Клара Шуман - една от най-влиятелните жени в класическата музика

Клара Шуман - една от най-влиятелните жени в класическата музика
"Дневник" продължава традицията да публикува текстове, посветени на историята на музиката и на популярни композитори. Тази статия е за Клара Шуман - виртуозен изпълнител, композитор и педагог, една от най-влиятелните женски фигури в класическата музика. Тази година се навършват 200 г. от рождението й, а музиката й ще звучи на първия за новия сезон "Концерт на възглавници".Автор на статията е Венета Нейнска, музикант и артистичен директор на "Модо България" - организацията, която стои зад проектите за популяризиране на класическата музика сред децата - "Концерти на възглавници", и сред възрастните - "Концерти "Мотив".


В продължение на 61 години Клара Шуман е позната на света като пианистка с необикновен талант и артистични възможности. Междувременно, обаче, тя е композитор, преподавател, майка на осем деца, кумир на много от интелектуалците на времето си и не на последно място - муза, пазител и съпруга на прочутия музикант Роберт Шуман.


Родена като Клара Вик преди точно 200 години, пианистката демонстрира таланта си от най-ранна възраст като за всички е ясно, че тя е дете-гений. С нейното музикално образование се заема баща й, Фридрих Вик, който е прочут учител по пиано и по пеене, музикален критик, есеист и книжар. Въпреки че той е преподавател и на големия музикант от 19-ти век, Ханс фон Бюлов, Клара безспорно е най-успешната ученичка на баща си с международна кариера, започнала когато тя е само на единадесет години.




Друг негов ученик, обаче, се оказва Роберт Шуман, а срещата между него и осемгодишната Клара се оказва съдбоносна. Към този момент младата пианистка вече е преминала през развода на родителите си и отчуждението от майка си. Бащата компенсира тази липса с абсолютно покровителство над нейния професионален и личен живот. Именно поради тази причина години по-късно той ще се противопостави категорично срещу любовта между тийнейджърката Клара и девет години по-възрастния Роберт.


Богато разкрасявана, но винаги интригуваща със своя краен романтизъм, още от запознанството им връзката между Роберт и Клара започва с житейски обрати. Младият музикант се отказва от следването си по право, за да започне уроци с Фридрих Вик, живеейки в неговия дом в продължение на година. Заражда се приятелство, което винаги кръжи около професионалните успехи на двамата приятели. Роберт помага на Клара в оркестрацията на нейния Концерт за пиано и оркестър, който тя пише на тринадесетгодишна възраст:



Кариерата на Клара се развива главоломно, тя свири пред самия Гьоте, а Николо Паганини сам й предлага да музицират заедно на сцена. Изпълненията й са възхвалявани от всички големи музиканти на деня, включително изключителни пианисти като Фредерик Шопен. Приятелството й с виртуозния цигулар Йозеф Йоахим е неотменна част от тяхното сценично партньорство с над 200 концерта на десетки международни сцени. Вдъхновена от изумителното майсторство на Йоахим, Клара му посвещава своите приказно красиви романси за цигулка:



Междувременно, близостта с Роберт е преминава в истинска любов и той предлага брак на осемнадесетгодишната Клара, който тя приема. За съжаление, обаче, баща й е толкова силно против тази идея, че младите са принудени да се отнесат към съда. След тригодишен спор те получават заветното разрешение и започват пълноценния си семеен живот, водейки общ личен и музикален дневник, който остава важно свидетелство за техния необикновен път. Тъкмо в началото на общото им битие, Клара пише най-популярната си творба - Клавирно трио в сол минор:



Тринадесет години след сватбата Клара записва в дневника едно възклицание, което ознаменува появата на един безкрайно млад и тогава все още напълно неизвестен композитор: "като че ли изпратен право от Бога". Тези думи се отнасят за двадесетгодишния Йоханес Брамс, който е представен на семейство Шуман от техния голям приятел Йозеф Йоахим. Младият Йоханес представя част от музиката си на именитото семейство, а те са толкова възхитени, че Роберт пише прочута възхваляваща статия за него, която му отваря вратите към голяма композиторска кариера.


Брамс става толкова близък със семейството, че в известен смисъл се превръща и в част от него. Той носи силна подкрепа на Клара в последващите три години, които се оказват последни в живота на Роберт. Това е тежък момент за всички тях, тъй като прочутият композитор ги прекарва затворен в психиатрична клиника, след като прави опит за самоубийство, а през това време на Клара не й е разрешено да го посещава. Тя успява да го види няколко дни преди смъртта му, когато за него вече е трудно да я разпознае. Брамс, от своя страна, има възможността да посещава Шуман, а в същото време поддържайки духа на Клара, композирайки музика, с която да я разтуши:



Смела, решителна и дейна, Клара е пословична със силния си характер. По време на размирици в Дрезден три от децата й остават в града с детегледачка, докато всички останали са принудени да се евакуират. Клара не се подчинява на забраната, а преминава директно през въоръжената охрана, за да спаси децата си и да се върне обратно извън града.


След смъртта на съпруга си, Клара остава изцяло отговорна за осигуряването на семейния бюджет. До този момент тя също е изпълнявала тази функция, поради добрите приходи от концерти, които е получавала. Освен да бъде сред първите солисти на новосъздадената Берлинска филхармония, тя прави премиерните изпълнения на много от произведенията на Роберт, както и на творби от своите съвременници Брамс, Шопен и Менделсон. Концертният й живот е бил наситен дори по съвременните стандарти - запазени са над 1300 програми от нейни концерти.


Освен като концертиращ музикант, Клара Шуман е активна и в сферата на образованието. Тя е първият преподавател по пиано в консерваторията във Франкфурт и единствена жена там, а десетки нейни ученици успяват да развият международни кариери.


Клара Шуман има дълъг живот, в който музиката, любовта и личните трагедии са неразривно свързани. Освен, че любимият й Роберт я напуска твърде рано, тя надживява четири от осемте си деца, като две от тях включително й оставят внуци, които Клара отглежда. В последните си години губи слуха си, както любимия й Бетовен, чиито произведения изпълнява с огромен успех. Умира от инсулт, а загадка остава естеството на връзката й с Йоханес Брамс, писмата от когото тя изгаря в по-голямата си част. Не без значение е фактът, че последното произведение, което изпълнява са "Вариации по тема от Хайдн" от Йоханес Брамс.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2617 Неутрално



    По-възрастните от вас познават Клара Шуман, изобразена на банкнотата от сто дойчмарки.

    Жената със сресаната на път дълга гладка коса.

  2. 2 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4491 Неутрално

    Изключителна жена!
    Много тъпо прозвуча в духа на статията този абзац : "...тя надживява четири от осемте си деца, като две от тях включително й оставят внуци, които Клара отглежда."?!
    Кой родител иска да надживява децата си, за някакво състезание ли става дума, и за какво трябва да се акцентира на подобен факт?!

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  3. 3 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2667 Любопитно

    Една успешна професионално жена с осем деца. Тема за размисъл.😉

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  4. 4 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1980 Неутрално

    Изключителна жена!Много тъпо прозвуча в духа на статията този абзац : "...тя надживява четири от осемте си деца, като две от тях включително й оставят внуци, които Клара отглежда."?!Кой родител иска да надживява децата си, за някакво състезание ли става дума, и за какво трябва да се акцентира на подобен факт?!
    —цитат от коментар 2 на hamiltonf


    Споко, шофьоре, споменатото обстоятелство е част от драмата на тази забележителна жена, в чийто живот не всичко е било по мед и масло, но тя е устояла на ударите на съдбата по един наистина изключителен начин. Няма как да се пропусне.

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  5. 5 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1261 Неутрално

    Класическата музика е станала толкова тънко елитарно изкуство, че слушащите я са като някакви птици от Червената книга.
    Щом на концерт на Виенската Филхармония във Виена, околните присъстващи се вторачваха в програмата при всяко едно следващо произведение, пък и доста от тях бяха облечени по маратонки и кратки гащета, че и с ранички ...
    ...
    Днес няма кого да разсмееш с един стар софийски виц:
    "Отишъл един партиен секретар в Париж и там пред паметника на Балзак до кафе Ротонд се провикнал: "Знам те, Гьоте, Малка Нощна Музика, а? - Та-та-та-тааам (мотивът на Пета симфония на Бетовен) ...""
    И за това не е виновна само чалгата и простотията, а всеобщата консуматорска антикултура на лесното и телесното.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6080 Неутрално

    До коментар [#3] от "DDR":

    Напълно вярно

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2667 Неутрално

    До коментар [#5] от "Торбеш":

    С риск да си навлека квалификации и попръжни ще дам моят отговор за положението на нещата:
    Всеки исторически период носи и сеоята музика, която докосва душите на голяма част от хората, живеещи в този отрязък.
    Времето, когато класическата музика е владяла Европа е безвъзвратно отминало, подобно на времето, когато ръченицата е била незаменима за всяко празненство. И класическата музика и ръченицата ще продължават да имат своите почитатели и да пълнят концертни зали, но толкоз...

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  8. 8 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1542 Неутрално

    Класическата музика е станала толкова тънко елитарно изкуство, че слушащите я са като някакви птици от Червената книга....
    —цитат от коментар 5 на Торбеш


    Не зная как е по света, но тук зала България е обикновено полупразна,, освен ако не дойде някое величие. Класическата музика не би трябвало да е елитарно изкуство, защото освен естетическото удоволствие (което би могло да е предмет на елитарност), тя дава и много емоции, предимно благородни, може да даде и екзалтация, а може и да успокоява.
    Много хубав материал за Клара Шуман, благодаря а Дневник!

  9. 9 Профил на 1gmbh1
    1gmbh1
    Рейтинг: 600 Неутрално

    ""Дневник" продължава традицията да публикува текстове, посветени на историята на музиката и на популярни композитори."

    През какъв период от време са публикациите по темата? През 3, 6 или колко месеца?
    Традицията Ви е потънала в дефицит.
    И само история на музиката ли може да се радва на внимание чрез публикации?

  10. 10 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1980 Неутрално

    Класическата музика не би трябвало да е елитарно изкуство
    —цитат от коментар 8 на Мондиана

    Класическата музика винаги е била елитарно изкуство. Проблемът не е в елитарността й, а в упадъка на елитите .

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  11. 11 Профил на Любов Шейсе
    Любов Шейсе
    Рейтинг: 172 Неутрално

    Битието на духовно-извисяващите събития е достатъчно трудно в битността на чалгарския бинес, та нямаше нужда от редакционните обяснения в началото.

    Редакция промотирала издигната бесилка на протест ме обвини в писане на коментари "призоваващи към насилие" когато слет това попитах "ще бесим ли?". Лъжите помагат ли?
  12. 12 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    До коментар [#2] от "hamiltonf":

    Женското дълголетие, и олицетворението му - способността да си майка на внуците си (облагородено от случая на нужда, а не от чиста жажда за власт), е символ на свободата на жената, на водещата, а не подчинена роля в семейството й, в крайна сметка на пряката връзка с извора на живота отвъд всяко патриархално покровителство и кифленско налагане на мачовската кукличка, с каквото сме свикнали. От статията се вижда, че Клара Шуман е допринесла значително за успеха, славата и утвърждаването в световната музика на Роберт Шуман, а не както човек би си помислил, че взимайки фамилията му тя се е възползвала пасивно и от неговата сила и талант.

  13. 13 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3089 Неутрално

    До коментар [#1] от "Нинов":

    Аха... Банкнота с излъчване! Очите бяха, като магнит...


    https://en.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Mark #/media/File:100_Mark_(O).jpg

    Бивш tww09306483.
  14. 14 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2617 Неутрално

    До коментар [#13] от "Petleshev":

    Банкноти с образа на Клара Шуман в джоба на сакото стопляха сърцето на българите през лютата Виденова зима.

  15. 15 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3392 Неутрално

    До коментар [#1] от "Нинов":

    А още по-възрастните са ходили на концертите и.

  16. 16 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3392 Разстроено

    До коментар [#2] от "hamiltonf":

    Може би, че някой път не става това което ни се иска.

  17. 17 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2617 Неутрално

    До коментар [#15] от "blondofil":

    Кога са ходили на концерти?

    Преди 160 години ли?

    Когато още не е имало ж.п. в Османската империя.

  18. 18 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4072 Весело

    До коментар [#14] от "Нинов":

    Ха ха Боже, колко си прав!

    klimentm
  19. 19 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4072 Весело

    Густав Малер се влюбва и жени също за жена музикантка но той и забранява да пише музика защото смятал че жените не са в състояние да композират значими произведения
    Музиката е нещо страховито и подобно на математиката нямаМе непосредствен опит в нашата реалност за нея, тя има “ божествен” произход
    Слушайте всяка хубава музика без абсолютно никакво значение класическа, естрадна или фолклорна!

    klimentm
  20. 20 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4094 Неутрално

    До коментар [#13] от "Petleshev":Банкноти с образа на Клара Шуман в джоба на сакото стопляха сърцето на българите през лютата Виденова зима.
    —цитат от коментар 14 на Нинов


    Които са ги имали, а те са били много малко.

  21. 21 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4094 Неутрално

    "Клара Шуман има дълъг живот"

    Умира през 1896 години на 77 годишна възраст, която днес е средната продължителност на живота на жените в много западни страни, по през деветнадесети век се е считала за дълголетна възраст.

  22. 22 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4094 Неутрално

    "загадка остава естеството на връзката й с Йоханес Брамс, писмата от когото тя изгаря в по-голямата си част. "

    Някои биографи пишат , че Брамс е бил влюбен в 14 години по-възрастната от него Клара Шуман, но любовта му към нея остава платонична. Брамс не се жени. Умира една година след нея.

  23. 23 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2729 Неутрално

    Класическата музка не е елитарно изкуство. Класическата музика е родена в Европа и просвещението на Европа е заченато в класическата музика.
    Надявам се новата еврокомисия да отдаде полагащото се място на класическата музика в европейския начин на живат.

    подпис
  24. 24 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2729 Неутрално

    Османската империя лиши България от класическата музика. А ние все се сещаме за други маловажни неща. Вярно е, турците не са го направили нарочно. Това е техният, османският хоризонт.
    Дори сърбите са композирали класическа музика на ниво да бъде днес изпълнявана по световните сцени.
    Химнът на ЕС е достатъчна причина човек да е горд да е част от ЕС.

    подпис
  25. 25 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2667 Неутрално

    До коментар [#23] от "Иван К":

    Не знам кскво си представяш под възраждането на класическата музика (и дали въобще е необходимо е друга тема) но на достатъчно много ”веселушки” съм присъствал на народи, чиито представители са оставили ярка следа в класическата музика. И до сега на нито едно такова метоприятие не е звучала класическа музика. Пускат си от техните танци, дето се въртят до изнемога по двойки и, си разменят партньорите и могат тайно в суматохата да се пощипнат. И става въпрос не само за простовати, но и за културни и учени хора.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  26. 26 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1980 Неутрално

    Класическата музка не е елитарно изкуство. Класическата музика е родена в Европа и просвещението на Европа е заченато в класическата музика.
    —цитат от коментар 23 на Иван К


    Умниче работническо-селско, нормите на онова, което днес наричаме "класическа музика " са се оформили в музикалните салони на европейската аристокрация някъде между 15 и 19 век. Тя възниква като отговор на музикалните вкусове на най-високата част от обществото, аристокрацията /във всичките й разновидности/ и рязко се отличава по своята нормативност, изящество, усложненост и изтънчен вкус от популярната фолкмузика. Една съществена част от композиторите и изпълнителите са живеели сносно само заради това, че са били придворни музиканти. Без меценатството на своите аристократически покровители те не биха имали шанса да творят в тази висока музикална форма и биха били звезди единствено из местните кръчми, неразличими от хората, които ги населяват.
    Разбира се, с развитието на либералните идеи, кръгът на хората, които са потребители на този изтънчен продукт нараства със значителен брой представители от средите на буржоазията, интелигенцията и снобското рентиерство, но при всички положения това е новото, разширено след епохата на буржоазните революции понятие за "елит". Е, сега сме свидетели как този елит бавно се преформатира в част от т.н "редови граждани". С тази промяна се променят и вкусовете, а от там и смъртта на класическата музика става въпрос единствено на време. Тенденцията, засега, е именно такава. И честността изисква да признаем, че модерният интерес както към класиката, така и към джаза, се крепи основно на остатъците от снобски традиции, истинската му база от просветени ценители е практически изтъняла до незабележимост...Неприятно, но е факт.
    Стой кротко, а ако не можеш да удържиш пролетарските си замахвания, просто иди и нахрани животните. Ще ти олекне, особено ако си пуснеш и малко чалга. Там няма "цигу-мигу", "тинтири-минтири", всичко се "вкарва" директно и "по парфюм", йееееее;)

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  27. 27 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1980 Неутрално

    на достатъчно много ”веселушки” съм присъствал на народи, чиито представители са оставили ярка следа в класическата музика. И до сега на нито едно такова метоприятие не е звучала класическа музика.
    —цитат от коментар 25 на DDR


    Вероятно ти е трудно да съобразиш, но класическата музика не се изпълнява по т.н. "веселушки". Местата / а най-често и хората/ са съвсем други.
    Няма как да гледаш класически балет в публичен дом, друже. А, ако си го очаквал, това означава, че просто не знаеш какво е това "балет"....

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  28. 28 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2667 Неутрално

    До коментар [#27] от "Манчо":

    Добре

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  29. 29 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 289 Неутрално

    "една от най-влиятелните жени в класическата музика" ? Мило Дневниче, моля, драсни два реда за ОСТАНАЛИТЕ най влиятелни??? Че съвсем изпростяхме с тез избори, блокади, Харвита Уайнстийн, повече не се сещам...

    roo
  30. 30 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4072 Весело

    До коментар [#26] от "Манчо":

    Аууу какъв изтънчен арбитрум елегантериум сме имали тука на кл.музика!!!

    klimentm
  31. 31 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 986 Неутрално

    Вероятно е била талантлив изпълнител с всички други приписвани ѝ заслуги. Но има светлинни години разстояние между нейните композиции и трите концерта за пиано - един на мъжът ѝ и два на Брамс. Колкото и да са равни половете, жените не са в състояние да създават музика.

  32. 32 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1980 Весело

    До коментар [#26] от "Манчо":Аууу какъв изтънчен арбитрум елегантериум сме имали тука на кл.музика!!!
    —цитат от коментар 30 на klimentm


    Опитал си се да напишеш "арбитер елегантиарум", а ти се е получило "арбитрум елегантериум"? Наричаш коментираната музика " кл. музика"?
    Уаууу, впечатляващо интелигентен подход, почитания!

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  33. 33 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1309 Весело

    До коментар [#3] от "DDR":

    "Една успешна професионално жена с осем деца. Тема за размисъл."

    Е, чак пък размисъл :) Няма какво да размисляш - гувернантки, готвачки и прислужници.
    Или мислиш, че хем е концертирала, хем е готвила, перяла, обличала, разхождала и т.н. децата?

    Специалното при нея е, че концертира вместо да се занимава с домакинството.

  34. 34 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 2425 Неутрално

    Клара Шуман и всичките и колеги в мусиката са могли да се развият поради културната обстановка в Германия преди 180 години. Средата е дала възможност на семействата да дадат творчески тласък на рожбите си, средата е приела и подпомогнала талантите.
    Излишно е да се правят сравнения с България.
    Тогава София е било едно кално село. Германие е била с доста Университети. А при нас едва в 1860 българите основават училище във Варна, 1834 / основава се Априловската гимназия в Габрово и някъде в тия години Паисий Хилендарски с помошта на богатата си фантазия и родолюбив дух създава невероятният си фалшификат. с който поставя ОБАЧЕ началото на нашето Възраждане. Защото Възраждането е идея и дух, а не историческа достоверност (за шастие).
    Бог да благослови Народните Будители, след 4 дни им се покланяме! Почит!

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  35. 35 Профил на ogp03622986
    ogp03622986
    Рейтинг: 874 Неутрално

    КАМПАНИЯТА ЗА КЛАРА ШУМАН

    има и едно друго измерение, трудно забележимо от широката публика.
    Тази и подобни кампании в Западна Есропа се водят доста отдавна от левичари и крайни феминистки. Защо?
    Много просто.
    Основната теза на джендър феминизма е, че по начало полът е една фикция, социален конструкт, а от друга страна "Каквото могат мъжете, това го могат и жените" .
    Та във връзке с това се извършват няколко процедури.
    Една от тях е пренаписване на историята, с цел да се докаже, че жените имат много голям принос в културата и науката и просто не са оценени и са забравени, като систематично и злонамерено им е било пречено да се изявят в тези области. Причината за това и в двата случая са мъжете (белите).
    Една област, в която практически жените не са представени е създаването на музика, особено класическа.
    Жените имат по-слабо развито абстрактно мислене, а по-силно - обектно (затова са много силни в детайлите и подробностите). Най-висшите прояви на абстрактното мислене са креативността в музиката и хумора (в този ред).
    И понеже сред големите композитори на класическа музика (най-сложната форма на музиката), няма НИТО ЕДНА жена, то се налага да бъдат създадени, макар и като по-скромни фигури.
    Издирват се знаменити и талантливи класически изпълнителки, рови се в биографиите им, за да се намерят каквито и да е факти за създаване или опити за създаване на музикални произведения в каквито и да е форми (защото в класическата музика има един извънредно широк обхват от сложност на произведенията, напр. много малко са композиторите на симфонии и опери, а още по-малко са успешните). След това започва промотирането на тези жени в медиите и чрез поръчване на концерти, поръчват се също хвалебснвени критики, издават се книги, честват се юбилеи и т.н. Въпросът е да се вдига шум, за да се доказват цитираните по-горе тези на неомарксисткия феминизъм.
    Подобна кампания върви сега и в науката: създават се квоти за жени, убеждавата се младите момичета да се насочат в точните науки, въвежда се кампания с цел да се проникне силово в светая светих на науката - отправят се (засега само призиви) внушения, че жените-учени целенасочено не се цитират* от мъжете учени, което било дискриминация?! Освет това с щедра финансова помощ се заставят университетите и изследователските центрове скоростно да издигат жени на ръководни постове и като ръководители на важни изследователски програми. Има такъв случай в антропологията, вече. Жена е назначена за ръководител на огромен високостойностен проект за изследване разселването на човека от Африка. Това става 5 години след, като тя е защитила докторат и ще ръководи световноизвестни изследователи в областта, с десетки трудове и огромен принос
    Засега в музиката не са толкова напреднали. Насила композитор не се става...
    В областта на хумористичната литература феминистките-левичарки също изостават. Засега се води кампания жени да се насочват към изпълнителската сферата на хумора. Успехите са скромни, по начало жените имат много по-слабо развито чуство за хумор, а пък жени създатели на хумористични произведения ИЗОБЩО няма.
    ______________________________
    * броят на цитатие в чужди трудове е мярка за приноса на даден учен и освен авторитет в областта и слава, носи и основание за академично и служебно израстване





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK