Образователното министерство публикува за обсъждане учебните програми за 4-и и 10-и клас

Образователното министерство публикува за обсъждане учебните програми за 4-и и 10-и клас

© Георги Кожухаров



Министерството на образованието и науката (МОН) публикува за обществено обсъждане проектите на учебните програми по всички общообразователни предмети за четвърти и десети клас. След утвърждаването им ще бъдат написани нови учебници, по които ще започне да се преподава през учебната 2019-2020 г., съобщиха от ведомството.


Най-големи дискусии до момента са предизвикали предмети като български език и литература, история и цивилизация, както и философия. През август МОН организира допълнителни срещи с учители от всички 28 региона на страната, за да обсъдят последните детайли по тези предмети преди проектът да бъде пуснат за обсъждане.


Десетокласниците ще учат "Микеланджело" или "Cis moll" на Пенчо Славейков


На последната среща учители по български език и литература подкрепиха представеното съдържание за 10-и клас по двата компонента на учебния предмет – работа върху книжовноезикови норми и върху творби само от български автори. Спор е предизвикал Пенчо Славейков и по-точно коя негова творба да се изучава – дали "Микеланджело" или "Cis moll". В проекта двете творби ще бъдат посочени алтернативно, като крайният избор ще се направи след обобщаване на постъпилите становища при общественото обсъждане.




Учители по история и цивилизация пък останаха доволни от намерения добър баланс между учебно съдържание и броя часове. Най-широка дискусия породиха новите понятия, които трябва да се изучават, като учителите ги определиха като недостатъчни. Становището на учителите по философия е, че учебните програми по предмета са в правилната посока.


Творба на Вазов, Багряна или Леда Милева ще се учи наизуст от четвъртокласниците


Начални учители подкрепиха проектите на нови програми за 4-и клас, като изтъкнаха тяхната приемственост. Спор предизвика изборът на творба, която учениците да учат задължително наизуст. От министерството предлагат три стихотворения - "Обичам те, родино" на Елисавета Багряна, "Моята учителка" на Леда Милева и "Майка ми" на Иван Вазов.


Обучение по майчин език


За обществено обсъждане са публикувани и проекти на 28 актуализирани учебни програми за обучението по майчин език и адаптирани учебни програми за лица над 16 години, които имат завършен начален етап или са преминали успешно през курсове за ограмотяване. Проектите на програми по майчин език са съответно по турски, иврит, арменски и ромски език за ученици от първи до седми клас.


При подготовката на проектите са взети предвид предложенията на учители, университетски преподаватели, представители на етническите общности и на техни неправителствени организации. Изучаването на майчин език ще става по желание на родителите на учениците и може да се осъществява в избираемите учебни часове и/или във факултативните учебни часове.


До момента са утвърдени учебните програми за всички останали класове от първи до десети.

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 760 Неутрално

    Интересно ми е защо учебните програми се определят с такива детайли на ниво министерство. Според мен по-правилно е министерството да определя базовите знания, които ученик трябва да получи за всеки клас, а да се остави свободата на учебните заведения или на някое друго ниво да решават подробностите за програмата и начина на преподаване.

    Спомням си за една моя учителка по литература, която наред със задължителните неща ни преподаваше и други произведения, които и до ден днешен са ми останали в главата, а някои дори са формирали житейската ми философия.

  2. 2 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3177 Неутрално

    Гледам на снимката , че училището се казва Пушкин. Нямаме ли си български поети и писатели, че трябва да кръщаваме училищата на чужди такива? Има ли поне едно училище , което да носи името на убития в Лондон от българската Държавна сигурност писател Георги Марков , авторът на Задочни репортажи?

  3. 3 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1102 Неутрално

    българската образУвателна система е директно копие на сАвеЦката, затова устройството е такова каквото е, а учителят е поставен в унизителната стойка "Молчать! Не рассуждать!"

  4. 4 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3209 Неутрално

    Отново ретроградие (предполагам наложено от "патриоти" в министерството.
    Глупост е през 2017 -та година да не може учителят по български да реши кое произведение да се изучава. Или пък учениците. А защо не и двете?
    Още по голяма глупост е да се карат децата да учат стихотворение наизуст. И понеже зубренето не се отрича напълно, то и тук децата може да изберат едно (две, три или всички), което да научат.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  5. 5 Профил на agata_kristi
    agata_kristi
    Рейтинг: 712 Гневно

    И защо въобще трябва да се учи наизуст стихотворение?!?! Каква е ценността и добавената стойност от това. Аз като научих "Опълченците на Шипка" нищо ама нищо не добавих. Всичко забравих, а стихотворението намразих.

  6. 6 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3209 Неутрално

    До коментар [#1] от "ilinko":

    Интересно ми е защо учебните програми се определят с такива детайли на ниво министерство. Според мен по-правилно е министерството да определя базовите знания, които ученик трябва да получи за всеки клас, а да се остави свободата на учебните заведения или на някое друго ниво да решават подробностите за програмата и начина на преподаване.
    —цитат от коментар 1 на ilinko

    Моето предположение е, че някои в МОН и партиите изпитват параноичен страх да не би да излязат от училище знаещи, мислещи и отстояващи позиции ученици. Възможно е и да са разбрали, че има много учители, чието призвание е именно такива ученици да излизат. Аз лично бях приятно изненадан да разбера покрай моите хаймани, че има и то не малко такива учители.
    Ако нещо не хареса на ретроградните елементи с власт, ще пуснат в медиите безумен скандал от типа "Паисий срещу Робинзон" или "робство срещу съжителство" (такова нещо нямаше в програмите и в МОН ще натворят купища глупости.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  7. 7 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 509 Неутрално

    В учебанта програма за всички класове трбяв ада залегнат пвоече часове по спорт. В днешно време децата, дори и най-малките, прекарват по цял работен ден в учлище, като повечето им дейности са пасивни.

    Давам препатка към друга стаия от днес - "Да караш велосипед в час" - http://www.dnevnik.bg/detski_dnevnik/2017/09/27/3034328_da_karash_velosiped_v_chas_ili_zashto_decata_ne/
    Вече е е доказана връзката между развитието на моторика и ученето.
    Състоянието на спортните площадки и съоръжения на повечето училища е плачевно, но това не трябва да бъде оправдание и все трябва да се започне от някъде.

  8. 8 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1643 Неутрално

    защо учебните програми се определят с такива детайли на ниво министерство. Според мен по-правилно е министерството да определя базовите знания, които ученик трябва да получи за всеки клас, а да се остави свободата на учебните заведения или на някое друго ниво да решават подробностите за програмата и начина на преподаване.Спомням си за една моя учителка по литература, която наред със задължителните неща ни преподаваше и други произведения, които и до ден днешен са ми останали в главата, а някои дори са формирали житейската ми философия.
    —цитат от коментар 1 на ilinko
    В 10-ката! Българският МОН се упражнява в micromanagement. Просто е нелепо. Не е важно кое точно произведение ще се учи, а дали ще се формират съответните умения (критичен анализ на текст). Другото е, че по не знам какъв шаблон анализът на текст е винаги насочен към художествено произведение. В англосаксонските страни често се анализира друг вид проза - напр. доклад или репортаж. Това са жанрове, които са много по-близки до реалния живот. Колко са учениците, които ще работят като литературни критици? А всеки работещ в офис ще му се налага да чете и пише доклади. Апропо тестовете на ПИЗА не включват анализ на литературни произведения, а именно доклади, статии и аналитични текстове. Другото е, че анализът на статии и репортажите е особено актуален покрай т.н. "фалшиви новини". Умението да се осмисля критично такъв тип проза е все по-важно.

    Крайно време е българското образование да се приближи до реалните житейски потребности.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK