Училището, което учи децата да бъдат "в крак с времето"

Кабинетът по география

© Маргарита Капитанска, Официалната Фейсбук страница на 51 СУ

Кабинетът по география



Близо една трета от учениците на столично училище идват с таблети за уроците или използват смартфоните си в час. Нямат хартиени бележници и раниците им са станали по-леки. Освен това получават повечето от домашните си онлайн.


Сградата на 51 СУ "Елисавета Багряна" - София

© Официалната Фейсбук страница на 51 СУ

Сградата на 51 СУ "Елисавета Багряна" - София


В 51-во Средно училище "Елисавета Багряна" в софийския квартал "Хиподрума" учат деца от 1-ви до 12-и клас, а при кандидатстването след 7-ми учениците могат да избират между профил софтуерни и хардуерни науки и изобразително изкуство.




Директорът Асен Александров е специалист по информационни технологии и математика и винаги е работил в образованието, но не през цялото време в България. Придобива опит от Америка и Словакия и го прилага в училището вече 14 години.


Директорът на 51 СУ Асен Александров

© Официалната Фейсбук страница на 51 СУ

Директорът на 51 СУ Асен Александров


Кабинетът му не е типичният за директор на училище - стените са цветни, по лавиците има най-различни статуетки, а негов шарж стои в голяма дървена рамка.


Учителската стая е в съседство. Там няма хартиени дневници. На едната стена има само интерактивна дъска, в която се съдържа цялата информация, необходима на учителите – разпределението на часовете, отсъствията на учениците, програми по класове и друго нужно.


Така е, защото 51-во е едно от 50-е училища, които въвеждат електронния дневник като постоянен, без да дублират съдържанието му на хартия. Благодарение на това, че чрез него родителите получават цялостна информация за децата си в реално време - оценки, отсъствия, бележки от учители, препоръки, съобщения, необходимостта от редовните родителски срещи би могла да отпадне.


Дигитализация срещу тежките ученически раници?


Проблемът с тежестта на ученическите раници се дискутира дълго време, а Министерството на образованието и науката периодично дава препоръки на директорите как да се справят с него. Една от тях беше да се направи преразпределение на седмичната програма, за да носят децата по-малко учебници, а друга - да се използват тетрадки от по-нисък клас хартия, защото така теглото им е по-малко.


Снимката е направена по време на откриването на центъра по природни науки "Еврика" в 51 СУ

© Официалната Фейсбук страница на 51 СУ

Снимката е направена по време на откриването на центъра по природни науки "Еврика" в 51 СУ


Последното решение на министерството позволи на училищата да кандидатстват по програма, с която да финансират частично поставянето на шкафчета за учениците.


Директорът на 51-во не се е възпозлвал от предложението. Не е сигурен, че така ще се реши проблемът за големите ученици, които са на кабинетна система. "Няма как всеки ученик във всяко училище да има шкафче, защото не навсякъде коридорите са достатъчно широки. Аварийни изходи са и по закон не могат да бъдат стеснявани. Нашите са пълни с красивите рисунки на учениците ни. Защо да ги загрозяваме с шкафчета, когато има и други варианти".


Като още едно решение за тежестта на раниците Образователното министерство предостави безплатно електронно четими учебници на учениците от 1 до 7 клас. Така се появи идеята за таблет в училище. Последваха дискусии полезно или вредно е за децата. Някои учители и родители не бяха съгласни със замяната на хартиения учебник с електронно устройство.


Снимката е направена по време на откриването на центъра по природни науки "Еврика" в 51 СУ

© Официалната Фейсбук страница на 51 СУ

Снимката е направена по време на откриването на центъра по природни науки "Еврика" в 51 СУ


"Твърдят, че щели да им се развалят очите, но не се замислят, че повечето време гледат в мобилните телефони. Нека поне 2 часа на ден пред екрана да са по предназначение и да бъдат за учене", казва директорът, който е един от първите въвели използването на таблети в час. "Направихме анкета колко от децата имат таблети и се оказа, че около 80 – 90% имат. Казахме им - който иска да си носи учебниците, който иска да си носи таблета. Но дори и да дойдат без учебник, това не е проблем, защото учителката показва урока на монитор пред всички".


От какво се нуждаят "новите деца"


Дигитализацията в училището започва преди 7 години, а Александров е убеден, че тя е решение не само за тежките раници, но и за още много нерешени проблеми.


"Това е естественият начин, по който нашите ученици възприемат и са в досег с информацията. Децата днес са различни. Те не могат да стоят мирно и да слушат учителят да им говори 30 минути", разказва директорът. Той е твърдо убеден, че по този начин се спестяват много време и усилия за подготовката на преподавателите.


Представата за класна стая в това училище съвсем не съвпада с традиционната. Кабинетите по различните предмети имат свой облик. Тях посещават по-големите ученици. "Когато ги ремонтирахме, реших, че няма да има катедри за учителите и определено място, на което те да стоят. В стаите има монитор и проектор, а също и бяла дъска и стена, на която може да се пише. Чиновете могат да се разместват както е удобно за работа в часовете. Учениците виждат добре където и да са седнали", обяснява Александров и казва, че благодарение на модернизацията им учителите успяват да демонстрират процеси по химия, физика и география, които преди се е налагало да обясняват устно.


Снимката е направена по време на откриването на центъра по природни науки "Еврика" в 51 СУ

© Официалната Фейсбук страница на 51 СУ

Снимката е направена по време на откриването на центъра по природни науки "Еврика" в 51 СУ


Александров предупреждава, че промяната не е лесна. Когато взима решението, че чиновете няма да са подредени в редици, а децата ще седят по 5 или 6 на една маса, получава отрицателни коментари както от учителите, така и от родителите. "Отговаряха ми, че така ще си пречат. Аз настоявах, че ще работят по групи и ще получават групови оценки. Отново не се приемаше, защото родителите се опасяваха, че силните ученици ще вършат повече неща за сметка на по-слабите. Казах им, че така е и в живота – винаги се работи по групи". Оказва се, че децата не са на мнението на родителите, защото им харесва да си помагат. Дори успехът за няколко години се е повишил чувствително, казва директорът.


Желание да участват в час - възможно ли е?


Интерактивната дъска е едно от нещата, което се харесва най-много от учениците в кабинетите. "Те сами изявяват желание да излязат и да участват в задачите", казва учителката по география Калина Софрониева. "Информацията вече е навсякъде. Учителите отдавна не сме единствените, от които децата могат да я получат, затова и ние трябва да се съобразяваме с това".


Кът за почивка на един от етажите в училището

© Официалната Фейсбук страница на 51 СУ

Кът за почивка на един от етажите в училището


Електронните учебници дават възможност да се използват допълнителните приложения, с които могат да се показват 3D изображения. Софрониева обяснява, че тези модели улесняват децата да се запознаят нагледно с дадени природни процеси и да ги разберат. Като образуването на вулканите, например.


"Методът на капката" при справяне с трудностите


В началото не всички учители са били съгласни с дигитализацията. "Въпреки това с така наречения "метод на капката" нещата започнаха да придобиват друг облик. Казвах им, че така ще им е по-лесно и те се убедиха в това."


След като печели проект по европейската програма "Еразъм+", училището изпраща преподавателите на обучение в Испания, Финландия, Естония. Сега те могат да работят с онлайн платформи и програми и имат добра компютърна грамотност.


Александров продължава да работи по "метода на капката". Казва, че е търпелив човек. Силно вярва в това, което прави и не спира да осъществява идеите си за усъвършенстване на материалната училищна база.


"Има една мисъл на Малкълм Гладуел, която ме води: За да превърнеш нещо в мода трябва 25 % от хората да започнат да го правят. След това останалите се увличат от тях и те започват да го правят", усмихва се директорът.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK