Астор Пиацола, който събра любовта и бандонеона в огненото танго

Астор Пиацола

© Wikimedia Commoms

Астор Пиацола



В поредицата на "Дневник", посветена на историята на музиката и популярните композитори, днес ви представяме творчеството на Астор Пиацола, на което ще се наслади публиката на предстоящия утре "Горски концерт на възглавници".
Авторът на статиите - пианистката Венета Нейнска, е артистичен директор в "Модо България" - организатор на популярният проект "Концерти на възглавници".


Описван от критиците като "най-важният композитор на танго музика в света", Астор Пиацола в истински гражданин на света. Роден е в Аржентина в семейството на италиански емигранти, но израства в Ню Йорк, където родителите му се преместват, когато бъдещата световна знаменитост е само на четиригодишна възраст.


В съзвучие с националността на своите родители, Астор Пиацола държи на италианското произношение на фамилията си, така че двойното "ll" в "Piazzolla" да не се произнася по испански маниер като "й", а като "л".


Именно в Ню Йорк Пиацола започва заниманията си с музика и овладява бандонеона – малък концертен акордеон, традиционно свързван с изпълнението на музиката за танго. Също там взима уроци от ученик на Рахманинов, с когото се запознава с музиката на Йохан Себастиан Бах.


Знакът на съдбата


Освен в класическите традиции, малкият Астор навлиза и в света на тангото, благодарение на богатата колекция от записи на баща си. Оркестърът на Карлос Гардел има значително присъствие в нея, така че младият музикант не може да повярва на късмета си, когато се среща лично с кумира си и получава покана за турне с него.




Съдбата обаче има други планове и Астор не заминава, защото баща му намира възрастта му от тринадесет години за твърде крехка и не разрешава пътуването му. Това е турнето, в което Гардел и целият му оркестър загиват в самолетна катастрофа. По-късно Пиацола ще се шегува със злощастното събитие като казва, че благодарение на прозорливостта на баща си свири именно на бандонеон, а не на арфа.



Връщайки се в родната Аржентина като тийнейджър, младият бандонеонист развива бурна кариера из нощните клубове на Буенос Айрес като включително създава свой собствен оркестър за танго. Следвайки съвета на пианиста Артур Рубинщайн, който към този момент живее в Буенос Айрес, Пиацола взима уроци по композиция от аржентинския композитор Алберто Хинастера, с когото изучава музиката на Равел, Стравински и Барток.


Стипендия от френското правителство го отвежда в Париж при Надя Буланже – гранд дамата в музикалното образование, чийто неизмерим педагогически талант, прозорливост и безкомпромисен професионализъм са дали началото на кариерите на над 1200 музиканти, сред които имена като Аарон Копланд, Даниел Баренбойм, Дино Липати, Клифърд Кързън, Мишел Легран, Емил Наумов, Филип Глас и много други. Именно тя е човекът, който ясно и недвусмислено насочва Пиацола към създаване на музика, в която основното място е запазено за тангото.


Раждането на "новото танго"


Въпреки значителното му творчество от камерни и симфонични произведения, именно тангото е стилът, в който Надя Буланже разпознава истинския Астор Пиацола, на когото предстои да завладее света с неповторимата си дарба.


Познато като подчертано еротичен танц, оригиналното танго се заражда в бордеите на Буенос Айрес и към музиката, на която се танцува, има конкретни очаквания и изисквания, а съответно и ограничения. Пиацола вижда в стила много повече потенциал и започва да експериментира с внасяне на класически похвати и джаз импровизация. Постепенно неговият стил до такава степен излиза от установените рамки, че се налага да бъде наричан различно и става познат като "nuevo tango" или "ново танго".


Авторът на прочутите "Либертанго" и "Обливион" развива идеите си с поредица от камерни ансамбли, сформирани от самия него, където той неотменно свири на бандонеон, усъвършенствайки майсторството си и ставайки все по-известен като един от най-виртуозните изпълнители на този инструмент за всички времена.


Този процес, обаче, не е протекъл нито лесно, нито бързо, а финансовите трудности вървят ръка за ръка със семейните трагедии. Пиацола научава за смъртта на баща си, докато е на турне в Пуерто Рико, и връщайки се у дома в Ню Йорк написва прочутото танго "Адиос Нонино" за по-малко от един час.



Успехите след години усърден труд не закъсняват.


Пиацола и неговият квинтет правят дебюта си в престижната зала на нюйоркската филхармония като част от турне из Бразилия и САЩ, финансирано от аржентинското правителство. При връщането си в Буенос Айрес, композиторът установява, че е забравил за планираните записи на следващия ден с негова музика към театрална пиеса на негов близък приятел драматург. Пиацола пише музиката за една нощ, а част от нея е пиесата "Верано портеньо" (Verano porteño), където "портеньо" се ползва като обозначение за свързаност с Буенос Айрес.


Вече разполагайки с "лятото", следва написването на подобни пиеси за останалите три сезона, а всички те са изпълнени заедно за първи път на претъпкан концерт в Буенос Айрес. В действителност, Пиацола не е планирал произведението като сюита и много често отделните пиеси се представят самостоятелно. Има различни мнения по въпроса дали тези "Годишни времена" са написани в знак на почит към Вивалди и неговите едноименни концерти за цигулка и оркестър, но със сигурност не може да се отрече, че в творбата си аржентинският композитор включва деликатни напомняния за италианския си колега. Тази тенденция е особено засилена в аранжимента на Леонид Десятников за цигулка и струнен оркестър, където умишлено са добавени директни цитати от така популярните вивалдиеви композиции.



Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 1816 Неутрално


    Астор Пиацола, Педро Родригес и компания - ДЪЛБОК ПОКЛОН !

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  2. 2 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 919 Неутрално
  3. 3 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 1816 Неутрално


    Не възразявам, но ти препоръчвам да послушаш и един друг шедьовър - " Por una Gabeza " !

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6587 Неутрално

    А Гардел и Пиацола са вдъхновили още толкова велики латино джаз изпълнители...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#2] от "diegos":

    И аз много го харесвам.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  6. 6 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 842 Неутрално

    страхотен. мога да слушам годишните му времена и зиме, и лете.

    בני אתה אני היום ילדתיך




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK