
© Цветелина Белутова, Капитал
Как днешното училище да подготви младите хора за утре? Това е въпросът, който поставя и на който ще опита да даде отговор международната конференция на "Икономедиа" "Образование за професиите на бъдещето", която ще се състои следващата седмица в София.
Вероятността днешните ученици да започнат в бъдеще работа, която в момента все още не съществува, се увеличава всяка година, посочват организаторите. Компаниите, които гледат в бъдещето, отдавна държат повече на това екипите им да имат аналитични и гъвкави умения, които да им позволят да се адаптират към променящата се среда.
Според Световния икономически форум сред най-важните умения, нужни за професиите на 2020 г., ще са комплексното решаване на проблеми, критичното мислене, креативността, емоционалната интелигентност и възможността за преценка и взимане на решения.
На този фон, всички погледи са обърнати към училището в очакване да се нагоди към бързо променящите се условия и да влезе в крак с динамиката на света. Това е мястото, където децата трябва да придобият уменията и начина на мислене, необходим и за икономиката на бъдещето, и за личния им успех. Идеи как да стане това ще дадат успешни учители, училищни директори и експерти в областта на образованието и иновациите от България и чужбина на конференцията на 12 април.
Специален гост в мащабния професионален форум ще бъде и директорът на дирекция "Образование и умения" в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) Андреас Шлайхер.
Теми на презентациите и дискусиите ще са въпросите как бизнесът и образованието могат да работят заедно, как трябва да изглежда учебният час, за да е истински полезен за децата, какво да включва учебната програма, така че да изгражда умения, вместо да трупа ненужни факти и как да се подготвят учителите и директорите за модерността. Участниците ще могат да се включат и в практически упражнения за това как да се използват технологиите в час, как учебният материал да се усвоява чрез осъществяването на действителни проекти или пък как да се преподава финансова грамотност на учениците.
Регистрацията е отворена на специалната страница за събития на "Икономедиа".
chicago514
Рейтинг: 2280 НеутралноПрофесиите на бъдещето хубаво,ама и за професиите на настоящето мислете,че все по трудно се намират качествени майстори -дърводелци-бояджии-мазачи-електротехници-водопроводчици-фаянсаджии и така нататък.
ruby
Рейтинг: 233 НеутралноСлед като всякакви недоразумения в политиката лансираха "верското, духовно начало" на нацията, а поповете обещаваха по медиите да приобщят децата към вярата, след като строяха параклиси по училищата, подредиха икони в класните стаи и навсякъде, където се подвизават държавни служители, след като масово на публични събития звучеше "многая лета" паралелно със или дори вместо Химна на Републиката, сега изведнъж някой се сети, че имало професии на бъдещето. Да оставим това! Сетиха се, че България въобще има нужда и от бъдеще. Не е ли малко късно. Когато някой иска да строи бъдеще в 21 век, не строи църкви.
metalogy
Рейтинг: 613 НеутралноНастоящето преди десет години е било бъдеще. Ху кеърс...
колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
socialen
Рейтинг: 402 НеутралноБългария е на първо място по функционална неграмотност. Тази експлодира след 2010 година.
Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bgsocialen
Рейтинг: 402 НеутралноЕдна от новите професии ще е "патриот, пазител на Границата". Премиерът Сидеров и Телевизия СКАТ ще я въведат.
Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bgpenetrating
Рейтинг: 5916 НеутралноСАЩ на Тръмп реши да взаимства идеи от Германия.
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbertpotrebitel3
Рейтинг: 233 НеутралноМОН няма отношение и представителство според програмата на събитието, както се вижда от линка. Така че това е събитие за частни лица, повечето чужденци и няколко вероятно добри учители и директор от провинцията.
Учете сами, плащайте си уроци и курсове и не разчитайте на МОН, защото в това министерство са едни ни същи 20 - 25 години. Нямат капацитет за нищо. Хората които са деградирали образованието не могат да го иновират.
Реформата в образованието се отлага.
potrebitel3
Рейтинг: 233 НеутралноПоследната седмица две познати сраванително млади семейства с много деца и с много високи заплати и образование на възрастните членове все пак емигрираха с покани за работа на запад.
regular_observer
Рейтинг: 548 НеутралноПарламентът е пълен с неграмотници.
Правителството също.
Кой му пука за образованието.
Магистрали, саниране....това е.
xcheffo
Рейтинг: 282 НеутралноТова да чакаш на министерството на образованието да ти изучи децата е все едно да искаш от мин на транспорта да ти оправи колата. Че и да е готова за шосетата (и дупките) на бъдещето.
john_3volta
Рейтинг: 759 НеутралноСякаш вчерашните ученици бяха подготвени за днес? Това е съдбата човешка - да си неподготвен за бъдещето.
Има и друго нещо, ако подготовката не започне в къщи, а чакате на училището, то бъдещето ще започне без децата ви.
И трето: имам малки съмнения относно образованието и уменията на специалния гост на форума, носещ звучната титла "директор на дирекция "Образование и умения" в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) ". Какъв е продуктът, излизащ от ръцете/ума му?
baba_zozolana
Рейтинг: 1159 НеутралноДо коментар [#6] от "socialen":
I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.За съжаление процесът е глобален. Къде с по-голяма скорост, къде с по-малка, броят на функционално неграмотните и просто на неграмотните се увеличава.
САЩ: 47% не могат да четат достатъчно добре, за да следват рецепта или да разберат инструкциите в листовките на лекарствата.
http://www.abc.net.au/local/videos/2012/09/07/3585457.htm
Германия: 7.5 млн. души на възраст 18-64 г. са функционално неграмотни и почти не могат да пишат и да четат.
https://www.thelocal.de/20110301/33431
Франция: 2.5 млн. души, т.е. 7% от населението на възраст 18-65 години, нямат базисна грамотност.
https://sites.psu.edu/bohemians/2014/03/31/illiteracy-level-of-germany-and-france/
Англия: около 16%, или 5.1 млн. души в зряла възраст са функционално неграмотни.
http://www.literacytrust.org.uk/adult_literacy/illiterate_adults_in_england
potrebitel3
Рейтинг: 233 НеутралноДо коментар [#11] от "xcheffo":
Сравнението е неподходящо. Така ли да учим децата?
Министерство на транспорта няма отношение и ежедневни задължения към твоята лична кола, а заедно с общината към асфалта и дупките. Часът на Вашето дете е записан и препроен в РИО. Всяка смяна и заместване на учител се брои веднага чрез Списък-образец 1.
Нали, ако в дупка си строшиш колата, се очаква ремонта да го плати общината (у нас е проблемно)?
Държавата да реши иска ли данъци или не.
Даже пингвините се оказват по умни, като си организират детски градини: представете си кмета-пингвин на колонията, които обяснява, че няма детска градина за някои деца, и затова техните родители ще си останат в къщи (на сушата), вместо да отидат с другите за храна в океана. В същото време официален адреса на отдел закрила на детето е "Бивша детска градина 29, Младост 1" и контролния орган за родителските грижи заема стаите за 120 малки деца в бившата огромна соц. градина.
Не очаквам да помогне или да реши. Очаквам да попречи, и това е притеснителното. Поне да не пречи. За съжаление пречи.
baba_zozolana
Рейтинг: 1159 Неутрално[quote#13:"baba_zozolana"]До коментар [#6] от "socialen": САЩ: 47% не могат да четат достатъчно добре, за да следват рецепта или да разберат инструкциите в листовките на лекарствата.
I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.Грешка. Данните по-горе са за Австралия; за САЩ: 32 млн. функционално неграмотни.
http://www.intellectualtakeout.org/blog/32-million-us-adults-are-functionally-illiterate-what-does-even-mean
полувишис
Рейтинг: 289 НеутралноДо коментар [#5] от "socialen":
http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnesайде, комуне,
вие и ваши правителства и президенти управляват България в почти 65-70 години от 44-та до днес.
да бяхте направили нещо ефективно, самоадаптиращо се и прогресивно за образованието.
само със забуряне на формули и сух текст не става... трябва и критично и аналитично мислене. нещо, което ви е много чуждо на вас.
tsvetko_51
Рейтинг: 1835 Неутрално"Според Световния икономически форум сред най-важните умения, нужни за професиите на 2020 г., ще са комплексното решаване на проблеми, критичното мислене, креативността, емоционалната интелигентност и възможността за преценка и взимане на решения."
Аз бих попитал, кога тези умения НЕ са били важни - краткия отговор е ВИНАГИ са били нужни, без значение от епохи, строеве и етноси.
Съвсем друг е въпроса дали и доколко тези умения се развиват в училище и тук, поне според мен отговора е, че такива училища са много малко на брой не само у нас, но и в света.
Но ако погледнем по-внимателно изброените умения, все си мисля, че те могат да се развиват ( а според мен е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО) в семейството, чрез внимание към заниманията на децата, чрез изграждане на чуватво на доверие в тях към вас и разбира се чуватво на отговорност.
За родителите, които нямат време и/или желание да се занимават с децата си, остава само надеждата да са белязани от Господ с умения и таланти или да попаднат в среда (училище, преподаватели и приятели), където тези умения се развиват по естетствен път.
xcheffo
Рейтинг: 282 НеутралноДо коментар [#14] от "potrebitel3":
Колега, по-горе цитирам стар виц. Тъжният му хумор е точно това, което Вие пишете.
Роси
Рейтинг: 8403 НеутралноТе и за сегашните не са подготвени.
Peni Nikol
Рейтинг: 7466 НеутралноДа се надявам да бъдат подготвени и това ще стане със съдействието на семейството. Детето си е дете, но ако има родители да го напътстват и със собствен пример да му покажат накъде "духа вятъра" е по друго.