Година след началото на реформата в образованието: нови учебни програми и без оценки до 4 клас

През изминалата учебна година учениците от първи и пети клас учеха по новите програми, но със старите учебници.

© Георги Кожухаров

През изминалата учебна година учениците от първи и пети клас учеха по новите програми, но със старите учебници.



Година след началото на реформата в училищното образование, която се прокарва по инициатива на ГЕРБ с влезлия в сила от 1 август 2016 г. нов закон за предучилищното и училищното образование, основно образование вече се завършва в седми клас, изпитите след него се оценяват с точки, а не по шестобалната система; училищата вече смениха имената си, а част от основните избраха да съкратят един клас и да предлагат обучение до седми клас.


От новата 2017/2018 учебна година реформата ще обхване и учениците от втори, шести и осми клас, които също ще учат по нови програми. Очакванията са новите учебници, за оценяването на 139 от които учителите имат седем дни, да се забавят със седмица-две. От "БСП за България" искат държавата да одобрява един учебник за всеки предмет за всеки клас, т.е. учителите да имат избор само за допълнителните помагала.


Тази година оценки по шестобалната система няма да получават не само първокласниците, но и учениците от втори клас. Догодина ще отпаднат и оценките за трети клас. Освен това учениците, които имат слаби резултати, няма да повтарят учебната година.




Учителите сами ще решават как да "оценяват" резултатите. Все пак възможните категории са "отлично представяне", "много добро", "добро", "задоволително" и "слабо". За всяка една оценка ще трябва да има аргументация пред целия клас. Социалистите искат оценките и повтарянето на годината да бъдат върнати.


От 2018 г. държавно финансиране ще могат да получават и частните училища и детски градини. Субсидията ще се отпуска, при условие че обучението в тези заведения стане безплатно за поне 20% от децата. В тази група обаче задължително ще влизат учениците със специални образователни потребности, както и даровитите деца.


Заради това условие част от частните училища и детски градини няма да се възползват от държавните пари, твърдят от асоциацията им. Опозицията от "БСП за България" иска възможността за държавно финансиране на частните учебни заведения да отпадне.

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2839 Неутрално

    Тази година оценки по шестобалната система няма да получават не само първокласниците, но и учениците от втори клас. Догодина ще отпаднат и оценките за трети клас. Освен това учениците, които имат слаби резултати, няма да повтарят учебната година."Ако ще сменяте шестобалната система с точкова - що не го направите едновременно за всички класове.Защо слабите ученици няма да повтарят класовете!?Що за стратегия!?

  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3986 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    работодателите искат работници а не вечни ученици. качество няма да се гледа.само количество.
    Важна е дипломата а не знанията !!!
    Браво на ГЕРБ - рИформата вече е факт !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на Antoaneta Ardashes
    Antoaneta Ardashes
    Рейтинг: 295 Разстроено

    Защо се сменя една изпитана образователна система или за да правим нещо.но това е за сметка на останалата част от обществото. Няма да повтарят, а в живота ще стават министри. Успех некадърници.

    mihala
  4. 4 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 591 Неутрално

    Като чета, разбирам, че нови учебници за втори, шести и осми клас няма да има поне до нова година! Гарантирано! В момента се оценяват по критерии "приложим" и "неприложим", което само по себе си е изключително глупаво. Има учебен план и авторите се съобразяват с него, т.е. всички са приложими. Едва в началото на септември учителите ще заявяват по кои учебници смятат да работят и тепърва ще се печатат и разпространяват!!!???

    Sic transit..
  5. 5 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1155 Неутрално

    До коментар [#4] от "antropos":

    E споко де, те миналата година бяха 1ви клас и цяла година нямаха учебници, учеха със стари учебници по нова програма, и втори ще изкатат така!
    Абе умни са децата, няма да им надвие ГЕРБ, ще се изучат въпреки усилията на премиера да не го надминат

  6. 6 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1155 Неутрално

    "За всяка една оценка ще трябва да има аргументация пред целия клас."
    Абе.. тва шега ли е?
    Тоест, учителя ще излезе и пред всички деца от 2ри клас ще обяснява защо е писал на Гошко отлично а на Пепи - задоволителен и ше се оправдава?
    Абе имате ли акъл бе? Абе .. не разбирам ей, министерство на образованието ***оти, министъра на вътрешните работи ***от, какво още ни чака? Ей ...

  7. 7 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 733 Неутрално

    Не може без оценки! Все едно да работиш без надница, без заплата, без пари. Образователната система по наше време беше - оценки още от първи клас. Учиш, изкарваш шестица и има с какво да се похвалиш. Ако ти пишат двойка- търсиш начин да се поправиш. През 1990, първата година на демокрацията, всички чужденци казваха, че най- големият ни капитал са изключително качествените, добре образовани и физически добре подготвени хора: образователна система с оценки, с матури, със състезателни конкурсни изпити, със задължителни часове по физическо възпитания, школи, кръжоци, допълнително гимнастика, щанги, игри с топка, казарма и т.н.. Комунизмът бил лош, ама друг път. Днешната младеж е убивана бавно, но сигурно с дивашката чалга- музика, чалготеките, наркотиците, проституцията и ламтежът към работа в "ЧУЖБИНА", бързи и лесно забогатяване- най- бързо и най- лесно чрез "бързите" кредити, които ги убиват бавно, но сигурно като ги правят пълен аут от обществото!

  8. 8 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1155 Неутрално

    До коментар [#7] от "bobhunter":

    Малък си още явно. По мое време нямаше оценки от 1ви до 3ти клас и това е правилно. Децата не бива от толкова малки да се стресират и да се учат на нещо, което по наше втеме се наричаше "бележкарство". Това не значи да няма обратна връзка към родителите а и към самото дете как се справя, но на тази възраст да гониш оценката на всяка цена е по-скоро вредно. Изобщо, поне в основното образование, след моето завършване през далечната 1987ма, се правят рИформи всяка година и все по-зле става.

  9. 9 Профил на testimone
    testimone
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Година след началото на реформата в образованието, тя е... в началото.
    Вълчев, Краси Вълчев, не е за тебе тая работа.

  10. 10 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    не знам какви реформи се правят, лично аз мисля че никакви но се вижда че идеята е всяка година нов учебник, дори само корицата да е нова , не се налапахте ве, бива бива лакомия

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  11. 11 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 781 Неутрално

    "Учителите сами ще решават как да "оценяват" резултатите. Все пак възможните категории са "отлично представяне", "много добро", "добро", "задоволително" и "слабо"."

    Преди/След:
    - Отличен (6) / Отлично представяне
    - Много добър (5) / Много добро
    - Добър (4) / Добро
    - Среден (3) / Задоволително
    - Слаб (2) / Слабо

    Каква е разликата!?

  12. 12 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 781 Неутрално

    "Освен това учениците, които имат слаби резултати, няма да повтарят учебната година."

    Ами? Остават си със слаби резултати и преминават в по-горен клас?
    Също както в университет можеш да запишеш следващ курс и с 2 невзети изпита. Само дето си плащаш там..

  13. 13 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 603 Неутрално

    До коментар [#11] от "t0d0":

    Мда.. уж ги махат, пък не ги махат?

  14. 14 Профил на ywk50370410
    ywk50370410
    Рейтинг: 285 Неутрално

    Откакто се помня ( вече на 45) все има реформи в училище. Сега имам 2-ма ученика и мога да пиша 2 часа за проблемите. Има, обаче нещо много по-тревожно... все по-голямата ножица между добрите училища и лошите и тези в малките населени места и няколкото големи града.
    Тази година изпитите след 7-клас бяха с точки... вижте с какви резултати записват извън елитните училища в големите градове... 40-50 точки, което е две тройки от дипломата и по 4-5 точки на"тото" от матурите... просто нямам думи

  15. 15 Профил на Кози Крак
    Кози Крак
    Рейтинг: 284 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    В българските училища трябва да си адски батал, тъпак от най-тъпите, за да те оставят да повтаряш. Нищо няма да се промени.

  16. 16 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    До коментар [#14] от "ywk50370410":

    Ами представете си каква е разликата от родител до родител, няма как системата да игнорира влиянието на родителите и всички да са старателни и изпълнителни. Така е и с училищата. На едни родителски срещи хората настояват, интересуват се, пишат жалби до директори, общини, на други си бъркат по носовете и ги интересува как да се приберат по-бързо в къщи при салатката и сериалчето. После държавата им била виновна.
    Как за близо 30 години не разбраха, че даром не идва нищо, трябва да се вложи време, нерви, работа, усилия.
    Радвам се и, че промениха начина на приемане в първи клас. Децата трябва да учат с деца близки по възпитание и интереси. Стига едни са дърпали други.

  17. 17 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 534 Неутрално

    Явно вече всяка година се ражда по един нов престолонаследник! Така е било в царство България -- ражда се мадридският мошеник и цар Борис дава по една единица царска милост -- никой не повтаря!

  18. 18 Профил на ywk50370410
    ywk50370410
    Рейтинг: 285 Неутрално

    До коментар [#16] от "hope":
    Напълно вярно. Даже съм сигурен, че добрите резултати в определени училища се дължат до голяма степен и на амбициозните родители :-)

    Майтапа настрана, но циганите от нашето поколение могат да четат и пишат и където ги има по заводите могат да се използват за прилична работа. Докато сегашните набори, дори и българи трудно могат да си напишат автобиография, а те всички са от училищата в които се влиза с 40-50 точки

  19. 19 Профил на attitude
    attitude
    Рейтинг: 731 Неутрално

    Оценките внасят състезателен елемент, учат на конкуренция , стемеж да успееш... Калинки, гъбки и прасенца няма ли да стресират децата , ако да си прасе е лошо?
    Прилича ми на оправдания и опит да се размият критериите и улеснят учителите в "избутване" на децата на матреала. Факт е, че децата намаляват , опразват се училищата ,а учителите искат заплати . Поредния тарикатски ход на герберите , да отчитат успеваемост.
    Децата на елита ще учат в частните училища за които ще плащаме всички. Нали се сещате кои ще са" деца със специални нужди и талантливите"? Уредиха си по-малки такси, матреала да се радва на зайчета и ягодки.

  20. 20 Профил на sv3tli0
    sv3tli0
    Рейтинг: 300 Неутрално

    Много логично ми звучи, никога повече да няма повтарящи поради слаба оценка.

    Времето за никого не спира, когато изкара 2-ка примерно по физика, но да му се наложи да повтаря цяла година същият материал по всички предмети е абсурдно.

    Просто за да си вземе дипломанта дали за Основно или за Средно, да се изисква да е изкарал поне 3-ка през годините по всички задължителни предменти / или съответно да е изкарал успешно поправителен изпит независимо кога..
    Така няма да има подигравка с повтарящите, те от своя страна няма да си губят времето повтарайки безмислено цели години. Същевременно ще има някаква гаранция, че дипломата ще се вземе от човек с поне минимални задължителни знания.

  21. 21 Профил на sqrt
    sqrt
    Рейтинг: 718 Неутрално

    Тея явно са има казали съвсем да сринат образованието и действат по задачата.

  22. 22 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    До коментар [#18] от "ywk50370410":

    По наше време ползата от ученето не беше така силно изразена, защото уреждането на работа ставаше с връзки. Сега отиваш във фирма за подбор на персонал и вместо Добър ден, те питат за дипломи и сертификати и от тях наистина има полза. /Съвсем наскоро на един колега синът му започна работа, без никакви връзки, с диплома от България и взима над десет минимални работни заплати./
    За това и родителите нямаха такива сериозни претенции, в крайните квартали учеха деца от всякакъв статус, с родители доктори, чистачи, работница. Сега едната заплата отива за изучаване на език, уроци по български, математика.
    Всъщност ето още нещо по което силно се различават семействата на учениците: %-та от доходите, които биха вложили в образованието на децата си. Включително и спорт.




  23. 23 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    До коментар [#19] от "attitude":

    Защо "всички ще плащате за частните училища"?
    Парите за всяко дете са едни и същи, проблем на родителите е къде ще учи. Или децата на тези, които работят по 50 часа седмично, плащат 10 пъти повече данъци, не трябва да имат право на субсидия?
    Да не говорим за детските градини, където преди 6-7 години хем нямаше места, хем трябваше сам да си търсиш изход и пари за частни такива.

  24. 24 Профил на Puck Futin
    Puck Futin
    Рейтинг: 307 Неутрално

    До коментар [#22] от "hope":


    Абсолютни глупости! Дипломата помага, сертификатите също. Основното обаче са АДЕКВАТНИ знания и умения, които човека може реално да приложи към производството на продукт или услуга, която фирмата да продаде.
    Крайно време е да си сменим мисленето в България и да осъзнаем, че трябва да се учи не за дипломи, а за знания и умения.

  25. 25 Профил на carebean
    carebean
    Рейтинг: 296 Неутрално

    Само се чудят какво да правят в това образование, а нивото пада ли пада...

  26. 26 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    До коментар [#24] от "Puck Futin":

    Кой точно Ви е казал, че няма връзка между дипломата и знанията. Сертификат за език знаете ли как се дава? Как се завършва авио инженерство в ТУ? Или как се взима диплом от АУ Благоевград. Или една диплома от СМГ, Немска, Английска или Френска дали не говори нищо на работодателите. Напротив, свърши тая дето те оценяват по хубавите очи.
    Аз наскоро търсих шофьор, един младеж с нескрито задоволство ми съобщи, че математиката е за глупаците и излетя след първия месец.

  27. 27 Профил на attitude
    attitude
    Рейтинг: 731 Неутрално

    До коментар [#23] от "hope":
    Защото субсидия от държавата, значи, че плащаме всички. Асоциациите на частните училища оспорват изискването за 20% прием на "деца с нужди и даровити". Искат само парите за "всеки ученик", което е чиста демагогия. Лукса се заплаща.
    ..."тези, които работят по 50 часа седмично, плащат 10 пъти повече данъци" ако искат детето им да учи в частно училище - да си платят .
    Държавата е длъжна да осигурява пари за държавните и общински учебни заведения и го прави. Всичко над това е родителска амбиция , за която да бъдат добри да си платят.

  28. 28 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    До коментар [#27] от "attitude":

    Дъвкали сме я много тази тема.
    Аз смятам, че държавата трябва да осигури не едни учители в едни сгради, наречени по някакъв начин, а образование на всички деца и критерии на които то да отговаря.
    Кой, къде ще ги придобие си е негов проблем.
    Защо да плащам за некачествена услуга, 99 % от училищата са под всякакъв стандарт, нали виждаш резултатите от нво и дзи.
    Частните училища са им конкуренция, дори ако щеш в заплатите на учителите и това ще доведе само да положителен ефект.

  29. 29 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 766 Неутрално

    Безумията и съзнателно предизвиквания от години хаос в училищното образование нямат край. Примерите са безброй. Всеки ден. Ето един - заради две- три деца, например в един втори, трети или четвърти клас, които по естествени причини много трудно или съвсем не успяват да усвояват материята/но императивно съгласно действащото законодателство не могат да повтарят класа/ останалите тъпчат на едно място, губят интерес и мотивация от безкрайното предъвкване на един и същи материал. Същото е и с невъзможността да бъдат изключвани агресивните и нагло неспазващите най - елементарна дисциплина ученици.
    "За всяка една оценка ще трябва да има аргументация пред целия клас". Уникална простотия. Учителят, ще се отчита пред учениците, защо е поставил една или друга оценка. Капитанът на кораба ще дава отчет на юнгата, защо му поверява само търкането на палубата. Затова ученици нападат и бият учителите си дори по време на час.
    Българските деца обаче оцеляват. Засега.

  30. 30 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8549 Неутрално
  31. 31 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1873 Неутрално

    Това не е реформа, а експеримент с недоброволни участници - децата. Мислех, че след падането на Райха експериментитте с недоброволни участници са забранени с международни конвенции.
    Когато бях дете в основното училище, до 4-ти клас, нямхме оценки и съответно почти нямаше как да повториш класа (може би само за "тъпота с взлом" ставаше). Мисля, че това е единствената разумна точка от "реформата"- връщане към изпитано положение от преди 1989. В Алианса, където паралелно учех английски, имахме оценки от първи клас. Но от 5-ти клас някои съученици отпадаха. Мисля, че това също е правилно и добре - след началното образование (до 4-ти клас) е добре детето да има еднозначна обратна връзка до къде я е докарало. А не да не може да разчете една таблица, но да има диплома, само защото просто няма как да отпадне. Такава диплома и за гъзпапир не става - много е твърда, не друго.
    А това учителят да се аргументира пред класа на кого каква оценка писал - смях в залата. Това е резултата от мисловен аборт на порочно зачената идея. Учителят би трябвало да е партньор, а не палач в класа, но тоова важи за оотношенията по време на преподаването. В оценката той има друга роля - на арбитър от поозицията на много по-големите знания и опит (поне би трябвало да е така). Ако ще си партнира с учениците си при оценяването - значи няма нужната експертност. Лошо, ако сами си признават, че е така. Аз, като лекар, си партнирам с пациентите си, докато си разказваме какво е положението и им излагам възможностите. Но стигне ли се до лечение, поемам отговеорността и издавам вердикт от позиция на експертност. Често това не е мое еднолично решение, а резултат на консилиум от експерти от няколко специалности. Но пациентите вече могат само да приемат или отхвърлят предложеното решение, но не да се месят как да се проведе.

    E PLVRIBVS VNVM




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK