
© Диан Стаматов
Днес се проведе вторият изпит за учениците, които завършват седми клас - този по математика. Министерството на образованието и науката публикува току-що задачите и отговорите към тях (вижте тук и в прикачения файл).
Резултатите от изпитите трябва да излязат до 27 юни. Кандидатстването в гимназиите започва след това.
samoedin
Рейтинг: 3401 Любопитно22 задача с Чипровския килим, подточка б, да се изрази с несъкратима дроб съотношението, определено си я бива !
deymus
Рейтинг: 706 НеутралноИ нека пресмятането на бала, започне сега
stedim
Рейтинг: 2045 НеутралноНай–напред ще реша задачите и след това ще коментирам.
fifi_5
Рейтинг: 493 НеутралноЗа съжаление трудността на изпита става все по-ниска. Нивото на подготовка на учениците също върви надолу. Замазват се очите на обществото...мир да има.
Корки
Рейтинг: 2545 НеутралноВ задача 8 отговори Б и В са еднакви, но в правилните отговори е само Б. Пак се усеща присъствието на калинки!
Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.Убитака
Рейтинг: 408 НеутралноРешава се на ум, ако в училище на децата им е обяснено да МИСЛЯТ, а не да ЗУБРЯТ !
Но колко от възрастните знаят, че пица с два пъти по-голям диаметър има 4-ри пъти по-голяма площ? :)
Същото е и с подобните триъгълници...
Ако приложат горното, и просто напишат х и 4х в различните фигурки, след това сумират Х от белите и червените, се получава 18/8.
Което е 9/4.
Т.
fac24373751
Рейтинг: 94 ВеселоДо коментар [#5] от "korc":
Не са еднакви. Единият интервал е полуотворен, а другият е отворен.
amr47488125
Рейтинг: 280 НеутралноДо коментар [#6] от "Убитака":
само дето подобни триъгълници се учат в 9 клас....
samoedin
Рейтинг: 3401 НеутралноДо коментар [#8] от "amr47488125":
" само дето подобни триъгълници се учат в 9 клас...."
Правилно ! В 7 клас са еднакви триъгълници и четирите признаци за това, а в 9 са подобните и признаците за подобие.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4362 НеутралноДо коментар [#5] от "korc":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!ГЕРБ - ваши са си !
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4362 НеутралноДо коментар [#6] от "Убитака":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!А при бананите и портокалите как е ?
Чубрица
Рейтинг: 202 НеутралноГосподи, благодаря ти, че по мое време нямахме матури!
Toni Tonev
Рейтинг: 221 НеутралноА)
Ако МС=х см
Лицето на МСР е 4,5 см^2
Лицето на МСР= х*х/2 ... => х=3 см
Ако СВ= 2*МС ... => СВ = 6 см ( катет в един от големите розови равнобедрени триъгълници)
Лицето на един голям розов триъгълник е: катет*катет/2 (катетите са равни понеже големите розови триъгълници са равнобедрени) ... => СВ*СВ/2=6*6/2= 18см^2
Лицето на квадрата е едната му страна умножена по другата = 6*6=36см ^2
Б)
Малките розови тригълничета (единия от които е МСР с лице равно на 4,5 см^2 по удлоеие) са еднакви, понеже всички равнобедрени правоъгълни триъгълници с равна хипотенуза са еднакви. => общото лице на двете малки триъгълничета е 2*4,5=9 см^2
Лицето на един голям розов триъгълник намерихме, че е 18 см ^2 => На четирите големи розови триъгълника ще е 4 *18=72 см^2
Събираме тия последните 2 числа и се получава 72+9=81 см^2
Намерихме вече лицето на квадрата = 36см^2
Крайния отговор 81/36=9/4
И понеже някой по-горе каза, че се решава наум. Никой нормален човек няма да решава това без да го разпише, особено ако е на изпит и от това му зависят следващите 5 години от живота.
тулса
Рейтинг: 3321 НеутралноНа мене задачите не ми се виждат лоши. Някои по-лесни, а други по-трудни. Относно резултатите, които според колега ставали все по-лоши. Сигурно всички са чували за тестовете на ОЕСD. Ето един типичен проблем за 12 годишни:
QUESTION
On one trip, Helen rode 4 km in the first 10 minutes and then 2 km in the next 5 minutes.
Which one of the following statements is correct?
A)Helen's average speed was greater in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
B) Helen's average speed was the same in the first 10 minutes and in the next 5 minutes.
С) Helen's average speed was less in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
D) It is not possible to tell anything about Helen's average speed from the information given.
https://www.oecd.org/pisa/test-2012/form/
Процентът от ученици, решили тази проста задачка за отделните страни е:
1.Shanghai-China 96%
2. Singapore 92%
3. Hong Kong-China -92%
4. Korea-91%
5.Estonia-90%
6. Macao-China-89%
7.Japan-89%
Finland-88%
Switzerland-88%
8.Chinese Taipei-87%
9.Canada-86%
Liechtenstein-86%
Vietnam-86%
Poland-86%
10. Netherlands-85%
OECD average:.-77%
................................
Turkey -58%
Bulgaria-56%
Kazakhstan-55%
United Arab Emirates-54%
Emil Dimov
Рейтинг: 884 РазстроеноЗадачи и отговори на изпита по математика след седми клас?!
До коментар [#4] от "fifi_5":
За съжаление трудността на изпита става все по-ниска. Нивото на подготовка на учениците също върви надолу. Замазват се очите на обществото...мир да има.
Съгласен съм с теб и това не е случайно, а целта е по-голяма част от обучаваните да бъдат насочени към професионална подготовка за обслужващ персонал, защото за високоинтелектуални професии като ИТ и инженерни специалности, в които изкуствен интелект навлиза и това е бъдещето, а то изискват много по-висок интелект у подрастващите (изискващ математическа и логическа подготовка), но и там където го има не се работи, за да се развива, защото неграмотни много по лесно се манипулират и чалгаризират, а формулата и АЗ съм "прост" като вас много добре работи за сега?!!!!
Emil Dimov
Рейтинг: 884 ВеселоДо коментар [#5] от "korc":
В задача 8 отговори Б и В са еднакви, но в правилните отговори е само Б. Пак се усеща присъствието на калинки!
Така ти се струва, ама май че "калинката" е в твоята градинка и нещото, което прави разликата е в "детайла" (неравенството не е "строго", ако изобщо разбиращ какво означава това?)
001
Рейтинг: 729 ВеселоДруго си е при братята сърби ...
Отговорите на матурите им изтекоха предния ден в нета и отмениха матурите в цяла Сърбия
Emil Dimov
Рейтинг: 884 ВеселоДо коментар [#14] от "тулса":
На мене задачите не ми се виждат лоши. Някои са по-лесни, а други по-трудни. Относно резултатите, които според колега ставали все по-лоши. Сигурно всички са чували за тестовете на ОЕСD. Ето един типичен проблем за 12 годишни:
QUESTION
On one trip, Helen rode 4 km in the first 10 minutes and then 2 km in the next 5 minutes.
Which one of the following statements is correct?
A)Helen's average speed was greater in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
B) Helen's average speed was the same in the first 10 minutes and in the next 5 minutes.
С) Helen's average speed was less in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
D) It is not possible to tell anything about Helen's average speed from the information given.
Това са логически задачи, с които познай защо не ги занимават в училише, освен ако не са в СМГ?! И този тест (тестовете на ОЕСD) няма нищо общо с изпита, за които става дума! Правилния отговор на твоята задача е В), но и там има някои неща, които не са съвсем наред защото за мнозина между средна скорост и средноаритметична скорост няма никаква разлика, но в същност има голяма и тази разлика някой трябва да я обясни на децата, но за съжаление дори и някои математици не я знаят?!!!!
Един вампир броди из Европа
Рейтинг: 3212 НеутралноТи колко изкара по български? Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
Един вампир броди из Европа
Рейтинг: 3212 НеутралноПо моите впечатления, а аз все пак съм професионалист, колкото по-загубена е една страна, толкова по-нереалистично високи са очакванията за способностите на учениците. Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
velvoofell
Рейтинг: 665 НеутралноДо коментар [#18] от "Emil Dimov
С формулата за скорост веднага се вижда че са равни. Каква логика, каква средноаритметична скорост?
velvoofell
Рейтинг: 665 НеутралноГледам статистиката за моя град за 2018 - 10% от децата имат 5 и нагоре
До коментар [#21] от "zyb18561487":
Абсолютно. Гледам статистиката за моя град за 2018 - само 10% от децата имат 5 и нагоре
тулса
Рейтинг: 3321 НеутралноДо коментар [#22] от "velvoofell":... С формулата за скорост...
>> Малко уточнение- с формулата за средна скорост..Дали я преподават в училище на тази възраст сега , че вече мина половин век откакто учих в килийното школо по време на.... мрачните комунистически времена?:)
Между другото, гледам задача 23: " Велосипедист изминава разстоянието от град А до град В през град С за 4 h....и.т.н." . Какъв ли ще е процентът на решилите я ученици? В теста на PISA по математика, най-сложната задача ( шесто ниво) е подобна и даже по-лесна:
"Helen rode her bike from home to the river, which is 4 km away. It took her 9 minutes. She rode home using a shorter route of 3 km. This only took her 6 minutes.
What was Helen's average speed, in km/h, for the trip to the river and back?
Average speed for the trip: ..................... km/h"
За разлика от другите преди нея,процентът на решилите я се доста по-малък:
1.Шанхай-Китай-31%
2. Сингапур-19%
....
Япония-8%
Швейцария-7%
..
Финландия-4 %
ОЕСD average:-3 %
САЩ -2 %
Израел-2%
Русия-2%...
Сърбия, България, Гърция Румъния-1%
тулса
Рейтинг: 3321 НеутралноДо коментар [#21] от "zyb18561487": колкото по-загубена е една страна, толкова по-нереалистично високи са очакванията за способностите на учениците.
>>> Може и да сте прав, макар и не ми е много ясно по какво определяте ..."загубеността на една страна" и каква е връзката между "очаквания за способностите" и резултатите на учениците. Способностите в математиката са вродени и общо взето равномерно разпределени по страни и социални групи , но достиженията ( до определено базисно ниво)могат да бъдат и трябва да се ..култивират. От последното зависи качеството на човешкия капитал и съответно и просперитета на една или друга страна.
Спомням си и неотдавнашен разговор с колега американец, професор по математика от колеж в Ню Йорк. Той сподели, че през 90-те били идвали доста студенти от Източна Европа, чиято подготовка по алгебра била впечатляваща. Последните години ситуацията била много по-различна. Моите наблюдения и на други българи са подобни.