Задачи и отговори на изпита по математика след седми клас

Задачи и отговори на изпита по математика след седми клас

© Диан Стаматов



Днес се проведе вторият изпит за учениците, които завършват седми клас - този по математика. Министерството на образованието и науката публикува току-що задачите и отговорите към тях (вижте тук и в прикачения файл).



Резултатите от изпитите трябва да излязат до 27 юни. Кандидатстването в гимназиите започва след това.

Ключови думи към статията:

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4068 Любопитно

    22 задача с Чипровския килим, подточка б, да се изрази с несъкратима дроб съотношението, определено си я бива !

  2. 2 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 721 Неутрално

    И нека пресмятането на бала, започне сега

  3. 3 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1718 Неутрално

    Най–напред ще реша задачите и след това ще коментирам.

  4. 4 Профил на fifi_5
    fifi_5
    Рейтинг: 520 Неутрално

    За съжаление трудността на изпита става все по-ниска. Нивото на подготовка на учениците също върви надолу. Замазват се очите на обществото...мир да има.

  5. 5 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2350 Неутрално

    В задача 8 отговори Б и В са еднакви, но в правилните отговори е само Б. Пак се усеща присъствието на калинки!

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  6. 6 Профил на Убитака
    Убитака
    Рейтинг: 420 Неутрално

    22 задача с Чипровския килим, подточка б, да се изрази с несъкратима дроб съотношението, определено си я бива !
    —цитат от коментар 1 на samoedin

    Решава се на ум, ако в училище на децата им е обяснено да МИСЛЯТ, а не да ЗУБРЯТ !
    Но колко от възрастните знаят, че пица с два пъти по-голям диаметър има 4-ри пъти по-голяма площ? :)
    Същото е и с подобните триъгълници...
    Ако приложат горното, и просто напишат х и 4х в различните фигурки, след това сумират Х от белите и червените, се получава 18/8.
    Което е 9/4.
    Т.

  7. 7 Профил на fac24373751
    fac24373751
    Рейтинг: 8 Весело

    До коментар [#5] от "korc":

    Не са еднакви. Единият интервал е полуотворен, а другият е отворен.

  8. 8 Профил на amr47488125
    amr47488125
    Рейтинг: 553 Неутрално

    До коментар [#6] от "Убитака":

    само дето подобни триъгълници се учат в 9 клас....

  9. 9 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4068 Неутрално

    До коментар [#8] от "amr47488125":

    " само дето подобни триъгълници се учат в 9 клас...."

    Правилно ! В 7 клас са еднакви триъгълници и четирите признаци за това, а в 9 са подобните и признаците за подобие.

  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4630 Неутрално

    До коментар [#5] от "korc":

    ГЕРБ - ваши са си !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4630 Неутрално

    До коментар [#6] от "Убитака":

    А при бананите и портокалите как е ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  12. 12 Профил на Чубрица
    Чубрица
    Рейтинг: 507 Неутрално

    Господи, благодаря ти, че по мое време нямахме матури!

    "Certainement qui est en droit de vous rendre absurde est en droit de vous rendre injuste" Voltaire
  13. 13 Профил на Toni Tonev
    Toni Tonev
    Рейтинг: 233 Неутрално

    22 задача с Чипровския килим, подточка б, да се изрази с несъкратима дроб съотношението, определено си я бива !
    —цитат от коментар 1 на samoedin


    А)
    Ако МС=х см
    Лицето на МСР е 4,5 см^2
    Лицето на МСР= х*х/2 ... => х=3 см
    Ако СВ= 2*МС ... => СВ = 6 см ( катет в един от големите розови равнобедрени триъгълници)
    Лицето на един голям розов триъгълник е: катет*катет/2 (катетите са равни понеже големите розови триъгълници са равнобедрени) ... => СВ*СВ/2=6*6/2= 18см^2
    Лицето на квадрата е едната му страна умножена по другата = 6*6=36см ^2

    Б)
    Малките розови тригълничета (единия от които е МСР с лице равно на 4,5 см^2 по удлоеие) са еднакви, понеже всички равнобедрени правоъгълни триъгълници с равна хипотенуза са еднакви. => общото лице на двете малки триъгълничета е 2*4,5=9 см^2

    Лицето на един голям розов триъгълник намерихме, че е 18 см ^2 => На четирите големи розови триъгълника ще е 4 *18=72 см^2

    Събираме тия последните 2 числа и се получава 72+9=81 см^2

    Намерихме вече лицето на квадрата = 36см^2

    Крайния отговор 81/36=9/4

    И понеже някой по-горе каза, че се решава наум. Никой нормален човек няма да решава това без да го разпише, особено ако е на изпит и от това му зависят следващите 5 години от живота.

  14. 14 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3410 Неутрално

    На мене задачите не ми се виждат лоши. Някои по-лесни, а други по-трудни. Относно резултатите, които според колега ставали все по-лоши. Сигурно всички са чували за тестовете на ОЕСD. Ето един типичен проблем за 12 годишни:
    QUESTION
    On one trip, Helen rode 4 km in the first 10 minutes and then 2 km in the next 5 minutes.

    Which one of the following statements is correct?
    A)Helen's average speed was greater in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
    B) Helen's average speed was the same in the first 10 minutes and in the next 5 minutes.
    С) Helen's average speed was less in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
    D) It is not possible to tell anything about Helen's average speed from the information given.
    https://www.oecd.org/pisa/test-2012/form/
    Процентът от ученици, решили тази проста задачка за отделните страни е:
    1.Shanghai-China 96%
    2. Singapore 92%
    3. Hong Kong-China -92%
    4. Korea-91%
    5.Estonia-90%
    6. Macao-China-89%
    7.Japan-89%
    Finland-88%
    Switzerland-88%
    8.Chinese Taipei-87%
    9.Canada-86%
    Liechtenstein-86%
    Vietnam-86%
    Poland-86%
    10. Netherlands-85%
    OECD average:.-77%
    ................................
    Turkey -58%
    Bulgaria-56%
    Kazakhstan-55%
    United Arab Emirates-54%

  15. 15 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 840 Разстроено

    Задачи и отговори на изпита по математика след седми клас?!

    До коментар [#4] от "fifi_5":
    За съжаление трудността на изпита става все по-ниска. Нивото на подготовка на учениците също върви надолу. Замазват се очите на обществото...мир да има.

    Съгласен съм с теб и това не е случайно, а целта е по-голяма част от обучаваните да бъдат насочени към професионална подготовка за обслужващ персонал, защото за високоинтелектуални професии като ИТ и инженерни специалности, в които изкуствен интелект навлиза и това е бъдещето, а то изискват много по-висок интелект у подрастващите (изискващ математическа и логическа подготовка), но и там където го има не се работи, за да се развива, защото неграмотни много по лесно се манипулират и чалгаризират, а формулата и АЗ съм "прост" като вас много добре работи за сега?!!!!

  16. 16 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 840 Весело

    До коментар [#5] от "korc":
    В задача 8 отговори Б и В са еднакви, но в правилните отговори е само Б. Пак се усеща присъствието на калинки!

    Така ти се струва, ама май че "калинката" е в твоята градинка и нещото, което прави разликата е в "детайла" (неравенството не е "строго", ако изобщо разбиращ какво означава това?)

  17. 17 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 361 Весело

    Друго си е при братята сърби ...
    Отговорите на матурите им изтекоха предния ден в нета и отмениха матурите в цяла Сърбия

  18. 18 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 840 Весело

    До коментар [#14] от "тулса":
    На мене задачите не ми се виждат лоши. Някои са по-лесни, а други по-трудни. Относно резултатите, които според колега ставали все по-лоши. Сигурно всички са чували за тестовете на ОЕСD. Ето един типичен проблем за 12 годишни:
    QUESTION
    On one trip, Helen rode 4 km in the first 10 minutes and then 2 km in the next 5 minutes.

    Which one of the following statements is correct?
    A)Helen's average speed was greater in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
    B) Helen's average speed was the same in the first 10 minutes and in the next 5 minutes.
    С) Helen's average speed was less in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.
    D) It is not possible to tell anything about Helen's average speed from the information given.

    Това са логически задачи, с които познай защо не ги занимават в училише, освен ако не са в СМГ?! И този тест (тестовете на ОЕСD) няма нищо общо с изпита, за които става дума! Правилния отговор на твоята задача е В), но и там има някои неща, които не са съвсем наред защото за мнозина между средна скорост и средноаритметична скорост няма никаква разлика, но в същност има голяма и тази разлика някой трябва да я обясни на децата, но за съжаление дори и някои математици не я знаят?!!!!

  19. 19 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2833 Неутрално

    И нека пресмятането на бала, започне сега
    —цитат от коментар 2 на deymus


    Ти колко изкара по български?

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  21. 21 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2833 Неутрално

    На мене задачите не ми се виждат лоши. Някои по-лесни, а други по-трудни. Относно резултатите, които според колега ставали все по-лоши. Сигурно всички са чували за тестовете на ОЕСD. Ето един типичен проблем за 12 годишни:QUESTIONOn one trip, Helen rode 4 km in the first 10 minutes and then 2 km in the next 5 minutes.Which one of the following statements is correct? A)Helen's average speed was greater in the first 10 minutes than in the next 5 minutes. B) Helen's average speed was the same in the first 10 minutes and in the next 5 minutes. С) Helen's average speed was less in the first 10 minutes than in the next 5 minutes. D) It is not possible to tell anything about Helen's average speed from the information given.https://www.oecd.org/pisa/test-2012/form/ Процентът от ученици, решили тази проста задачка за отделните страни е:1.Shanghai-China 96%2. Singapore 92%3. Hong Kong-China -92%4. Korea-91%5.Estonia-90%6. Macao-China-89%7.Japan-89% Finland-88%Switzerland-88%8.Chinese Taipei-87%9.Canada-86%Liechtenstein-86%Vietnam-86%Poland-86. Netherlands-85%OECD average:.-77%................................Turkey -58%Bulgaria-56%Kazakhstan-55%United Arab Emirates-54%
    —цитат от коментар 14 на тулса


    По моите впечатления, а аз все пак съм професионалист, колкото по-загубена е една страна, толкова по-нереалистично високи са очакванията за способностите на учениците.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  22. 22 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 366 Неутрално

    До коментар [#18] от "Emil Dimov

    С формулата за скорост веднага се вижда че са равни. Каква логика, каква средноаритметична скорост?

  23. 23 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 366 Неутрално

    Гледам статистиката за моя град за 2018 - 10% от децата имат 5 и нагоре
    До коментар [#21] от "zyb18561487":

    Абсолютно. Гледам статистиката за моя град за 2018 - само 10% от децата имат 5 и нагоре

  24. 24 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3410 Неутрално

    До коментар [#22] от "velvoofell":... С формулата за скорост...
    >> Малко уточнение- с формулата за средна скорост..Дали я преподават в училище на тази възраст сега , че вече мина половин век откакто учих в килийното школо по време на.... мрачните комунистически времена?:)
    Между другото, гледам задача 23: " Велосипедист изминава разстоянието от град А до град В през град С за 4 h....и.т.н." . Какъв ли ще е процентът на решилите я ученици? В теста на PISA по математика, най-сложната задача ( шесто ниво) е подобна и даже по-лесна:
    "Helen rode her bike from home to the river, which is 4 km away. It took her 9 minutes. She rode home using a shorter route of 3 km. This only took her 6 minutes.
    What was Helen's average speed, in km/h, for the trip to the river and back?
    Average speed for the trip: ..................... km/h"
    За разлика от другите преди нея,процентът на решилите я се доста по-малък:
    1.Шанхай-Китай-31%
    2. Сингапур-19%
    ....
    Япония-8%
    Швейцария-7%
    ..
    Финландия-4 %
    ОЕСD average:-3 %
    САЩ -2 %
    Израел-2%
    Русия-2%...
    Сърбия, България, Гърция Румъния-1%


  25. 25 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3410 Неутрално

    До коментар [#21] от "zyb18561487": колкото по-загубена е една страна, толкова по-нереалистично високи са очакванията за способностите на учениците.
    >>> Може и да сте прав, макар и не ми е много ясно по какво определяте ..."загубеността на една страна" и каква е връзката между "очаквания за способностите" и резултатите на учениците. Способностите в математиката са вродени и общо взето равномерно разпределени по страни и социални групи , но достиженията ( до определено базисно ниво)могат да бъдат и трябва да се ..култивират. От последното зависи качеството на човешкия капитал и съответно и просперитета на една или друга страна.

    Спомням си и неотдавнашен разговор с колега американец, професор по математика от колеж в Ню Йорк. Той сподели, че през 90-те били идвали доста студенти от Източна Европа, чиято подготовка по алгебра била впечатляваща. Последните години ситуацията била много по-различна. Моите наблюдения и на други българи са подобни.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK