Задачи и отговори на изпита по математика след седми клас

Задачи и отговори на изпита по математика след седми клас

© Диан Стаматов



Днес се проведе вторият изпит за учениците, които завършват седми клас - този по математика. Министерството на образованието и науката публикува току-що задачите и отговорите към тях (вижте тук и в прикачения файл).



Резултатите от изпитите трябва да излязат до 27 юни. Кандидатстването в гимназиите започва след това.

Ключови думи към статията:

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3876 Любопитно

    22 задача с Чипровския килим, подточка б, да се изрази с несъкратима дроб съотношението, определено си я бива !

  2. 2 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1789 Неутрално

    И нека пресмятането на бала, започне сега

  3. 3 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2493 Неутрално

    Най–напред ще реша задачите и след това ще коментирам.

  4. 4 Профил на fifi_5
    fifi_5
    Рейтинг: 554 Неутрално

    За съжаление трудността на изпита става все по-ниска. Нивото на подготовка на учениците също върви надолу. Замазват се очите на обществото...мир да има.

  5. 5 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2743 Неутрално

    В задача 8 отговори Б и В са еднакви, но в правилните отговори е само Б. Пак се усеща присъствието на калинки!

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  6. 6 Профил на Убитака
    Убитака
    Рейтинг: 426 Неутрално

    22 задача с Чипровския килим, подточка б, да се изрази с несъкратима дроб съотношението, определено си я бива !
    —цитат от коментар 1 на samoedin

    Решава се на ум, ако в училище на децата им е обяснено да МИСЛЯТ, а не да ЗУБРЯТ !
    Но колко от възрастните знаят, че пица с два пъти по-голям диаметър има 4-ри пъти по-голяма площ? :)
    Същото е и с подобните триъгълници...
    Ако приложат горното, и просто напишат х и 4х в различните фигурки, след това сумират Х от белите и червените, се получава 18/8.
    Което е 9/4.
    Т.

  7. 7 Профил на fac24373751
    fac24373751
    Рейтинг: 88 Весело

    До коментар [#5] от "korc":

    Не са еднакви. Единият интервал е полуотворен, а другият е отворен.

  8. 8 Профил на amr47488125
    amr47488125
    Рейтинг: 292 Неутрално

    До коментар [#6] от "Убитака":

    само дето подобни триъгълници се учат в 9 клас....

  9. 9 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3876 Неутрално

    До коментар [#8] от "amr47488125":

    " само дето подобни триъгълници се учат в 9 клас...."

    Правилно ! В 7 клас са еднакви триъгълници и четирите признаци за това, а в 9 са подобните и признаците за подобие.

  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5727 Неутрално

    До коментар [#5] от "korc":

    ГЕРБ - ваши са си !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5727 Неутрално

    До коментар [#6] от "Убитака":

    А при бананите и портокалите как е ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  12. 12 Профил на Чубрица
    Чубрица
    Рейтинг: 16 Неутрално

    Господи, благодаря ти, че по мое време нямахме матури!

  13. 13 Профил на Toni Tonev
    Toni Tonev
    Рейтинг: 241 Неутрално

    22 задача с Чипровския килим, подточка б, да се изрази с несъкратима дроб съотношението, определено си я бива !
    —цитат от коментар 1 на samoedin


    А)
    Ако МС=х см
    Лицето на МСР е 4,5 см^2
    Лицето на МСР= х*х/2 ... => х=3 см
    Ако СВ= 2*МС ... => СВ = 6 см ( катет в един от големите розови равнобедрени триъгълници)
    Лицето на един голям розов триъгълник е: катет*катет/2 (катетите са равни понеже големите розови триъгълници са равнобедрени) ... => СВ*СВ/2=6*6/2= 18см^2
    Лицето на квадрата е едната му страна умножена по другата = 6*6=36см ^2

    Б)
    Малките розови тригълничета (единия от които е МСР с лице равно на 4,5 см^2 по удлоеие) са еднакви, понеже всички равнобедрени правоъгълни триъгълници с равна хипотенуза са еднакви. => общото лице на двете малки триъгълничета е 2*4,5=9 см^2

    Лицето на един голям розов триъгълник намерихме, че е 18 см ^2 => На четирите големи розови триъгълника ще е 4 *18=72 см^2

    Събираме тия последните 2 числа и се получава 72+9=81 см^2

    Намерихме вече лицето на квадрата = 36см^2

    Крайния отговор 81/36=9/4

    И понеже някой по-горе каза, че се решава наум. Никой нормален човек няма да решава това без да го разпише, особено ако е на изпит и от това му зависят следващите 5 години от живота.

  14. 14 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2820 Неутрално

    На мене задачите не ми се виждат лоши. Някои по-лесни, а други по-трудни. Относно резултатите, които според колега ставали все по-лоши. Сигурно всички са чували за тестовете на ОЕСD. Ето един типичен проблем за 12 годишни:
    QUESTION
    On one trip, Helen rode 4 km in the first 10 minutes and then 2 km in the next 5 minutes.

    Which one of the following statements is correct?
    A)Helen's average speed was greater in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
    B) Helen's average speed was the same in the first 10 minutes and in the next 5 minutes.
    С) Helen's average speed was less in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
    D) It is not possible to tell anything about Helen's average speed from the information given.
    https://www.oecd.org/pisa/test-2012/form/
    Процентът от ученици, решили тази проста задачка за отделните страни е:
    1.Shanghai-China 96%
    2. Singapore 92%
    3. Hong Kong-China -92%
    4. Korea-91%
    5.Estonia-90%
    6. Macao-China-89%
    7.Japan-89%
    Finland-88%
    Switzerland-88%
    8.Chinese Taipei-87%
    9.Canada-86%
    Liechtenstein-86%
    Vietnam-86%
    Poland-86%
    10. Netherlands-85%
    OECD average:.-77%
    ................................
    Turkey -58%
    Bulgaria-56%
    Kazakhstan-55%
    United Arab Emirates-54%

  15. 15 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 1080 Разстроено

    Задачи и отговори на изпита по математика след седми клас?!

    До коментар [#4] от "fifi_5":
    За съжаление трудността на изпита става все по-ниска. Нивото на подготовка на учениците също върви надолу. Замазват се очите на обществото...мир да има.

    Съгласен съм с теб и това не е случайно, а целта е по-голяма част от обучаваните да бъдат насочени към професионална подготовка за обслужващ персонал, защото за високоинтелектуални професии като ИТ и инженерни специалности, в които изкуствен интелект навлиза и това е бъдещето, а то изискват много по-висок интелект у подрастващите (изискващ математическа и логическа подготовка), но и там където го има не се работи, за да се развива, защото неграмотни много по лесно се манипулират и чалгаризират, а формулата и АЗ съм "прост" като вас много добре работи за сега?!!!!

  16. 16 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 1080 Весело

    До коментар [#5] от "korc":
    В задача 8 отговори Б и В са еднакви, но в правилните отговори е само Б. Пак се усеща присъствието на калинки!

    Така ти се струва, ама май че "калинката" е в твоята градинка и нещото, което прави разликата е в "детайла" (неравенството не е "строго", ако изобщо разбиращ какво означава това?)

  17. 17 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 2228 Весело

    Друго си е при братята сърби ...
    Отговорите на матурите им изтекоха предния ден в нета и отмениха матурите в цяла Сърбия

  18. 18 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 1080 Весело

    До коментар [#14] от "тулса":
    На мене задачите не ми се виждат лоши. Някои са по-лесни, а други по-трудни. Относно резултатите, които според колега ставали все по-лоши. Сигурно всички са чували за тестовете на ОЕСD. Ето един типичен проблем за 12 годишни:
    QUESTION
    On one trip, Helen rode 4 km in the first 10 minutes and then 2 km in the next 5 minutes.

    Which one of the following statements is correct?
    A)Helen's average speed was greater in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
    B) Helen's average speed was the same in the first 10 minutes and in the next 5 minutes.
    С) Helen's average speed was less in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
    D) It is not possible to tell anything about Helen's average speed from the information given.

    Това са логически задачи, с които познай защо не ги занимават в училише, освен ако не са в СМГ?! И този тест (тестовете на ОЕСD) няма нищо общо с изпита, за които става дума! Правилния отговор на твоята задача е В), но и там има някои неща, които не са съвсем наред защото за мнозина между средна скорост и средноаритметична скорост няма никаква разлика, но в същност има голяма и тази разлика някой трябва да я обясни на децата, но за съжаление дори и някои математици не я знаят?!!!!

  19. 19 Профил на zyb18561487
    zyb18561487
    Рейтинг: 3285 Неутрално

    И нека пресмятането на бала, започне сега
    —цитат от коментар 2 на deymus


    Ти колко изкара по български?

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  21. 21 Профил на zyb18561487
    zyb18561487
    Рейтинг: 3285 Неутрално

    На мене задачите не ми се виждат лоши. Някои по-лесни, а други по-трудни. Относно резултатите, които според колега ставали все по-лоши. Сигурно всички са чували за тестовете на ОЕСD. Ето един типичен проблем за 12 годишни:QUESTIONOn one trip, Helen rode 4 km in the first 10 minutes and then 2 km in the next 5 minutes.Which one of the following statements is correct? A)Helen's average speed was greater in the first 10 minutes than in the next 5 minutes. B) Helen's average speed was the same in the first 10 minutes and in the next 5 minutes. С) Helen's average speed was less in the first 10 minutes than in the next 5 minutes. D) It is not possible to tell anything about Helen's average speed from the information given.https://www.oecd.org/pisa/test-2012/form/ Процентът от ученици, решили тази проста задачка за отделните страни е:1.Shanghai-China 96%2. Singapore 92%3. Hong Kong-China -92%4. Korea-91%5.Estonia-90%6. Macao-China-89%7.Japan-89% Finland-88%Switzerland-88%8.Chinese Taipei-87%9.Canada-86%Liechtenstein-86%Vietnam-86%Poland-86. Netherlands-85%OECD average:.-77%................................Turkey -58%Bulgaria-56%Kazakhstan-55%United Arab Emirates-54%
    —цитат от коментар 14 на тулса


    По моите впечатления, а аз все пак съм професионалист, колкото по-загубена е една страна, толкова по-нереалистично високи са очакванията за способностите на учениците.

  22. 22 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 596 Неутрално

    До коментар [#18] от "Emil Dimov

    С формулата за скорост веднага се вижда че са равни. Каква логика, каква средноаритметична скорост?

  23. 23 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 596 Неутрално

    Гледам статистиката за моя град за 2018 - 10% от децата имат 5 и нагоре
    До коментар [#21] от "zyb18561487":

    Абсолютно. Гледам статистиката за моя град за 2018 - само 10% от децата имат 5 и нагоре

  24. 24 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2820 Неутрално

    До коментар [#22] от "velvoofell":... С формулата за скорост...
    >> Малко уточнение- с формулата за средна скорост..Дали я преподават в училище на тази възраст сега , че вече мина половин век откакто учих в килийното школо по време на.... мрачните комунистически времена?:)
    Между другото, гледам задача 23: " Велосипедист изминава разстоянието от град А до град В през град С за 4 h....и.т.н." . Какъв ли ще е процентът на решилите я ученици? В теста на PISA по математика, най-сложната задача ( шесто ниво) е подобна и даже по-лесна:
    "Helen rode her bike from home to the river, which is 4 km away. It took her 9 minutes. She rode home using a shorter route of 3 km. This only took her 6 minutes.
    What was Helen's average speed, in km/h, for the trip to the river and back?
    Average speed for the trip: ..................... km/h"
    За разлика от другите преди нея,процентът на решилите я се доста по-малък:
    1.Шанхай-Китай-31%
    2. Сингапур-19%
    ....
    Япония-8%
    Швейцария-7%
    ..
    Финландия-4 %
    ОЕСD average:-3 %
    САЩ -2 %
    Израел-2%
    Русия-2%...
    Сърбия, България, Гърция Румъния-1%


  25. 25 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2820 Неутрално

    До коментар [#21] от "zyb18561487": колкото по-загубена е една страна, толкова по-нереалистично високи са очакванията за способностите на учениците.
    >>> Може и да сте прав, макар и не ми е много ясно по какво определяте ..."загубеността на една страна" и каква е връзката между "очаквания за способностите" и резултатите на учениците. Способностите в математиката са вродени и общо взето равномерно разпределени по страни и социални групи , но достиженията ( до определено базисно ниво)могат да бъдат и трябва да се ..култивират. От последното зависи качеството на човешкия капитал и съответно и просперитета на една или друга страна.

    Спомням си и неотдавнашен разговор с колега американец, професор по математика от колеж в Ню Йорк. Той сподели, че през 90-те били идвали доста студенти от Източна Европа, чиято подготовка по алгебра била впечатляваща. Последните години ситуацията била много по-различна. Моите наблюдения и на други българи са подобни.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK