и най малката идея за нещо друго биваше полята с ледена вода.
Вярно завърших 2002 и може би...но на дали , нещо се е променило.
the_flea
Рейтинг: 1202 НеутралноДо коментар [#36] от "Цъкльо":
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А![quote#36:"Цъкльо"]Не разбирам защо по презумпция се подбират жени, мъжете също имат място в професията учител. [/quote]
Простичко е....
Малко сме мъжете-мазохисти, които сме избрали съзнателно по-малка заплата за сметка на друг приоритет.
Представи си емоционално смачкан от учениците учител, който носи 600 лева заплата, а половинката му дето продава, примерно чорапи, носи 700....
Някога, когато започнах като учител, има-няма 30 години, бяхме приблизително равни по брой мъже - жени. Сега сме не повече от 10%.
the_flea
Рейтинг: 1202 НеутралноДо коментар [#38] от "Цъкльо":
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А![quote#38:"Цъкльо"]Вярно завърших 2002 и може би...но на дали , нещо се е променило. [/quote]
Надай се....
Мои ученички завършиха 2015 няколко педагогики...същото като през 1990.. .План-конспекти с пряка реч, безсмислени диалози и не дай си Боже да кажеш "деца" вместо "ученици"....
loy30529393
Рейтинг: 322 НеутралноДо коментар [#38] от "Цъкльо":
От мен +
Дано правилните хора да прочетат написаното от теб!
Проблемите започват от ВУЗ-а. Там е инкубаторът, люпилнята, оттам трябва да започнат промените още сега.
Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
Рейтинг: 636 ЛюбопитноНе съм привърженик на теория на конспирацията НО започвам да се плаша.Това е поредната статия за българското образование под която огромното мнозинство от четящите а и коментиращите са единодушни или поне приблизително съгласни с проблемите на образованието ни.
/ или са слепи или не им пука или изпълняват поръчение. Не може да има толкова непукизъм и дебелоочие - просто е нелогично .
АМАН ОТ НЕКАДЪРНИ ОБНОВЛЕНИЯАз а и сигурен съм и мнозина от четящите във този форум сме предъвквали това пъти и пъти.
НО отговорните фактори /
Не твърдя , че пишещите във този форум сме "разбирачи" - но все пак някои от тях работят в сферата а мнозина са и родители и всички ние повдигаме едни и същи проблеми и ни биват предлагани различни но най често неадекватни решения.
Както казах, не съм привърженик на теория на конспирацията.Но не мога да проумея.Провеждащите тая двадесет и кусур годишна рИформа СЛЕПИ и ГЛУХИ ли са или има нещо друго.
shtavesht
Рейтинг: 217 НеутралноДо коментар [#31] от "Веселин Дечев":
преписвал ли си на изпити? никога? кълнеш се?
grajdanin1
Рейтинг: 649 НеутралноДо коментар [#42] от "Цъкльо":
Същото си го мисля и аз. Въпреки, че огромна част от министрите и зам. министрите в МОН са обида за българското образование, не могат да са толкова тъпи, че да не виждат накъде вървят нещата. Експертите (чиновниците) в МОН също виждат как всичко се прелива от пусто в празно и цялата пара отива през свирката. Някои не издържат и напускат, другите не смеят да гъкнат, защото уволнение е надвиснало над всеки служащ.
Най-правдивото обяснение за мен е, че се подготвя изцяло приватизация на българското образование и в момента се експериментира с отдаването му на концесия на различни фондации. Специално през последните 7-8 години в образованието коли и беси Милена Дамянова - бивш зам. министър, в момента председател на комисията на НС по образование и наука. Дали поради особености на характера си или от неразбиране тя не може да търпи други мнения и налага супер неолиберален модел, съчетан със собствени амбиции, далеч от традициите на българското образование.
Боби Колев
Рейтинг: 1369 НеутралноДо коментар [#21] от "wiligri":
http://www.bbc.com/news/magazine-37612083"Не е възможно учителят да преподава качествено на половината клас и некачествено на другата половина."
Е това е просто очевидно невярно!
wiligri
Рейтинг: 603 НеутралноДо коментар [#45] от "Боби Колев":
Мда? Да си пробвал скоро да преподаваш по два различни начина по едно и също време в един и същ клас?
loy30529393
Рейтинг: 322 ЛюбопитноДо коментар [#42] от "Цъкльо":
Или не вземат под внимание написаното във форумите и изобщо в социалните мрежи.
Боби Колев
Рейтинг: 1369 НеутралноДо коментар [#46] от "wiligri":
http://www.bbc.com/news/magazine-37612083Не, голяма бяла птицо! аз преподавам по един и същи начин, но различните гаменчета имат различни способности и това, което е добре за едни гарантирано е твърде бързо или твърде скучно за други.
Истината е точно обратната на това, която казвате: с нарастване броя на учениците става практически гарантирано, че един и същи учител може едновременно да преподава и добре и зле.
wiligri
Рейтинг: 603 НеутралноДо коментар [#48] от "Боби Колев":
Хубаво, че си усетил, че не всеки подход работи при всички деца, но да преподаваш некачествено не означава неработещ при конкретен ученик подход.
Некачествената учителска работа е например да считаш учениците си за "гаменчета". Истинският учител, пиле, е преди всичко човек възпитан, добронамерен и мъдър и просто отвътре не му иде да използва обръщения от сорта на "патко" или "голяма бяла птицо".
Това да заемаш някъде длъжност "учител" и да си учител са две различни неща, рожбо.
Боби Колев
Рейтинг: 1369 НеутралноКъсмет е това, че не съм учител, значи, което не означава, че не съм преподавал, обаче, а учениците ми са печелели състезания
http://www.bbc.com/news/magazine-37612083Така, че за себе си съм спокоен, както впрочем и за гаменчетата, дори когато им преподават големи бели птици - децата имат защита срещу такива.
А Вие не е зле да кажете нещо по въпроса за това как се обучават 30 деца с различни нужди с един подход.
Защото аз, нищо, че не съм учител, също имам деца и те имат учители и една друга голяма бяла птица е вечно недоволна от тях дори когато други птици са доволни.
potrebitel3
Рейтинг: 217 НеутралноНаличието на стандарт за такова нещо е дискриминация. Детска дискриминация.
Не може да признаваш, че има толкова други проблеми в самото образование, които касаят същите деца (широка група - 30% двойки, до 60% до 3.50), и че не се работи по тях, но да предлагаш на несправилите се директори и учители механизъм, чрез които те самите да дискриминират тези, с които са се провалили и да ... оправдават себе си.
Наличието на подобна административна мярка спира смисления анализ на проблемите във всяка област.
Целия този стандарт е форма на пряко насилие и лепене на етикети.
Всичко това идва от грешното убеждение, че училищата трябва да бъдат измервани по оценки и сравнявани по брой класирани в 4 и 7 клас. Това е форма на контрол на властта над възрастните чрез децата, което е фашизъм по совята същност. Обединяват ги и ги оправдават най-често "висши" ценности: "Висшата арийска раса", "Висшият интерес на детето", "Комунизмът е най-висшият..".
Стандартът е разработен, за да се оправдае тази игра с психиката на децата от колеги на разработващите го финансирани също оттам.
Това е затворен порочен кръг.
Присъединяването на изоставащи деца е индивидуално. Винаги. То е специфичен проблем който има различен произход в различните училища и се дължи в много случаи на неконтролирани случайни събития в училище.
potrebitel3
Рейтинг: 217 НеутралноДете постъпва в Н-ти клас.
Добър педагог установява, че има ниво 105 единици (желателно ниво 107 за среден 3). Грижи се да ги увеличи. Достига 119. Единици. Пише 3, защото нормата за 3 е примерно 120.
Важното: Има малко знания, но знае кои са и може да ги надгради.
======
Друго училище.
Дете постъпва в Н-ти клас.
Преподавател (не учител в случая) установява, че детето "не знае нищо". Учителет разнася едни тестове с по 40 задачи и мери всички деца наведнъж. Той е толкова зает с проверката на 26 х 40 задачи всеки ден, че няма време да установи за онова дете нищо. На края Онова дете (същото) има някакви, по-скоро очевидно все поо-малко и пада надолу, дори вече забравайки всичко,
Раздавачът на тестове се оправдава, че са си били малко и затова не е важно колко, нали не е дори 3. И че е бил зает и е щял да ги провери, ако родителите бяха осигурили решаването на ония тестове по 40 задачи всеки.
Подарява оценка все пак. Детето се обърква окончателно - защо да учи изобщо. проваля часове на други учители, очаквайки 3 ей така.
====
Познахте ли себе си? В коя роля? На учителя, или на раздавача на материали за подготовка за изпитите по ДОИ?
Обърнете вниамние, че учителят не се интересува от ДОИ така, както истинският лекар си знае медицината и за апендисит не търси заповед на министъра. Напротив, там къдтео има специална наредба най-често започва малък ад.
Няма много място за приобщаващо образование. Или има учители или има раздаващи на материали.
potrebitel3
Рейтинг: 217 НеутралноДо коментар [#50] от "Боби Колев":
"А Вие не е зле да кажете нещо по въпроса за това как се обучават 30 деца с различни нужди с един подход. "
Не се обучават.
Работи се на две-три скорости.
Нарича се подготовка на учителя за часа. Влиза се в час с различи материали. Не с различни варианти на един с еднаква сложност, а с различни за всяка скорост. Това не се обявява, просто на различни деца се давт различни неща. И не тест с 40 въпроса, а с по два-три, но редовно. Децата трябва да свикнат с това, че работят индивидуално, а не да се сравняват постоянно (на него по-лесното). Това изисква умения.
Печеленето на състезания не е критерии. Кандидатстването и учатието в сървенования е личен въпрос. Това не е показател, че е добър учител, а треньор или преподавател.
Има разлика в това да е общообразователно и задължително или да е като спортен или друг клуб, в който участието е доброволно.
"Преподавател в средните училища по...." е квалификация в диплома и не е идентично с "учител", което е длъжност в училище. Много хора (и училищни директори) не разбират разликата. Само едно от изискванията за учител е да са с такава квалификация. Може да дава частни уроци, това не е учител в училище. Много преподаватели никога не стават учители.
За един добър музикант с диплома е по-добре да свири в подлеза, отколкото да работи като учител, ако не му е на сърце.