В Деня на розовата фланелка: Защо случаите на агресия в училище не намаляват

Снимките са от арт инсталация с над 300 тениски с надписи срещу насилието в двора на 112-то училище "Стоян Заимов" в София през март 2016 година.

© Анелия Николова

Снимките са от арт инсталация с над 300 тениски с надписи срещу насилието в двора на 112-то училище "Стоян Заимов" в София през март 2016 година.



Общо регистрираните случаи на физически, психически, виртуален или вербален тормоз за миналата учебна 2015/2016 година са 6 768, което е със 128 по-малко от учебната 2014/2015 г., съобщиха за "Дневник" от министерството на образованието.


По видове инцидентите са били: физическа агресия – 2 270 случая, вербална агресия – 2 789 случая, тормоз (в това число и кибертормоз) – 1493 случая, насилие върху дете – 216 случая.


В един инцидент могат да се съдържат няколко типа агресия и МОН отчита всяка проява като отделен случай, въпреки че могат да бъдат част от един конфликт, уточняват от просветното ведомство.




Често тормозът е съчетание от няколко вида агресия


Както добилият тревожна популярност случай от началото на учебната година, когато във "Фейсбук" беше разпространен клип с брутален тормоз над малолетно момиче от нейни връстнички. Девойката беше удряна, скубана и смъкната на земята от друго момиче, а след това принудена да се съблече гола. Насилничките я обвиняват в задяване с момче и заявяват, че клипът ще бъде пуснат във "Фейсбук" за наказание. А после беше разпространен от националните телевизии Би Ти Ви и "Нова телевизия".


Образователното министерство изготвя статистиката посредством регионалните инспекторати по образованието. Данните обаче са нереалистични, тормозените в училище деца са много повече.


Защото често случаите на насилие остават покрити...


от жертвата, поради срам или страх
от директорите на училища, поради нежелание да се споделя
от некомпетентност, поради неразпознаване на насилието


Днес е Световният ден против тормоза в училище - "Ден на розовата фланелка"


Инициативата е на двама канадски ученици, в чието училище при откриването на учебната година през 2007 година група по-големи ученици се подигравали на деветокласник, че бил облечен с розово поло, докарвайки го до плач. На следващия ден Дейвид и Травис купили и раздали на съучениците си 50 розови тениски в подкрепа на тормозеното дете. Тази инициатива бързо става популярна сред учениците от други училища и държави и днес хиляди училища по света и милиони ученици честват Деня на розовата фланелка в последната сряда на февруари.

Училищният тормоз обикновено е организиран - група деца срещу едно дете и се прави когато няма възрастни в този момент, или се маскира под формата на игра. "Характерното е, че тормозът се повтаря хронично, той не е еднократен акт", коментира пред "Дневник" училищният психолог Юлия Попова.


Проблемът обаче не приключва с прекратяване на насилието. "С развитието на информационните технологии като форма на тормоз се популяризира кибертормозът, който може да се изразява в разпространение на слухове, компрометиращ снимков материал, подигравки. На практика този тормоз може да продължава денонощно и последиците за детето могат да имат изключително тежки измерения", коментира психологът Татяна Предова.


В Деня на розовата фланелка: Защо случаите на агресия в училище не намаляват

© Анелия Николова


Тормозът между връстници е много подценяван и често остава невидим за учителите и родителите, но той е първата и основна причина за самоубийствата сред тийнейджърите, казват психолози. Проблемите, причинени от тормоза в училище, не свършват с прекратяването на насилието, показва изследване, направено от университета "Ставангер" и от Центъра за кризисна психология "Берген" в Норвегия през 2013 година. Жертвите може да имат нужда от дълготрайна подкрепа, 33% от тормозените от съученици деца страдат от посттравматичен стрес.


Разпознаването на тормоза минава през чувствителни деца и възрастни, които не подминават някои поведения и прояви, но най-вече е важна взаимовръзката между учителя и ученика, както и тази на учителя с класа. Разпокъсаните и непълноценни отношения, преобладаването на наказания, както и търсенето на вина за проявите са предпоставка за непредсказуема и податлива за агресията среда, обяснява училищният психолог Анет Маринова.


"Отношенията между учениците са неизбежни за появата на съперничество, ревност, завист, защото училището е жизнена сцена за тях. И когато то не се отваря за честни разговори с учениците за човешката природа, живеенето в общност, ефекти като дискриминация, расизъм, отхвърляне на различието или за толерантността, взаимопомощта и за други процеси в полето на социализацията, тогава се отваря място за насилие и неконтролируеми поведения", продължава тя.


Работят ли и доколко мерките за избягване и справяне с тормоза


От учебната 2012/2013 година във всички училища в страната се прилага единен Механизъм за противодействие на училищния тормоз. Документът (в прикачения файл) подробно разяснява феномена тормоз и начините за справяне с него.


В началото на 2014 година МВР публикува наръчник за родители, в който специалисти ги съветват как да познаят, че детето им е станало жертва на тормоз, и как да се справят с проблема.


С новия закон за училищното образование се въвежда екип за подкрепа за личностно развитие за всяко дете, което среща затруднение при ученето, включването и участието, като деца със специални потребности, деца, преживели насилие, деца в конфликт със закона, деца, застрашени от отпадане от училище.


В Деня на розовата фланелка: Защо случаите на агресия в училище не намаляват

© Анелия Николова


Работят ли и доколко обаче тези мерки, след като според статистическите данни случаите на тормоз в училище не търпят съществени промени?


Училищната среда и подхода към агресора


Показателен е скорошен случай в 19 СУ "Елин Пелин" в София. След като родители на децата от паралелка в трети клас в знак на протест срещу ученик с агресивно поведение няколко седмици не пускаха децата си в клас, след като директорката подаде оставка, а медиите разгласиха случая, проблемът беше "разрешен". С преместване на детето в друго училище. За отбелязване е и фактът, че детето е постъпило в 3В клас на 19-то училище в началото на тази учебна година с наказание "преместване в друго училище" за същите прояви.


Според Юлия Попова училищната среда не е трудно да се поддаде на влиянието на агресивни ученици и да се превърне в безпомощна. "Или всички търпят, или всички се смеят и жертвата се чувства сякаш всички са срещу нея, а то не е точно така", казва тя. Когато се разбере за тормоза, следва работа на много нива и на първо място е разговорът с агресора. "Защото той е този, който трябва да се промени. Има си психологически подходи за разговор с него. Агресивните деца не бива да се наказват, а да се събуди съчувствието у тях. Да бъдат потиснати да осъзнаят какво вършат, защото в повечето случаи


агресорите не са наясно с жестокостта, която проявяват


обяснява Юлия Попова. Следва разговор с с тормозеното дете, за да му се помогне. Работи се задължително и с класа. "И тъй като винаги публично се извършват тези деяния, много е важно свидетелите да имат активна позиция, правилно отношение към случващото се и да се намесят в защита на жертвата", подчертава тя.


"Помощта е необходима за всеки, който е засегнат, дори за свидетелите. Обикновено пострадалото дете е склонно да избягва помощта. Но също така, трябва да си даваме сметка, че предлагането или насочването за помощ е свързано с умения как да се направи по най-добър начин, за да се приеме. В училище срещата с психолог може първоначално дори да влоши ситуацията на едно дете, защото е нужно време да се изгради връзка на доверие. Това е невъзможно да стане и е обречено на пробив, когато само психологът в училище се свързва с помагане, а учителите (по правило) наказват учениците", казва Анет Маринова.


В Деня на розовата фланелка: Защо случаите на агресия в училище не намаляват

© Анелия Николова


Защо случаите на агресия не намаляват


"Проблемът е в реактивните мерки, които по традиция предприемат училищата в отговор на ситуации на насилие между учениците. Това означава, че минава много време от разпознаването на насилието в отношенията между ученици или на ученика с проблеми в поведението, през което училището предимно регистрира отсъствия, забележки или налага наказания, без да се ангажира с причините", обяснява училищния психолог Анет Маринова.


По думите й най-трудно се обръща внимание на детето, което страда, защото то може дълго време да не покаже какво преживява. Насилието между учениците често пъти се извършва под носа на възрастните, които не са чувствителни към взаимоотношенията в клас. Обикновено се правят заключения основани на повърхностни впечатления и на очевидните прояви, без да се отчита скритата динамика на отношенията и процесите в групата на учениците.


В Деня на розовата фланелка: Защо случаите на агресия в училище не намаляват

© Анелия Николова


"Също така, в системата липсва последователен и общ подход за изграждане на позитивен психологически климат в училище чрез училищна политика, в която всеки - от охранителя до директора да бъде част от сигурна мрежа. Тогава училището ще разчита предимно на проактивни действия и превенция на проявите, което значително ще подобри средата", обяснява психологът.

    Ключови думи към статията:

    Коментари (43)
    1. Подредба: Сортирай
    1. 1 Профил на atmanpg
      atmanpg
      Рейтинг: 2018 Неутрално

      Защото няма наказания.

    2. 2 Профил на pag
      pag
      Рейтинг: 1578 Любопитно

      Утрепах си времето чак до фразата "агресорите не трябва да се наказват".
      Мне, ТРЯБВА да се наказват, не "да се събужда у тях съчувствие".
      Аман от "модерни" педагогики - методът на "тоягата и моркова" е прилаган още от маймуните, някои искат само с морков да възпитават........
      Я раздавайте направо плюшени мечета, обявявайте всичко за "културна особеност" и да се свършва с тая "цивилизация", с извинение.......

      Знанието е сила, информацията - власт
    3. 3 Профил на Иво Прокопиев
      Иво Прокопиев
      Рейтинг: 269 Любопитно

      Не намалява агресията,а ще се увеличава!Подменя се менталният код на децата!Огромният проблем е,че комсомолските и пионерски организации от времето на социализма,не бяха подменени с НИЩО.На тяхно място се настаниха, чалгата,простотията,наркотиците, насилието и т.н.

      Когато заменяш Христос с Бог Дебело черво,подписваш собственото си самоунищожение!
    4. 4 Профил на yavooor
      yavooor
      Рейтинг: 810 Неутрално

      Ха, ха... Понеже имало агресия в училище, всички искат агресорите да бъдат наказвани, бити, разчеквани... Което също е агресия.
      А тя се трупа заради чувството на безсилие, породено от тоталната липса на справедливост в общество, изградено от възрастните, не от децата.
      Първо погледнете в огледалото, после хващайте клавиатурата.

    5. 5 Профил на musashii
      musashii
      Рейтинг: 746 Неутрално

      "Агресивните деца не бива да се наказват, а да се събуди съчувствието у тях. "

      Ами дайте направо и да ги награждават.Какво съчувствие-подобни хулиганчета много добре знаят какво причиняват на жертвите си.И единствено адекватно наказание ги вразумява.Ако някое подобно леке тормози децата ми ще искам подходящи мерки от училището.Ако не ги предприемат,аз ще ги предприема и гарантирам,че повече няма и да си помисли да посяга на други деца.

    6. 6 Профил на musashii
      musashii
      Рейтинг: 746 Неутрално

      [quote#4:"yavooor"]Понеже имало агресия в училище, всички искат агресорите да бъдат наказвани, бити, разчеквани... Което също е агресия. [/quote]
      На зло куче,зъл прът.Държавата също проявява агресия като вкарва в затвора престъпниците.Какво предлагаш-престъпниците да не влизат в затвора,а с добра дума да се увещават,че това което са направили е лошо.

    7. 7 Профил на man_un
      man_un
      Рейтинг: 3274 Неутрално

      Лошо семейно възпитание. Какъвто и случай да се разгледа или е циганска история, или родителите са в чужбина, или насилникът е някой, който знае, че ще бъде защитен в къщи. Да израснеш със самочувствието, че можеш да общуваш с другите деца с юмруци и тормоз, това идва от само от едно място. Права пропорционалност.

    8. 8 Профил на Georgi Yordanov
      Georgi Yordanov
      Рейтинг: 636 Неутрално

      ... различните комплекси, раждат комплексни агресори!
      Трудна тема, но за съжаление жестоките „бъгове“ в обществото ни са основната причина за прогресията на анормално поведение!
      Децата основно „копират“ ... от кого? ... лоши примери - колкото щеш

      Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
    9. 9 Профил на majorman
      majorman
      Рейтинг: 1211 Весело

      Защото носенето на розова фланелка не влияе по никакъв начин на поведението на биячите. Колко странно?!

      We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
    10. 10 Профил на potrebitel3
      potrebitel3
      Рейтинг: 224 Неутрално

      Идеята всички да правят едно и също е насилие.
      Идеята постоянно ежегодно някоя фондация да занимава по начина по който се прави това днес всички с дейността си е насилие.
      Насилието е следствие на невежество, доколкото само с не-невежество, човек разбира какво прави.
      Но не преподаваането на "борба с насилието", което служи основно за точене на пари от фондове (пране на пари), а създаване на нормални условия за учене в училище ерешението.
      Когато учителката в 5 клас влезе в класната стая за първия си час по БЕЛ и сплаши децата с изпита след седми клас това е насилие. Когато го прави всяка седмица, това е насилие (родителите нямат избор в случая, те са жертва на същото).
      Когато учителката в 5 клас влезе на родителската и сплаши родителите с изпита след седми клас това е насилие, защото тя им казва, учебникът (който аз съм избрала) е неподходящ, но....

      За насилието в училище се говори избирателно. Обръща се внимание на онова, което би принудило училището да осигури малко клиенти на група фондации свързани с властта. Останалото се замита.

      Насилието в училище е истинско табу, въпреки десетките статии като горната. Насилници са издатели, фондации с дублиращи функции. Кой ли не се изказа за това, какво трябва да правят учителите и къде трябва да кандидатстват. Системно се създават най-различни разделителни линии и се противопоставят всички с уж добри намерения з аподпомагане.

      Защо нямаше един протест, че в нито едно училище не се дават безплатни записи на уроците в уж безплатния учебник по език, да не би да е супер откритие това, че някакъв диктор прочел едни текствое, та трябва да се печели от всеки екземпляр на записа? В нито едно училище няма подходящ кабинет или техника за индивидуално слушане в час. Или срещу това, че дублиращите фирми за езици са във всяко училище в София?

      Това не обърква ли децата и как им влияе?

      http://kanal3.bg/news/24097-Promeni-v-uchebniya-plan-izkaraha-uchitelite-po-geografiya-na-protest

      https://www.dnesbg.com/obshtestvo/utchiteli-protestirat-zaradi-oryazani-tchasove-po-geografiya.html

      Истинското насилие в училищата е табу. Борбата с насилието в сегашния му вид е базирана на невежеството и страх у лица ръководещи образователните институции и нуждите на определени политически половинки да реализират благотворителност и себеизява.

    11. 11 Профил на gost22
      gost22
      Рейтинг: 1699 Весело

      [quote#2:"pag"]Я раздавайте направо плюшени мечета, обявявайте всичко за "културна особеност" и да се свършва с тая "цивилизация", с извинение....... [/quote]
      В Спарта са нямали плюшени мечета, а само обучение за як тормоз върху околните. Накрая точно тези, дето са го отнасяли най-много (илотите) са ги гътнали като държава...
      Виж ми подписа.

      "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
    12. 12 Профил на velvoofell
      velvoofell
      Рейтинг: 552 Неутрално

      Да обърнат внимание на момичешката агресия. Малките принцеси са убедени в превъзходството си и колят и бесят, с подкрепата на учителКИТЕ. В първи клас, учителката ни беше зачислила на всяко момиче по едно момче "да го учи да бъде добро". Четири години преминаха в доноси и клюкарене от страна на момичетата. А критиките бяха само към момчетата, които, о ужас, тичат и викат. Средата в училище е изкривена от криворазбрана политкоректност. Често агресията е израз на неосъществено чувство за справедливост. Наказанията, без разбиране на истинските причини, мултиплицират несправедливостта и лепят етикети, които пречат на децата да достигнат потенциала си. Децата са капитала ни за бъдещето, не можем да си позволим да ги похабяваме чиновнически.

    13. 13 Профил на foreverman77
      foreverman77
      Рейтинг: 425 Неутрално

      Те ще се и увеличават.
      А, това е, защото интелектуалното ниво в България, общо намалява.
      А, в комбинация с чувството за безнаказаност...резултатите са на лице.

    14. 14 Профил на pafel
      pafel
      Рейтинг: 217 Неутрално

      Щото децата гледат ТВ или евентуално достигат до долнопробни сайтове из ФБ,където основното съдържание е наситено с някаква форма на насилие.

    15. 15 Профил на ali_ibn_isa
      ali_ibn_isa
      Рейтинг: 754 Неутрално

      Децата копират възрастните, обществото.
      Насилието е СЪЩНОСТНА част от човешкото общество, колкото и някой щрауси да се опитват да заровят своята и нашите глави в пясъка.
      За съжаление никой не е измислил друга рецепта срещу насилието освен ... по-голямо насилие. Може и да има други подходи, но те едва ли са приложими в насипно 'общество', като нашето.
      И възрастните и децата са елементарни - използват насилие, щото чисто и просто 'им се получават нещата'.

    16. 16 Профил на potrebitel3
      potrebitel3
      Рейтинг: 224 Неутрално

      Норвегия е известна с краденето на деца и е рекордьор по тази дейност. ООН не приема практиките и за нормални и страната не се толерира при даването на мнение там.

      Практиката има исторически корени и е свързано с фашизма, с изолираността и с нефта. Може да си позволи да гледа откраднати деца. Ние не можем. Гетата са си пълни с деца, които наедро по норвежкия модел могат да се извеедат. Но психоложките "обучавани" безплатно по норвежките модели, и разпространяващи ги в България или не разбират това или просто искат и те да ядат с дълготрайни програми, а не на залък - я дошъл клиент, я не за обявеите 30 лева на час. Затова си търсят бели деца от богати семейства, които да ги водят до офисите им, а не те да ходят на терен из махалите. Защо статиите са анонимни, кои са българските психолози, които помагат на изпълнителната власт в училищата, не протестирахте ли срещу тя 2012 година, та имената им винаги са скрити. "Психолозите казват" - кои? имена, фондации? Политици, стоящи зад тях? Кои са имената на психолозите прикриващи останалите проблеми в училище, за да бъдат финансирани само за насилието?

    17. 17 Профил на musashii
      musashii
      Рейтинг: 746 Неутрално

      [quote#13:"foreverman77"]Те ще се и увеличават. [/quote]
      Не е така.Аз като бях ученик през 80-е и началото на 90-е години постоянно ставаха побоища в училище.Само че тогава нямаше масово разпространен Интернет и новинарски медии,които да превръщат всеки шамар във водеща новина.Само за пример -през 1990г е имало 1529 жертви при катастрофи.Миналата година са 700.При пъти по-голям трафик и превозни средства.Ама сега всяка катастрофа е водеща новина.

    18. 18 Профил на potrebitel3
      potrebitel3
      Рейтинг: 224 Неутрално

      http://love-aholic.com/2013/01/pozitivnoto-mislene/
      Д-р Пламен Димитров: Позитивното мислене невротизира и прави хората зависими

    19. 19 Профил на Goblin
      Goblin
      Рейтинг: 531 Неутрално

      Защото няма дисциплина и респект към по-висшестоящ орган в училище. Защото ни се внушават изкривените либерални разбирания при възпитанието. Защото децата подражават на мутри и чалга певици, докато и едните, и другите биват толерирани от родителите им.

    20. 20 Профил на penetrating
      penetrating
      Рейтинг: 11404 Неутрално

      Тежък проблем, който вечно се неглижира, защото насреща си имате деца. Поведението обаче остава и като възрастен...

      Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
    21. 21 Профил на neut
      neut
      Рейтинг: 6070 Неутрално

      Много деца се възпитават от телевизиите със занижен родителски контрол

      In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
    22. 22 Профил на Molossian
      Molossian
      Рейтинг: 2032 Неутрално

      До коментар [#18] от "potrebitel3":

      Благодаря за линка.
      "Опората е във връзката между вътрешната и външната реалност. Човек трябва добре да си дава сметка за това, което преживява и чувства. А то не е само положително. Има неща, които ядосват, които плашат, които водят до фрустрация и невъзможност за действие. Заедно с това има неща, които вдъхват оптимизъм, надежда, радват. Когато човек е в контакт с вътрешната си реалност, когато знае повече за сенчестите си страни – наясно е например с това, че изпитва гняв или това, че болката му не може да бъде потушена от илюзорни представи, става и по-чувствителен и по-възприемчив за действителността около него. Това прави хората екзистенциално отговорни и им позволява да организират битието си по смислен начин. Смисълът, базиран на връзката с действителността, е това, което ни прави истински и способни да се движим напред."

      Впечатлен съм.

      Panta rhei....
    23. 23 Профил на Ivan_
      Ivan_
      Рейтинг: 1988 Любопитно

      До коментар [#6] от "mushashi":

      Вие ако действително сте практикуващ адвокат е много показателно за качеството на юридическото образование във България!

      Отчитате ли възрастта при търсене на отговорност за извършено деяние?

      Държавата, защото отчита тази възраст!

      Отчитате ли психическо състояние при търсене на отговорност, защото държавата отчита?

      Отчитате ли, че детската агресия обикновенно е резултат от друга агресия?

      Отчитате ли, че ако започнете с наказания от детска възраст формирате индивид социопат?

      Каква е всъщност идеята зад правото г-н адвокат?

      Модератора е неадекватен!
    24. 24 Профил на ruby
      ruby
      Рейтинг: 269 Неутрално

      Защото "омразата" в България се търгува успешно.

    25. 25 Профил на etty1
      etty1
      Рейтинг: 2168 Разстроено

      Това е тема на цялото общество и трябва да се обсъжда всекидневно, без значение дали сте родител, учител, ученик или просто гражданин. Хората, които стават жертви на тормоз в детска възраст, могат да се превърнат в опасност за себе си и за околните, за агресорите да не говорим. Няма санкции, нито стимули, нито дори емпатия. А никой не е застрахован.
      Да обличаме розовата фланелка по-често и да пазим най-големия си капитал - децата!

      “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
    26. 26 Профил на ck
      ck
      Рейтинг: 479 Неутрално

      Агресията в училище не намалява, защото деца без домашно възпитание и без нормални семейства се смесват с нормални деца. И защото държавата стимулира ненормални семейства, като дава пари на родителите под формата на социални помощи.

    27. 27 Профил на Ivan_
      Ivan_
      Рейтинг: 1988 Неутрално

      До коментар [#25] от "etty1":

      +++

      Модератора е неадекватен!
    28. 28 Профил на velvoofell
      velvoofell
      Рейтинг: 552 Неутрално

      До коментар [#18] от "potrebitel3":

      Чела съм я и преди, но с удоволствие я препрочетох. Всички имаме нужда да приемаме живота такъв, какъвто е, включително и децата. Но някои родители се считат за длъжни да представят напудрената версия и възпитават нещастни деца, които постоянно се опитват да надскочат себе си, за да не развалят идилията. Ревове за петици, предизвикано повръщане преди час, в същото време високомерие и подигравки към някой, който например е с по-обикновен телефон. Това е средата, не знам защо някой се учудва на злобата и завистта между децата. И всичко това се насърчава от системата на конкуриране между децата с всичките състезания и конкурси. Фондация Бербатов "Успелите деца на България". Моля? Успели деца? Не може ли да ги подкрепя, без да ги обременява с титли, преди да са се оформили като личности. Или Слави, където 10 годишни момичета се дъжат като лолитки. Ориенталщина и показност, това е училището ни, както и цялото общество. Вижте Крисия.

    29. 29 Профил на musashii
      musashii
      Рейтинг: 746 Неутрално

      [quote#25:"etty1"]Да обличаме розовата фланелка по-често и да пазим най-големия си капитал - децата![/quote]
      Само дето в статията се предлага насилниците да не търпят никакви санкции.Вие ще бъдете ли съгласна вашето дете да бъде тормозено и срещу насилника да не се предприемат никакви мерки.От собственият ми опит като дете знам,че такива хора не се спират докато не се реагира подобаващо срещу тях.

    30. 30 Профил на dggm
      dggm
      Рейтинг: 453 Гневно

      [quote#17:"mushashi"]Не е така.Аз като бях ученик през 80-е и началото на 90-е години постоянно ставаха побоища в училище.[/quote]

      Причакваха ни и ни крадяха парите, имаше побоища направо в училището, вадеха се ножове.

      Децата имат енергия, или се канализира в нещо полезно, или избива в простотии.

      А другото е защо полицията си прави паса, сякаш учителите им е работата да озаптяват 90 килограмови добичета.

    31. 31 Профил на Ivan_
      Ivan_
      Рейтинг: 1988 Неутрално

      До коментар [#29] от "mushashi":

      Какво е за Вас "докато не се реагира подобаващо срещу тях."?

      Това е същността на дискусията.

      Модератора е неадекватен!
    32. 32 Профил на etty1
      etty1
      Рейтинг: 2168 Неутрално

      До коментар [#29] от "mushashi":

      Категорично няма и ще се противопоставям с всички законни средства.

      “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
    33. 33 Профил на musashii
      musashii
      Рейтинг: 746 Неутрално

      До коментар [#32] от "etty1":

      Така и трябва.Но виждате какво се получава-в едно училище агресивен ученик тормози другите деца и училищното ръководство е решило да го премести в друго училище.И наскочиха един куп НПО-а да го бранят и да казват,че това било стресиращо за него.Ами за тормозените деца не е ли стресиращо?Откъде някъде някакво леке ще ги тормози?И в тази статия се предлагат подобни мерки-да не се наказвали агресивните ученици.Ами ако с добро не става,не трябва ли да се предприемат и негативни за ученика мерки?Редно е да се предупредят родителите да вземат мерки.Ако не вземат, да се изключва от училището.

    34. 34 Профил на raz_2_tri
      raz_2_tri
      Рейтинг: 426 Неутрално

      абе навремето се млатехме всяко междучасие почти, след училище се гонехме и замеряхме с какво ли не, големите редовно ни обираха стотинките за закуска, сега едно пререкание в училищен двор влиза в ЦЕНТРАЛНИТЕ НОВИНИ и три дни занимават половин България с него.... времена и нрави!

    35. 35 Профил на Ivan_
      Ivan_
      Рейтинг: 1988 Неутрално

      До коментар [#33] от "mushashi":

      В подобни ситуации особенно когато става въпрос за деца, следва училището (учители и психолози) съвместно с родителите да работят за корекция на детското поведение.

      Местенето от едно в друго училище принципно не е добър метод (разбира се може да има частни случаи, когато пък това да е най-добрият метод).

      Ако става въпрос за непълнолетни, може да се мисли и за някаква форма на наказания, които обаче да допълнят психологическата работа.

      Според мен обществените отношения във България възпрепятстват коректното справяне с проблема.

      Децата и непълнолетните ученици са жертви (включително и насилника е жертва),
      потърпевшите от действията на насилника са двойни жертви в случая.

      Модератора е неадекватен!
    36. 36 Профил на Роси
      Роси
      Рейтинг: 8323 Неутрално

      Какво да говорим за децата, когато непрекъснато виждаме родители да се разправят с деца и учители, че даже и да ги удрят, задето обидили или наказали детето им.

    37. 37 Профил на objektivist96
      objektivist96
      Рейтинг: 3142 Весело

      [quote#3:"Росен Чапаев"]Огромният проблем е,че комсомолските и пионерски организации от времето на социализма,не бяха подменени с НИЩО.На тяхно място се настаниха, чалгата,простотията,наркотиците, насилието [/quote]
      Ха,така!Браво!Е,точно там е заровено кучето!В липсата на ДПО"Септемврийче"и на ДКМС!Абсолютно!Никаква простотия,никакво насилие!Всичко е мирно,тихо и спокойно.В училище не се бият,извън него-също,огромната мрежа от ТВУ-та,детски педагогически стаи,помощни училища и пр. подобни организации и учреждения е пълна с малолетни дисиденти,които са там по чисто политически причини,не за друго,преобладаващата част от хората слушат Бах,Бетовен,Чайковски,Моцарт и други класически композитори,ходят на художествени изложби и четат само правилни книги от правилни автори/в книжарниците други няма/,получавайки от това неописуемо естетическо удоволствие ,и удовлетворение,обогатяват се духовно,и все повече се доближават до онзи митичен идеал на социалистическия човек.
      Във вестниците от онова време, няма и помен от такива новини,които сега ни заливат отвсякъде.Няма и откъде да дойдат,защото ги е нямало! Това е положението!

    38. 38 Профил на atmanpg
      atmanpg
      Рейтинг: 2018 Неутрално

      До коментар [#37] от "objektivist96":

      Колкото и да се подиграваш - факта, че тогава в училищата имаше дисциплина си остава.
      А сега имаме пространни и напоителни разсъждения, как всички сме виновни и никой не е виновен.

    39. 39 Профил на 7777
      7777
      Рейтинг: 1985 Неутрално

      Проблемът с агресията е, че възрастните сме пасивни спрямо нея. Преди няколко години бях с племенника си в градинката. Той беше на две години тогава. Видя някаква топка и искаше да си играе с нея. Момиченце на около три годинки, на което беше топката веднага се затича, крещейки, към него. Казах на племенника си, че първо трябва да я попита може ли да си поиграе с нейната топка. Той я попита, а момиченцето се разкрещя още по-истерично, че не може и дори му посегна. Не позволих да се стигне до бой и отвлякох вниманието на племенника ми с нещо друго. Но през цялото това време, майката на момиченцето стоеше като абсолютно зомби и не реагира никак. Все едно изобщо не беше там.

      A man without faith is like a fish without a bicycle.
    40. 40 Профил на 7777
      7777
      Рейтинг: 1985 Неутрално

      [quote#38:"atmanpg"]факта, че тогава в училищата имаше дисциплина си остава.[/quote]
      А дали беше добра тогавашната дисциплина? Понякога се изразяваше в абсолютно непредизвикан тормоз от учители към ученици. Имам "светли" спомени от една откачалка по физическо и една по рисуване, поради което целият клас се страхуваше да е в тези часове и атмосферата в тях беше изключително потискаща. Не че сегашната незаинтересованост е алтернатива, но и да не прекалаваме в носталгията по доброто дисциплинирано минало.

      A man without faith is like a fish without a bicycle.
    41. 41 Профил на atmanpg
      atmanpg
      Рейтинг: 2018 Неутрално

      [quote#40:"7777"]А дали беше добра тогавашната дисциплина? Понякога се изразяваше в абсолютно непредизвикан тормоз от учители към ученици.[/quote]

      Тогава поне имаше яснота, че учителите са "недосегаеми". Имаше ясни граници докъде можеш да стигнеш, преди да си задействал репресивната машина срещу себе си. Прекрачиш ли ги - се задействаше система, която "да те вкара в пътя".
      Сега има ли такава система?

    42. 42 Профил на gost22
      gost22
      Рейтинг: 1699 Неутрално

      [quote#33:"mushashi"]И наскочиха един куп НПО-а да го бранят и да казват,че това било стресиращо за него.Ами за тормозените деца не е ли стресиращо?[/quote]
      Ми идеално. Щом е стресиращо, да се изисква НПО-тата да го водят на психиатър, който му окаже подкрепа и да подгонят родителите да изпълняват предложената помощ. Като ги поразходят известно време по разните психолози, и разните терапии, и онези сами ще се усетят...

      "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
    43. 43 Профил на kapitalcho
      kapitalcho
      Рейтинг: 426 Неутрално

      До коментар [#42] от "gost22":

      Има и друго-една глоба за родителя ....................и сам ще го вкара в пътя.





    За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
    С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK