Едва 4% от училищата се грижат и за високия успех, и за удовлетвореността на децата

Едва 4% от училищата се грижат и за високия успех, и за удовлетвореността на децата

© Георги Кожухаров



Едва 4% от българските училища успяват да постигнат както високи оценки, така и високо благополучие на учениците. Това показват резултатите от представено днес национално представително проучване, проведено от Център за приобщаващо образование, изследователската компания G Consulting и експерти от БАН.


Изследването, обхванало 100 училища и над 3200 седмокласници в цялата страна, проучва нивата на психично и социално благополучие на учениците, тяхната удовлетвореност от училище и степента, в която се чувстват добре там.


Какво е "добро училище"


Изследователският екип съпоставя получените резултати с постигнатия успех на Националното външно оценяване (НВО) и създава Индекс на успешното училище - такова, което се грижи едновременно за академичния успех и за благополучието на децата.




Разработеният от центъра индекс включва три компонента с различна тежест – 50% от оценката на училищата се формира от резултатите на учениците на НВО, 30% – от личностното благополучие на децата (техните емоции, психично и социално благополучие), и 20% – от тяхната удовлетвореност от самото училище (от учителите, съучениците и средата).


При максимален брой от 100 точки едва 10% от изследваните училища успяват да достигнат 60 точки. Това са училища, в които има добронамерени и подкрепящи учители, много извънкласни занимания, ниски нива на агресивни прояви и е създадена училищна общност.


Учениците в т.нар. елитни училища - най-малко щастливи


Общо 38.4% от седмокласниците в България са с от много ниско до умерено ниво на удовлетвореност в училище, като най-ниските нива са отчетени в т.нар. елитни училища. Според изследователите причините за това са разнообразни, като сред основните са твърде голямото напрежение и конкурентност между децата там за постигане на високи оценки, фаворитизиращи учители, липса на усещане у учениците за общност.


Как да се подобри удовлетвореността на децата


"Изследването недвусмислено показва, че на индивидуално ниво има висока взаимовръзка между равнището на лично благополучие и академичния успех", коментира Живко Георгиев, ръководител на изследването, и допълни:


"За съжаление в голяма част от училищата тази връзка е прекъсната – или се жертва благополучието за сметка на високи образователни постижения, или се полагат много усилия децата да се чувстват добре, но това е за сметка на образователната функция."


Според експертите има начин да се повиши удовлетвореността на децата, без да се правят компромиси с оценките. Част от техните препоръки включват партньорства със семействата и общността, създаване на усещане за училищна общност, в която са приобщени всички деца, интензивна работа за развитие на социални и емоционални умения на децата и усилия за намаляване на агресията.


Представянето е част от програмата "Едно училище за всички", чиято цел е да допринесе за качествено образование за всички деца, което да позволява на всяко дете да развие своя потенциал в най-пълна степен.

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 663 Разстроено

    Тези проценти са дори завишени. Основната причина да се изнеса от БГ е нежеланието децта ми да учат и живеят в мутроландия.

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2688 Неутрално

    като най-ниските нива са отчетени в т.нар. елитни училища. Според изследователите причините за това са разнообразни, като сред основните са твърде голямото напрежение и конкурентност между децата там
    ________________
    Системата е създадена да измъчва децата и родителите и по всичко си личи ,че е успешна! Най-смешното е ,че най-смотаните нагаждачи (видимо прости хора) с политически чадър, съчиняват учебници и тестове за деца които често са по-интелигентни от тях самите!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4726 Неутрално

    Училищата ги интересува само броя на учениците и по-възможност да се увеличава

  4. 4 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 213 Неутрално

    "интензивна работа за развитие на социални и емоционални умения на децата и усилия за намаляване на агресията."

    НПО

    ИНТЕНЗИВНО ПРИЛАГАНЕ НА НПО ЗА ИСТАНБУЛСКА КОНВЕНЦИЯ

    Теиз няма да оставят училищата на мира. Отворили са уста на ламя.

    Тази наредба з априобщаване има за цел доставка на деца чрез ДОНОСНИЧЕСТВО за тях.

    Общността не ще НПО, но НПО постулира, че именно то, чрез ГРЕВИО знае най-добре, аккво е добро за децата.

  5. 5 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3635 Неутрално

    "Учениците в т.нар. елитни училища - най-малко щастливи"

    Докато само се изисква от теб и не виждаш полза е така, като пораснат и разберат защо родителите им са настоявали толкова да учат и да попаднат в добро училище, ще са по-щастливи от безработните на борсата.

    Любовта ще спаси света!!!
  6. 6 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3635 Неутрално

    До коментар [#2] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Ти докато стигнеш до учебниците и качеството на преподаване, заеш ли колко базови проблеми стоят нерешени.

    Например писането на отсъствия. Масово не пишат, за да не си усложняват живота.
    Никой не им прави проверка, съответно за да не усложнява неговия живот. В 11 и 12 клас масово не ходят.

    Никой не пише двойки, учителите после трябва да се занимават и полагат усилия. С една тройка тези усилия стават излишни и спокойно ще си карат лятото.


    Любовта ще спаси света!!!
  7. 7 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2301 Неутрално

    В държавните училища, учителите са подложени на натиск, да пишат по-високи оценки от заслужените и да не пишат двойки.
    Онези учители, които не се поддадат на натиска, се обявяват за некадърни и се изхвърлят от системата.
    Това продължаваше дълги години и закономерно свали нивото на изискваните от учениците знания, както и нивото на преподаване на материала.
    Сега вече и самите учители не желаят промяна на системата. Просто защото вече не отговарят на стандартите.

  8. 8 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 854 Неутрално

    "Учениците в т.нар. елитни училища - най-малко щастливи"

    Интелигентните хора са по-взискателни към себе си и околните и по-малко щастливи. Дългосрочните цели създават по-голяма несугурност и стрес.

  9. 9 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 854 Неутрално

    От години говоря в училище за вредата от конкурирането между децата, за фаворитизирането от учителите, за фиксирането в оценките и задушаването на естественото любопистство и въображението. Учителите горе-долу ме разбират, но или нямат свобода, или не знаят как да се справят с това; родителите - НЕ.

  10. 10 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 337 Неутрално

    Е за високият успех не трябва ли да се грижат - учениците.
    Ако на малките лишпери не им се учи, училището как да им го налее в главите.

  11. 11 Профил на borko_to
    borko_to
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#9] от "velvoofell":

    че то целият живот е конкуренция с други хора, защо при децата да е по-различно? Най-общо едно дете можеш да го накараш да вложи старание в ученето или като му покажеш, че е най-зле от всички, за да го амбицираш или с някой добре известен метод на Макаренко. Не виждам какво естествено любопитство и въобръжение може да се събуди при зубрене на математически формули или таблицата за умножение.

    Правите дървета в гората, първи се отсичат!
  12. 12 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 337 Неутрално

    Иначе училищата в този си вид са пълна загуба на време.
    Развъдници за безработни лишпери бъдещи таксиджии и сервитьорки.
    Дори езиците не се учат правилно.
    90% от материала е напълно излишен или е представен под форма трудна за разбиране и осмисляне (много далеч от практиката) тоест едно чисто и голо ЗУБРЕНЕ.
    Практическите ползи от наученото от 1 до 12 клас клонят почти към 0 ако не броим езиците. Но и там се учи по възможно най-трудоемкият начин "на сухо" (обучението трябва да е много по интерактивно).
    Програмата от 1 до 12 клас трява да се пре-разгледа из основи и промени поне на 50% за да е актуална през 21 век.

  13. 13 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 337 Неутрално

    До коментар [#9] от "velvoofell":че то целият живот е конкуренция с други хора, защо при децата да е по-различно? Най-общо едно дете можеш да го накараш да вложи старание в ученето или като му покажеш, че е най-зле от всички, за да го амбицираш или с някой добре известен метод на Макаренко. Не виждам какво естествено любопитство и въобръжение може да се събуди при зубрене на математически формули или таблицата за умножение.
    —цитат от коментар 11 на borko_to


    Конкуренция ама накрая важен е резултата.
    А в България конкурираш се конкурираш се пишат ти ШЕСТИЦИТЕ и накрая кво?
    Безработен, продавачка или някъде за 1000 лева.
    Конкуренцията трябва да е в реалните познания и резултати на не в оценките.
    На хартия в БГ всички са отличници, а на практика заплати от 1000 лева.
    Очевидно е че нещо куца в системата.
    Родителите се борят за оценки а не за реални познания и иновативно/креативно мислене. Факта че БГ е една много затворена система също не помага много.
    Един начин да се излезе от този омагьосан кръг е да се учи Английски от 1ви клас заедно с Българският и компютри също от 1ви клас.

  14. 14 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2301 Неутрално

    До коментар [#10] от "eyd13372645":

    Моркова и тоягата.
    Ама се иска политиèска воля.

  15. 15 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 854 Неутрално

    До коментар [#11] от "borko_to":

    Животът е какъвто си го направиш, а как ще подходиш към него, се възпитава в детството. Децата не са умалени възрастни и не трябва да се срещат със същите проблеми. Те укрепват постепенно и с израстването развиват капацитет - и когнитивен, и емоционален, и организационен. Трябва да им се поставят цели, съобразени с възрастта и интересите, за да се научат да ги преодоляват и да растат с увереност във възможностите си.

  16. 16 Профил на Анийдмъни
    Анийдмъни
    Рейтинг: 316 Разстроено

    Като завършил едно от "елитните училища" мога да споделя, че по мое време (2005-2010) такова понятие като удовлетвореност не съществуваше. Всички (И учители, И ученици) гледаха да избутат и колелото да се върти. Фокусът беше върху съответните профилиращи предмети - ако там си добре, работата е свършена. И от двете страни...

    В последствие започнах да си давам сметка за какво аджеба е трябвало да служат:
    - Час на класния
    - Психология
    - Етика и право
    - Свят и личност

    Както и че в тези предмети е било заложено да се дискутира отворено по теми, важни за личностното развитие на учениците, а не само да се чете от учебник, който някой е решил че дава всичките "отговори".

    panem et circenses
  17. 17 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8019 Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK