От 15 септември ще има нови учебни програми в професионалните гимназии

От 15 септември ще има нови учебни програми в професионалните гимназии

© Красимир Юскеселиев



От 15 септември т.г. ученицитe в над 400 професионални гимназии и паралелки в средни и обединени училища ще се обучават по нови учебни планове. Те ще бъдат изготвени с активното участие на бизнеса, социалните партньори, директорите и учителите. Целта е съдържанието им да отговаря на изискванията на пазара на труда. Това съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН) днес.


Образователното министерство е разработило 92 варианта на учебни програми за начално и продължаващо професионално образование и обучение за придобиване на степен на професионална квалификация за ученици и хора над 16-годишна възраст. Рамковите програми и стандартите за придобиване на квалификация по професия са основа за разработването на типовите учебни планове по професии, а след това и на училищните учебни планове.


Програмите дават възможност ученик, започнал обучение по една професия, да продължи обучението си по друга професия от същото професионално направление, която се търси повече на пазара на труда.




Ако ученик е започнал своето обучение по професия "Машинен монтьор" например, след успешно завършен десети клас той може да придобие квалификация за заварчик, след единадесети клас – за основната си професия "Машинен монтьор", а след успешно завършен дванадесети клас - за машинен техник. Ако пък ученик е започнал обучение за работник в транспорта, би могъл да се специализира в мехатроника, за да получи по-висока степен на квалификация, съобщиха от МОН.


Рамковите програми са за младежите, които постъпват в професионалните гимназии и паралелки в осми клас през 2017, 2018, 2019 и 2020 година. Започналите професионалното си образование по-рано ще го довършат по досегашните учебни планове.


Рамковите програми определят възрастта и входящото образователно и квалификационно равнище на кандидатите, съдържанието и продължителността на професионалното образование и обучение. Те са разработени за дневна, вечерна, задочна и дуална система на обучение. В тях са посочени минималният брой часове за видовете професионална подготовка за целия период на обучение. Фиксирани са необходимите часове за обща, отраслова и специфична професионална подготовка - теория и практика на професията.


Учебните часове за разширена и допълнителна подготовка могат да се използват за усвояването на знания и умения за спецификата на всяка специалност от професията, както и за въвеждането на нови технологии, материали и съоръжения.

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Bojidar Vasilev
    Bojidar Vasilev
    Рейтинг: 322 Неутрално

    Нека Бизнесът да подържа мижави заплати и да чака интерес към професионалните гимназии .

  2. 2 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3862 Неутрално

    Всяка година нови учебни планове и нови учебни програми, които водят за никаде.

  3. 3 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1448 Неутрално

    Това - може би добре, но какво се ослушвате за учебниците по ИСТОРИЯ на България? Учениците са бъдещите избиратели. Пак ли пазите резерв за прогнилата престъпна бабичка БСП?

  4. 4 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3862 Неутрално




    До коментар [#1] от "Bojidar Vasilev":
    Лично ти, колко работни места създаде и какви заплати даваш?

  5. 5 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4899 Неутрално

    По-важно е на 15 септември 2018 г да не се върнат пак старите програми или да не правим отново реформа.

  6. 6 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1324 Неутрално

    "Ако пък ученик е започнал обучение за работник в транспорта, би могъл да се специализира в мехатроника..."

    Някой я МОН трябва да се поограмоти малко. Горното би могло да се напише и така: ако някой е започнал обучение за продавач в месарски магазин, би могъл да специализира и мозъчна хирургия...

  7. 7 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1324 Неутрално

    Иначе решението е просто: вземат се програмите от 1980, изважда се от тях идеологията и...готово. Остава да се добавят новите технологии.

  8. 8 Профил на Bojidar Vasilev
    Bojidar Vasilev
    Рейтинг: 322 Неутрално

    До коментар [#4] от "4ort":

    Лично ти, колко работни места създаде и какви заплати даваш?

    Всичко е пари , капитализъм . Аз съм професионалист с умения и изисквания , продавам услуга за ПАРИ , това не съм го получил от " бизнеса " .Така че никой не трябва да се съобразява с Бизнеса , защото ако бизнеса иска да се развива ще се научи да инвестира в хора , който да задържи с ПАРИ , не с социални помощи . Бизнеса предпочита лустрото ( на такива боклуци съм се нагледал ) коли , скъпи навици , тях ги приема за даденост и всичко е за сметка на работника . Бизнесът в България е уродлив и ялов заради червените стопани и навиците им .

  9. 9 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 219 Неутрално

    " ще се обучават по нови учебни планове.
    Те ще бъдат изготвени с ..."


    ЩЕ

    Кога и откъде ЩЕ се намери някой да преподава по нещо, което още го няма?

    И този някой през август това лято ли ще се готви?

    Нали реформата беше в това да няма "скоростни" изпълнения и всичко да се обмисля?

    Е все нещо ще се случи. Все някаква реформа ще има.

  10. 10 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3862 Неутрално

    До коментар [#8] от "Bojidar Vasilev":

    В тая държава само професионалисти, искащи да получават!
    Хайде сега нещо конкретно.
    Провери и напиши колко човека учат магистратура по математика! Провери какви заплати получават тези хора и отговори защо няма кандидати!

  11. 11 Профил на Bojidar Vasilev
    Bojidar Vasilev
    Рейтинг: 322 Неутрално

    До коментар [#10] от "4ort":

    тая държава само професионалисти, искащи да получават!

    Аз не искам , аз получавам защото мога . Математици , лингвисти , програмисти и др , нямат бъдеще защото не произвеждат матерялни блага а интелектуален труд . Търсенето определя предлагането , а предлагането е повече търсенето , и то не отговаря на качеството . Защо малкото останали работници не бъдат стимулирани за да не бягат по света , за да се обучават и предават опита си на други . Така се расте господа " БИЗНЕСМЕНИ"

  12. 12 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3862 Неутрално

    До коментар [#11] от "Bojidar Vasilev"
    Подреди си мислите!
    Така на времето мислеха и ТКЗС_арите, че те ни хранят.

  13. 13 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 219 Неутрално

    До коментар [#10] от "4ort":

    Повечето получават добри пари (не говорим за учителите). До 1990 някъде информатиката беше просто част от специалността приложна математика - в дипломите пишеше математик.

    А това колко получават е въпрос на приоритет на държавата и умения да поощри създаване на подходящо съотношение специалисти и работници от всякакъв вид. Парите са вид договор на държавата с населението (на банкнотите има подписи на издателите). Колкото сме им позволили, толкова дават.

    У нас научните и социологическите изследвания не се ценят от депутатите и другата администрация. Например, ако една организация направи изследване и посочи нещо като проблем, на никого не му пука.

    И това обикновено няма нищо общо с това дали е математик или някои друг. Прогресират с постоянство най-много фирмите с горива и големите в строителство чрез еврофинансиране.

    Реформата в образованието най-общо се състоя в закриване на училища и смяна на дограмата в незакритите училища.

    Но когато те ръководи охранител или полицаи, негов приоритет ще бъде охраната (камери, наблюдения, доносничество, следене, опраскване), а не математиката. Това е логично. От икономическа гледна точка София например се развива най-вече за сметка на голяма територия от провинцията, а не защото кмета е много талантлив. Но на кого му пука.

    Примерно най-голямата партия реши, че лицето Х е много подходящо за президент, въпреки, че е очевидно няма никакви лидерски качества, което е основно изискване и изглежда дори малко неуместно за тази длъжност. Но вместо да се засрами, и да си вземе поука, шефа се тръшна и си излезе като въвлече цяла една държава в процедура по нови избори. Шефката на образованиоето пък изчезна от хоризонта, а уж правеше най-голямата реформа. Представете си четниците да слязат на Козлодуй, а Ботев да го няма на кораба и да не слезе.

    Не математиците и лингвистите са виновни. Но погледнете сега Македония и въпроса за албанския език, като втори официален. Оказва се, че дори лингвистите (!!!) биха могли да бъдат много важни, ако ги има.

    Вие издигате тезата, че майсторите са водачи в развитието на нацията, като ги противопоставяте на математици и лингвисти.

    Водачи в крайна сметка са различни лица от служби, разполагащи с информация къде какво държавно може да стане далавера. Поне у нас.

    Радвам се за Вас и Вашия бизнес успех.

  14. 14 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3862 Неутрално

    До коментар [#13] от "potrebitel3":

    Къде прочетохте, че аз съм развил тезата, че майсторите са водачи в развитието?

  15. 15 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 219 Неутрално

    До коментар [#14] от "4ort":

    Тука сте прав, беше по-скоро за Bojidar Vasilev но погрешно го постнах.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK