Над 60% от учениците у нас се притесняват да не получат ниски оценки, сочи проучване

Над 60% от учениците у нас се притесняват да не получат ниски оценки, сочи проучване

© Анелия Николова



Двама от трима ученици у нас (или около 61%) се притесняват да не получат ниски оценки. Същия страх изпитват две трети от техните връстници в държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Момичетата показват по-висока тревожност за постиженията си в училище, съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН).


Общо 55% от българчетата споделят, че изпадат в състояние на безпокойство, когато предстои да бъдат изпитвани, дори и да са добре подготвени. Точно 62% от децата посочват, че стават нервни, когато не знаят как да се справят с конкретна задача.


Данните са от поредното изследване на PISA за физическото и емоционалното състояние на учениците. Проучването е проведено през 2015 г., а целта е отразяване на самооценката на 15-годишните за тяхната удовлетвореност от живота, очакванията за бъдещата им реализация и техните притеснения.




Авторите на изследването са помолили учениците да оценят живота си по скала от нула до 10. Почти 43 на сто от българчетата са напълно удовлетворени от живота си. Само 14% са избрали стойности от 0 до 4, което означава, че не са удовлетворени, съобщиха от МОН.


Момчетата са по-доволни от живота от момичетата


Средната степен на удовлетвореност за децата от страните в ОИСР е 7.3. При българчетата показателят е сходен - 7.4. Има обаче съществена разлика в равнището на удовлетвореност на момчетата и момичетата. Момчетата са по-доволни от живота си, като това важи както за страните от ОИСР, така и за България. Образователните постижения на децата в училище оказват слабо влияние върху тяхната удовлетвореност от живота – показателите са еднакви при отличниците и при децата с ниски резултати.


Момичетата посочват по-често от момчетата, че се стремят към високи оценки в училище. Същевременно те по-рядко определят себе си като амбициозни. Общо 59 на сто от българските момчета и 56 на сто от момичетата твърдят, че желаят да бъдат най-добри във всичко, което правят. За ОИСР процентът на амбициозните момчета е 68, а на момичетата – 62, съобщиха от просветното ведомство.


От голямо значение за амбицията на детето да успее е неговият социален статус. В почти всички страни децата с по-нисък социален статус показват и по-малки амбиции за успех. Учениците с по-силна мотивация обикновено декларират, че са и по-удовлетворени от живота си.


Общо 68 на сто от българчетата споделят, че са част от живота на училищната общност. За страните от ОИСР този процент е 73. Цели 30 на сто от българските ученици обаче твърдят, че се чувстват аутсайдери в клас. За страните от ОИСР този дял е едва 17 на сто. Резултатите на тези деца по природни науки в PISA са с 22 точки по-ниски, отколкото на 15-годишните, които се чувстват част от училищния живот.


Физическият и вербален тормоз в училище е често явление


Изследването посочва също, че в много страни физическият или вербалният тормоз е често явление. Тези данни са "измерени" през очите на жертвите – самите деца са споделяли колко често са били подложени на тормоз. Кибертормозът е посочен като най-новата форма на агресия.


Изследването установява също, че почти 91 на сто от 15-годишните в ОИСР използват телефони с интернет. Около 61 на сто от тях са влезли в мрежата чрез смартфон, когато са били на възраст под 10 години. 18 на сто са го направили преди шестия си рожден ден. Учениците, които използват интернет повече от шест часа на ден, са по-неудовлетворени от живота си – закъсняват повече за училище и се чувстват по-самотни, се казва в съобщението на МОН.


Общо 66 на сто от българчетата посочват, че се занимават с някакъв спорт преди часовете, а 69 на сто – след това. За страните от ОИСР този процент е по-нисък – съответно 43 и 66 на сто. Момчетата проявяват по-голяма физическа активност от момичетата. Има пряка връзка между заниманията със спорт и резултатите в училище – колкото по-често спортуват децата, толкова по-високи оценки получават.


Точно 26% от момичетата и 18% от момчетата в ОИСР споделят, че не закусват. Сутрешното хранене обаче явно има значение - момчетата, които закусват, изкарват с 10 точки повече от връстниците си, които пренебрегват закуската. При момичетата тази разлика е 6 точки.

Ключови думи към статията:

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7545 Любопитно

    Над 60% от учениците у нас се притесняват да не получат ниски оценки - а на останалите 40% -ЩО НЕ ИМ ПУКА !!!????

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4200 Неутрално

    Мислех, че са по-малко...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  3. 3 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Добрите оценки днешно време не са определящи за пълноценното развитие на децата, както и не са предпоставка за успешна кариера, особено тука. Възрастните трябва да ги успокояваме.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  4. 4 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1218 Любопитно

    И какво обезпокояващо в тези данни? Може би, че на 40% не им пука?

  5. 5 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7938 Неутрално

    Добрите оценки са резултат на добра подготовка. Само с притеснения няма да мине.

  6. 6 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 859 Неутрално

    До коментар [#5] от "Роси":

    Както в стария виц:
    - Господин професоре, бих направила всичко, за да взема този изпит..,
    - Охоо, много добре, колежке. А бихте ли ... учила?!

    Гласуваш за прасе - получаваш кочина.
  7. 7 Профил на Бай Благой
    Бай Благой
    Рейтинг: 537 Неутрално

    60% много ли е или малко? От една страна, може би значи, че на 40% не им пука какво се случва с оценките им, от друга може да се тълкува като че 40% съзнават, че не са подготвени..

  8. 8 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 611 Неутрално

    В идеалния случай човек иска да учи, за да научи. Не за да изкара оценка. Затова в скандинавските страни оценките от началното училище са напълно премахнати - възпитават у децата интерес към знанието, не старх от оценката.
    Уви, у нас въпросът винаги е бил какво отчитаме, не както вършим - още от соца, та до днес, и не само в училище.
    Децата са просто едно отражение на обществото ни. За тях е важно какво им пише в бележника, за учителя - в дневника, за директора - в справката, на тиквуните в МОН - в тяхната справка, и така до края на света.
    За никого не е важно обаче какво реално е научено, дали е усвоено, дали е запомнено, дали е приложимо, дали е интересно, дали ще създаде у децата интерес и желание да знаят, или просто ще ги отврати от училището, после от университета и така до заветния момент, в който докопат заветната диплома... И на свой ред да седнат зад бюрата да отчитат глупости срещу заплатка.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK