Ралица Михайлова, психолог: Всяко четиво обогатява мисленето и речника на детето

Ралица Михайлова, психолог: Всяко четиво обогатява мисленето и речника на детето

© Цветелина Ангелова, Капитал



Този текст е част от специалната тема "Ваканция, ура", с която "Детски Дневник" отново се старае да е в полза на родителите с идеи за приятни и полезни занимания за децата през предстоящите три месеца почивка.


Не се отнасяйте към четенето като към задължение или наказание. Избягвайте реплики от типа на "Ако прочетеш 10 страници, ще ти дам да играеш на телефона" – така у детето още повече се затвърждава нагласата, че четенето е нещо скучно и непременно трябва да бъде пооощрявано, когато се случва. Това съветва психологът Ралица Михайлова от Асоциация "Родители".


В края на учебната година учениците получават един списък със задължителна литература, която трябва да прочетат през лятото. Някои деца не искат да го правят. Има ли начин родителят да накара детето си да чете, без да го мъчи, пресира, попитахме Ралица Михайлова. Ето какво съветва тя:




Възпитаването на обичта към четенето е процес, който започва от най-ранно детство с първите книжки с много дебели страници и четенето на приказки. Както с всичко останало, тук личният пример също е много важен – нека детето да вижда, че отделяте време за четене, кажете му за това колко интересна книга четете в момента.


Поставете книгите на достъпни места из целия дом.


Оставете детето само да избере какво да чете и уважавайте избора му, тъй като е по-важно е детето да изпитва удоволствие от четенето и да намира тази дейност за смислена.


Всяко четиво спомага за обогатяването на мисленето и речника на детето.


Също така, не очаквайте от детето си да харесва книгите, които вие сте харесвали като дете. Изберете нови заглавия и издания с цветни корици и хубави илюстрации – все пак те привличат детското внимание.


Ако детето упорито отказва да чете задължителната литература, предложете му да правите това заедно. Четете една глава или разказ и обсъждайте прочетенето. Нека у детето не остава впечатление, че това са просто някакви думи, написани на хартия, а че всъщност те разказват някаква история.


Говорете за това, което се случва с героите, през какви емоции преминават те, попитайте детето какво би направило на тяхно място, свържете историите от книгите с реални преживявания.


Предложете на детето да изгледате заедно екранизация на прочетената книга или приказка или пък отидете на тетрална постановка, свързана с нея.


Потърсете заедно в интернет информация за автора, какво го е подтикнало да напише книгата и т.н.


Ако детето се натъкне на остаряла или непозната дума, потърсете значението ѝ в интернет.


Не забравяйте, че всичко това е процес, който може да отнеме време, а всяко дете се движи със свое собствено темпо.


Утре в "Детски Дневник" очаквайте интервю с Ралица Михайлова. Като част от екипа на Асоциация "Родители" тя се занимава с разработването на материали и ресурси за деца, учители и родители, както и участва в провеждането на тематични обучения и родителски срещи. Ралица Михайлова работи активно по темите за подкрепата за родителите като най-прекия път към това децата да растат здрави и щастливи.


Асоциация "Родители" е част от Националния център за безопасен интернет и като такава координира Консултативната линия за онлайн безопасност. На тази линия - www.safenet.bg или на тел. 124 123 - могат да се обаждат деца, родители и заинтересованите възрастни по всякакви въпроси, свързани с рисковете и възможностите за децата в интернет.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 1019 Неутрално

    Поука:
    За да има четиво, спрете гледивото.

  2. 2 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4687 Неутрално

    До коментар [#1] от "Славейко":

    И чрез ''гледивото'' се четат книги ! Желанието е търсеното.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  3. 3 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1804 Неутрално

    Никой не ме е подтиквал да чета книги.
    По скоро се опитваха да ме ограничат в това отношение, когато от четене на книги, не ми оставаше време за учене.

  4. 4 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2969 Весело

    Не искам да давам акъл, макар че уж съм професионалист.
    И когато бях дете, преди повече от 40 години, пак едни четяхме, други - не. Е, в час по математика не можеше да ровиш във ФБ, можеше за четеш.... "Винету". Но все пак четеш.
    На днешните деца речникът е сведен до битови ситуации и до конструктора от готови фрази, от които се правят по-лошите филми на Холивуд.
    Това рядко притеснява дори бабите, горди, че внучето може да те напсува на английски.

    Еретик
  5. 5 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4671 Неутрално

    До коментар [#4] от "Костадин Иванов":

    Не обобщавайте с фрази като "на днешните деза"! Дете с дете не си прилича! Аз имам две. Едното чете книга във всеки един възможен момент (трудно я отучих да чете в колата, когато пътуваме), а другото почти не чете! Едни и същи родители са ги възпитавали.

  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2952 Неутрално

    До коментар [#4] от "Костадин Иванов":

    Четяхме защото НЯМАШЕ итернет и (почти) нямаше телевизия. А границите бяха затворени и не можехме да пътуваме.

  7. 7 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2933 Неутрално

    Опитайте да накарате дете да чете при всичките дигитални устройства картинки и смляна информация...
    Успех!!!

  8. 8 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 889 Неутрално

    До коментар [#7] от "selqnin":

    Успял съм :D

  9. 9 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2912 Неутрално

    Чак пък всяко четиво...
    И в писаното слово има чалга.

  10. 10 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1492 Весело

    Нормално развитие. Преди да стигнем до четенето сме разказвали. После дотъпна става книгата. След това филмчето. Компютърната игра. И така върви светът... Четенето на сериозни неща си е сериозна работа и усилие. Обикновено му казваме "учене", но реално е само част от процеса. Не мъчете децата с досадни четива през лятото, крадете им от детството.

  11. 11 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1804 Неутрално

    До коментар [#10] от "puknatastotinka":

    Има значителна разлика между книгата и филмчето.
    Гледайки филмчето, не ти се налага да използваш фантазията и въображението си.
    "Филмчето" те ограничава по отношение на възприятието.

  12. 12 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2933 Неутрално

    До коментар [#8] от "ilinko":

    Патентовайте го, ще направите пари, а и края на четенето за мое съжаление и ужас предстои и вероятно за съжаление ще го доживеем!!1

  13. 13 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 889 Неутрално

    До коментар [#12] от "selqnin":

    Повечето неща ги пише в статията, няма кой знае какво да се патентова. Важното е да се чете много на детето, докато не се е научило само да го прави. След това трябва да му ке предлагат книги и то такива, които да го интересуват. Може дори да започнете до четете нещо и то като се заинтересува си го допрочита само.

    Всяко дете е индивидуално, но е важно родителят да намери неговия начин да му направи четенето интересно.

  14. 14 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 769 Неутрално

    Една тема без пропаганда!
    Дневник са се объркали нещо.
    Да си върнат статията за редакция. Едно време през комунизма така се правеше.
    Дори и в началното училище, 4 клас.
    Пиша аз съчинение от 10 изречения. Ако няма за партията и ако има думичката "Аз" се връщаше за редакция. Докато го измислиш.

  15. 15 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 650 Неутрално

    Четенето е важно и полезно, но с мярка. Като всичко останало и прекаленото четене води до вредни странични ефекти. Немам предвид само влошеното зрение, но и негативни промени в съзнанието, начина на мислене, социализацията и пр. неща, несъвместими с реалния живот.

  16. 16 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 819 Неутрално

    До коментар [#5] от "vassilun":

    защо сте я отучвали да чете в колата?

  17. 17 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 819 Неутрално

    До коментар [#4] от "Костадин Иванов":

    това е невярно, деншните деца са всякакви, има и такива, на които можем самод а им дишаме прахта.
    и не забравяйте, че навремето четяхме, само защото нямаше какво друго да правим.

  18. 18 Профил на Йоаникий
    Йоаникий
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Далеч не всяко четиво обогатява речника и мисълта. Четенето само на български текстове бих нарекъл рисково мероприятие, с изключение на литературната класика. Четенето предполага търсене на достоверна информация, а текстовете на български език никак не осигуряват такава. Ако имах малки деца, бих насърчвал у тях четенето като способ на изучаване на различни езици, защото истини има написани на всякакви езици, а нашенските текстове гъмжат от средновековни полуистини и демодирани клишета, безполезно-формални и пропагандно-архаични.

    Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  19. 19 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3890 Неутрално

    ...... Не мъчете децата с досадни четива през лятото, крадете им от детството.
    —цитат от коментар 10 на puknatastotinka


    Това ми хареса! ++++
    Но четенето през ваканцията също е част от детството. Най-светлите ми спомени оттогава са четенето в леглото по времето за задължителния следобеден сън - четях и препрочитах "Том Сойер", "Поразяващата ръка", "Тайнственият остров", "Старогръцки легенди и митове" на Кун. Или с приятелите от улицата в лятната читалня на Окръжната библиотека. в сенчестия заден двор.

    А списъкът с книгите за четене да не се приема като задължителен (колко тъпо), а просто като препоръчителен.

  20. 20 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 819 Неутрално

    До коментар [#19] от "historama":

    аз пък не мисля, ч е е тъпо да е задължителен. дисциплината е част от ученето, и на нас много ни липсва. докато се радваме на детстовото, другите учат и работят.

  21. 21 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3890 Неутрално

    До 20:"owen"....До коментар [#19] от "historama":аз пък не мисля, ч е е тъпо да е задължителен. дисциплината е част от ученето, и на нас много ни липсва. докато се радваме на детстовото, другите учат и работят...."

    Нека да възпитаваме децата като свободни, инициативни личности! Детето също е личност, дори и току-що прохождащото. А задължителното е нещо, което ограничава, напр. свободата да избираш. Задължителното особено през ваканцията дразни.
    Няма нищо лошо в препоръчителното, детето все пак има нужда от съвет на по-възрастния, особено от учителя или родителя. За него те са авторитети.

  22. 22 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 819 Неутрално

    До коментар [#21] от "historama":

    според мен това разбиране е голям проблем. задължителното не като ограничение, а като нещо което просто трябва да се направи - задължително е да поддържаш хигиена, задължително е да си напишеш домашното, задължително е да полагаш усилия, и децата трябва да разберат, че има неща, които задължително трябва да се направят, без да ги възприемат като ограничение. домачното те развивва и учи, чтенето на книги през лятото също - защо да е е ограничение, напротив, то те освобождава дасе развиваш, защо се втълпява това разбиране?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK