"Инстаграм": новият "Фейсбук" за учениците

"Инстаграм": новият "Фейсбук" за учениците

© Dado Ruvic, Reuters



"Приятелите ми, които нямат "Инстаграм" профили се броят на пръстите на едната ми ръка, в краен случай - на двете" - това изречение може спокойно да каже почти всеки тийнейджър в България.


Социалната мрежа, основана на споделянето на изображения и видеоклипове, има вече над 1 млрд. потребители по целия свят, а според агенция "Блумбърг" може да достигне 2 млрд. потребители само за следващите пет години, настигайки гиганта "Фейсбук" (чиято собственост е от 2012 г.). В същото време изследвания сочат, че хората масово гледат на "Инстаграм" като на най-позитивната социална мрежа и се чувстват добре в нея, поради което са и по-склонни да обърнат внимание на реклами.


За миналата година в България над 820 хил. потребители са били привлечени от съдържанието на "Инстаграм", като 48% са на възраст от 13 до 24 години, сочат данни на платформата NapoleonCat (за "Фейсбук" тази група е 26%). Някои от потребителите само следват приятели и известни личности, други активно публикуват снимки и истории, а трети т.нар. "инфлуенсъри" (от англ. influence) изкарват пари от "живота" си в мрежата.




Модата на инфлуенсърите - личности с голям брой последователи в социалните мрежи (предимно в "Инстаграм"), които могат да привлекат внимание към продукт или услуга, вече има своите представители и сред тийнейджърите - от 20-годишната Кайли Дженър, създала корпорация за милиард долара, до 17-годишни ученици в България, които вече работят с водещи фирми. В основата на този феномен е нагласата на потребителите: според маркетингови проучвания хората често се доверяват повече на приятели, познати или личности, които уважават, отколкото на стандартните реклами.


Как обаче изглеждат нещата от другата страна - какво е да си едва на 18 г. и "Инстаграм" да се превърне за теб от поредната социална мрежа във възможност за работа? "Дневник" разговаря по темата с две ученички от столични гимназии, чийто профили имат по над 1200 последователи в "Инстаграм", и които са търсени от фирми, за да популяризират техни продукти. Моделът, който са следвали досега и двете, е да качват снимки в "историите" си (Instagram Stories), които се изтриват автоматично 24 часа след публикуването им. Възнаграждението пък са дрехи, аксесоари и козметика от марката, която са рекламирали. Наблюденията и на двете са, че до момента обичайната практика на българския пазар е тъкмо такава: продукти срещу реклама.


Анна в Синтра, Португалия

© instagram.com

Анна в Синтра, Португалия


Анна Любенова е дванайсетокласничка от 73 СУ "Владислав Граматик". Интересува се от изобразително изкуство, мода и дизайн, ангажирана е с неправителствената организация "Connected for future". Създава профила си в "Инстаграм" преди близо 2 г. Обича да пътува и публикува множество снимки от приключенията си в профила си.


Вярно ли е, според Вас, че учениците масово предпочитат "Инстаграм" пред другите мрежи?


- Да. Приятелите ми без "Инстаграм" профили се броят на пръстите на едната ми ръка или в краен случай - на двете. Дори и не всички да са толкова активни откъм публикуване, то всеки следи какво другите споделят, понеже искат да са в течение, един вид да не изпуснат нещо.


Какво най-много Ви харесва в "Инстаграм"?


- Това е платформа, в която можеш да се изразяваш. В сравнение с училището, което може да създава доста нормативна среда и да изисква конформизъм, дигиталното пространство е място, в което не трябва да се съобразяваш с останалите и имаш пълна свобода на себеизразяване. Всеки профил е различен – има такива, чиято идея е просто да бъдат красиви. Аз пък публикувам снимки, които имат стойност за мен и които асоциирам с дадена история.


Виждате ли бъдеще в България за платформата от бизнес гледна точка?


-Да, определено. Даже бих казала, че в момента в България се отваря ниша и все повече хора започват да гледат на "Инстаграм" като на платформа, в която могат да промотират продуктите си. Според мен тепърва ще се разраства. Все пак, "Инстаграм" е нещо ново, прогресивно и всъщност изисква много работа и мисъл – не е просто "снимаш и качваш", както си мислят повечето хора. Вбъдеще надали бих била инфлуенсър на пълен работен ден, но пък е нещо, което бих правила като допълнително занимание.

first in a lifetime experience: being the shortest one 🤷♀️
A post shared by Anna Lyubenova (@annaxlbnv) on Mar 2, 2018 at 8:07am PST

Как различни фирми биха могли да работят с ученици инфлуенсъри?


- Зависи как се разберат. Аз лично не съм работила с всички марки, които са ми предлагали, защото последователите ме познават и не бих искала да сложа името си под продукт, който не съм пробвала или не одобрявам. Фирмите, с които съм работила до момента, са ми давали пълна свобода. Да, заедно сме обсъждали концепцията и очакванията на двете страни, но накрая сме постигали съгласие, така че да се получи съдържание, с което хем аз да съм щастлива, хем на тях да им е полезно.


Как да вземем най-доброто от "Инстаграм"?


- Най-доброто от 'Инстаграм" се взима, когато не оставиш платформата да те превземе... звучи много клиширано, но трябва човек да e верен на себе си. Не променяй облика си, за да бъдеш харесван от повече хора.


"Инстаграм": новият "Фейсбук" за учениците

© instagram.com


Росица Димова също е 12-ти клас, но в 91 Немска езикова гимназия. Най-голямата ѝ страст е готвенето, като често публикува здравословни рецепти със снимки в профила си в "Инстаграм" и в блога си. Често и препоръчва на последователите си хубави ресторанти и заведения в България и чужбина. След като завърши иска да учи здравословно хранене в Англия. Освен това казва, че се чувства най-щастлива, когато пътува и е сред нови хора.


Вярно ли е, според Вас, че учениците масово предпочитат "Инстаграм" пред другите мрежи?


- Определено. Няколко пъти вече съм коментирала с познати и приятели, че "Инстаграм" се е превърнал в новия "Фейсбук" и може би наистина е най-масово използваната социална мрежа от младежите в момента.

moroccan feast
A post shared by rosie 🌹 (@rossiedimova) on Apr 3, 2018 at 11:45am PDT

Какво най-много Ви харесва в "Инстаграм"?


- Харесва ми това, че стимулира креативността у хората и предоставя информация по един доста леснодостъпен начин." Това със сигурност е любимата ми социална мрежа. Изключително много ми допада, че информацията се възприема лесно и само чрез визуален материал. Точно това подбужда креативността у хората. Вместо да опишат момента с думи, те трябва да предадат своята емоция само с една снимка. Да, често отделям притеснително много време само в измислянето и подредбата на една снимка, а след това да не говорим и за часовете "позиране", за да се постигне желаното. Колкото и досадно да звучи, всъщност ми доставя много голямо удоволствие.


Виждате ли бъдеще в България за платформата от бизнес гледна точка?


- Разбира се, неслучайно в момента съществува понятието "инфлуенсър" и вече немалко са хората в България, които благодарение на "Инстаграм" и други социални мрежи развиват свой собствен бизнес. Аз самата също се надявам някой ден ден да мога да изкарвам част от доходите си от социалната мрежа.


Как различни фирми биха могли да работят с ученици инфлуенсъри?


- Една от най-лесните таргет групи са учениците. Те най-често прекарват времето си в социалните платформи и следват хора на своята възраст. За фирмите определено би било от полза да работят и с по-млади инфлуенсъри, като им дават различни продукти за промотиране.


Как да вземем най-доброто от "Инстаграм"?


- Черпете вдъхновение от снимките, които хората качват. С това обаче също искам да кажа, че много трябва да внимавате от кого взимате пример и разбира се колко време прекарвате в "Инстаграм". Наслаждавайте се истински на красивите моменти, гледки и хора около вас, без да снимате и споделяте всичко в "Инстаграм", защото макар и една снимка да е повече от 1000 думи, да запаметите самия момент в сърцето e истински безценното.


Рецепта на Росица от блога й "After the taste"

© afterthetaste.com

Рецепта на Росица от блога й "After the taste"

Ключови думи към статията:

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3626 Неутрално

    Може би рекламите в инстаграм са по-малко?
    Във Фейсбук са 50% от съдържанието.

    Любовта ще спаси света!!!
  2. 2 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2411 Неутрално

    Родителите дават на децата джобни за ядене - трябва да им се вземат от наглите - затова ще ги облъчат с реклама за нещо свежарско и ще ги оставят гладни, с поредния ненужен отпадък в ръцете. Гнус.

  3. 3 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 590 Весело

    "...подбужда креативността у хората. Вместо да опишат момента с думи, те трябва да предадат своята емоция само с една снимка. "

    Що да пишеш/(говориш), кат можеш се изложи на показ. Другите гледат и се показват и те- колко лесно и достъпно. И всички са много доволни- новото общуване.
    Май разбрах, а (?!)- повлияха ме и мен- нали са "инфлуенсъри" (ツ)

  4. 4 Профил на sdfsdfsdf
    sdfsdfsdf
    Рейтинг: 221 Разстроено

    Пръстотъркането като локалния апогей на еволюцията человеческа ?!

    NO GDPR CONSENT WAS EVER GIVEN !!! Especially considering that the European data protection authorities have made it clear “that if a controller chooses to rely on consent for any part of the processing, they must be prepared to respect that choice and stop that part of the processing if an individual withdraws consent.” https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/reform/rules-business-and-organisations/legal-grounds-processing-data/grounds-processing/what-if-somebody-withdraws-their-consent_bg Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected]Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected]
  5. 5 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Наблюдава се изключително голямо увеличаване на броя спонсорирани профили - хората имат голямо желание да са “инфлуенсъри”. Наистина някои направиха пари, други правят малко, но хайпа се вижда. Всеки трети профил рекламира нещо, затова много отследвах. Мисля, че ще се пренасоти.

  6. 6 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    До коментар [#5] от "Pandipool":

    Интересно. Не знаех, че имало толкова много мераклии да си изкарват доходите по този начин. В което няма лошо, но действително в някакъв момент се получава пренасищане. И става дразнещо, защото вместо съдържание получаваме реклама. А ежедневието ни е пълно с такива и без това.

    Аз преди време се бях регистрирал в тази социална мрежа, но след време си забравих потребителското име и паролата и повече не съм влизал там. На дневна база следя Фейса и "Дневник", както и още две-три медии, но явно за младежите разглеждането на изображения от най-различни субекти им доставя много по-голямо удоволствие. Което е нормално, разбира се. С времето вероятно и вкусовете им ще се променят.

  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5566 Весело

    Последователите обикновено са плоски хора с плоско мислене, но 1 милиард звучи добре :)
    Но високопарното "да се себе изразиш" ми идва в повече :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на v_l
    v_l
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Хората не вярват на реклами ... обаче вярват на други хора, като им кажат, че нещо е яко ... или пък че не е яко. И те така - ето ти нов бизнес модел. :)
    Няма лошо.
    Потенциала е голям, но не е безкраен. Със сигурност и там в един момент ще се пренасити и хората вече няма да се "връзват" и да следват толкова лесно.
    Но пък интересно поприще и са нови таланти де - инфлуенсъри. За да си успешен такъв определено се иска талант и аналитичен подход към публиката. Да си "просто себе си" не е достатъчно, за да си звезда.

  9. 9 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1061 Неутрално

    "Модата на инфлуенсърите - личности с голям брой последователи в социалните мрежи (предимно в "Инстаграм"), които могат да привлекат внимание към продукт или услуга,.. хората често се доверяват повече на приятели, познати или личности, които уважават, отколкото на стандартните реклами."

    Ключовите думи тук са продукт или услуга - тоест подкупват детето ти да рекламира нещо, а ти се радваш, че то е популярно... Нямам думи!

  10. 10 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1396 Неутрално

    "Изключително много ми допада, че информацията се възприема лесно и само чрез визуален материал."

    Боже, колко мъка има по този свят.
    От толкова лесно възприемане на информация се постига само едно - полиране на мозъчната кора до ниво билярдна топка.



    Panta rhei....
  11. 11 Профил на Анонимен7
    Анонимен7
    Рейтинг: 298 Неутрално

    Не е само на учениците - в метрата в големите европейски (а сигурно и американски) градове почти всички вече само плъзгат картинки по екраните. Фейсбук, където наистина може да се дискутира, макар и ограничено, да се прочете нещо интересно и полезно, се смята за "мрежа за пенсионери", това са ми го казвали 40 годишни европейци.
    А младите отдавна вече са на Снапчат, където се работи с видео... Сещате се, че домашното порно е силно застъпено

    Идиокрацията е близо.

  12. 12 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 956 Неутрално

    Аз моите деца от малки ги уча да не вярват на реклами. Хубавата стока се продава сама и няма нужда от рекламиране.
    Видиш ли, че нещо си има нужда да плаща на "инфлуенсъри" та да събира повече лайкове в Инстаграм и да си вдига после продажбите, имай едно наум.

  13. 13 Профил на goodtime
    goodtime
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Още един канал, който провокира затъпяване и безсловесност - снимчица, видео, няма опасност да се изложиш с лош правопис, няма нужда да се напъваш да мислиш и да пишеш. Още един начин за тотално ограбване на младото поколение в буквален и преносен смисъл. Колкото до рекламата с "инфлуенсъри" - публиката й е в диапазона 12 - 16 годишни.

  14. 14 Профил на conventi0nal
    conventi0nal
    Рейтинг: 472 Неутрално

    Инстаграм създава 0 added value

  15. 15 Профил на conventi0nal
    conventi0nal
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#10] от "Molossian":

    +++++++

    абсолютно вярно... оставям 1 статия за социалните мрежи, писана от човек, работил в Гугъл, и насърчавам всеки да я прочете...

    https://medium.com/thrive-global/how-technology-hijacks-peoples-minds-from-a-magician-and-google-s-design-ethicist-56d62ef5edf3

  16. 16 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 934 Весело

    Аз моите деца от малки ги уча да не вярват на реклами. Хубавата стока се продава сама и няма нужда от рекламиране.Видиш ли, че нещо си има нужда да плаща на "инфлуенсъри" та да събира повече лайкове в Инстаграм и да си вдига после продажбите, имай едно наум.
    —цитат от коментар 12 на Камен


    Ще се учудите на колко не може да ги научите,но за да Ви супокоя така е по-добре.Ако Вие може да ги научите да имат критичност и аналитичност това ще бъде от полза,за другите механизми на облъчване нямате шанс пред парите,ПиАр агенциите и милиони кретивни хора които да се вмъкнат под кожата Ви.
    Все пак светът на децата ни ще бъде съвсем мнеразпознаваем за нас..попитайте прародителите си ,за мениние към последните модели компютри или телефони,даже и и само до маратонки да се ограничите....
    Все пак успех-пътуването е удоволствоето ,не крайната цел!

  17. 17 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3626 Неутрално

    Децата са най-лесния пазар. Убеждават се лесно. Можеш да им продадеш почти всичко.

    Любовта ще спаси света!!!
  18. 18 Профил на atreu
    atreu
    Рейтинг: 387 Неутрално

    Инстаграм е малко захаросан, Фейсбук е по-социален и истински.

    Приказка без край
  19. 19 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Инстаграмът гърми в момента, такива са времената, но всяко чудо е за 3 дни и ще му мине модата. Иначе си е най-курвенската социална мрежа, защото там много се отпущат на голотии и позьорство, гарнирано с умни цитати, особено на чужди езици. Една като си пусне снимка по зърна и всички копират. Ще омръзне по-бързо от Фейсбук тази визуална стимулация, дори и при младите.

  20. 20 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2655 Неутрално

    какъв набеден инфлуенсър е тази мацка, като има 200-300 лайка на постове в инстаграм. пфффф... че цяло интервю дава. айде малко по-сериозно





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK