Милена Манова, психолог: Децата растат със свое темпо, не е нужно родителят да е перфектен

Милена Манова

© Личен архив

Милена Манова



Милена Манова* е психолог - психотерапевт, преподавател и супервизор по позитивна и детска психотерапия. Има над 25-годишен опит и смята, че времето на възпитанието, в което родителят определя и налага на детето "най-доброто за него", е отминало. Предпочита да върви по друг, макар и по-труден, път - децата и възрастните да изграждат заедно връзка, основана на уважение и сътрудничество.


Към това е насочен и новият й проект - "Креативна кутия "Бърза помощ за родители". Кутията е предназначена за деца от 3 до 12 години и съдържа игри, които помагат на хлапетата да различават емоционалните си състояния, да овладяват гнева и страха, да оценяват успехите и неуспехите си. Крайната цел е да бъдат насърчени да са самостоятелни и да ценят себе си и другите. Съавтор е психологът Анна-Мария Пеева, а кутията е част от усилията да привлекат повече хора към идеята за позитивно и ефективно родителство.


Какво представлява позитивното и ефективно родителство?




- Това е синтез от добри практики, центрирани върху взаимоотношенията родител - дете и изграждането на връзката помежду им. Позитивно е в смисъла на всеобхватно, с поглед към други гледни точки. Отношението към нас самите рефлектира върху отношението с децата ни - ако уважаваме и развиваме себе си, ще правим това и с детето си. Позитивното и ефективно родителство акцентира върху осъзната комуникация с детето, в чиято основа лежат сътрудничество и уважение, а не само контрол.


Позитивното родителство превъзхожда ли, според Вас, традиционния в България метод на възпитание на децата и с какво?


- Под традиционен метод се разбира модел, в който родителят е доминантен, а детето - подчинено. Тогава родителят извършва целенасочени действия към възпитание на детето си по еталона, предаден от неговите родители. В това число влизат санкции, физическо наказание, викове, дисциплината и идеята, че "родителят знае най-добре какво е добро за детето".


❝ В позитивното и ефективно родителство детето се приема такова, каквото е, а не каквото е в нашите илюзии за съвършеното дете❞

В позитивното родителство детето се приема такова, каквото е, а не каквото е в нашите илюзии за съвършеното дете. Не се стремим към битка за надмощие, защото не печелим в дългосрочния план на взаимоотношенията. Вместо това говорим, слушаме и задаваме въпроси, като се съобразяваме с динамиката на детското развитие и емоции.


Основата на това разбиране е идеята, че децата имат свое темпо на израстване, но родителят не трябва да бъде перфектен. Във всеки родител има две условни субструктури: "нормативен родител", който задава правилата и ценностите, и "подкрепящ родител", който насърчава личността и поведението на детето. Грижата за детето е свързана и с грижа за самооценката му, защото тя е в основата на емоционалното му благополучие вбъдеще. В същото време не трябва да забравяме, е че родителската ни роля е само част от живота ни и извън нея тече собственият ни живот със стремежи и потребности, които не е добре да пренебрегваме.


Обичайният довод срещу набиращите популярност нови теории за възпитание е, че са крайно либерални и оформят деца, които не признават правила, авторитети и задължения. Приемате ли подобна теза?


- Съвременното родителство се опира на нуждата на детето от две неща: подкрепа и от структура. Най-важно за едно дете е да бъде приемано и това се изразява в знаци на признание към него, свързани с любов и осъзнатост към развитието му.


Либералното възпитание не помага нито на детето, нито на родителя❞

Структурата пък формира необходимите правила, които улесняват живота ни и гарантират безопасността. Тя създава сигурност, която е най-важната съставка от родителската любов. Защото родителската позиция е важна: на някого се уповавам, някой определя живота ми, някой поема емоциите ми. Либералното родителство разчита детето да прави само това, без да има капацитет. Но в живота има йерархия - ние сме възрастни, а не приятели на детето, и ние даваме рамката.


Либералното възпитание е просто стил на възпитание. То не помага нито на детето, нито на родителя. На родителя вреди, защото не се уважават неговите думи, авторитет и решения. На детето вреди, защото то чрез поведението си апробира реалността и ако няма "СТОП" и ограничения, как да разбере какво е правилно и какво погрешно? Но окуражаването на детето трябва да е повече, отколкото критиката.


Част от игрите в кутията "Бърза помощ за родители"

Част от игрите в кутията "Бърза помощ за родители"


Към решаването на какви проблеми е насочена "Креативната кутия "Бърза помощ за родители"?


- Креативната кутия съдържа игри за разпознаване и назоваване на емоцииите, техники за преодоляване на страха, за словесни поощрения, използвани вместо "Браво", позитивни утвърждения за всеки ден, игри за добра самооценка. Има още формули за намаляване на тревожността и агресията , "Бравомер", чрез който детето определя справянето си с определени задачи, "Дърво на добрите постъпки", техники за самоконтрол и обратна връзка.


❝Останете спокойни. Всичко минава

Залагаме на задаването на въпроси, насърченията и опитите да разберем движещите сили за действията и мислите на детето. Изработили сме 10 рубрики, които съдържат инструкции, но може да се прояви творчество в прилагането им. Зад всяко заглавие стои игра, чиято функция е ефективно общуване. Проектът е базиран е на дългогодишната ни практика и на дефицитите, които откриваме в междуличностното общуване.


С какво игровият подход помага при възпитанието на децата?


- От моя гледна точка той е най-естественият в общуването с детето, защото то рефлектира света чрез игра. Този подход е част от терапевтичното общуване, защото позволява на детето да бъде каквото е, да играе с каквото и както пожелае, а чрез начина му на игра и изборите, които прави, ние се ориентираме какво преживява.


Чрез игрите в кутията децата се учат на самоуважение и саморегулация. Стимулираме детето да разчита на себе си, да бъде самостоятелно, да цени себе си и другите, да има стремеж към процъфтяване.


Имате ли съвет към родителите?


- Погрижете се за себе си. Останете спокойни. Всичко минава.


*Милена Манова е управител на Института по позитивна психотерапия, председател на Българската асоциация по транзакционен анализ. Автор на книгата "Хиперактивното дете", съавтор на "Терапевтични приказки за деца и родители" - "Защо все аз?" и "Емоционални карти"


Инструкциите към родителите за използването на кутията.

Инструкциите към родителите за използването на кутията.

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2343 Неутрално

    “Погрижете се за себе си. Останете спокойни. Всичко минава”

    Прибира се сина ми с 2-ка и аз оставам спокойна, правя си кафе и отивам на фризьор..... след една година няма да си спомням за двойката!
    Не ги схващам тези теории!

  2. 2 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 1620 Неутрално

    Поредните либерастки глупости. Естествено, че родителят знае по-добре от детето какво е полезно за него. Ако оставим на децата, по цял ден ще играят игри на компютъра и ще нагъват чипс. За наказанията същата работа, ако няма наказания никога няма да разбере кое може да се прави и кое не може. Естествено трябват и поощрения, но без наказания няма как да мине. От много отвлечени и несвързани с реалността теории, израстват абсолютни егоистчета, разглезени до крайност и нямащи никаква реална преценка за себе си и света. Само претенции и инат. Да са ви честити.

  3. 3 Профил на Василия Сивева
    Василия Сивева
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Абсолютно подкрепям статията и се опитвам да следвам правилата описани в нея. Детето не трябва да е цар вкъщи, трябва първо да се погрижим за себе си, за да сме спокойни във взаимоотношенията си с детето. Родителят поставя рамката на добро поведение, в която детето трябва да се развива - то има нужда от правила. Всичко става с много говорене. Тогава ефектът е дългосрочен. Насилието дава временен резултат.

  4. 4 Профил на Росен съм аз а  Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2615 Неутрално

    Въобще не мога да се съглася. С някоИ неща да, но с други не.

    ................родителят е доминантен, а детето - подчинено.....................

    Това е задължително.

    А следващото пък....не е много умно да речем.
    ..................Тогава родителят извършва целенасочени действия към възпитание на детето си по еталона, предаден от неговите родители. В това число влизат санкции, физическо наказание, викове, дисциплината и идеята, че "родителят знае най-добре какво е добро за детето"..................

    Брей? По еталона от моите родители? Нокога не съм го спазвал, поне не целият. Те са живели в друго време. Време, в което боят е бил част от живота. Три деца имам и никога не съм удрял никое от тях. Тук, обаче излиза, че "комплекта" според психоложката си включва боя.
    Чудя се колко деца има тази жена и как точно ги е възпитала. Личи си НЕЗНАНИЕ за детската психика.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  5. 5 Профил на keipax
    keipax
    Рейтинг: 548 Неутрално

    Моля, напишете колко деца има госпожата и какви успехи са постигнали те като доказателство за правилното им възпитание.

    Коментарът ми е дебилен, знам...

  6. 6 Профил на Ivan Krastinov
    Ivan Krastinov
    Рейтинг: 269 Весело

    Не съм психолог, но и аз имам един съвет към родителите и себе си в това число:

    Дисциплинирайте първо себе си и не следвайте сляпо чужди съвети :)

  7. 7 Профил на Imeto mi
    Imeto mi
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#1] от "hope":

    Само на фризьор ли като отидеш остваш спокойна?
    Коментара ти е до болка краен. Първо една че и повече двойки не са нищо особено. Второ човек не трябва да избухва от една двойка. Става въпрос за 1 2 минути задържане на гнева и спокоен разговор.

  8. 8 Профил на Росен съм аз а  Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2615 Неутрално

    До коментар [#5] от "keipax":

    И аз мра от "дебилитет" да науча колко деца има.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  9. 9 Профил на Радко - СВОБОДА или РОССИЯ
    Радко - СВОБОДА или РОССИЯ
    Рейтинг: 1684 Неутрално

    До коментар [#5] от "keipax":И аз мра от "дебилитет" да науча колко деца има.
    —цитат от коментар 8 на Росен (Путлер капут)


    Ааааа , Роско ........... много са ... !

    Русофилите живеят в ЕС и посмъртно не биха живяли или пратили децата си в Русия. Обаче прoдават България на Русия. Неграмотност и Шизофрения?
  10. 10 Профил на Росен съм аз а  Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2615 Неутрално

    До коментар [#7] от "Imeto mi":

    Двойката само по себе си не значи много. Понякога при тестовете им са адски к*рвенски поставени....като въпроси става въпрос, че дори на матурата по математика бяха такива преди 2 години.
    Въпроса е дали е случайност. Празнини не може да няма при дете ученик.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  11. 11 Профил на Росен съм аз а  Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2615 Неутрално

    До коментар [#9] от "Радко - СВОБОДА или РОССИЯ":

    Аха, майка на всички деца.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  12. 12 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9825 Неутрално

    Без скелет (авторитет) на който да се опрат децата не могат да се изправят. Чак после, когато придобият своят собствен скелет, идва времето да громят авторитетите (да счупят подкрепящият скелета), ако трябва...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  13. 13 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 769 Неутрално

    До коментар [#8] от "Росен (Путлер капут)":

    Е те тука, на 3/4 ред пише - 2.
    http://digitalkidz.eu/blog/interviews/milena-manova-za-hiperaktivnostta-pri-detsata.html

    Ти колко имаш?

    "Щастие за всички даром, и никой да не бъде пренебрегнат!"
  14. 14 Профил на Росен съм аз а  Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2615 Неутрално

    До коментар [#13] от "Daniboy":

    Майка на две деца, а трещи глупости.
    Не всичко де.

    Аз ли? Три деца имам. Вече го писах.

    Три деца имам и никога не съм удрял никое от тях.
    —цитат от коментар 4 на Росен (Путлер капут)


    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  15. 15 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 421 Неутрално

    До коментар [#1] от "hope":

    Ами да, точно така. Ако двойката е случайна, няма голямо значение. Днес пишат двойки за това, че не си носиш молив. Ако е реална, пак така. Значи толкова ви е интересувало детето, за да се стигне до там.
    За мен важното е да няма изненади. Това значи, че съм наясно с детето. Може трудностите да не са лесно преодолими, или въобще да не си струва да се преодоляват и това да обяснява резултата. Но до реални двойки въобще не трябва да се стига.

  16. 16 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2343 Неутрално

    До коментар [#7] от "Imeto mi":

    Не знам от къде следва, че само на фризьор оставам спокойна. Малко съм хиперболизирала, за да стане ясно.
    Също така не мисля, че ще избухна за 2-ка. Не мисля, че ще реагирам "позитивно" обаче, нито ще ме успокоят някакви глупости, че не му е интересна математиката, например.
    Може би нещо по-средата.

  17. 17 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2343 Неутрално

    Тази дума "позитивен" много ме дразни напоследък. Според мен "позитивни" са хората, които нямат никакви проблеми в живота. Първо, родителите им са отделили много време и средства за образованието им, владеят добре поне един чужд език, имат добра и доходна професия, която ги кара да се чувстват удовлетворени. Имат наследствено жилище, нямат заеми и ипотеки, живеят в хубав квартал, в последствие родителите им, като баби и дядовци не гледат турски сапунки, а четат и пишат с внуците си. На тези родители не им се налага да пращат децата си болни на градина и училище, защото има кой да ги гледа. Та липсата на грижи, може да те направи ведър и щастлив, не някаква игра с карти.
    ------
    Също така смятам, че до 7 клас децата трябва да учат всичко, независимо дали им е интересно. За това се нарича основно образование. Какво е това, във втори клас с диагноза, че " на детето са му много трудни езиците" и по цял ден ще събират листа в парка, за да правят букети.

  18. 18 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#17] от "hope":

    много добре казано

  19. 19 Профил на IBL IBL
    IBL IBL
    Рейтинг: 217 Неутрално

    "Съвременното родителство"... що за термин? Сякаш преди векове не е имало добри родители.
    И защо налагането на правила, ценности и предупреждаването за рисковете в живота трябва да изключва разговорите и опитите за окуражаване и приемането на детето? Не виждам логика едното да изключва другото. Говорили сме май заучени фрази с идеята да напълним една статия. Уважения към дамата, но не им към идеите ѝ.

  20. 20 Профил на Denis Stoyanov
    Denis Stoyanov
    Рейтинг: 273 Неутрално

    “Погрижете се за себе си. Останете спокойни. Всичко минава”Прибира се сина ми с 2-ка и аз оставам спокойна, правя си кафе и отивам на фризьор..... след една година няма да си спомням за двойката!Не ги схващам тези теории!
    —цитат от коментар 1 на hope


    И я ми кажи мила/мило с какво ще му помогне тая оценка в живота? Ще си я оправи после в срока. Завърших гимназия с пълен отличен, университет. Мислиш ли че някой, някога ми е погледнал дипломата? Ако ще го правиш държавен чиновник да работи за 300 лева на месец, ок карай го 6-ци да трупа. Хората търсят опит, мотивация и желание за учене, не някакви постни знания. По-добре го научи да мисли и да се оправя вместо да го караш да си променя мисленето че да влезе в нормата на учителя (щото той мислел така и така трябва да се мисли). Българското образование е пълен хаос. Вместо по литература да се учат да разсъждават те трябва да зубрят критика. По география зубрят как без карта да знаят къде са всички полезни изкопаеми, вместо как по-лесно да се ориентират, как да ги намерят бързо и да знаят примерно в каква скала какво можеш да откриеш. Информатика, любимото ми без познания как работи процесора всички са тръгнали да ми изучават C/C++ и като стигнат до указатели 80% си удрят главите в масите и повече не искат и да чуят за това. Информационни технологии - 2 години да се учат как се работи с Word, Excel и да правят презентации при положение че един курс за една седмица ще ги научи да работят перфектно... Психология, Етика, Философия тия предмети въобще няма дори да ги коментирам.

  21. 21 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 1203 Неутрално

    Красиви, но неадекватни на ситуацията приказки, за дресурата на хора.

    Под традиционен метод се разбирал модел, в който родителят е доминантен, а детето - подчинено. " Защо това да е традиционен модел? И защо по-опитния да е доминантен? Всяко дете ли е готово само да се справи?

    Доминатна ли е общината и РУО София-град които накараха деца от втори клас и родители да се занимават с декларациия за доходи. С лъжата, че било европейска практика и с оправданието аз не съм виновна, тя общината ме накара (а е част от МОН и правителстовото за областта, а не е общински отдел към кметството).

    Родителите не са доминантни, и не трябва да са перфектни? Тогава ги оставяме на мира и не говорим пред децата за родителите постояно, не сриваме авторитета им, който не е перфектен, но поне някакъв. Колкото - толкова! (Мечо Пух).

    Сега детето по-лесно става роб, защото не е учило за античността и средновековието (два випуска пострадаха дори по план) и не знае дори какво е робство. Ще може да го преживее, преди да разбере какво е.

    Каква е ролята на реалния модел и програми в училище? Повечето родителите са принуждавани да правят неща от училищните власти. Те "доминират" защото ще бъдат наказани с писмо от общината, финансираща по Истанбулската конвенция НПО-то на психолозите. Едно е да добавиш джендър обучение в работещ модел на обучение във Финландия, където за такава декларация директор на училище ще е уволнен, а инспекторат не съществува. Друго у нас, където си партньор на инспектората и той ти доставя деца на килограм (по наредба за приобщаващо образование): Сега ако детето има двойка, родителят не може да е доминантен. Класният доносничи официално на закрила на детето и закрила го праща на психолога. Не се поправя програмата, доносника е невинен официално.

    Т.е. доминантни за детето когато не е родителя стават социалните и и психолога.

    Учителят НЕ съществува. Остана да НЕ съществува и родител - проектозакон за закрила на детето 2012 отхвърлен с протести във всички градове.

    С какво са "доминантни" родителите? С това, че са принудени от партньорите на фондациите - общината и РУО да им ги пращат за клиенти?

    (До Денис) Така е, добре е да сме завършили. Но има и други впечатления. Голяма част от слабите ученици успяват да работят други неща и да имат поне човешко достойснтво. А част от училилите и заграждали безумни тестове с а,б,в,г на тото, си правят фалшиви дипломи и са ви (ни) началници.
    Ето това вече е "традиционния модел":
    К.И. с фалшивата диплома как бе хваната? Подчинен забеляза, че не се справя или издаде неправилна заповед? Не! Всички с дипломи под нея виждаха измамата, има клипчета в ютюб, но я покриваха! !!!
    Нито един нямаше ДОСТОЙНСТВО!

    (Другата партия изготви компромат след като над година един човек не просто без диплома, а без понятие какво работи, ги бе будалкал и са му били РОБИ.

    Психология примерно 1 час седмично без педагогика в училище примерно 35 часа седмично (с действителни педагози а не "преподаватели" без домашни и "роля на родителя" ) се нарича просто дресура. Защото родителите все пак са на работа!

    За позитивното говорене: То създава стрес и невротизира. То е измама.

    Има просто горене. Нормално говорене. Не позитивно и не негативно.

    Езикът е пълноценен елемент в естественото развитие на човека и е критично в детска вързаст да не се манипулира съзнанието с теми като " не на насилието", "споделяне със социалните за родителите" и др.. Известно е, че след намесата на колежките на представената специалистка в скандинавските страни нивото на чувството на страх е до два пъти по-високо от останалите страни, защото с позитивно говорене оставяте реалния живот в зона за която спирате да говорите и губите общ човешки имунитет.

    Позитивното говорене предполага, че знаете езика във всички негови нюанси и филтирате, подменяте известни фрази. А децата се учат, на 10-12 години се развиват заложените природни способности на детето да развие роден език. Ако някое дете спечели от това, то е защоот е по-напред и със или без психолог ще се справи. А друго се осакатява, защото се ограничава езиковото му развитите с положително говорене, и се стресира в ситуации в които обкръжението не говори така (а това е 80% около него). Постивното говорене е източник на стрес и прикриване на престъпления срещу деца. Няма да уволним шефката на инспектората за декларацията, защото сме позитивни, но тя ще ни достави деца от поверените и училища, колко позитивно!

    (От 2012 година насам се наблюдават многократни опити да се прокара отново отхвърления проектозакон чрез наредби. )

    Добри намерения. Ще помогнат в малък брои случаи. Не е в помощ на децата в най-голяма нужда в училище (50% все пак са функционално неграмотни при 800 часа годишно прекарани в училище цели 8 години - 6800 часа!) , защото статията не признава най-критичните причини за проблемите там, а ги прикрива и освобождава от отговорност институциите. На практика статията уж казава, че родителите не трябва да са перефектни, а после все за тях говори ....

    Това с подкрепянето е отвратително. Децата започват да използват фрази: Ти не ме подкрепяш, аз споделям: не искам да хоидя на училище, а ти не изпълняваш споделеното, аз съм дете имам права ....
    Написа ли си домашното? Няма да уча и пиша. Не искам.
    Трябва да си напишеш домапното. Отговарят след разговор с психолога:

    Ти изпозлваш насилие (като ме караш да си напиша домашното). Нямаш право да ме караш да правя нещо, което не искам.

    Детето не доносничи, то споделя с психолога.
    Класният не доносничи, той споделя със социалните по наредба за присвояващо образование.

    Клюката, доносничеството и набеждаването се наричат положително "споделяне" на езика на положителното говорене.

  22. 22 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 1203 Неутрално

    6400, да се поправим когато може (за предния пост).





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK