
© Мария Съботинова
Децата използват интернет все по-често, по-рано и по-мобилно. Малко от тях обаче използват мрежата за училищни цели редовно. Повечето време онлайн не прави децата по-дигитално/медийно грамотни.
Тези изводи се налагат от резултатите на национално представително проучване сред български деца на възраст 9 - 17 години на социологическата агенция "Маркет линкс", поръчано от Центъра за безопасен интернет.
Почти половината от подрастващите не са ползвали никога или почти никога интернет, за да направят презентация за училище. Подобен е делът и на децата, които не ползват мрежата, за да си общуват с учители (например да си предадат домашни или да зададат въпроси). Едва 15% от децата го правят всяка седмица.
Прави впечатление и пасивността на децата в нета. Над 70% от тях са онлайн всеки ден, за да използват социална мрежа. Такъв е процентът и на онези, които никога не се включват в групи, които споделят техните хобита и интереси. Затова пък подрастващите (почти 70% от тях) гледат клипове всеки ден, а 20% - всяка седмица. Никога не публикуват снимки или текстове онлайн 33% от децата, 12% го правят рядко, 17% - поне веднъж седмично и 38% - всеки ден. 77% от децата не качват никога и собствени видео или музика в нета, а 9% - поти никога.
Повечето време онлайн не прави децата по-дигитално или медийно грамотни, показва проучването. Така например те трудно определят истинността на информацията онлайн и не знаят как най-лесно да търсят и намират информация.
ostin22
Рейтинг: 696 НеутралноВсъщност положението е дори по-зле.. Защото 90% от децата използват мрежата за да НЕ УЧАТ! Използват всичко наготово и никога не се научават да мислят!
There is no way to happiness, happiness is the way!hope
Рейтинг: 3614 НеутралноЖалко, че децата се превърнаха в пазар, жалко че не се отчета как интернет, социални мрежи, игри, влияят на душевното им здраве.
Любовта ще спаси света!!!alextan
Рейтинг: 515 НеутралноНикъде не пише за каква възрастова група деца става въпрос. Моето дете е в първи клас, ако го питат за какво използва интернет ще каже за гледане на детски филмчета, приказки и песни. Но интернет ресурсите за учене от интернет свалям аз като родител - принтирам листове с упражнения напр. има интерактивни упражнения, които детето ми също е правило, в соц. мрежи имаме група - родителите и учителката и там разясняваме различни въпроси, домашни и т.н.
princess_x
Рейтинг: 1588 НеутралноНе само децата - повечето хора НЕ използват интернет, за да учат и се усъвършенстват.
Веселин Дечев
Рейтинг: 2281 НеутралноАм естестве
В Русия съм! В Русия съм!Основно е за игри и порно!
Владислав Алексиев
Рейтинг: 235 НеутралноПроблемът е в учителите. Пример за 6-ти клас - учителката си направила труда да систематизира изучаваните физични величини на текстов файл и го прожектира с проектора на екрана. До тук добре, но кара учениците, за да имат таблицата, да снимат с телефоните. Всички, с умни телефони имат мейли. Даже преди година училището внедри система за онлайн следене на оценки и домашни, която не се използва, но служебно раздаде мейли. Вместо да разпрати мейли, да се тълпят пред екрана да снимат. Пълно безумие. Ползването на телефони в училището е забранено. До сега само двама учителя зададоха задача да се проучва тема в интернет. А има вече прекрасни инструменти за съвместна работа в нета. Вместо да се използват и под предлог че си губят времето в социалните мрежи, забраняваме всичко. На страницата на училището, в раздела - преподаватели, само 4-5 преподавателя са публикували мейли, а и публикувалите не отговарят. Голям страх сред учителите от технологиите.
Веселин Дечев
Рейтинг: 2281 НеутралноДо коментар [#6] от "Владислав Алексиев":
В Русия съм! В Русия съм!Не е голям страх.Просто е неудобство и работа. Ти като си заминеш у дома не искаш да ти звънят от работа. Учителят-също.
Той не е длъженнда е 24 часа на разположение и да отговаря след пет минути на всеки мейл. Най-малкото никой не му плаща за това.
potrebitel3
Рейтинг: 233 НеутралноДо коментар [#6] от "Владислав Алексиев":
"учителката си направила труда да систематизира изучаваните физични величини на текстов файл и го прожектира с проектора на екрана. "
Това е недобра технология на преподаване. Самият метод на работа, чрез който се опитваш да задържиш вниманието на всички в една точка е неправилен.
Презентациите не са метод за работа на тази възраст, защото децата нямат още изградени навици за работа с последователен текст на хартия (за това е статията). Хората които твърдят че до 7 клас това (презентациите) е важно просто лъжат.
Презентациите отнемат от времето за работа с текста, те са нови страници урок - така се отблъскват над 50% от децата, а не се привличат!!!
А събирането на всички величини в една таблица от учителката показва, че е избрала грешен учебник за работа, след като и се налага да го презнтира отделно, ако изобщо е трябвало да прави това.
Сложна материя не се презентира общо накуп, защото основен принцип в педагогиката е разделяне на трудностите!
Не може с техники да нарушаваш принципи!
От опит ще ви кажа, че това е грешна методика за работа. Учител се държи като студент с пищов, само че го е извадил и го демонстрира.
Изобщо механичната употреба на компютри вместо ръчно писане на същата таблица на дъската не е непременно новаторство. Дали изобщо е била нужна таблицата (изключете "по програма" - това не е мотив за работа с деца).
Казвам го от личен опит с учителка по физика 6 клас тази година: млад човек, без опит, просто наговори глупости на родителската за да оправдае липсата на реален опит (никой не и се сърдеше) и по-важното: липса на други учители с опит, които да и помогнат. Тя поиска родителите да вземат мерки децата да я признаят за добър учител. А така не става.
Да не говорим, че извикаха психоложката - младо момиче с още по-малко опит, което беше още по-неадекватно. Нулева подготовка на психоложката, говорене на общи приказки. Изгониха и наказаха едно две деца и със страх принудиха всички да признаят методиката.... Знания няма. Има зубрене от няколко и невежество и страх у другите.
Курса до 7-8 клас е пропедевтика - не трябва да има всички величини в една таблица - в живота такава таблица никога не се използва! Вместо да се концентрира на една проста задача, за която е необходима една формула, тя е извадила ВСИЧКИ величини в една таблица - нашата направи същото. Т.е. тя дава неща за учене вкъщи, а не преподава.
Няма практическа житейска ситуация в която всички величини са в една таблица! Освен една самоцел: зазубрянето им!
Това е неопитност, това не се прави за тази възраст деца. Това не е курс за кандидатсващи в математическата, предполагам. Общообразователно училище.
учителката по музика казва "Аз им свиря Хайдън а те не ме слушат" Ами очевидно не става, ако те са пасивни наблюдатели. Ама аз съм завършила музикално училище, консерватория, а това ни е програмата. Ами свирете в подлеза или сменете програмата.
Безкрайно уважавам уличните музиканти: не се бутат да стават учители. Да умееш да свириш и да преподаваш са различни неща. С физиката е същото: ако не се справяш и чакаш родителите да усмирят децата - мястото ти не е там!
Н.Б. Кокато поисках презнетациите ми казаха, че имали автроски права (на неща с картинки, взети от търсачките)
Проблемите не са в интернета, а в подготовката на учителите за работа с деца без интернет!
Организирана банда фондации от психолози са подменили чрез лобита длъжностната характеристика на педагог-съветника с психолог. Вместо да е например учител с опит, но без часове, който да помага на децата, дацата се водят при лице без знания по проблемите им в часовете. Нали учителите се оплакват че нямат време защото децата са много. Но вместо колега - педагог, на помощ викнали психолог. Това е подмяна!
hope
Рейтинг: 3614 Неутрално[quote#6:"Владислав Алексиев"]Голям страх сред учителите от технологиите.[/quote]
26552_pristrastiavaneto_kum_internet_stava_vse_po- goliam/
Любовта ще спаси света!!!Страха не е на учителите, а на родителите и не е от технологии, а от пристрастяването и от разнообразната информация и реклами. Няма как да дадат на детето ми домашно свързано с търсене в мрежата, защото не съм длъжна да имам достъп до интернет. Моментално ще подам жалба до инспектората по образование.
http://www.dnevnik.bg/detski_dnevnik/2013/08/21/21
potrebitel3
Рейтинг: 233 НеутралноДо коментар [#6] от "Владислав Алексиев":
Иначе сте прав, че не използват системата.
Не можах да обясня на учителката, че ако за една година децата се научат да ползват перфектно собсвения си профил в електронния дневник, а учителите казват какво да носят по-рано, и децата го виждат по-рано и се подсещат, то това е достатъчно за 6 по инфопрмационни технологии на тази въраст.
Но не би!
Заплашиха ни, че ако не слушат: "Ще напишем забележка в електорнния дневник!"
И да си закупим тестовите книжки, защото няма кабинет по трудово 5 години, та с тестове на хартия ще научим трудовото обучение.
velvoofell
Рейтинг: 606 НеутралноДо коментар [#6] от "Владислав Алексиев":
Тази учителка е направо новатор. При нас учителите прожектират презентации с планове, които учениците ПРЕПИСВАТ в тетрадките си. Разбира се, не остава време за дискусия по темата и после трябва да наваксваме вкъщи.
Smile
Рейтинг: 974 Неутрално"Прави впечатление и пасивността на децата в нета. .... Никога не публикуват снимки или текстове онлайн 33% от децата, 12% го правят рядко, 17% - поне веднъж седмично и 38% - всеки ден. 77% от децата не качват никога и собствени видео или музика в нета, а 9% - поти никога."
Това не трябва да е лоша новина, а напротив, доста добра.
Аз на моето дете съм му забранила да качва снимки, видео и каквато и да било информация за себе си в нета. Това е важно за безопасността на детето.
loy30529393
Рейтинг: 346 НеутралноЩом е толкова важно обучението по информационни технологии, нека въведат часове по информатика още от 1-ви клас и да научат децата къде, какво, как да намират, оттам следва копи/пейст и разпращане на имейли. Учителите да бъдат освободени от работа, училищата закрити. Явно родителите са свръх компетентни и по физика, и по история, и по български език... С помощта на лаптопа в къщи те ще подготвят децата си много по- качествено, отколкото неподготвените учители.
Четейки коментарите под всяка една статия, свързана с образованието, искрено се радвам, че не работя като учител!
ТежкО и горкО на българския учител, изправен пред глутница комплексари, държащи на всяка цена да го унижат и стъпчат!
velvoofell
Рейтинг: 606 НеутралноПри всички недостатъци, които носят технологиите за децата, признавам, че моите деца научиха английски благодарение на игри и клипове в интернет. Ученето не става с "училищни материали", а с неща, които ти харесват и те увличат.
До 6 клас съм им помагала с "разказвателните" предмети, като съм се опитвала да свържа материала с познати за тях неща от живота или пътуванията ни. Учим с компютър, като търсим картинки или схеми за илюстрация, проверяваме това, което аз не знам. Често се отплесваме отвъд ученето на урока и подхващаме някоя тема. На децата им е интересно и въпреки, че ми се е струвало невъзможно да им натикам всичко в главите, резултатите на тестовете са ме изненадвали. Ако учителите имаха времето, свободата и компетенцията да работят така с децата, бихме имали много по-мотивирани и грамотни деца. И не би съществувал феномена на будното и умно в детската градина дете, което още в първи клас се пречупва и намразва ученето.
Михаил Маринов
Рейтинг: 515 НеутралноНай - проблемна е ситуацията в социалните мрежи, защото децата ги ползват 24/7. По този начин тяхното личностно развитие се забавя и според мен в бъдеще ще изпитват затруднения.
marinov1018Владислав Алексиев
Рейтинг: 235 НеутралноДо коментар [#13] от "el__paco":
Хайде сега, другата крайност. Технологиите помагат. Не са заместител, а допълнение. Гледах племенницата си, ученичка в САЩ, как работи. Наложи и се по време на училище да е за една седмица тук. В училището работят с Google Clasroom. Всичко им е в облака. Задачите са индивидуални и групови в нета, и индивидуални и групови на хартия, но са зададени в системата. Не знам кои са повече. Тя твърди, че на хартия са повече. Поради дългия полет и невъзможността да се подготви за деня в който ще е на училище, по мейла помоли преподавател да и изпрати задачите с ден по-рано преди да ги зададе в системата. И двете неща трябва да вървят заедно, като технологиите да допълват и помагат.
loy30529393
Рейтинг: 346 ВеселоДо коментар [#14] от "velvoofell":
За това говоря!
Да се закриват училищата.
Родителите имат нужните компетенции сами да подготвят децата си.
loy30529393
Рейтинг: 346 НеутралноДо коментар [#16] от "Владислав Алексиев":
Пишете си, не ми пречите!
Взех си и пуканки.
the_flea
Рейтинг: 1279 НеутралноДо коментар [#14] от "velvoofell":
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А![quote#14:"velvoofell"]Ако учителите имаха времето, свободата и компетенцията да работят така с децата[/quote]
Моля Ви, не намесвайте компетенциите..... нека си останат само времето и свободата. Между другото, виждали ли сте папка с разпределения за първи клас? А, да сте спорили с БГ-мама, за която сураттефтера е основен източник на информация?
velvoofell
Рейтинг: 606 НеутралноДо коментар [#17] от "el__paco":
Не да се закриват, а да се променят. В този вид, резултати се постигат само с активното участие на родителя и/или частни уроци. Не че се оплаквам, ученето с децата ни дава повече поводи за общуване по теми извън битовите.
velvoofell
Рейтинг: 606 НеутралноДо коментар [#19] от "the_flea":
Намесих компетенцията, защото не е тайна, че нивото на професионализма на учителите пада, заради отблъскването на хората от системата. С повече свобода, един некадърник повече ще навреди, отколкото ще помогне. А компетенциите включват не само познаване на материала, а и подходящите начини за работа с децата.
velvoofell
Рейтинг: 606 Неутрално[quote#13:"el__paco"]С помощта на лаптопа в къщи те ще подготвят децата си много по- качествено, отколкото неподготвените учители[/quote]
Качеството се дължи не на по-добрата подготовка на родителите, а на ангажираността и индивидуалното внимание. И всъщност е вярно, че с учебник и лаптоп, един грамотен родител спокойно може да се справи с материала, ако не, защо са му дали диплома?
В нашия случай, намирам учителите на децата ми за компетентни и подготвени, но или системата ги ограничава, или имат проблеми с личния си стил на преподаване, защото в час диктуват планове, реалното осмисляне на знанията оставят за вкъщи. Не съм в кухнята и не мога да определя доколко проблемът е в системата, материала, учителския професионализъм. Най-ощетени са децата, които не получават помощ извън училище, а преди 30 години не беше така. Аз си спомням, че научавах всичко в училище, не съм сядала сериозно да уча в къщи до 7 клас, камо ли някой да учи с мен, домашните бяха по 2-3 упражнения, не 2-3 страници голям формат, както са сега.
the_flea
Рейтинг: 1279 Любопитно[quote#22:"velvoofell"]или системата ги ограничава, или имат проблеми с личния си стил на преподаване, защото в час диктуват планове, реалното осмисляне на знанията оставят за вкъщи.[/quote]
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!Според сегашните методически изисквания плановете са ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ. Като дойде проверка, проверяващите се хващат за разпределенията и плановете. Не ги интересуват знанията. Директорът го интересува проверяващите да са доволни.... и полицейския въпрос - "е, какво правим сега...?"
the_flea
Рейтинг: 1279 Неутрално[quote#21:"velvoofell"]С повече свобода, един некадърник[/quote] Ако, учителят няма свобода и се подчинява на нормативните глупости, как ще го нарочите за некадърник...?
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!Това е все едно да ви стиснат за гърлото, да ви карат да дишате дълбоко и да ви упрекват, че се задъхвате...
Роси
Рейтинг: 8386 Неутрално" те трудно определят истинността на информацията онлайн"
То и техните родители трудно се справят.
velvoofell
Рейтинг: 606 НеутралноДо коментар [#24] от "the_flea":
По принцип процедурите и стандартите се създават, за да може системата да не е зависима от личностните качества на хората в нея. Това гарантира измеримост и ефективност, но намалява приноса и иновациите. Не визирам конкретно образованието, това е валидно за всяко управление, моят опит е в производството. По оста стандарти - свобода има различни комбинации и е въпрос на управление на системата къде ще се позиционира. Например за ИТ индустрията е характерна по-голяма свобода, защото без нея няма иновации. В производствената сфера e важна ефективността, която се осигурява чрез стриктно спазване на стандарти и диференциация на труда, но това води до демотивация. В образованието - във Финландия престижът на професията учител е високо издигнат и за тази специалност в университетите кандидатстват най-добрите. Това позволява добре известната им свобода в преподаването, което пък привлича най-добрите и кръгът се затваря. Не ми харесва в каква посока вървят нашите реформи, но при настоящата криза за кадри, е необходимо някакво стандартизиране. Да се стига обаче до свръхадминистриране и микромениджмънт е грешка.
Athanatos
Рейтинг: 1523 НеутралноДо коментар [#9] от "hope":
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот ."Няма как да дадат на детето ми домашно свързано с търсене в мрежата, защото не съм длъжна да имам достъп до интернет. "
Ти не си длъжна, ама никой не те пита.
Като искаш образование (за детето си), ще си намериш интернет. То не си длъжна и да имаш образование, по-високо от основното.