Учителите, които искат децата да могат и да знаят

Учителите, които искат децата да могат и да знаят

© "Нова телевизия"



"Вие сте страхотен учител, защото искате да можем и да знаем", написала 9-годишната Ива като пожелание на картичката, която класът подарил на учителя си Ивайло Бонев. "Вие сте един от малкото учители, които искат да можем и да знаем, другите искат да слушаме и да мълчим", разяснила тя, когато той я попитал какво има предвид.


"Децата имат нужда да бъдат чути, разбрани, да им бъде даден шанс да са активни в процеса на обучение, да участват. Това, което ние правим, е да ги включим в процеса, когато има диалог", разказва Ивайло Бонев за преподавателската си работа.


Той, заедно с Михайло Николич, са основатели на образователния център "Технократи", който учи деца и младежи на наука, технологии и изкуства. Преди две години и половина двамата се запознават и решават да обединят усилията си, за да направят центъра. Казват, че технологиите са неизбежното средство в ученето, децата ги усвояват и без специално преподаване. В "Технократи" деца от 7 до 16-годишна възраст учат за кръгова икономика, за зелена енергия, какво е рециклиране, какво е добиване на енергия от слънце, вятър и вода, какво е електролиза, водородно гориво.


Да запазим страстта към ученето




Основната цел на "Технократи" е да запази желанието и страстта на децата за учене, защото, според основателите на центъра, те я имат като малки и я губят като пораснат. "На 7, 8, 9 години влизат в курсовете и ние виждаме колко активни са, колко любопитни, колко питащи, търсещи, ентусиазирани. И това нещо по пътя, с годините започва лека-полека да се губи, защото децата биват вкарвани в рамки и когато стане задължително", казва Михайло.


На въпроса с какво днешните деца се отличават от тях, когато са били малки, Ивайло отговаря: "Ние навремето бяхме много по-търпеливи, защото нещата се случваха много по-бавно. За да се видиш с приятел, трябваше да отидеш до тях, да викаш под прозореца, да звъниш, че майка му да се покаже и да те уведоми, че точно е излязъл и отишъл нанякъде. Отиваш да го търсиш...


Нещата логически се случваха по-бавно. Нямаше джиесеми, електронните игри бяха съвсем други. Ако някой има игра, се събираме всички да си чакаме реда, за да поиграем 10-15 минути на нея. Сега всичко се случва тук, сега и веднага. И ако то не се случи така, на децата им става скучно, те искат, динамика, екшън. Това е и проблемът с образователната ни система,


създадена за други времена и други деца,


несъобразена със съвременните нужди на децата, които са свикнали и са готови да поемат много повече информация, отколкото връстниците си преди 10 години. Предлага им се много информация и от много места, но не и там, откъдето е важно. Тоест интерактивният подход много по-добре работи в тази насока. Учебникът малко или много ограничава децата."


Михайло Николич

© Анелия Николова

Михайло Николич


Ивайло Бонев и Михайло Николич искат да бъде променена образователната система в "интерактивно експериментиране и вземане на активно участие на децата в обучителната програма". Вярват, че е по-важно подрастващите да бъдат въвлечени в дискусия, в експеримент, а ролята на технологиите е процесът да бъде по-интересен, по-интерактивен, по-забавен, по-разчупен.


Децата изучават и себе си


"Например, имаш робот, сглобил си го сам и когато направиш някоя програма, можеш веднага да я тестваш върху робота и да видиш дали той изпълнява това, което ти си програмирал. Имаш сензори, тестваш, връщаш, опитваш в реално време и затова ти е интересно. Защото ако им дадем само една програма за програмиране, на децата ще им е по-скучно", казва Ивайло Бонев.


Михайло Николич добавя, че косвените знания са също толкова важни, защото децата начуават неща за сензорите, за моториката стигат до въпроса как и така учат неща, които нямат нищо общо с конкретния робот. "И това целим ние - да разширяваме знанията им, без да ги насочваме конкретно към някоя специфична наука, а им отваряме нови хоризонти, сами да се ориентират кое им е интересно", казва.


В "Технократи" децата учат по нов начин и нови неща не само за роботика и програмиране, но и за самите себе си: умения да комуникират с другите и да работият в екип, умения да се справят със собствените си страхове и със собствените си дефицити като толерантност, разбиране.


"Някои деца се съсредоточават повече върху сглобяването и измислянето, други - върху програмирането. Така че те, работейки заедно, всъщност се научават и да приемат своите силни и слаби страни, както и да приемат факта, че работейки с другите, могат да се допълват", отбелязва Михайло.


Помощ и насоки за училищата


Ивайло Бонев води класове по компютърно моделиране, които са по министерството на образованието, но казва, че много от училищата не са подготвени. Хубавото е, че на курсовете получават добра обратна връзка от децата, разбират кои неща са им пределно ясни и вече безинтересни и няма нужда да се засягат и кое им е интересно.


Двамата казват, че министерството на образованието се опитва в правилна насока да работи с компютърното моделиране, което вече се учи в трети клас, но недоглежда, че назрява проблемът с учителите или конкретно с липсата им. "Технологиите се развиват постоянно и много бързо. И скоро ще имаме много интересно предизвикателство, защото много от учителите са над 55 години, които като се пенсионират, няма желаещи млади хора да ги заместят", казва Бонев.


Ивайло Бонев

© Анелия Николова

Ивайло Бонев


Наскоро от столично училище се свързват с тях във връзка с новата програма на просветното ведомство за занимания по интересис молба да преподават роботика на децата, но им предлагат заплащане от 7.80 лв. на час. "Тоест, по-скоро очакванията са ние да спонсорираме училището. Финансовият проблем е само един от проблемите", добавя. От "Технократи" искат да работят с училищата, да обучават техни кадри. Целта им е не да направят голям екип и няколко центъра из страната, а да развият програми, идеи, концепции, които да споделят с министреството на образованието и да развиват заедно в училищата, да обучат хора, така че да стигнат до много деца.


Състезание с водородни коли


Основателите на "Технократи" се вълнуват като деца, когато разказват за това, което предстои. През май организират състезание с водородни коли, като за проекта вече са получили подкрепа от министерството на образованието и на транспорта, както и от столичната община. Децата, които участват, получават комплекти за възобновяема енергия, с които могат да правят експерименти. След това получават една водородна кола, която се задвижва с горивна клетка и с водородни контейнери.


След състезанието между училищните отбори се излъчва победител, който отива на международното състезание на финала в Прага. Вече се е записало за участие едно училище във Видин и децата там са получили кутията си. Ивайло Бонев и Михайло Николич искат минимум 4 училища да участват, но те сами трябва да си намират спонсориране, за да си купят кутията.


Така че най-интересното предстои.


"Технократи" е сред финалистите на конкурса за социални предприемачи "Промяната" на Нова телевизия и фондацията Reach for Change. Можете да гласувате за проекта им до 4-и февруари тук.

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3033 Неутрално

    В днешно време да си знаещ и можещ, и да си учител е чудо! Дълбок поклон пред знаещите и можещи учители!!!

  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3783 Неутрално

    Прекрасно изключение от правилото, което образова днешните деца със стандартите на 10-ти век!
    Дерзайте момчета и успех!!!

  3. 3 Профил на Светозар Христов
    Светозар Христов
    Рейтинг: 620 Неутрално

    Въпросните учители 100 % работят в елитни училища, където няма случайни ученици. Елитните училища не са представителна извадка на средно статистическото Българско училище. Тия сладки приказки дали ще вървят в училище във Факултето или Аспарухово ?

  4. 4 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 4335 Неутрално

    Въпросните учители 100 % работят в елитни училища, където няма случайни ученици. Елитните училища не са представителна извадка на средно статистическото Българско училище. Тия сладки приказки дали ще вървят в училище във Факултето или Аспарухово ?
    —цитат от коментар 3 на Светозар Христов


    Във Факултето и в Аспарухово и Айнщайновци да пратиш за учители, няма да могат да ги научат на нищо заради жестоко разминаване между еволюционното им развитие.

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  5. 5 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3342 Неутрално

    До коментар [#4] от "lz2":

    Там не е нужно да ходи Айнщайн —там трябва да отиде някой, който умее да работи с такъв тип материал. Да го овладее и заинтригува. Трябва да е лидер, да предизвиква уважение.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  6. 6 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 4335 Неутрално

    До коментар [#4] от "lz2":Там не е нужно да ходи Айнщайн —там трябва да отиде някой, който умее да работи с такъв тип материал. Да го овладее и заинтригува. Трябва да е лидер, да предизвиква уважение.
    —цитат от коментар 5 на DDR


    Няма такъв, който да стане лидер в образованието на хора, които от рождение са възпитани в нежелание да се образоват, да се цивилизоват и да спазват някакъв, макар и елементарен ред!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  7. 7 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3342 Неутрално

    До коментар [#6] от "lz2":

    Добре 😂😂😂

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  8. 8 Профил на Jesuit
    Jesuit
    Рейтинг: 1393 Любопитно

    Защо не учат децата на всички източници за правене на ток, а само на ВЕИ?

  9. 9 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 3387 Неутрално

    Рекламна публикация... Образователния център "Технократи" - 120 кинта за 4 посещения...

    Тоест, заглавието трябва да се чете "Учителите, които искат децата да плащат". Тоест, в това няма нищо благородно, както се опитват да ни го внушат.

    Нямаш излишни кинти - гледай си работата, за теб няма знания!

  10. 10 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 13147 Неутрално

    Късмет е децата да случат на учител и да станат добри хора.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  11. 11 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4721 Неутрално

    До коментар [#9] от "cristo_n":

    Разбира се, типичният комунист очаква всичко да му се дава безплатно.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  12. 12 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 3387 Неутрално

    Във Факултето и в Аспарухово и Айнщайновци да пратиш за учители, няма да могат да ги научат на нищо заради жестоко разминаване между еволюционното им развитие.
    —цитат от коментар 4 на lz2


    Имам познати, които преди години осиновиха цигане на 3-4 годинки. Е, нищо му няма на "еволюционното развитие" - поставено в подходящата среда се развива наравно с другите. От едни е по-умно, от други не.
    Така че, ако във Факултето подхванат децата от ранна възраст и най-вече - ПРЕКЪСНАТ ВРЪЗКАТА с родната среда, бъдещето им ще е като на всички останали.

  13. 13 Профил на Kiril
    Kiril
    Рейтинг: 3201 Неутрално

    До коментар [#12] от "cristo_n":

    А това галошите в Порно Събрание не искат 1989 насам, защото осигурява ЛЕСНИ ГЛАСОВЕ на всички избори.
    ____________________________

    "Всичко се случва тук, сега и веднага. И ако то не се случи така, на децата им става скучно, те искат, динамика, екшън. Това е и проблемът с образователната ни система,

    създадена за други времена и други деца,

    несъобразена със съвременните нужди на децата, които са свикнали на тук и сега"

    Явно, е че образователната система е отроче на индустриалната революция. Но технократите са далече от реалните нужди на подрастващият човек. Все пак правят нещо практическо, което ще е от полза за бъдещото прехранване на тези ученици. Успех!

    https://imdb.com/title/tt1279083/ + http://socrates.else.is/ + https://chitanka.info/books/category/filosofia + https://tutanota.com
  14. 14 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 1327 Неутрално

    До коментар [#4] от "lz2":

    Абе пак си зависи как ще го подхванеш!

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16 Профил на Ebeneezer Goode
    Ebeneezer Goode
    Рейтинг: 656 Неутрално

    До коментар [#9] от "cristo_n":

    Къде е казано, че доброто образование не струва пари?
    Едно от малкото смилени неща на соца беше, че даваше достъп до училище/универитет на всички.
    Но за съжаление остави кривото разбиране, че те учителите могат на фотосинтеза.

    Schrödinger's cat walks into a bar. And doesn't
  17. 17 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1961 Весело

    До коментар [#4] от "lz2":Там не е нужно да ходи Айнщайн —там трябва да отиде някой, който умее да работи с такъв тип материал. Да го овладее и заинтригува. Трябва да е лидер, да предизвиква уважение.
    —цитат от коментар 5 на DDR


    Накратко казано - чудотворец ;)

  18. 18 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 3387 Неутрално

    До коментар [#16] от "Ebeneezer Goode":

    Разбира се, че струва пари!
    Това, което ЯСНО съм написал горе е, че в статията по-горе става въпрос за един бизнес проект, а не за някакво благородно начинание, в какво дух на възхищение на написан рекламния материал.
    Всъщност, даже не е кой знае какво преподаване. Има едни готови кит-ове, като конструктори, предназначени точно за това - деца да навлизат в роботиката и програмирането.
    Търсете през Гугъл - много неща ще намерите. Примерно това, използвано от "иновативните" учители...
    https://www.vexrobotics.com
    http://www.modkit.com
    Има и по-евтини варианти, разбира се.

  19. 19 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 829 Неутрално

    И какво е внушението - учителите в общообразователните училища НЕ искат децата да могат и да знаят, затова ходете в образователен център Технократи. Не знам дали Дневник си дава сметка до какво водят такива внушения. А последствията са просто дезинтеграция и фрагментация на образованието, основно човешко право.
    Нямам нищо против тези хора. Не е лошо да има такива центрове, нито това, че е платен. Печелят пари с почтени средства. Лошото е внушението: Ето тук са "Учителите, които искат децата да могат и да знаят", на другите в училищата не им пука.
    Между прочем, това, което там правят нито е ново, нито е оригинално. Сензори, роботика, Ардуино ...

  20. 20 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 3110 Неутрално

    До коментар [#9] от "cristo_n":

    ,,Безплатните "учители учат децата ,че замята е плоска , и че не е кацал човек на Луната.Колкото и да им вдигат заплатите ,по-умни няма да станат.

  21. 21 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 3309 Любопитно

    Сравнете тази инициатива с малоумната лелка, която беше пускала клипове на децата, че земята е плоска и че не сме били на Луната.

  22. 22 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3342 Неутрално

    До коментар [#4] от "lz2":Там не е нужно да ходи Айнщайн —там трябва да отиде някой, който умее да работи с такъв тип материал. Да го овладее и заинтригува. Трябва да е лидер, да предизвиква уважение.
    —цитат от коментар 5 на DDR


    Накратко казано - чудотворец ;)
    —цитат от коментар 17 на Манчо


    Не е задължително :-)
    Някъде 6ти 7ми клас имахме една много начетена учителка по математика, младо момиче с няколко години стаж, ние вече бесни тинейджъри. Правхме я дива и щастлива, ревеше като магарица. Директорката се опитваше да вразуми випуска, но не с еполучаваше, още повече, че във всеки клас имаше по едно или две отрочета на важни номенклатурни клечки. (става въпрос за училище в идеалният център на София). Та тази учителка забременя и излезе по майчинство. На нейно място дойде един, сигурно е бил към 40 годишен, възпулен даскал със здрав селски вид. За нула време со кротце со благо и со малце кютек (буквално со кютек, в началото постоянно имаше издърпани уши, един зад врата и по един наказан във всеки ъгъл на стаята) Не правеше разлика между номенклатурни чада и останалите. материала го преподаваше много интересно и живо. Та за една седмица си извоюва уважението и въпреки наказанията и замерването с тебешира никой не се оплака и не каза лоша дума за него. Просто ни беше взел и страха и уважението. и до сега си спомняме с добро за него.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  23. 23 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 829 Неутрално

    До коментар [#21] от "arcanum":

    "Сравнете тази инициатива с малоумната лелка, която беше пускала клипове на децата, че земята е плоска и че не сме били на Луната. "

    Да, и? Това означава ли, че всички учители в общообразователните училища са "малоумни лелки"? Стига с това провивопоставяне. Нещата са несъпоставими. От една страна е цялостното училищно образование с неговите програми, седмични разписания, срочни оценки, външни препитвания и т.н., без които не може. От другата страна са двама младежи, които предлагат нещо тясно специализарано срещу заплащане. Хубаво ли е? Да. Може ли това да замести образованието в училище - не.
    Просто нещата са несъпоставими по обем и сложност.

  24. 24 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1961 Неутрално

    Не правеше разлика между номенклатурни чада и останалите.
    —цитат от коментар 22 на DDR


    Дали главицата на един соцдедо би проумяла като каква ще да е разликата между един клас с участието на "номенклатурни чеда" от времената на соца , и един клас в днешно 100% ромско училище?
    Не мисля, образованието по времето на соца е било толкова добро, че няма как човек, който е преминал през него, да осъзнае такъв мегапроблем ;)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK