Две години след реформата учителите балансират между свободата и купищата документи

Две години след реформата учителите балансират между свободата и купищата документи

© Георги Кожухаров



Нови учебни програми, по-голяма свобода на учителите при преподаване, иновативни училища, които могат самостоятелно да въвеждат нови предмети - това са част от положителните промени, които учители виждат в сферата на образованието след влизането в сила през 2016 г. на новия закон за предучилищното и училищното образование, който ГЕРБ прокара със заявката за цялостна реформа в сферата. Две години по-късно все още липсват обаче достатъчно пари за малките училища, материалната база продължава да е лоша, а учителите са натоварени с огромно количество административна работа.


Директори и педагози препоръчват възможно най-скоро по-голяма част от уроците да станат дигитални, да се намали броят документи за попълване, а родителите да бъдат ангажирани повече в образователния процес. Министерството на образованието и науката (МОН) засега няма анализи за постигнатото от нововъведенията, но декларира готовност да отстранява констатираните пропуски.


Колко са добри новите програми


За две години по нови учебни програми вече учат в първи, втори, пети, шести и осми клас, а от 15 септември те ще бъдат въведени и в трети, седми и девети клас. Промяна на всички учебни планове се прави за първи път от 2001 г., а сега дори има възможност за иновативен статут на паралелка и цяло училище, при който учителите да променят до 30% от цялата програма, да въвеждат нови предмети и методи на обучение. Практиката за иновативни паралелки, които към момента са около 220 в цялата страна, се оценява положително от всички в бранша.




Според директора на 119 средно училище "Акад. Михаил Арнаудов" в София Диян Стаматов, който бе ресорен зам.-министър на образованието при началото на реформата, с новите програми се е постигнало


олекотяване на учебното съдържание


и запазване на материала от практическо значение.


Практичността в свят на променящи се технологии обаче по думите му не е достатъчна и съвсем скоро ще се стигне до нови промени в учебните планове. "Най-важно е ученикът да може да мисли и да прилага наученото. Прави се опит за това, но той все още не е достатъчен", смята Стаматов. Той оценява като постижение въвеждането на изучаване на информационни технологии още в трети клас, където от тази година ще има предмет "Компютърно моделиране". Такова било и изучаването на предприемачество.


И директорът на основно училище "Стою Шишков" в Смолян Цонка Печилова смята, че учебните програми трябва да бъдат с по-голяма практическа насоченост. По биология например липсвала такава, но надеждата е да има промяна след въвеждането на образованието в музеите.


Директорът на средно училище "П. Р. Славейков" във Видин Росица Димитрова обаче смята, че няма олекотяване на учебния материал, тъй като


по-трудни уроци са преместени
за по-малки ученици


Например, изучаването на античността по история в пети клас затруднявало част от учениците. По старите програми този материал се учеше в седми клас. "Голяма част от учениците четат бавно, а уроците са доста обемисти. За да им е по-интересно и да разбират повече, са нужни повече дигитални уроци", смята Димитрова.


Директорът на основно училище "20-и април" в Панагюрище Минка Ланджева също смята, че няма олекотяване, а - объркване. Новите програми разделяли изучаването на причастията и сложните глаголни времена в различни класове: едните се учат в пети, а другите - в седми клас. "Правопис се учи последните два часа - я стигне времето, я не. После защо всички пишат с грешки", коментира Ланджева.


Според просветния министър Красимир Вълчев


още е рано да се прави анализ


на резултатите от въвеждането на новите учебни програми, но философията на закона е да се даде по-голяма свобода на учителите в час.


От министерството обясниха пред "Дневник", че анализи ще могат да се правят едва когато завърши първият випуск, който се обучава по новите планове. В края на предстоящата учебна година на тестове за външно оценяване след седми клас ще се явяват децата, които от пети клас учат по нови планове.


Какво работи учителят


Най-големият проблем на новия закон, според хората от системата, е административната тежест. Директорите трябва да подготвят 26 планове и програми, сред които за превенция и безопасност при различни случаи, за нормален учебен процес през зимата, за противодействие на тормоза, за личностно развитие, за насърчаване на грамотността и др. Учителите също имат повече административна работа, включително при попълването на тематичното разпределение за годината.


"Бумащината за съжаление е голяма. Стремглаво трябва да се работи за опростяване. Има сложни и безсмислени документи", смята директорът на 119 СУ "Акад. Михаил Арнаудов" в София Диян Стаматов. И негови колеги от други училища са на мнение, че административната работа, която трябва да вършат учителите по новия закон, е много тежка, отнема ресурс и в някои случаи е безсмислена. Директорът на ОУ "Стою Шишков" в Смолян Цонка Печилова обясни, че трябва да се напишат различни планове при пожар, бедствие и тероризъм, което по думите й е излишно. Според Диян Стаматов поне 10 от тези документи трябва да бъдат премахнати.


От сдружението на директорите събират мнения кои планове и програми трябва да отпадната и мислят да внесат предложение в образователното министерство в началото на септември. "Макар че учителят вече е господарят, липсва усещане за свобода", смята директорът.


"План работа не върши, план работа отчита.


Никой не се интересува дали сме го изпълнили, важното е да го има. Както и никой не се интересува дали учениците учат, важното е да присъстват", коментира директорът на ОУ "20-и април" в Панагюрище Минка Ланджева. Според колегата й от СУ "П. Р. Славейков" във Видин Росица Димитрова по предишния закон се е работило много по-лесно от гледна точка на административната част, тъй като е имало само един правилник, а сега има десетки наредби, което обърква и понякога затруднява учителите.


За "Дневник" министър Красимир Вълчев каза, че дейностите по намаляване на административната тежест вече са започнали и ще продължат, като през тази учебна година служители на министерството ще обикалят по училищата, за да видят как се работи с документите и кои от тях могат да отпаднат. Вече се предвиждат промени в годишните тематични разпределения, които учителите правят, както и в атестационните карти, по които ще бъде оценявана работата им след две години.


Лесна ли е борбата с агресията


Според директори административната тежест е голяма и при наказване на ученици, което затруднява или отказва учителите и агресията в класните стаи не може да бъде преодоляна.


"За преместване на един ученик от едно училище в друго заради побой, кражба или голям брой неизвинени отсъствия е необходимо да се изпратят около 10 писма - на родители, на Агенцията за закрила на детето и др. Това отнема енергия и


учителите бързо се отказват


от такива стъпки", казва Диян Стаматов. Колегата му от Панагюрище Минка Ланджева допълва, че дори и процедурата за преместване на проявил се ученик да започне на 18 септември, тя ще може да се осъществи едва в началото на втория срок. През целия процес учителят се занимавал с писане на планове за подкрепа, на писма и други документи, а понякога не срещал подкрепа от страна на родителите (в момента се обсъждат промени в наредба, според които при преместване в други училище цялата информация ще се обменя между директорите по служебен път, а от родителите няма да се иска куп документи - бел. авт.) . Според нея в България трябва да се въведе практиката от САЩ и Германия родителите да бъдат глобявани, ако не се явят в училището след обаждане заради проблем с децата им.


"Най-големите папки са тези, които са свързани с подкрепата на децата", казва министър Красимир Вълчев. Затова ще се върви към разработването на електронно досие на всеки ученик.


Проблем ли са мобилните телефони


Две години след въвеждането й ефективността на забраната за ползване на мобилни телефони в час - един от текстовете, които предизвикаха най-разгорещени дебати при приемането на закона, е трудно измерима. От министерството обясниха пред "Дневник", че контролът дали се използват мобилни телефони в час се осъществява от учителя или директора, така че няма обобщена информация доколко забраната се спазва. Според зам.-министъра на образованието Таня Михайлова идеята е децата да не се разсейват с телефони в час, но ако учителят реши, че те трябва да се ползват при преподаването на учебното съдържание, могат да се ползват.


Законовото ограничение обаче дава неочаквани резултати: "Ако стане нещо в час,


учителят понякога не смее
да се обади по телефона


на колега. Понеже после ще попитат защо учениците не могат да ползват мобилни телефони в училище, а учителите ползват", разказва Минка Ланджева от Панагюрище.


"Учениците не трябва да използват мобилните си телефони по време на учебните часове, което не означава, че нямат право да носят със себе си мобилни телефони, тъй като не може да се игнорира нуждата от общуване с родители или приятели извън учебните часове, както и при спешни случаи. Освен това мобилните телефони могат да бъдат полезни и за целите на обучението, като бъдат включени в учебния процес", коментираха от образователното министерство.


За ефекта на закона върху въвеждането на приобщаващото образование чете в "Дневник" в следващите дни.

Ключови думи към статията:

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3794 Неутрално

    "Две години след реформата учителите балансират между свободата и купищата документи"
    ……...........….............
    И уроците на частно.

  2. 2 Профил на Jesuit
    Jesuit
    Рейтинг: 1530 Разстроено

    "Например, изучаването на античността по история в пети клас затруднявало част от учениците. По старите програми този материал се учеше в седми клас. "Голяма част от учениците четат бавно, а уроците са доста обемисти. За да им е по-интересно и да разбират повече, са нужни повече дигитални уроци"

    В пети клас учениците четат бавно и затова трябват повече картинки? И пак реформа на реформата.

  3. 3 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2030 Неутрално

    общо взето след всички реформи ,учителите вече са напълно безхаберни и почти нищо не работят в клас , а децата са тотално неграмотни ,половината не могат да си напишат имената и ЕГН на завършване в 12 клас , да не говорим за частните уроци ,които учителите масово не декларират никъде и данъци не се плащат ,не виждам защо обществото трябва да налива толкова голям ресурс в една издънена система ,в която упорито не се работи , може би тук там в частни школа и гимназии със стари преподаватели има някакви наченки на образвание ,но са частични на фона на масата .

  4. 4 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 860 Неутрално

    Айде по-спокойно за учителите. Не всички в кюпа, че лошо. И аз ненавиждам милиционерите, ама сред тях има и нормални полицаи, така че не плюя срещу всички. Съсловието винаги е било уязвимо от аткаите още на комунистите, които стимулираха жените-учителки и изгониха мъжете от системата и я феминизираха. Измислиха някакви институти - полувисши, дето за 2-3 години ставаш учител по 3-4 предмета. В момента учителите са тероризирани от феодали директори, които са се самозабравили и си мислят, че са сред крепостните си селяни. От инспекторатите допълнително натискат с безсмислените си проверки за документите и затова е пълно с ошмулени даскалици, които не смеят да направят нещо различно, че директорката ще ги подгони. Частните уроците искам да ги декларирам. За миналата година съм имал 30-ина с чужбина по скайп и съм заработил около 600 лева. Това сериозно ли ще подкрепи българската икономика? Един ми боядиса апартамента, ама не посмях да го питам за касов бон. Също и за ВИК инсталацията не ми даде

    malart.blog.bg
  5. 5 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1586 Гневно

    Какво наричате "свобода"? Да насаждат джендър идеология против собствените си възгледи?

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  6. 6 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 1474 Неутрално

    Общо взето, като навсякъде в Бойколандия - купища документи, бюрокрация до откат, инициатива никаква, по отчет всичко е наред, в същото време никой не ще да се занимава и ефективността е почти нулева.
    И над всичко се извисява несменяемата Янка Такева.

  7. 7 Профил на kilgore
    kilgore
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Някой чете бавно в пети клас? Ми, след седми да ходи на нивата, какъв е проблемът?
    Няма как всички да са умни, винаги е било така.

    Проблемът е, че самите учители, особено по дигитални технологии, масово не могат да си пуснат компютъра.

    Това с мобилните телефони в час е потрес. Не знам как може да е позволено, а не се заключват в шкаф...

    'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)
  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  9. 9 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3794 Неутрално

    До коментар [#2] от "Jesuit":

    "В пети клас учениците четат бавно и затова трябват повече картинки? И пак реформа на реформата"

    Че учениците четат бавно вината не е в реформата, а в учителите и родителите.

  10. 10 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1155 Любопитно

    До коментар [#4] от "malart":

    Ако разбирам добре, сте учител, а мен ме загложди един въпрос. В текста се казва, че "За преместване на един ученик от едно училище в друго заради побой, кражба или голям брой неизвинени отсъствия е необходимо да се изпратят около 10 писма". Отстрани изглежда, че това е прехвърляне на проблема от едно училище на друго. Каква е ефективността на тази мярка, знаете ли?

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  11. 11 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 4040 Неутрално

    Дано промените са за добро, а онези елементи от реформата, които не сработват, следва да бъдат променени. Вярвам в българските учители, защото те развиват и съхраняват потенциала на нацията ни чрез младите хора, на които преподават. Това важи и за университетските преподаватели.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  12. 12 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3081 Неутрално

    До коментар [#7] от "kilgore":
    Някой чете бавно в пети клас? Ми, след седми да ходи на нивата, какъв е проблемът?

    На безработните вишисти Гуру Боко препоръча още от същото:
    "–Нямали работа!?! Да ходят да пасат овце!
    Търси се много овчо месо!"

    "–Който го мързи, да ходи да свири на цигулка в операта!"

    Говори се за голяма реформа в образованието. Кой видя каквато и да е реформа??
    Да сваляш материал от седми в пети клас е обратното на реформа. Върши работа за пред неграмотните в Парламента!


  13. 13 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3081 Неутрално

    До коментар [#9] от "4ort":

    "Че учениците четат бавно вината не е в реформата, а в учителите и родителите."

    Много често "вината" е в ученика. Защо се смята, че всички могат да се движат в едно темпо?

    Мой учител в гимназията често повтаряше:
    –Ученици, дръжте се внимателно със слабите си съученици! Един ден те ще ви станат началници!!!
    Житейският ми опит потвърди, казваното от този педагог – мин. съвет и нар. събрание са блестящ пример за фразата му.

  14. 14 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 555 Неутрално

    До коментар [#9] от "4ort":

    Ох , ох, ако знаете какви родители има...... Тук е слабата брънка, според мен, във възпитанието и образованието на децата. Не е случайна приказката за първите 7 години. А учителите май вече трябва да владеят магии, за да компенсират домашните пропуски

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  17. 17 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 756 Неутрално

    Само по себе си олекотяването на материала няма как да води до по-добро образование. Непосредственият резултат е още по-малко учене от учениците и още по-малко знаене. Всичко зависи от учителя и условията, които му се създават. На родителите трябва да им се посочи мястото - до прага и на родителските срещи. Но срещу простотията на родителите (и тук имам предвид не само едно малцинство) нищо не може да се направи, особено, когато смятат, че образованието е излишно, но, понеже е задължително, отрочето трябва някак да завърши. Важното е да не забравят да му купят кола за хилядарка, за да може да вика, провиснал от нея на абитуриентския бал.

  18. 18 Профил на bnb39573998
    bnb39573998
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Сега ще напиша една ерес, която обаче обективно погледнато истина образованието ни не е лошо. Нашите ученици не са по-малко грамотни от учениците във Великобритания например, да не говорим в САЩ. Трябват няколко прости стъпки за да има стабилност и развитие в системата.

    Ограничаване на намесата на родителите в учебния процес до минимум. Родителите трябва да се занимават с възпитанието на децата си, а не да държат сметка на учителя какво прави в час. Свобода на учителя и нулева бумащина. Съобразяване с индивидуалните потребности на всеки ученик. Трябва да сме наясно, че не всички са гении, не всички трябва да имат само шестици, напротив, това би било ненормално. Когато видим дете с по-малко способности трябва да има възможност за индивидуален подход към него и развиване на силните му страни. Това в момента с тези програми и с тези изисквания към учителите е невъзможно.

  19. 19 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2197 Неутрално

    "Директорите трябва да подготвят 26 планове и програми, сред които за превенция и безопасност при различни случаи, за нормален учебен процес през зимата, за противодействие на тормоза, за личностно развитие, за насърчаване на грамотността и др. Учителите също имат повече административна работа, включително при попълването на тематичното разпределение за годината."

    Ако това е така наистина, идиотщината е огромна, но честно казано много се съмнявам. Каква е логиката по такива общи проблеми като неграмотност, противодействие на тормоз и подобни, всеки директор, (разбирай училище и част от учителите:)) трябва да прави програма. Ясно е, че по-голямата част и да искат не могат, въпрос на капацитет все пак. Другите, които биха могли, едва ли ще искат или ще наблъскат някакви формални тъпотии.
    По общонационални проблеми е редно и има на щат маса хора ( друг е въпроа с какъв капацитет) които могат и трябва да ги изготвят.
    Другия момент, който е едно ( като че ли празно) пожелание - родителите да се включат по-близо до процеса на обучение. Тук нещата са ясни като бял ден - има и слава Богу една част от родителите, които точно това правят и резултатите са налице. Това са техните деца, които виждаме как печелят в различни наши и международни олимпиади и разбира се децата, които принципно успяват в живота, благодарение на различните им, но придобити в училище умения. Другата част, за съжаление доста по-голяма е от деца и родители, на които въобще не им пука за образование. Там ценностите са да ти подарят цици например, хубав телефон, колело, мотопед и дори кола. Ако решат че им трябва документ за образование, те просто си го купуват. Как и по силата на каква програма или план, ще приобщиш тези хора към процеса на образование - кауза пердута.
    Истината е, че когато бизнес и държавна администрация започнат да ценят истински образованите хора, тогава и общия интерес към процеса на ибразование ще се засили, всичко друго е ала-бала.

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  22. 22 Профил на white rabbit
    white rabbit
    Рейтинг: 660 Неутрално

    "Две години след реформата учителите балансират между свободата и купищата документи"……...........….............И уроците на частно.
    —цитат от коментар 1 на 4ort


    За уроците на частно учителите ли обвиняваш? След като системата е скапана, заплатите обидно ниски, хората са принудени да търсят алтернативи. По тошово време също беше разпространена тази практика. Та кой управлява и днес държавата(съответно и това министерство),че да искаме промяна.

  23. 23 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 883 Неутрално

    Тази статия е някаква "Ода за Тато". Абсурдна е въобще като концепция за съобщаване на новина.

    А това направо кърти мивки:
    "а родителите да бъдат ангажирани повече в образователния процес. "

    Това е изобретението на джендър НПО-тата - оценки на родителския капацитет и при невисока - пращане на психолог. Контрол на семейството чрез доноси за децата.

    Махнете си ръцете от семейството, стига цапахте!

    Вероятно ще има оценка как родителя обезпечава часа и образователния процес и какъв е неговия принос за високия успех на учителя?

    /// "По биология например липсвала такава, но надеждата е да има промяна след въвеждането на образованието в музеите. /// - е каква прохграма и каква реформа тогава.

    Красимир Вълчев има желание, но няма никакъв капацитет за никакви реформи на програми. Той е напълни чужд за тази материя. Лесно може да бъде манипулиран от НПО свързани с евроструктури. Стига да спуснат малко парици, готов е.

  24. 24 Профил на Smile
    Smile
    Рейтинг: 334 Неутрално

    На родителите трябва да им се посочи мястото - до прага и на родителските срещи.
    —цитат от коментар 17 на grajdanin1

    Аз като родител, вече съвсем се обърках от изискванията към нас.
    От една страна, непрекъснато се повтаря, че родителите трябва да са все повече и повече ангажирани с образованието на децата си. На родителските срещи се повтаря, че добрите резултати се получават при добро взаимодействие учител - ученик - родител.
    В следващия момент ни се казва: вашето място е до прага. Няма никаква връзка с учителя, нито положителна, нито отрицателна. Ако има пропуски детето, това се разбира чак на родителската среща (и то евентуално, понеже вече на РС се говори общо за целия клас, а не индивидуално за всяко дете).
    Естествено родителят може да следи всеки ден какво е учило детето му и да следи какви пропуски има и да ги допълва (както аз все още правя с моето дете), но това си е доста трудоемка задача и малко хора се захващат вечер след работа да проверяват домашни и да изпитват детето всяка вечер. Обикновено разчитат ако детето има трудности, то да ги помоли за помощ, обаче при малките деца е много съмнително те да си оценят сами дали едно нещо са го усвоили правилно или не, че да потърсят помощ от родител. А като се забележат пропуските, обикновено вече са се натрупали много и наваксването им е трудно. И пак от родителите се прави това наваксване, от тези същите, дето им е посочено мястото до прага на училището и без право да питат за нещо учителите или да получават обратна връзка.

  25. 25 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 883 Неутрално

    "Две години след въвеждането й ефективността на забраната за ползване на мобилни телефони в час - един от текстовете, които предизвикаха най-разгорещени дебати при приемането на закона, е трудно измерима."

    Ама това е ново задължение за същата заплата. Очевидно е нужна забрана за идване в училище с телефон. Цялостна. Просто и ясно: Франция, Гърция, Албания ......

    Изобщо правилата в средата в която се учат да спазват правила трябва да са прости, ясни и трудно заобиколими.

    Защото самото спазване е в процес на научаване!!!

    Не можеш да възпитаваш някого да спазва правила като го оплетеш в система от изисквания и условности. Нарича се Педагогика. Това е науката, а не психология или психотерапия и всякакви измислени борби за грантове от псевдообучители, които мразят училището и не шат да работят в него.

    Изобщо постоянното товарене на учителя с изпити, нива, телефони трябва да спре. Трябва да се освободи време за разговор и работа с децата.

    И стига с тия олекотявания. Това е измама. Някой да не би някога да е мерил колко трябва да е? Училището не е място за гарантиране на подготовката на гении. Ако искате повече, учете в къщи, сами, допълнително. Учебниците трябва да се сменят по повечето предмети изцяло с нови с измерен материал.

    Защо ви е да сте супер подготвени? За да станете шефове и програмисти? А кой ше ви се подчинява и купува програмите ви? Тези с олекотения материал! И кога ще се научите да живеете в общност с тях? Това ли е ценностната система? Да организираш целодневни състезания с нисътк старт из неолекотени учебници и отпадналите да пращаш на нивата ....

    Преподавател не е еднакво с учител и всички преподаватели, който не са учители да не се ангажират с работа с деца до 16 годишна възраст. А психолозите от философския факултет съвсем не трябва да имат нямат работа там.

    В 21 век да търсиш езикова гимназия за да научиш език е позорно. Във всяко училище при толкова много часове всяко дете трябва да излиза от 18 години със свободно говорене на един чужд език.

  26. 26 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1102 Неутрално

    Какво наричате "свобода"? Да насаждат джендър идеология против собствените си възгледи?
    —цитат от коментар 5 на Пеевски вярва в демокрацията И вие ли


    Слагай си железните гащи и шапката от станиол, грабвай фенерчето и започвай да проверяваш по кьошетата, че джендърите те дебнат отвсякъде!
    Прочете ли статията, въобще? А, позитанчик?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  27. 27 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 883 Неутрално

    Стаматов, Александров, едни и същи.

    След като си бил в провалено правителство, трай си малко.

    "Прави се опит за това, но той все още не е достатъчен", смята Стаматов. Той оценява като постижение въвеждането на изучаване на информационни технологии още в трети клас, където от тази година ще има предмет "Компютърно моделиране". Такова било и изучаването на предприемачество."

    Глупости на търкалета: предприемачество във втори и трети клас.

  28. 28 Профил на Nikolai Todorov
    Nikolai Todorov
    Рейтинг: 5 Неутрално

    141 КАНДИДАТИ СА ПОДАЛИ ДОКУМЕНТИ ЗА ОБЯВЕНИТЕ ПЕТ РАБОТНИ МЕСТА В СУ „ВЕЛА БЛАГОЕВА“ ВЪВ ВЕЛИКО ТЪРНОВО. Гимназията търси четирима педагози и един психолог, каза вчера директорът на училището Ангел Янчев.

  29. 29 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3939 Неутрално

    Тук гледам, матряла масово се възмутил от твърдението, че учениците в пети клас четат по-бавно от тези в седми клас. Вариантите са два - или експертите горе са вундеркинди, научили се да четат бързо и гладко още в предучилищна, или не са подобрили четенето си след пети клас и са си останали на това ниво.
    Коментарите за съжаление показват защо образованието ни удари дъното. Лошо било да се намали материала, лошо било учителят да има свобода, чудя се как още някой ненормалник не е изтипосал нещо за дисциплина.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  30. 30 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 1808 Неутрално

    До коментар [#10] от "baba_zozolana":
    "За преместване на един ученик от едно училище в друго заради побой, кражба или голям брой неизвинени отсъствия е необходимо да се изпратят около 10 писма". Отстрани изглежда, че това е прехвърляне на проблема от едно училище на друго. Каква е ефективността на тази мярка, знаете ли?
    =============
    Почти никаква. Ако хвърлите камъка от вашата градина в градината на съседа, той ще си остане камък. Но.... това е най-тежката санкция предвидена в закона, който обикновено защитава нарушителя. Ефект има само ако родителите осъзнаят, че детето е преминало всякакви граници. Обикнавено това не става - другите деца са им виновни, че са предизвикали побойника, учителите не правели часовете интересни, затова не ходел.....

    Еретик
  31. 31 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 1767 Неутрално

    "Две години по-късно все още липсват обаче достатъчно пари за малките училища, материалната база продължава да е лоша..."

    Само в Надежда видях 3-4 училища, които изцяло се ремонтират, а не съм обикалял да гледам всичките. Базата е лоша и няма как да се поднови изведнъж. Покажете конструктивизъм, а не безогледно плюене.

  32. 32 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3682 Неутрално

    ДНЕВНИК, разкажете ни за програмата по която 600 български младежи отиват да следва в Ю.К. по някаква специална програма и май на държавна издръжка?

    https://www.mediapool.bg/nad-600-balgarski-mladezhi-zaminavat-da-uchat-v-britanski-universiteti-news283037.html

  33. 33 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1155 Неутрално

    До коментар [#30] от "Костадин Иванов":

    Благодаря! Очевидно не толкова ентусиазирано, но продължаваме местенето от пусто в празно.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  34. 34 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8048 Неутрално

    И какво точно включваше тази реформа?

  35. 35 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 883 Неутрално

    До коментар [#28] от "Nikolai Todorov":

    Лесно е. Ще дам сходен пример за илюзията.

    В района/град има 20 места и 20 кандидати.

    Всички кандидатстват навсякъде, това създава илюзията за 20 кандидати за 1 място, но са реално 1 за 1 място.

    Та така.

  36. 36 Профил на t_tzanev
    t_tzanev
    Рейтинг: 764 Неутрално

    Айде по-спокойно за учителите. Не всички в кюпа, че лошо. И аз ненавиждам милиционерите, ама сред тях има и нормални полицаи, така че не плюя срещу всички. Съсловието винаги е било уязвимо от аткаите още на комунистите, които стимулираха жените-учителки и изгониха мъжете от системата и я феминизираха. Измислиха някакви институти - полувисши, дето за 2-3 години ставаш учител по 3-4 предмета. В момента учителите са тероризирани от феодали директори, които са се самозабравили и си мислят, че са сред крепостните си селяни. От инспекторатите допълнително натискат с безсмислените си проверки за документите и затова е пълно с ошмулени даскалици, които не смеят да направят нещо различно, че директорката ще ги подгони. Частните уроците искам да ги декларирам. За миналата година съм имал 30-ина с чужбина по скайп и съм заработил около 600 лева. Това сериозно ли ще подкрепи българската икономика? Един ми боядиса апартамента, ама не посмях да го питам за касов бон. Също и за ВИК инсталацията не ми даде
    —цитат от коментар 4 на malart


    Полувисшите учителски институти не са измислица на комунистите - майка ми е завършила този в Дупница през 30-те години. Важно! - след това е работила по разпределение в самоковско село, а не като сегашните висшисти/ки продавала гащи на пазара. Разказвала ми е, че са им забавяли заплатите с по 3-4 месеца и е получавала колкото поручик /ст.лейтенант/.

  37. 37 Профил на t_tzanev
    t_tzanev
    Рейтинг: 764 Неутрално

    Директори и педагози препоръчват възможно най-скоро по-голяма част от уроците да станат дигитални, да се намали броят документи за попълване, а родителите да бъдат ангажирани повече в образователния процес.

    Е, това е златната мечта на даскала:

    по-голяма част от уроците да станат дигитални - няма що да се готвиш за урока, чети си от екрана.

    да се намали броят документи за попълване - тъй я, някакви си неграмотници /педагогически/ ще ме контролират що върша

    родителите да бъдат ангажирани повече в образователния процес - след като изцяло върху гърбините им стовариха възпитанието, същите следва да поемат и обучението - шеговития въпрос до кой клас си стигнал следва да е общовалиден и всеки родител да има бездънен джоб за частни уроци /давани от същите учители/ по предметите, по които не е корифей.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK