Предизвикателството "Момо" – хронологията на една измама

Това е "Момо". Стопкадър от платформата за видеосподеляне YouTube.

Това е "Момо". Стопкадър от платформата за видеосподеляне YouTube.



Избори 2022

Вследствие на зачестилите страховити истории от последните дни, няколко училища в Обединеното кралство предупредиха родителите за така нареченото "предизвикателство Момо", съобщава Би Би Си. Мнението на повечето специалисти обаче е, че става въпрос за поредната измама.


Според първоначалните "новини" същество с ококорени очи прониква в приложението WhatsApp и започва да изпраща на децата опасни предизвикателства, криещи сериозен риск от самонараняване.


Въпреки това досега няма официални данни за "хакнати" по този начин хора, в следствие на което да са се самонаранили, отбелязва Би Би Си.




Но изображението на ококореното същество вече масово се разпространява в социалните мрежи, а новината всява страх както у децата, така и у родителите.


"Новините за предизвикателството "Момо" принудиха училищата и полицията да издадат предупреждения във връзка с евентуалните рискове от подобно предизвикателство, а това от своя страна генерира още новини и слухове по въпроса", коментира Джим Уотърсън, редактор във вестник "Гардиън".


Какво е "Момо"


През февруари различни версии на историята за "Момо" станаха изключително популярни в социалните мрежи. Те събраха стотици хиляди споделяния, които допълнително засилиха коментарите по темата. Всъщност "тероризиращото забавление" плъзна сред младежите в Западна Европа и Латинска Америка през приложението WhatsApp още в средата на 2018 година.


Според основната версия с децата в приложението WhatsApp се свързвал акаунт, който се представял като "Момо". Според някои версии "хакерите" прониквали в телефона на детето и изображението на "Момо" внезапно се появявало на екрана.


След това "Момо" карал децата да го запишат като контакт в телефона си, след което ги заставял да извършват опасни предизвикателства, както и да не казват за това на други членове на семействата си.


Според няколко издания "Момо" се свързва със смъртта на 130 тийнейджъра в Русия, но няма никакви официални източници, потвърждаващи тази информация, подчертава Би Би Си.


Фалшива новина


Центърът за интернет безопасност във Великобрритания коментира темата пред "Гардиън", определяйки я като "фалшива новина".


В сряда с информация по случая излезе и полицията в Северна Ирландия, успокоявайки родителите, че към момента няма данни за реална опасност, свързана с изображението на ококореното същество.


Според "Гардиън" полицията в Обединеното кралство е получила повече запитвания по случая от страна на журналисти, отколкото от притеснени родители, което опровергава твърденията, че случаят е предизвикал масова истерия и страх в обществото.


Според специалисти става въпрос за поредната интернет измама, целяща да генерира трафик към сайтове, които печелят пари въз основа на броя посещения на съответните страници. Това не е първият подобен случай – през 2017 г. нашумя сходна интернет "новина" за несъществуващата онлайн игра "Син кит".


"Самоубийствените" онлайн игри и медийното безхаберие


Какво е общото между "Син кит", "Момо", "Доки доки" и "DELETE"? И четирите възбуждат въображението на децата и непълнолетните, събуждат у недобросъвестни медии апетита за привличане на аудитория и пораждат паника у родителите.


Това пишат от Българския център за безопасен интернет в своя публикация, в която отбелязват и ключовите думи, които свързват тези четири онлайн игри: интернет, деца, самоубийство. Тези четири наименования споделят и две важни общи характеристики:


Те са плашещи градски легенди, често водещи началото си от специфичния жаргон и начини на онлайн общуване на съвременните тийнейджъри.


Макар и измислени страшни приказки, те могат наистина да нанесат вреда на психиката на по-малки и по-уязвими деца. Защото щом станат достатъчно популярни, неизбежно у някои тийнейджъри възниква неудържимо желание да се възползват, за да наплашат свои връстници или по-малки деца.


"Технопаниката" и "технопараноята" у родителите


Експертите в областта на онлайн рисковете за деца започнаха да използват за тези, както и за други митове, термина juvenoia (от младежи и параноя). Също както и терминът "технопаника" той акцентира върху преувеличаването на понякога реални, а понякога несъществуващи опасности за децата в дигиталния свят. Това преувеличение стига в случаите с цитираните уж "онлайн игри", които принуждавали децата да се самоубиват, до пълна измислица.


Явлението технопаника всъщност не е ново. То съпровожда всяко технологично нововъведение на човечеството – от електричеството, през телефона и до радиото и телевизията, обяснява центърът за безопасен интернет.


Дигиталната технопаника обаче има една специфична черта, която значително я подсилва – потъването на младите поколения в дигиталните технологии и неподготвеността на родителите за "дигитално родителство". Тъй като много родители се притесняват да говорят с децата си за новите технологии, смятайки, че ще се изложат, за тях тази част от живота на децата им остава забулена в мъгла и ирационални страхове.


Това ги кара да приемат съвсем сериозно измислицата за някакви онлайн игри "Син кит" или "Момо", заради които стотици деца се били самоубили, без да си направят труда да проверят, че такива игри и такива факти просто няма.


Какво да направят родителите


Пътят за преодоляване на "технопараноята" минава през смислено общуване между родител и дете по темата за дигиталния свят и неговите възможности. Не е нужно родителят да бъде спец в тази област – и без друго детето му не очаква това от него, подчертават от Българския център за безопасен интернет. Но искреният интерес към онлайн живота и забавленията на детето ще позволи да има смислен разговор и едно важно за децата допълнение към общуването с родителя – дигиталният свят.


А ако родителят зададе въпроса дали детето му би се самоубило в резултат на някоя от "страшните самоубийствени игри", може да остане изненадан колко всъщност е разумно то.


Полицията в Обединеното кралство препоръчва на родителите да не обръщат внимание на самото предизвикателство "Момо", а да използват повода, за да информират децата си за безопасността и потенциалните рискове в интернет.


"Случващото се е ценен опит и добър пример, който привлича вниманието към темата за онлайн комуникацията с деца," коментира полицейската служба в Северна Ирландия в своя публикация във Facebook.


Властите призовават родителите да не споделят на свой ред истории за предизвикателството "Момо", които допълнително допринасят за популяризирането на тази интернет измама.


"Тази история е добър повод да посъветваме децата си как да използват модерните технологии и какво трябва да знаят за онлайн взаимоотношенията в интернет," казва Анди Робъртсън, журналист и продуцент на онлайн видеоклипове за деца.


Правили сте нещо заедно с детето си чрез интернет


Случаят е пореден повод да припомним, че едва 36.1% от родителите извършват онлайн дейност заедно с децата си, според резултатите на национално представително проучване сред български деца на възраст 9 - 17 години. Една от препоръките, които дават изследователите от центъра за справяне с рисковете, с които децата се сблъскват в интернет, е именни активното участие на родителите в онлайн живота на детето. Това е и основният съвет към родителите, които психологът Луиза Шахбазян даде в интервю за "Детски Дневник".

Избори 2022

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK