"Тийноватор" - ученически стартъпи в действие

Надежда Цачева и Радостина Богословова

© Георги Кожухаров

Надежда Цачева и Радостина Богословова



Платформата за предлагане и намиране на стажове Headstarter, създадена от ученици от Софийската математическа гимназия (СМГ), спечели първото място във финалното състезание на програмата за насърчаване на предприемачеството и стартъп културата в българските училища - Тийноватор. В продължение на една учебна година учениците в програмата работят по реални бизнес проекти, с помощта на ментори предприемачи от компании с опит в различни сфери.

В края на учебната година всички екипи от българските училища се явяват на национално състезание и презентират бизнес идеите си пред жури от инвеститори. В състезанието, което се проведе през май, се включиха 80 младежи от словенската програма Ustvarjalnik/USchool, които пристигнаха от Любляна със специален влак, и 60 ученици от стартъп клубовете на Тийноватор в столичните училища СМГ "Паисий Хилендарски", 105 СУ "Атанас Далчев", 32 СУИУЧЕ "Св. Климент Охридски" и 19 СУ "Елин Пелин".

Наградата за победителя от състезанието беше участие в специална акселераторска програма в Словения, която се проведе в последната седмица на юни, както и участие в международното финално състезание в президентския дворец в Любляна на 9 септември.


На награждаването. Снимка: "Тийноватор"

На награждаването. Снимка: "Тийноватор"


За програмата, идеите и придобитите нови умения "Детски Дневник" разговаря с две от участниците в програмата - Надежда Цачева и Радостина Богословова, деветокласнички в СМГ и програмният ръководител на "Тийноватор" Светлана Савова.




"Нашият проект прави връзка между учениците и бизнеса. Това е платформа, на която компаниите могат да качат своите стажантски програми, а за учениците ползата е, че могат по-добре да се ориентират за това какво искат да правят и съответно да си намерят занимание за през лятото или за през годината. Ученикът прави регистрация с име, фамилия и имейл за връзка, след което си изгражда сиви. Ние сме улеснили процеса, като подпомагаме съставянето на сивито с отговор на няколко въпроса. Защото учениците все още не са наясно как трябва да бъде структурирано сивито и какво да съдържа като информация", разказва Надежда Цачева.


Фирмите си правят свой профил - разказват с какво се занимават, публикуват си обявата. Платформата вече работи и има регистрирани 13 фирми. Учениците от екипа, създал сайта, сами си правят контактите с фирмите. В бъдеще платформата ще печели от абонамент на компаниите. Освен първите си клиенти, вече има и интерес от страна на инвеститори.


Второ място е спечелил отново отбор от СМГ със сайта Partyme - платформа, която свързва детски парти клубове и заведения с родители, които искат да организират детски рождени дни или други празници.


Третото място е за стартъп проект на ученици от 105 СУ. Booktrailer е платформа за свързване на издателства и книжарници със създатели на трейлъри на новоиздадени книги, с цел маркетинг и реклама. Първият етап на създаването на платформата ще е съпроводен с популяризиране на т.нар. booktrailer като нов метод на възприемане на съдържание, ще организират семинари и уъркшопи, ще участват в различни фестивали.


В Словения отборът се сплотява и работи здраво


"В Словения бяхме в един коуъркинг спейс в градче, което се намира на около час от Любляна", разказва Светлана Савова. "Мястото пресъздава силициевата долина в Щатите и стимулира развитието на стартъп културата. В това място се намира и една от най-добре развитите технологични компании на Словения, която доста инвестира в нови начинания. Има и около 30 стартъпи, които се развиват на място", добавя.


От дясно на ляво: Надежда Цачева Радостина Богословова, Светлана Савова

© Георги Кожухаров

От дясно на ляво: Надежда Цачева Радостина Богословова, Светлана Савова


Българските ученици, освен с менторите, които са работили с тях, са имали и възможността да се видят със стартъпи, да се срещнат с ръководствата им, които са им разказали своята история, трудности, опит. Така че е била истински полезна обмяна на опит.


В младежкия дом на това градче се извършват много интензивни програми за обмяна на опит между различни националности, които са минали упражнението "Лабиринтът на емиграцията", за да се справят с различни проблеми, например как биха оцелели в тази ситуация. Запознали са се с групи от Португалия, Македония, Словения и други деца на тяхната възраст.


На какво "Тийноватор" учи младежите


Последния ден в Любляна са получили списък от 150 неща, които трябва да свършат за 4 часа. Разделени са били на отбори от по двама - трима и са действали по строго определени правила. Всяко нещо, което е трябвало да вземат (например 16 книги, 16 обувки...), е следвало да докажат, че са взели именно от там, всяко действие и трябвало да бъде документирано. Най-голямото предизвикателство било, че ако донесяли всички предмети, които трябвало да вземат, в количка, получавали допълнително точки. Нямали право нито да крадат, нито да купуват. Трябвало да разчитат на добрата воля на случайни минувачи.


Целта в крайна сметка, не били толкова точките, а да сплоти колектива, да ги накара да работят задружно по задачите и колко ще са ентусиазирани да се трудят по задачите.. целта е да се види как дългосрочно ще се развие един проект, един отбор и дали ще се справят.


"Програмата дава качества, които не са необходими само на учениците, а на всички хора - базирана е на изграждане на т. нар. меки умения, да работят в екип, да комуникират, да не се разочароват от провали, учи ги как да генерират идеи, как да развият една идея, така че да мине през всички стъпки до нейното реализиране. Те минават през стъпките на научаване на основни неща, които променят светогледа. У учениците се забелязва, че стават по-мотивирани, по-структурирани и това им дава възможност да осъществят мост между образование и бизнес, между това, което търсят фирмите дори и за стажове, и това, което могат да направят учениците за тях. Те са доста добре подготвени", убедена е Светлана Савова.


"Различното от това, което учим в училище, е абсолютно всичко. В училище учим теория, например синусова или косинусова теорема, как да напишем есе на тема "Защо войната присъства в Дон Жуан?", да учим каквито и да е формули по каквито и да е предмети. Или да учим наизуст някакви числа, които можем да си ги изведем с малко логика", коментира Радостина Богословова.


Радостина Богословова

© Георги Кожухаров

Радостина Богословова


"Тийноватор" ни даде нов поглед върху нещата, даде ни голямо практическо виждане. Ние не учихме теория, ние правихме практика. Например сега, днес, свободно мога да говоря с абсолютно всекиго на каквато и да било тема. Това в началото не го можех. Знам как да водя бизнес разговор с компания, знам как да пиша имейли, които да съответстват на критериите", казва Надежда Цачева.


Какво предстои


"В началото на годината никой не си беше и помислил, че можеш да ползваш в практиката това, което си научил, да правиш нещо с това."Тийноватор" ни даде това - да видим как нещата работят. Аз, тъй като се занимавах с дизайна на Headstarter, в началото на годината нямах идея с какво искам да се занимавам, след като завърша гимназия. "Тийноватор" ми даде нова идея за това, какво да правя в бъдеще - ще уча или илюстрация, или графичен дизайн", казва Радостина Богословова.


Нажда Цачева вече се е насочила към хуманитарните дисциплини, защото преди е искала да се занимава с физика. Сега, след участието си в "Тийноватор", иска маркетинг, реклама, пиар.


Радостина и Светлана казват, че за седмица в Словения са свършили толкова работа, колкото за няколкото месеца преди това. В първоначалния брейнсторминг са се появили много интересни идеи. През април са дошли още хора, а през май с помощта на менторите си са се научили да правят презентации. Събирали са се веднъж седмично


Надежда Цачева

© Георги Кожухаров

Надежда Цачева


Най-лесно в процеса на работа им е било свършването на цялата работа, когато вече са имали ясна идея и насоки какво трябва да се случи. За Надежда най-трудното е било напасването на динамиките на хората в екипа, на характерите им. "А най-лесното: когато всички седнат и правят нещо, а аз просто ги надзиравам."


На 9 септември предстои да се явят на международно състезание при президента в Словения, а "Тийноватор" продължава и през следващата година. В момента програмата набира ментори, училища, спонсори. Тази година пилотно започна в 4 столични училища, следващата целта е да има още 30 клуба в София, Варна и вероятно два във Враца. Целта е да се включат повече български градове.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK