Всичко ли да пускаме в тоалетната и още екоотговори - в политехническия музей

Наско Стаменов с ученици в "ЕкоЛаб".

© Национален политехнически музей

Наско Стаменов с ученици в "ЕкоЛаб".



Изграждането на екологична култура започва от най-ранна възраст, продължава през целия живот и засяга всеки член на обществото. В това е убеден екипът на най-новия образователен проект на Националния политехнически музей - "ЕкоЛаб". Проектът е финансиран от Министерството на културата.


Проектът цели да разшири познанието на учениците за влиянието на техническия прогрес върху природата от миналото до днес. Той е създаден, за да покаже нагледно някои от важните екологични проблеми и да даде идеи за тяхното решаване.


За малки, големи ученици и родители


За проекта и на какво учи той децата "Детски Дневник" разговаря с Наско Стаменов, който е разработил програмите и експериментите. Той е завършил химия във Факултета по химия и фармация на Софийския университет "Св. Климент Охридски", в момента работи като учител по химия в Националната природо-математическа гимназия и демонстратор в Националния политехнически музей, мнозина го познават от "Корпус за бързо гърмене". Участвал е и в редица фестивали на науката в България и по света, както и три пъти в конкурса "Лаборатория за слава Феймлаб България".




"Колкото по-рано се започне с изграждането на екологична култура у младите хора, толкова по-добре, от друга страна, никога не е и твърде късно", смята Наско Стаменов. Той е разработил проекта така, че всяка от темите може да бъде проведена по няколко варианта, за да интересна и информативна за каквато група е нужно - от петокласници до гимназисти. Защо не и за някои родители? Децата от горната предучилищна възраст и начален курс са също добре дошли на занятията.


Малките решения на големите екопроблеми


Целта на проекта е да запознае участниците с екологични проблеми и с техните глобални решения. Чрез експерименти и дискусия Наско и другите от екипа на "ЕкоЛаб" насочват децата сами да стигнат до малките стъпки за всеки ден: пестене на вода, по-малко замърсяване с полимерен отпадък и по-малък въглероден отпечатък.


Учебната програма е разделена в три теми – Вода, нейното замърсяване и пречистване; Пластмаси – необходимостта от употребата им, начините за рециклиране и техните алтернативи; Горива, въглероден отпечатък и възобновяеми източници на енергия.


Наско Стаменов

© Личен архив

Наско Стаменов


Теоретичната част протича под формата на диалог, подкрепен от мултимедийна презентация и ориентирано към действие обучение. Ръководени от водещия, участниците изпълняват сами експериментите.


Методическите заниманията и практически опити са съобразени и адаптирани в зависимост от възрастта и познанията на учениците. "Чрез провежданите демонстрации и опити се дава възможност за самостоятелни открития, развиват се нови умения и начини на работа в екип и взаимопомощ, усещане за принадлежност към групата и собствена значимост. В основата на всички занимания е и темата за приноса на науката", казва Наско Стаменов.


Той е и основният водещ, участват и други членове от екипа на политехническия музей, в който ще се провеждат уроците.


Музеят отдавна се използва като образователен ресурс за разширяване на познанията извън класната стая и като място за учене през целия живот. Участниците едновременно се образоват, възпитават, забавляват и откриват различен начин за прекарване на свободното време.


Фотогалерия: Нов кът за игра и учене в политехническия музей >


От музея казват, че имат възможност и за изнесени занимания и демонстрации в училища, рехабилитационни центрове за социална интеграция на деца със специални образователни потребности. Екипът вече е бил при младежите от 10-и А клас на професионална гимназия по облекло "Княгиня Мария Луиза", предстои посещение в детска градина "Слънце" в квартал "Изгрев".


Програмата е започнала през ноември след дълъг подготвителен период, свързан с подготовката на дидактическите материали за работа с деца със зрителни увреждания – изготвяне на тактилни книжки и описания. Самият екип се е подготвял за работата с тази специфична група публика.


Подготовка на бъдещи еколози


Програмата е подходяща за всички, които се интересуват от екология. Вече е проведена една от традиционните Семейни съботи по темата. Как техническият прогрес влияе върху природата? Къде да изхвърляме употребеното олио в домакинството? Всичко ли можем да пускаме в тоалетната? По какъв начин се пречиства водата? По тези и други екологични теми са дискутирали заедно деца и родители.


"Интересът беше голям, което означава, че въпросите, свързани с опазването на природата, са изключително актуални. В крайна сметка наученото и изпробваното по време на "ЕкоЛаб" ще създаде убеждения за ползата от ограничаване последиците от замърсяването на природата и вредните промени в климата", казва Наско.


Той вярва, че създаденият от проекта интерес към природното богатство и екологията у подрастващите е възможно да се трансформира в желание за професионална реализация в области, свързани с тяхното изследване и опазване. Какво по-хубаво от това?

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4120 Неутрално

    Еко мисленето е мисленето на Бъдещето !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5373 Неутрално

    Добра идея :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK