Какво искат децата да се промени в училище

Какво искат децата да се промени в училище

© Цветелина Николаева, Капитал



Взаимоотношенията и комуникацията с учителите, начините на преподаване, обстановката и атмосферата в училище. Това искат да се промени в училище попитаните 76 деца, представители на деветте региона на Национална мрежа за децата, на възраст между 10 и 18 години, съобщиха от неправителствената организация. С децата са разговаряли младежите рапортьори в Национален Юрочайлд форум (НЕФ).


Учебен процес


Децата искат учителите да им преподават чрез по-интересни и въвличащи методи, а в част от предметите – например химия и физика, да има повече практическа насоченост.


Също така предпочитат да няма оценки и да се обръща по-голямо внимание на знанията, според децата учителите вече са съсредоточени предимно върху оценките.




Според учениците е нужно използване на повече технологии – лаптопи, таблети, мултимедия. Това би дало възможност за по-съвременно и интересно образование – например чрез филми, анимирани видеа, обясняващи материала, и други. Би провокирало учителите да преподават по-интересно – чрез игри, да търсят и да предлагат приложения и сайтове, които улесняват, разнообразяват или придават още стойност на учебния процес, а също така да дават задачи на учениците да търсят повече информация, която да онагледява или да разказва любопитни факти по темите, които се разглеждат в час.


Едно от исканията за промяна са по-леки раници в училище, което може да се осъществи чрез повече часове, в които да се използват компютри или, ако има шкафчета за учебниците в училище. Има предложение за електронни варианти на учебниците и приложения тип помагала – едно от предимствата им също е по-леки раници.


Искат и едносменен режим на учене, а когато свърши учебният ден, да нямат повече ангажименти, свързани с училище, за да могат да имат свободно време и време за почивка: "...доста често, като се прибера, трябва да си дописвам домашните, това ми смазва целия режим." Предложението им е часовете да започват в 9 ч..


Цялостна промяна в учебната програма – децата казват, че натоварването е много голямо и информацията е твърде обемна за времето, с което разполагат, за да я научат. Имат предложение за допълнителни часове (по желание), в които учениците със затруднения да могат да напишат домашната си работа със съответния учител.


В училище


Ако можеш да избереш как да изглежда училището ти и имаш възможност да осъществиш всяка твоя идея, какво би променил или добавил в твоето училище, за да бъде по-приятно и обстановката да ти помага да научаваш повече? В отговорите на този въпрос децата са били най-дейни и имат много идеи:


Училищната база. Младите хора казват, че училището трябва да се ремонтира по-често, и предлагат това да се случва "поне на всеки 5 години". Децата искат да има здрави дръжки на тоалетните и оградата на училището да изглежда добре, да има повече пространства и зони за спорт – игрища, зали, и повече тревни площи – да се засаждат дървета и цветя.


Интериор. Почти всички деца говорят за по-свежа и уютна обстановка, за по-разнообразни цветове – на фасадата, коридорите и класните стаи, искат в училище да има графити, които сами да си направят. Биха искали атмосферата и обзавеждането на класните стаи да бъдат повече свързани със самия предмет и да напомнят на него.


Обстановка. Децата предлагат звънеца за край и начало на часа да бъде с мелодия на някоя песен и в междучасията да звучи музика. Би било хубаво, ако в междучасията има разнообразни и интересни дейности за правене. Младите хора искат да има уютни кътове за учениците на всеки етаж, в училището да има свободен достъп до интернет, а в коридорите да има телевизори, които да разказват върху какви проекти работят учениците в момента.


Децата смятат, че е нужно да има стаи, в които да хапват и да си почиват, а храната, която се продава в училище, да бъде по-вкусна. Има предложения за поставяне на беседки и учебни маси, на които учениците да се събират и да учат след училище. Учениците искат да имат голяма библиотека, в която да могат да учат, да има повече съвременна литература и да "работи денонощно".


Кое най-много помага, за да научаваш в училище


Какво научават в училище зависи от учителите. Според част от децата има значение какви личности са учителите – дали са търпеливи, дали обясняват колкото пъти е нужно, за да разбереш, дали са мотивирани и обичат работата си. Други обръщат повече внимание на начина на преподаване – дали учителят умее да преподава ясно и достъпно, дали използва интересни и разнообразни методи, дали прави упражнения и дава примери от реалния живот.


Много деца намират взаимовръзка между колко научават и личната си мотивация и амбиция, както и в каква степен са целеустремени хората в най-близкото им обкръжение. За да научаваш, има значение и как си възпитан, дали родителите ти са те научили да бъдеш любознателен и да имаш желание да се образоваш.


Децата мислят, че когато имат възможност за уроци извън училището, например сред природата, учат по-лесно. Друг начин да учат повече е, когато работят в екипи – "така научаваме един от друг и се забавляваме", "когато обсъждаме нещо със съучениците ни, те могат да кажат материала на лесен и разбираем език".


Кое най-много пречи, за да научаваш в училище


Почти единодушно е мнението, че шумът в клас, лошата дисциплина и съучениците, които се разсейват, са най-голямата трудност пред научаването. Социалните мрежи и използването на телефони също пречат върху съсредоточаването. Децата казват, че имат трудност да учат систематично и оставят всичко за последния момент, това много им пречи и в същото време е масова трудност.


Когато учителите са отегчени от професията си, когато не се стараят и подхождат пренебрежително към учениците и към материала, научаваш в много по-малка степен, мислят учениците. Натоварването в училище е голямо – има много изисквания, програмата е направена така, че в няколко дни поред има три разказвателни предмета, а в същото време уроците са изпълнени с излишна и "суха" информация. Децата говорят и за липса на мотивация.


Какво да се промени


Най-често децата казват, че искат промяна в йерархията на общуването – учителите да общуват по-неформално, да се шегуват повече и да не бъдат толкова строги, да не се отнасят към тях като към неравностойни хора, защото са по-малки на възраст: "По-младите учители са готини и ни разбират и толерират, но повечето са прекалено строги и неразбиращи, че не можем да учим само за техния предмет."


Според децата, ако има повече възможности за разговори в по-свободен тон, това би им помогнало да изразяват мислите си по-уверено. Младите хора споделят, че имат преподаватели, които им крещят и ги обиждат.


Учениците биха искали учителите да полагат усилия да преподават по по-нагледен и достъпен начин. Според младите хора ще бъде хубаво, ако се промени начинът, по който учителите ги оценяват – биха искали преподавателите им да обръщат повече внимание как мислят и какви идеи имат, а не в каква степен са запомнили факти от материала и да ги насърчават да бъдат критични.


Пълното проучване можете да намерите тук.

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1170 Любопитно

    Каква е представителността на отговорите на 76 деца на възраст между 10 и 18 години?

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  2. 2 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2174 Неутрално

    Децата хубаво искат, ама това да не е кино.
    Джаджи може малко, но не и прекалено.
    Все пак важното е да научат нещо, а не само да се забавляват.

  3. 3 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 845 Гневно

    "Национален Юрочайлд форум" ... ами като сте я подкарали така, на шльокавица, бъдете последователни "Нашънъл Юрочайлд форум" .
    ... А и проучването е от типа "Искате ли да ви облагат с данъци" ... направо въвеждайте плаващо начало на часовете, всеки ученик сам да решава в кой час да влезе (нали трябва да му е интересно !) и, естествено, никакви домашни.
    ... И, Дневник, след като огласявате подобни безсмислени проучвания, кажете кой го финансира и откъде идват парите.

  4. 4 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 892 Неутрално

    "Нашето заключение е, че децата, които имат желание да научат за своите права стават все повече и повече. "

    Е как при всички най-различни други въпроси и отговори коментирани в статията се установи точно този извод? За ПРАВАТА?

    Мрежата прескача родителите и учителите дори и търси достъп направо до децата без да има такова право. Колко норвежко.

    "Учениците биха искали учителите да полагат усилия да преподават по по-нагледен и достъпен начин."

    Всъщност статията като не споменава, реално подменя въпроса за причините и отговорността на длъжностните лица в йерархията за коментиранбите желания и проблемите.

    Статията говори мило за ужасяващи проблеми оставящи 50% от децата функционално неграмотни, при положение че бюджетите за помагала и програми които са изхарчват от държавата и родителите са като за 4-5 пъти по високи резултати. Коя държава има по 3-4 учебника за всеки клас и предмет избор (колко колективи работят за едно и също нещо) и накрая - 50% брак. Колко пъти по 100-200 милиона за незнам си какво отиваха...

    Мрежа за децата е структура на социалните служби от норвежки тип. Работа в училище просто няма.

  5. 5 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1882 Неутрално

    нещо не са разбрали "младите рапортьори"... за зеленчука, дето го биле искали дечицата си има цяло непео... от 6-7 години поне

  6. 6 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1882 Неутрално

    след като огласявате подобни безсмислени проучвания, кажете кой го финансира и откъде идват парите.
    —цитат от коментар 3 на Булаир


    на мен ми е по-интересно да знаем колко точно струва това фундаментално "проучване"... плюс все съпътстващия активизъм на "родителските" настоятелства... а също и фейк-програмата "Твоят час"

  7. 7 Профил на Умнокрасив
    Умнокрасив
    Рейтинг: 1098 Неутрално

    До коментар [#2] от "НеКой":

    Не пипай децата, то да не си педофил! Долу ръцете от децата ни!

    No Pain No Gain
  8. 8 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1668 Неутрално

    До коментар [#2] от "НеКой":

    Ти да учиш с електронни пособия поне пробвал ли си? Или и ти си от ония дето ги бутат отдалеч с пръчка да не би да те ухапят?

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  9. 9 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 290 Любопитно

    Какво искат децата да се промени в училище?!

    от толкова много "промени" това заведение се е превърнало по скоро в детска психиатрия и вече не прилича на училище?! А какво искат децата и те самите горки вече не знаят какво да искат? Ясно е, че не им се учи и искат само да се забавляват пък и да са "известни" като си организират някое сбиване и се снимат на клипче пуснато в социалните мрежи, та после учители и директори да обясняват какво става в тяхното училище! А също така искат и да са успели, ама то тази работа иска учене .....

    ...попитаните 76 деца, представители на деветте региона на Национална мрежа за децата, на възраст между 10 и 18 години, съобщиха от неправителствената организация, като с децата са разговаряли младежките "рапонтьори" в Национален Юрошчайлд форум!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK