Един урок по финансова култура за деца

Венера Томова пред учениците

© Анелия Николова

Венера Томова пред учениците



Ако разделите един лист на две и в ляво напишете всичките си приходи, а в дясно всичките си разходи, ще видите, че някак си успявате да харчите повече, отколкото имате. Повярвайте - възможно е, обаче не е разумно. Уорън Бъфет, най-богатият човек в света, ще ви каже, че не всеки е длъжен да разбира от инвестиции, но всеки е длъжен да има финансова култура и да пести.


Какво са приходи, разходи, харчене и спестяване? Шестокласниците знаят, но има хитрини в боравенето с пари, които тепърва трябва да открият и за това им помагат учители и професионалисти. "Дневник" гостува в един урок по финансова култура в 6-ти "Г" клас в столичното 104 ОУ "Захари Стоянов", изнесен от регионалния мениджър "Индивидуални клиенти" на "Сосиете женерал експресбанк" Венера Томова. Тя проведе експеримента с разделянето на листа и разказа на учениците за най-богатия човек в света и принципите му. Беше поканена по проекта на Българския дарителски форум "Научи се да даряваш".


Главният принцип е да харчите малко по-малко от това, с което разполагате. Не значи да се лишавате, но значи да сте разумни, каза Венера Томова на шестокласниците. Предупреди ги, че колкото повече порасват, толкова повече ще се изкушават да харчат пари, които нямат, но вместо това трябва да си определят бюджета и да прогнозират разходите си.




Ако бюджетът ви за месеца е торта, отрежете три малки парчета и изяжте останалото. Трите парчета са за спестявания, инвестиции и дарения, а останалите 75% може да харчите спокойно, каза Томова.


- 10% от бюджета за спестявания. Шестокласниците изчислиха, че на месец като джобни получават по около 60 лева, което по формулата на Уорън Бъфет означава да заделят по 6 лева настрани. "Не звучи като много, сигурно си мислите, че нищо не са. Затова гледайте за по-голям период. Сега като сте шести клас, до края на седми може да спестите 150 лв. от нищото. Като ги разделите на учебните дни, ще видите, че се падат по 20 стотинки на ден", даде пример банкерът. Със спестеното може да си купите нещо голямо, да имате повече джобни като отидете на почивка или да си имате тези пари, за когато потрябват, изброи тя.


- 10% за инвестиция. Инвестицията не е като спестяването, поясни Томова. Това е нещо, за което в момента ще дадете пари, но в бъдеще ще спечелите много от него. "Инвестиция е например вашето образование. Парите, които родителите ви дават за уроците ви по чужд език или спорт, ще се възвърнат по-късно от уменията ви", казва тя. Затова 10% от парите си децата е добре да инвестират в себе си - в книги, хобита или нещо, което ще ги обогати.


- последните 5% са за дарение. С бюджет от 60 лева, това са едва по 3 лв. на месец или 10 стотинки на ден. "Сигурна съм, че не представляват никакъв проблем за вас", намигна гостенката. "Не е значителен разход, но пък има много хора, за които тези 3 лв. на месец ще са огромна помощ. Вие сте 20 деца, а в училището сте 800. Ако всички дадете по 3 лева можете да промените битието на толкова много други деца, които ги нямат", посочи тя.


Освен това не е задължително да се даряват пари. "Помислете и колко дрехи, играчки и детски книжки вече не ви трябват, а знаете ли каква радост могат да донесат на деца, които имат много по-малко от вас. Може да дарявате всичко, включително труда и времето си. Това което ние правим в момента също е вид дарение - да ви разкажем и да ви научим на нещо, това е дарение на нашето време", подсказа Томова. Даде пример с лошото време през януари, когато много възрастни хора трудно са излизали в поледицата - дарение ще е да напазарувате или да отидете до аптеката вместо тях.


"Важно е сами да можете да се организирате за такива инициативи, защото тогава самото дарение ще има много по-големи мащаби. Не е необходимо друг да ви организира - вие сами си решете каква кауза искате да подкрепите и го направете, и не си мислете, че всички деца имат това, което имате вие", насърчи банкерът.


Мая Клевцова и Венера Томова от "Сосиете женерал експресбанк"

© Анелия Николова

Мая Клевцова и Венера Томова от "Сосиете женерал експресбанк"


Увеличаване на приходите...


Колкото повече се увеличават приходите, толкова повече може да се отделя и за спестявания, и за инвестиции, и за дарения. "Намерете начин да си увеличавате доходите и не разчитайте само на джобните, а разчитайте на труда си. Правете неща, за които бихте могли да получите пари - помагайте вкъщи, през ваканциите помагайте на бабите и дядовците на село. Те и без друго ви дават, но ако вие замените за труд, това ще се оцени, и същото важи и за съседите им. В блока си можете например да разхождате кучетата на съседите, или да гледате деца", изреди Томова.


...и намаляване на разходите


Намаляването на разходите също не е никак трудно, ако се планира добре, но е необходим компромис понякога. Трябва да преценявате има ли смисъл от това, което си купувате. "Случвало ли ви се е да купите нещо, и след това да ви е яд, че сте си дали парите?", попита банкерът и децата неохотно отговориха в един глас "да". "Ето този момент трябва да овладеете - първия порив, в който много ви се ще да си го купите, защото ако размислите може да се окаже, че не ви трябва".


Децата коментираха, че най-големи суми харчат за компютърни игри и дрехи, но най-голяма част от джобните им отиват в лавката в училище. "Може да спестите, като си носите храна от вкъщи", предложи веднага Томова. "Знаете ли колко много харчите за това - ако давате по 3 лева на ден при 189 дни в учебната година, това са 567 лв. само за закуски. А ако започнете да харчите с 50 стотинки по-малко на ден, ще спестите 95 лв.", пресметна тя.


Точно от там могат да дойдат големите спестявания в бюджета - "достатъчно е да си вземете храна само два дни в месеца за да спестите първите 10%, а ако си носите по един ден всяка седмица, ще спестите почти всичките 25%", посочи мениджърът. И по другите пера ще трябват компромиси - вместо по 20 лева за игри, опитайте да намерите за 10, или пък се въздръжте от купуването на нова блуза, ако имате вече подобна, предложи тя.


Финансовата култура не е нещо сложно, но изисква мисъл. Накрая банкерът посъветва децата да опитат да си разпределят бюджета за един месец и да набележат местата, от където могат да спечелят допълнително и разходите, от които могат да спестят. "Ако е успешен, ще видите резултатът бързо и ще сте доволни, и междувременно ще сте тръгнали по стъпките на богатите", усмихна им се тя.

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7543 Весело

    Главният принцип е да харчите малко по-малко от това, с което разполагате.
    Това е така, само че главния принцип, който шестокласниците знаят е как да врънкат пари от мама, тате и роднини, а не да си ги изработват и заслужват - така, че така!

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1819 Неутрално

    А дали им е казала госпожа банкерката, като спестяват да не си дават парите на едни лоши чичковци, защото ще им сложат таксички ще си ги загубят?

  3. 3 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
    Рейтинг: 940 Неутрално

    Учителската професия е представителност.
    Госпожата да обясни как се харчи "на зелено", което ще е
    по-интересно на децата, а не бабини деветини.

  4. 4 Профил на Todor Dobrev
    Todor Dobrev
    Рейтинг: 242 Неутрално

    добра инициатива. дано повече практически неща научават децата. надявам се някой ден да ги ограмотят и за механизма на държавата, смисъла от избор и кой и как харчи парите от данъци, вместо да достигат до ДЕЦАТА...

  5. 5 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Моето мнение е, че този акция е абсолютно скандална! Директорите на училищата трябва незабавно да я спрат и да забранят на хората от финансовия сектор и банките да стъпват в Двора на Училището с тази цел!

    Това е като да вкараш Вълка доброволно при агнетата!

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  6. 6 Профил на ba4iq
    ba4iq
    Рейтинг: 247 Неутрално

    Според мен идеята е прекрасна. Лошото е, че децата ги учат едно, а мама и тате правят друго вкъщи, което децата копират като пораснат. Такива уроци трябва да се преподават и на родителите. Иначе и на мен ми се стори странно, че точно банкер води урока, но казаното от нея има смисъл и според мен подобна практика трябва да се въведе навсякъде, като задължително трябва учителите да следят преподаващите урока да не се опитват да тласкат децата, непряко - техните родители, към банкови продукти и в частност кредити.

  7. 7 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#1] от "karabastun":

    прилича на гръцка икономика.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  8. 8 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#5] от "socialen":

    а, ей го соцеалнеа. да ги вкарат в ТКЗСто вместо това. ама то, пусто, вече го няма. тю, язък.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  9. 9 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 971 Неутрално

    [quote#5:"socialen"]Моето мнение е, че този акция е абсолютно скандална! Директорите на училищата трябва незабавно да я спрат и да забранят на хората от финансовия сектор и банките да стъпват в Двора на Училището с тази цел! [/quote]

    Разбира се. Много по добре е да им организират една бригада за копане на царевица например.

  10. 10 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2174 Весело

    [quote#7:"abdelhaqq"]прилича на гръцка икономика.

    [/quote]
    Всъщност икономиката е една и съща навсякъде по света. Разликата идва от манталитета и акъла на тези, дето участват в нея. Примерно българската икономика се събира в първата част* на изречението: "Пари ми дай, акъл си имам.", и точно заради това българина масово очаква да му дават, да му направят, да получи, да го спонсорират, да инвестират, са пуснат и другите подобни, очакващо-бездействащи епитети. Отделно, че гърците правят всичко възможно, тези дето са им давали пари срещу лихва, да си отнесат последиците от поетите рискове — длъжника да не плати.


    ------------------------------
    * щото втората част нещо не се връзва с реалността и резултатите на масовия българин. В подкрепа на наблюдението, има друга поговорка: "Да му имам на българина втория акъл, дето му идва отпосле."

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  11. 11 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2174 Любопитно

    Децата трябва да учат икономика, но тези от банката не са точно хората, дето трябва да им я обясняват заради очавадния конфликт на интереси — та 90% от проблемите на масовия българин са свързани именно със спестяването. Или има хиперинфлация, която ограбва спестеното за един миг, или имаме спестявания, които не носят печалба/лихва и стандартната инфлация ги изяжда, или някой открадва спестеното през определен брой години, или условията около спестяванията са силно изкривени (банката да ти промени условията по договорите когато и както И скимне), или има изкривени пазари, чиито стоки се ползват за спестяване (примерно имотния ни пазар е яко изкривен, от което печелят тези, дето раздават ипотеки) и куп още проблеми, породени от нездрави мераци за "едни чужди пари, оставени на дългосрочно съхранение"...
    Та децата наистина трябва да учат елементарната икономика, но не точно как да попълват документи за теглене на кредити и внасяне на влогове. На децата им трябват уроци от истински предприемачи, от хора, които могат да правят пари от пари, а не да са рентиери.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  12. 12 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 626 Неутрално

    До коментар [#11] от "gost22":

    Добре си описал нещата духчо,но си пропуснал нещо основно.
    Банката има интерес да набута клиента основно със заеми за Пасиви,а не активи(почивки,коли,ремонти,бижута................т.е неща които не ти пълнят,а ти празнт джоба).

  13. 13 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2993 Неутрално

    Човек колкото по-често си брои парите,толкова по...беден се чувства и накрая превърта! Няма значение дали всеки ден си правите списък с покупки като дъртите хора или си "наглеждате" многомилионната инвестиция.

  14. 14 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2174 Неутрално

    [quote#12:"kapitalcho"]Банката има интерес да набута клиента основно със заеми за Пасиви,а не активи([/quote]
    Банката, има най-голям интерес децата да не знаят какво е основното в реформите на Солон — фалита да води само до нулиране на дълговете към кредиторите, а кредиторите да си правят сметката на кого за какво дават. Така де, който дава баницата на лудия, да си е правил сметката.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  15. 15 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2993 Весело

    [quote#14:"gost22"]фалита да води само до нулиране на дълговете към кредиторите, [/quote]

    До коментар [#14] от "gost22":

    Вие в сюрреалистичният свят на Салвадор Дали ли искате да живеем? Евреинът Шейлок от пиеса на Шекспир искаше съдията да му разреши да отреже къс живо месо от длъжник,който отказва да му върне парите,(в което има резон и е било напредък в цивилизацията),но вашето е абсурдно... Ако не е на майтап,де.

  16. 16 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2174 Любопитно

    До коментар [#15] от "deaf":
    Искам да живея в ганьовския свят: "Имал си бол пари — дал си." Всъщност само в нереалните светове няма равновесие, в реалния свят, всяко действие си има противодействие. Ако ще печелиш от лихва, трябва да си поемеш риска от фалит и загуба на всичко. А за онова от пиесата... все още се среща практиката, когато лихваря иска да ти реже плът заради дългове, ти да го изпревариш и да отрежеш от неговата... Всъщност ето как се трансформиран риска при отсъствие на фалит в системата със заемите.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  17. 17 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2993 Неутрално

    До коментар [#16] от "gost22":

    Ние хубаво си говорим ОБЩИ ПРИКАЗКИ,но - въпрос,Исландия вкара в затвора банкери раздали невъзвръщаеми кредити,правилно ли беше? Или трябваше да ги оставят да...какво всъщност? Да фалират,(измъкнат)?

  18. 18 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 626 Неутрално

    До коментар [#15] от "deaf":


    [quote#15:"deaf"]Вие в сюрреалистичният свят на Салвадор Дали ли искате да живеем?[/quote]
    Нарича се закон за фалит на физическите лица-има го в повечето цивилизовани държави.

  19. 19 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2174 Весело

    [quote#17:"deaf"]Исландия вкара в затвора банкери раздали невъзвръщаеми кредити,правилно ли беше? [/quote]
    Смесваш юридически с физически лица. От там насетне, въпроса губи смисъл.
    Ето защо децата трябва да учат икономика, както се учат бойни спортове и системи за самозащита.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK