Програма за 400 хил. лв. ще трябва да гарантира равен старт на децата в училище

Програма за 400 хил. лв. ще трябва да гарантира равен старт на децата в училище

© Цветелина Белутова



Две нови национални програми - за предучилищна подготовка и за оптимизация на училищната мрежа, предлага Министерството на образованието и науката (МОН) за допълнително финансиране.


Това обяви на пресконференция днес заместник-министърът на образованието Мария Гайдарова, съобщиха от пресцентъра на просветното министерство. Двете програми ще бъдат предложени на Министерския съвет след обществено обсъждане заедно с още девет други.


Програмата "Развитие на системата на предучилищното образование" ще трябва да гарантира равен старт за децата, преди да постъпят в училище. Предвижда се в програмата да се включат 1600 деца и 1600 родители, за които ще бъдат осигурени дидактични материали, а родителите ще бъдат насърчавани родителите да участват в заниманията. Бюджетът за първата година е 400 хил. лева. Очаква се да се включат 130 детски градини и училища с подготвителни групи.




Програмата "Обучение за ИТ кариера" пък тръгва с бюджет от 270 хил. лева. Тя е насочена към професионалните и профилираните гимназии, които дават квалификация "Приложен програмист". До момента 19 училища са пожелали да обучават приложни програмисти, очакват се още заявки.


Разширява се и обхватът на национална програма "Без свободен час", като в нея ще бъдат включени и детски градини. Програмата, по която се плаща на заместници при отсъствие на учител и възпитател, е с бюджет 2.5 млн. лева. Тук увеличението в сравнение с миналата година е с половин милион лева. Предвижда се осигуряване на не по-малко от 30 000 заместващи педагогически специалисти.


Ще продължи и финансирането по деветте национални програми, действали предишната година, сред които са "Квалификация" (позната досега като "Развитие на педагогическите специалисти"), "Роден език и култура зад граница" и "Система за национално стандартизирано външно оценяване".


Шест милиона лева повече са предвидени по програма "Оптимизация на училищната мрежа". Парите ще са за обезщетения на учители и персонал, пенсионирани и съкратени при закриване и обединяване на училища. Предвиденият за това бюджет е 30.717 млн. лева.


Общият бюджет на програма "Информационни и комуникационни технологии в системата на предучилищното и училищното образование" е 10.23 млн. лева. Те са с 3 милиона лева повече, отколкото през 2016 г. Парите ще се използват за осигуряване на съвременни информационни и комуникационни технологии и внедряване на иновативни методи на обучение в общо 700 училища и детски градини. В поне 100 училища ще се осигури интернет връзка и достъп до облачни образователни услуги.


1.5 млн. лева ще бъдат дадени по двата модула на програма "Създаване на достъпна архитектурна среда и сигурност в училище". Това включва изграждане на рампи и платформи за хора с увреждания, подходящи санитарни помещения, както и разширяване на видеонаблюдението.


По програма "Осигуряване на съвременна образователна среда" са заложени 4.7 млн. лева. 2.4 млн. лева от тях са за подобряване на условията за експериментална работа по природни науки" чрез оборудване на лаборатории, 1.5 млн. лева – за модернизиране на професионалното образование, и 800 хил. лева – за осигуряване на целодневно обучение на учениците.


За "Ученически олимпиади и състезания" има бюджет от близо 3 млн. лева, който също е увеличен в сравнение с миналата година. Предвижда се 1.5 млн. лева да се инвестират в обучение на талантливи ученици, които да участват в олимпиади. 1.483 млн. лева е бюджетът за провеждане на национални и международни олимпиади и състезания.


По общо 11-те национални програми на МОН през 2017 година се предвижда дофинансиране на предучилищното и училищното образование с 59.5 млн. лева. През 2016 година сумата е била 50.394 млн. лева. Програмите се одобряват от МС. Средствата се осигуряват от бюджета на МОН.

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8487 Любопитно

    Пак ми се разминаха цифрите !?
    От 130 детски градини и училища ще изстискат 1600 деца - в една група обикновено са над 20 деца - някой ще по програма, а друг не - така ли !?

    [email protected]
  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2686 Неутрално

    Равен старт пък се очаква да се включат само 130 детски градини и училища с подготвителни групи."Ма нищо,все пак е нещо,нека се разраства.

  3. 3 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 743 Неутрално

    сериозен ресурс, хубаво, че ще бъде предмет на обществено обсъждане.
    кой ще обсъжда и кой ще представлява обществото?
    граждани? политици? НПО-та?
    разберете бе, няма равен старт, няма и плавно и равно развитие на децата.

  4. 4 Профил на antikvarno
    antikvarno
    Рейтинг: 572 Любопитно

    Пари за писането на програмките кой е взел?
    1600 деца-циганчета ли?

  5. 5 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 543 Неутрално

    Заради такива програми се провалят всички усилия за интеграция! Сумата е достатъчно голяма за да направи впечатление, но прекалено малка за да има резултат при 1600 деца. Това са по 250 лева на година на дете или по 25 лева на месец за 10 месеца. С толкова ли пари ще осигурим равен старт? По заможните родите толкова харчат на ден за детето си, а не за 1 месец. Това са програми за отчитане на дейност, а не за реална интеграция. На хартия се дават уж за ромите, но на практика наши хора усвояват разни пари и след това удобно се извинявт, че ромите не подлежат на интеграция.

  6. 6 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1984 Неутрално

    И на мен ми прилича на отчитане на мероприятия и пътем забърсване на едни пари.
    Какво като "поощриш" един циганин с някакви пари, той ще вземе да се занимава с детето си, да е с равен старт или ще ги изпие по най-бързия начин, ако въобще стигнат до него.
    Според мен е редно тези и такива средства да се влагат в детски градини, за да се стимулират учителките, които подготвят децата предучилищно, при това да се стимулират след постигане на резултати, а не авансово и след това каквото стане.

  7. 7 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 954 Неутрално

    За съжаление образователната система се превръща в бюрокрация, поле за експерименти и всичко друго, но не и място за учене. Учещите там нямат място, всички усилия са за не-учещите. Даже те май са любими на системата, защото точно там може да се привикат психолози, да се упражняват теории и да се усвоят едни пари.

  8. 8 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1475 Неутрално

    В МОН все още не са наясно кой трябва да е в центъра на реформите: учениците, студентите, преподавателите, учителите, директорите, ректорите, инспекторите, министърът, родителите, работодателите или някой друг.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
  9. 9 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Коя фондация от ПСИХОЛОЗИ ще обере парите?

    При публикуване на учебните програми миналата година падна министъра!

    Кога ще се публикува ПРОГРАМАТА ЗА РОДИТЕЛИТЕ, за да я прочетем?

    Или тайно фондациите за закрила на детето ще пишат доноси за родителите дали са участвали?

    Къде е публикувана програмата за родители? Или ще се правят експерименти с хора без тяхно съгласие?



  10. 10 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Програма за равен старт означава, че няма бройки, ВСИЧКИ търябва да са с равен старт.

    И защо само старт?

    След това частни уроци няма ли да има нужда да има?

    Всички ще учат сами английски, без курсове? Няма ли да има фирми в училищата с платени годишни курсове "по желание"? За да са по-равни. И да се чувстват равни децата, ако родителите не могат да платят 500 лв за един предмет и 500 за друг в самото училище, за по-удобно.

    ТАЯ ПРОГРАМА КЪДЕ Е?

  11. 11 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 237 Неутрално

    https://www.dnesbg.com/obshtestvo/utchiteli-protestirat-zaradi-oryazani-tchasove-po-geografiya.html

    Според тях тези документи са разработени “на тъмно”, в условията на пълна секретност и в очевиден разрез с вече гласувания Закон за предучилищното и училищното образование.

    Равен старт? Този стар матариал е все още 100% актуален.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK