Психолози искат Янка Такева да се "отмести встрани" заради твърденията й, че те не се справят с агресията в училище

Психолози искат Янка Такева да се "отмести встрани" заради твърденията й, че те не се справят с агресията в училище

© Красимир Юскеселиев



Психолози искат председателя на Синдиката на българските учители Янка Такева да се извини и "да се отмести встрани" заради твърденията й, че те не успяват да се справят с агресията в училище.


В интервю за "Фокус" в понеделник Такева заяви: "Психолозите в училище приемат децата като пациенти. Те затова в учебните заведения не са приети достатъчно добре. Психологът не може да осъзнае, че проблемите на децата са социално-педагогически. Психологическите, менталните проблеми и физическите си личат с просто око." Тя дори препоръча на просветното министерство да увеличи броя на педагогически съветници в училищата, защото проблемът с агресията е социално-педагогически.


Такева казва още, че психолозите не трябва да правят скрининг тест за тригодишните в детските градини, тъй като въпросите не били правилни.




"Психолози в образованието искаме публично извинение от г-жа Такева и медиен отзвук! Считаме, че безпомощността на системата говори с този глас винаги когато е й угодно на системата да не се променя и да се спасява, за което й е необходимо да намери виновен, когото да посрами, посочи с пръст и публично унижи. Изказването на г-жа Такева е израз на онази най-ретроградна част от отломките на наукоподобно мислене, която създава най-големите бариери пред реформите в образованието", се казва в позицията на психолозите.


Психолозите обясняват, че заедно с педагогическите съветници работят с най-малко власт и уреден статут в системата, в условия на зависимост от директора на училището и неговата собствена визия за нашата работа, без национални приоритети в психологическото обслужване в образованието. Затова се налагало да обясняват какво точно правят и защо резултатите от работата не идвали веднага.

"Не можем да покажем точки, медали, шестици за децата, защото ефектите от подкрепата и промените, които лично някой ще предприеме, идват често пъти след времето, в което сме придружавали детето. Ние сме тези участници, които полагат усилия да се отваря място за думите, за смисъла и поемането на отговорност за поведението, за преосмисляне на собствената гледна точка и виждане на гледната точка на другия. Ние сме тези, които търсим мира и почтени човешки начини да се чуем, свържем и заедно изградим решенията при трудните проблеми. Като бойци на невидим фронт изтъкаваме нишките между хората, за да се откажат от оръдията на твърдите отпори", се казва в позицията. В нея се подчертава, че работата на психолозите е "майсторлък, който се създава с упорита работа и учене, който изисква издръжливост".


"Нито като синдикален лидер, нито като професионалист г-жа Такева има очи и може да застане пред нас или пред други наши колеги, било то учители или специалисти, и да каже кога и какво тя лично е предприемала някога не само за психолозите и педагогическите съветници, но и за психичното здраве и емоционалната цена, която всеки от работещите в системата плаща, за да я бъде тази система, да има опорите си и малкото дъх за надежда. На прага на новата учебна година призоваваме този синдикален лидер да се отмести встрани със социално-педагогическия си подход, който само може да гради стени и интернати помежду ни. Ние искаме да се срещнем като човешки психични социални говорещи същества", завършва позицията.

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4305 Неутрално

    Другарката Такева...

    Кой продаде къщата, дарена от проф. Елисавета Карамихайлова на катедра физика към СУ, а впоследстие на нейно място бе построен хотел? Кой/и са тези престъпници?!
  2. 2 Профил на awtor
    awtor
    Рейтинг: 426 Неутрално

    уф от опита ми с психолози май съм склонен да се съглася с уважаемата председателка на синдиката ... няма голяма полза от тях и не е виновна системата на образованиета, а самите работещи като психолози в училище; а иначе ако едно дете е агресивно и родителите му сляпо го защитават никакви психолози няма да помогнат

  3. 3 Профил на awtor
    awtor
    Рейтинг: 426 Неутрално

    блях ... четох и плаках изявлението на психилозите ...
    и да допълня всичките приказки на психолозите разкриват единствено безсилието им в ситуацията

  4. 4 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 861 Неутрално

    Такева е права, разбира се. Върхът на некомпетентност, може би зловредност, е случаят в 52-училище в София в началото на годината. Когато агресивен ученик ритна в корема момиче и разкъса черния му дроб, причинявайки смъртта му. Оказа се, че с момчето цяла година преди това е работил училищният психолог. Не се разбра той вина понесе ли по случая. Не, вероятно.Съобщиха, че със съучениците на убитото дете щели да работят... психолози. Такева е абсолютно права, че проблемите с агресията в училище са преди всичко социално-педагогически. Иначе хората си защитават хляба. Няма лошо.

  5. 5 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 2839 Неутрално

    Дрогарката да връща дружинните ръководители в училищата, както и пионерските и комсомолските организации.
    До там и стига представата.

  6. 6 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 709 Неутрално

    Сега като почнат едни обяснения, че не са я цитирали правилно, че не са я разбрали правилно итн. Все повече деца имат нужда от психолог в училище и не се притесняват да го търсят. Не е панацея за всичко, но нима има рецепта, която важи за всичко

    malart.blog.bg
  7. 7 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    Най-вероятно Такева е права. Помислете си - психологията е години наред най-желаната ''специалност'', за която се кандидаства в университетите. Т.е. куцо и сакато се записва за психолог. Като се има предвид нивото на университетското ни обучение; като се прибави нивото на професионализъм в която и да е сфера у нас; като се добави и всеобщата корупция, под което разбирам не тясното значение, а цялостното подкопаване на ценностите и липсата на професионални етика и морал - можем да си представим как работят в повечето случаи училищните психолози и колко ефективна е тяхната намеса. Оставям настрана въпроса за ефективността и смисъла на психологията въобще, като ''наука''.

  8. 8 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    До коментар [#3] от "awtor":''блях ... четох и плаках изявлението на психилозите ...''

    Ами то си е за плач - като си помисли човек, че трябва да повери децата си на хора, способни да изкомпозират подобни словоизлияния: '' Като бойци на невидим фронт изтъкаваме нишките между хората, за да се откажат от оръдията на твърдите отпори"!!

  9. 9 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3755 Неутрално

    Учители срещу Лекари
    НАП срещу Топлофикация
    ХЕИ срещу КАТ

    Любовта ще спаси света!!!
  10. 10 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3338 Неутрално

    Психолозите наистина не се правят. Няма и как да стане. Те разполагат единствено с правото да повтарят: "Не е хубаво така!". Това и правят. Със същия успех можеше да го прави някоя училищна леля.
    Ако си мислите, че психолозите разполагат с някакви магически похвати да хванат лошотията за сърцето, гледате много филми.

    Еретик
  11. 11 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    Причината за агресията в училищата е, че цялото ни общество е болно - едните психолози нищо не биха могли да помогнат. Или ако работят с някого, това трябва да са родителите на ''агресивните'' деца.

  12. 12 Профил на Doli Alexdelta
    Doli Alexdelta
    Рейтинг: 220 Весело

    От години като "Вечната Амбър" г-жата се изживява като най-големия капацитет в образованието. Да се хващат с другата професионална синдикалистка Мика Зайкова под ръка и вместо по телевизиите да тръгнат по санаториуми. Неречен и на двете ще им се отрази добре.

  13. 13 Профил на Antoaneta PETROVA Ardashes
    Antoaneta PETROVA Ardashes
    Рейтинг: 527 Неутрално

    На някои вещината е до тук.Не може едни да са вечни и със стари виждания да ръководят.
    Психологията е наука и ако трябва да се прилага повсеместно, трябва да се започне от училищата и връзката училище-семейство ще бъде обща.Болното общество е болно защото няма кой да му посочи пътя на изцеление или не иска да го приеме.Не се лекува само един орган,а цялото тяло.Покайте се!!!

    mihala
  14. 14 Профил на Ivan Ivanov
    Ivan Ivanov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Психолозите в училищата са излишни нищо не правят ефект от тях няма

  15. 15 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2251 Весело

    "Като бойци на невидим фронт изтъкаваме нишките между хората, за да се откажат от оръдията на твърдите отпори"

    То и безработните са така - като бойци на невидимия фронт изтъкават нишките между работодатели, инвеститори и данъчни, за да се откажат от оръдията на твърдите отпори" и да минат на "меки" социални помощи.

    Иначе, Такева наистина трябва "да се отмести встрани" - нейното явяване на сцената винаги налива масло в огъня и не решава наболелите проблеми, които тя винаги вижда "с просто око".

  16. 16 Профил на agile
    agile
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Психолозите елементарно се опитват да си пазат хляба и заетата от тях пазарна ниша. Колко са добри българските психолози е отделен въпрос - факт, че през последните 15-20 години това е една от най-масовите и търсени специалности и висшите учебни заведения бълват кадри на килограм, и то такива с доста спорни умения и познания.
    Иначе е ясно, че проблемите с агресията в българското училищщще са предимно социално-педагогически - не е нужно да се оборва някой, само защото се казва Я.Такова. Лоша семейна среда, лошо родителско присъствие, лошо присъствие на държавата в целия възпитателен процес- това са част от проблемите...

  17. 17 Профил на Mel Vi
    Mel Vi
    Рейтинг: 340 Неутрално

    Аре другарката Такева вече да си ходи, че ни писна да я гледаме.

  18. 18 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 561 Неутрално

    До коментар [#12] от "Doli Alexdelta":

    Ха ха, точно!

  19. 19 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Да, на Такева отдавна и е време да се отмести встрани, но не само тя е за местене. Каква е разликата между училищен психолог и педагогически съветник? На практика никаква. А има още и училищни медиатори, координационни екипи, от тази година и още по един екип на училище специално за отпадащите. Мотат се из училищата едни в мнозинството си добронамерени хора, правят анкети, планове, регистри на застрашени, с децата разговарят, рисуват, слушат музика, могат да посъветват родителите, ако благоволят да се явят и до тук. С механизми за реално въздействие не разполагат. Разберете най-накрая - първоизточникът на агресията не е в училището, а в семейството и трябва да се въздейства там, но никой не може да принуди насила някакви хора, които чисто и просто са се възпроизвели, да бъдат истински родители и да си възпитават децата. Има хора, които не знаят, не умеят и дори не осъзнават себе си като лоши родители.

  20. 20 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1682 Неутрално

    До коментар [#19] от "wiligri":

    Каква е разликата между училищен психолог и педагогически съветник?
    —цитат от коментар 19 на wiligri


    Прочетох въпроса Ви и се поразрових, за да видя поне по документи какви са длъжностните характеристики на тези две професионални групи. От това, което прочетох, ми е по-ясно какво би трябвало да прави училищният психолог, но не ми е ясно каква е разликата между педагогически съветник и учител.

    Педагогически съветници:
    - „оценяват нивото на възможности на учениците, като им определят цели съобразно техните нужди;
    - планират, изготвят и провеждат уроци и семинари за индивидуално и групово обучение;
    - възлагат упражнения и определена работа в съответствие с възможностите, интересите и таланта на учениците;
    - оценяват, съветват, критикуват и окуражават учениците;
    - съветват ученици относно образователни въпроси, например като избор на курсове и програми, график на часовете, корекции в училище, бягане от училище, учебни навици и кариерно планиране;
    - съветват ученици с цел да им се помогне да преодолеят лични, социални или поведенчески проблеми, които се отразяват на тяхното образование;
    - подготвят ученици за по-нататъшно образование като ги окуражават да откриват нови възможности за обучение“ (НКДП, 2011).

    https://www.researchgate.net/publication/289529533_Harakteristiki_na_dejnostta_na_pedagogiceskia_svetnik [accessed Aug 15, 2017].

    Училищен психолог:
    1. работят в екип с учителите и другите педагогически специалисти за
    целите на оценката на потребностите на децата и учениците за предоставяне
    на общата подкрепа, като подпомагат и координират дейността на екипа;
    2. участват в екип с учителите, другите специалисти и родителите за
    целите на разпознаването на децата и учениците, които имат нужда от
    допълнителна подкрепа, като организират и координират дейността на екипа;
    3. участват в извършването на оценката на потребностите и
    функционирането на детето или на ученика в детската градина или в училище с
    прогноза и насоки за личностното му развитие;
    4. разширяват възможностите за подкрепа на децата и учениците в процеса
    на възпитание, обучение и социализация;
    5. участват в обсъждането и вземането на решения при работа по случай
    на деца и ученици, които имат нужда от допълнителна подкрепа, включително
    при обсъждане на санкции на ученици;
    6. участват при изготвянето на индивидуални учебни програми на ученици,
    които получават допълнителна подкрепа;
    7. участват в изготвянето и в реализирането на училищни програми за
    превенция на отпадането от училище и за намаляване броя на преждевременно
    напусналите;
    8. активно взаимодействат с родителите, като насърчават участието им в
    създаването на училищни политики и определянето на потребностите на децата
    и учениците;
    9. извършват ранно оценяване на развитието на детето съгласно
    държавния образователен стандарт за приобщаващото образование;
    10. извършват превенция на обучителни трудности чрез прилагане на
    програми за развитие на децата съгласно държавния образователен стандарт за
    приобщаващото образование;
    11. предлагат подходящи форми за терапевтична работа и психо-социална
    рехабилитация на базата на диагностична оценка и изследвания със
    стандартизирани и утвърдени диагностични инструменти;
    12. провеждат работа по случай в детската градина или училището в
    сътрудничество с институции и служби от общността извън детската градина
    или училището;
    13. осъществяват дейности по превенция на зависимостите и насилието,
    разпознават формите им, оценяват поведенчески прояви на децата и
    учениците, предлагат и прилагат форми на въздействие и дейности за
    мотивация за преодоляване на проблемното поведение на деца и ученици;
    14. взаимодействат с родители, учители и с другите педагогически
    специалисти, консултират и предлагат възможни решения за справяне с даден
    проблем или за вземане на решение по случай;
    15. проучват психологическите фактори при психичноздравни диагнози и за
    превенция на заболявания и състояния, емоционални и личностни разстройства
    и формулират оценката за нуждите на детето/ученика, както и целите,
    специфични за всеки елемент от обкръжението на детето/ученика, като при
    необходимост се консултират с допълнителни специалисти;
    16. осъществяват индивидуално консултиране, работа по конкретен случай,
    групова работа по определен проблем, кризисна интервенция, превенция на
    психичноздравни проблеми и други форми на подкрепа;
    17. организират срещи с другите педагогически специалисти и
    медицинските лица в детската градина и училището, участват в обсъждане на
    методите на работа, в консултирането им и в даване на препоръки.

    http://www.ittd.acad.bg/download/pks/Naredba_12.pdf

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  21. 21 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8239 Неутрално

    Не да се отмести встрани, а направо и е време да изчезне.

  22. 22 Профил на Умнокрасив
    Умнокрасив
    Рейтинг: 942 Неутрално

    Голяма част от проблемите на децата в училище са свързани с преподаватели от типа на другарката такева - прекалено възрастни, прекалено закостенелите в разбиранията си, без допирна точка с децата. Вдигайте заплатите на учителите и направете така, че повече млади учители да влязат в системата. Същото важи и за психолозите - тези “педагогически съветници“ са масово бивши учители пред пенсионна възраст. Сблъсквал съм се с тях и начина им на работа - пълна скръб. В училищата трябва да има квалифицирани психолози, владеещи съвременни методи на работа с подрастващи. И не един в училище...

    No Pain No Gain
  23. 23 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Не така, другарката Янка е стар номенклатурен кадър исе надява да столети на сладкия пост

  24. 24 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6820 Неутрално

    Такива Такева? Тази си е един Тодор Живков - и по мислене, и като мандат...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  25. 25 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
    Рейтинг: 568 Неутрално

    Изчерпа се госпожата. Вече е антика.

  26. 26 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    Хм, повечето тук коментират Такева, а не изказаното от нея мнение. Типично.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK