Оценките не определят колко сте ценни, безценни мои

Посланието на издателство "Точица": "Мисли, преди да пораснеш!"

© Издателство

Посланието на издателство "Точица": "Мисли, преди да пораснеш!"



Текстът е публикуван във "Фейсбук" страницата на издателство "Точица" по случай първия учебен ден. "Детски Дневник" го препечатва със съгласието на издателството.


Мили хлапета,


мои летни нещотърсачи, мои летни ветерани от битките срещу комарите, мои безстрашни гмуркачи под одеялото и несравними таланти в планинското мрънкане, вие, които умеете да извлечете повече радост от един резен диня, отколкото може да се изпере, не слушайте онези, които ви казват, че с петнайсти септември трябва да станете други.




Не слушайте гласа, който ви нашепва, че оценките определят колко сте ценни, безценни мои, дори никога да не се научите да прескачате коза и да смятате с косинуси, нито вярвайте, че е много ужасно да подскажеш на приятеля си, и че единицата за подсказване е по-лоша от двойката, защото в училище си важат същите закони на честта - да защитиш приятел, да помогнеш на слабия, да не се поддаваш на заплахи; бъдете по-ларж със себе си и приемете, че е нормално някои неща да са ви по-интересни от други; но и бъдете ларж с учителите, чиито часове са ви скучни, блейте кротко, без да вдигате шум; а някъде между всичко, което имате да научите, нещотърсачи такива, ще откриете нещо, което ще ви се стори безценно, като вързана на конец стара макара или парче бляскава панделка от коледен подарък; може да са джунглите в Южна Америка или щитът на Персей, надбягванията с колесници или парещите медузи, които само си въобразявате, че сте пипнали, признайте си.


Ако намерите такова нещо, което ви е интересно, не се колебайте да научите за него повече от останалите, повече от учителя, не се бойте да спорите в час, когато знаете, че сте прави (и не, няма да сте зубрачи, а истински бойци, защото тъкмо те държат на истината).


Не оставяйте да ви сплашат, не забравяйте, че сте силни, особено когато сте заедно - и внимавайте много как използвате тази сила. Не я изпробвайте върху дете от класа, това не е достойно и няма да ви прилича. Обединете се, за да не ви отвземат от междучасията и да не ви пробутват стари кифлички в лавката, обединете се, за да спрете големите, ако ви тормозят - тия работи не са само за книгите, и вашата класна стая може да е хвърчаща, ще видите.


И не четете до края чуждите поучения (като това), защото междучасието ще свърши, а всяко междучасие си е една малка, прекрасна ваканция.


Айде, на добър час.

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3481 Неутрално

    Браво на Зорница Христова!
    Успех на всички ученици, успех и на издателство "Точица"!

  2. 2 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Личното ми мнение е, че когато подсказваш на някого му вредиш, а не му помагаш.

    Иначе, на добър час на всички ученици и благодарности към всички истинските учители.

  3. 3 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 735 Неутрално

    ,,нито вярвайте, че е много ужасно да подскажеш на приятеля си, и че единицата за подсказване е по-лоша от двойката, защото в училище си важат същите закони на честта - да защитиш приятел, да помогнеш на слабия, да не се поддаваш на заплахи"

    Категорично несъгласна!
    Подсказването нито е защита, нито помощ.

  4. 4 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2663 Неутрално

    Прекрасен, човешки, мил текст!!!!
    Някой харесва Ерих Кестнер...!!!

  5. 5 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3595 Неутрално

    Във Финландия учениците не се оценяват.

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10406 Неутрално

    Много свежо и много хубаво, въпреки, че не съм съгласен с всичко написано, виждам, че е написано от сърце и с любов, а това вече значи много :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3519 Весело

    Честит първи учебен ден деца. Бъдете живи здрави, весели. А на авторката - 👍👍👍.

  8. 8 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1668 Неутрално

    До коментар [#2] от "Калник":
    До коментар [#3] от "Nelumbo":

    Подсказването е помощ. Помагаш на приятеля си, който по една или друга причина нещо не е научил. Вярвайте ми, след като му подскажеш той ще го запомни. Естествено учителя ще разбере за това ако си е на мястото...
    В бележниците си имам няколко оценки лош(1) и не се срамувам от това.
    Иначе си спомням за светлия пример на Павлик Морозов. Нали не го препоръчвате на малките?

  9. 9 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1663 Неутрално

    Оценката е просто моментна снимка на знанията и уменията на ученика.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
  10. 10 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 735 Неутрално

    До коментар [#8] от "lz73":

    Не съм от поколенията, които са учили за Морозов, но се поразрових из нета, благодарение на вашето ,,подсказване". Но не видях връзката.
    Вие говорите от страната на подсказващия. Вероятно сте бил и от другата страна. Но това си е ,,мечешка услуга" – и за двете страни.
    По-добре е за достойнството на детето е да не разчита на подобна ,,помощ". Самозалъгване е, че ,,помагаш''.
    Инак, и на мен ми хареса текста. Без този абзац.

  11. 11 Профил на г-н Саранди Говедаров
    г-н Саранди Говедаров
    Рейтинг: 854 Неутрално

    Хе-хе,
    Сладко....

    Чрез глобализация и интеграция, към циганизация и всеобща кретенизация !!!
  12. 12 Профил на _plamen_
    _plamen_
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Във Финландия учениците не се оценяват.
    —цитат от коментар 5 на palav_nik


    Фин... кво?

    Winora forever
  13. 13 Профил на _plamen_
    _plamen_
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Учението е труд и усилия. Оценката е обратна връзка за знанието и умението. Българският е важен, но математиката е по-важена!

    Winora forever
  14. 14 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3481 Весело

    До коментар [#8] от "lz73":

    И аз бях факир в подсказването в гимназията, седях на първия чин, в средата, имах стратегическа локация, никога не са ме хващали. Но да си призная, не обичах на мен да ми подсказват. Може би защото го правеха много неумело, чуваше се в цялата класна стая и беше някак си обидно да повтарям това, което всички са чули, включително и учителят.

  15. 15 Профил на Perkele
    Perkele
    Рейтинг: 58 Неутрално

    Във Финландия учениците не се оценяват.
    —цитат от коментар 5 на palav_nik


    разбира се, че ги оценяват...

    А за текста -- няма нужда да се препоръчва на децата да си блеят, те и без това го правят. Надеждата за учителите в момента е, поне да го правят 'кротичко' както е препоръчано.

  16. 16 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 886 Неутрално

    До коментар [#8] от "lz73":

    Не е проблем да не си си научил урока. Проблем е, ако не ускаш да понесеш отговорността за това. Това е училище, а не концлагер, където разстрелват за грешен отговор.

    А това, което научават хората на които им подсказват е, че винаги ще минават метър.

  17. 17 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3414 Неутрално

    До коментар [#15] от "Perkele":

    Мда. На колко, на 16 им е първата оценка ли?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  18. 18 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3095 Неутрално

    До коментар [#8] от "lz73":

    За протокола,Павлик Морозов е пропагандна лъжа на комунистите. Не е имало нищо такова... Иначе наистина при комунизма хората бяха насилвани да доносничат...

    По темата,преди известно време коментирах,че математическата "оценка" не може да оцени способностите и таланта на ученика.

  19. 19 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3095 Неутрално

    До коментар [#8] от "lz73":


    До коментар [#10] от "Nelumbo":

    Ето повече за Морозов:

    https://www.kultura.bg/web/митът-за-детето-доносник/

  20. 20 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2218 Неутрално

    От 30-тина години насам скромните хора може и да са красиви, но по-често постигат скромни резултати. Животът е сложен и няма универсални рецепти. Посланието е мотивиращо.

  21. 21 Профил на Dimo Dimov
    Dimo Dimov
    Рейтинг: 84 Неутрално

    Добре написано послание към децата! :-)

    А по отношение на подсказването, искам да подкрепя и двете опониращи страни :-).
    Аз бях ученик с много високи оценки, но не бях "зубрач" :-). (На невярващите си съученици, в края на годината като връщахме учебниците, аз демонстрирах чисто новите си учебници с неразрязани докрай страници -- производствен дефект, който следваше да докаже, че аз учебници не чета.) Бях любопитен и често внимавах в клас защото ми беше интересно. А и извадих много добър късмет с повечето си учители.

    От мен понякога се очакваше да подскажа на някои от приятелите ми или дори да не ми беше чак приятел, ами примерно някой на който целия клас съчувстваше заради "наредени" повечко слаби оценки. Аз по принцип мразех да подсказвам, но намирах за приемливо подсказването от една дума. Сега когато съм "голям" :-) и разбирам по-добре това което се е случвало едно време в училище, бих окачествил това по-скоро като "подсещане". Примерно учителката по история пита изпитвания ученик "Какво толкова важно и различно нещо се е случило с това въстание на Ивайло, че чак ние да го учим по история?" На което аз най-вероятно бих прошепнал тихо "бедняк!".

    И ако да речем са изпитвали приятеля ми Пешо, който и без подсказване си знаеше, но може да се е разсеял нещо... та той бързо ще се окопити, и веднага ще започне да говори: "Ами-и-и, Ивайло е бил беден и не е имал царски произход. А пък дотогава въстанията са се вдигали от царски синове..." ще продължи Пешо и ще обърне "посоката на прилива" в своя полза.

    Обаче, ако да речем, са изпитвали приятеля ми Заро, който... не че не знаеше човека, ами просто други теми го вълнуваха, смях и закачки, и просто трудно би се "превключил" от една думичка само... та той ще започне да говори (а и за да не личи че е имало подсказване): "Ами-и-и, Ивайло е бил бедняк." И ще спре до там. Учителката по история обаче беше печена и с насочващи въпроси щеше да го докара до тройка поне... за да не го бие баща му, примерно (не че нещо съм чул по въпроса с възпитателния бой, де, само слухове някакви).

    Същевременно колективното чувство за справедливост в нашия клас ще бъде удовлетворено макар и на минималната долна граница. И само Заро ще ми е малко сърдит на мен, че толкова оскъдно съм му подсказал, но на него бързо му минават такива сръдни, а то и ние затова сме приятели -- още преди да бие звънеца за края не междучасието двамата със Заро пак ще се усмихваме и ще си говорим :-).





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK