Клара Шуман - една от най-влиятелните жени в класическата музика

Клара Шуман - една от най-влиятелните жени в класическата музика
"Дневник" продължава традицията да публикува текстове, посветени на историята на музиката и на популярни композитори. Тази статия е за Клара Шуман - виртуозен изпълнител, композитор и педагог, една от най-влиятелните женски фигури в класическата музика. Тази година се навършват 200 г. от рождението й, а музиката й ще звучи на първия за новия сезон "Концерт на възглавници".
Автор на статията е Венета Нейнска, музикант и артистичен директор на "Модо България" - организацията, която стои зад проектите за популяризиране на класическата музика сред децата - "Концерти на възглавници", и сред възрастните - "Концерти "Мотив".


В продължение на 61 години Клара Шуман е позната на света като пианистка с необикновен талант и артистични възможности. Междувременно, обаче, тя е композитор, преподавател, майка на осем деца, кумир на много от интелектуалците на времето си и не на последно място - муза, пазител и съпруга на прочутия музикант Роберт Шуман.


Родена като Клара Вик преди точно 200 години, пианистката демонстрира таланта си от най-ранна възраст като за всички е ясно, че тя е дете-гений. С нейното музикално образование се заема баща й, Фридрих Вик, който е прочут учител по пиано и по пеене, музикален критик, есеист и книжар. Въпреки че той е преподавател и на големия музикант от 19-ти век, Ханс фон Бюлов, Клара безспорно е най-успешната ученичка на баща си с международна кариера, започнала когато тя е само на единадесет години.




Друг негов ученик, обаче, се оказва Роберт Шуман, а срещата между него и осемгодишната Клара се оказва съдбоносна. Към този момент младата пианистка вече е преминала през развода на родителите си и отчуждението от майка си. Бащата компенсира тази липса с абсолютно покровителство над нейния професионален и личен живот. Именно поради тази причина години по-късно той ще се противопостави категорично срещу любовта между тийнейджърката Клара и девет години по-възрастния Роберт.


Богато разкрасявана, но винаги интригуваща със своя краен романтизъм, още от запознанството им връзката между Роберт и Клара започва с житейски обрати. Младият музикант се отказва от следването си по право, за да започне уроци с Фридрих Вик, живеейки в неговия дом в продължение на година. Заражда се приятелство, което винаги кръжи около професионалните успехи на двамата приятели. Роберт помага на Клара в оркестрацията на нейния Концерт за пиано и оркестър, който тя пише на тринадесетгодишна възраст:



Кариерата на Клара се развива главоломно, тя свири пред самия Гьоте, а Николо Паганини сам й предлага да музицират заедно на сцена. Изпълненията й са възхвалявани от всички големи музиканти на деня, включително изключителни пианисти като Фредерик Шопен. Приятелството й с виртуозния цигулар Йозеф Йоахим е неотменна част от тяхното сценично партньорство с над 200 концерта на десетки международни сцени. Вдъхновена от изумителното майсторство на Йоахим, Клара му посвещава своите приказно красиви романси за цигулка:



Междувременно, близостта с Роберт е преминава в истинска любов и той предлага брак на осемнадесетгодишната Клара, който тя приема. За съжаление, обаче, баща й е толкова силно против тази идея, че младите са принудени да се отнесат към съда. След тригодишен спор те получават заветното разрешение и започват пълноценния си семеен живот, водейки общ личен и музикален дневник, който остава важно свидетелство за техния необикновен път. Тъкмо в началото на общото им битие, Клара пише най-популярната си творба - Клавирно трио в сол минор:



Тринадесет години след сватбата Клара записва в дневника едно възклицание, което ознаменува появата на един безкрайно млад и тогава все още напълно неизвестен композитор: "като че ли изпратен право от Бога". Тези думи се отнасят за двадесетгодишния Йоханес Брамс, който е представен на семейство Шуман от техния голям приятел Йозеф Йоахим. Младият Йоханес представя част от музиката си на именитото семейство, а те са толкова възхитени, че Роберт пише прочута възхваляваща статия за него, която му отваря вратите към голяма композиторска кариера.


Брамс става толкова близък със семейството, че в известен смисъл се превръща и в част от него. Той носи силна подкрепа на Клара в последващите три години, които се оказват последни в живота на Роберт. Това е тежък момент за всички тях, тъй като прочутият композитор ги прекарва затворен в психиатрична клиника, след като прави опит за самоубийство, а през това време на Клара не й е разрешено да го посещава. Тя успява да го види няколко дни преди смъртта му, когато за него вече е трудно да я разпознае. Брамс, от своя страна, има възможността да посещава Шуман, а в същото време поддържайки духа на Клара, композирайки музика, с която да я разтуши:



Смела, решителна и дейна, Клара е пословична със силния си характер. По време на размирици в Дрезден три от децата й остават в града с детегледачка, докато всички останали са принудени да се евакуират. Клара не се подчинява на забраната, а преминава директно през въоръжената охрана, за да спаси децата си и да се върне обратно извън града.


След смъртта на съпруга си, Клара остава изцяло отговорна за осигуряването на семейния бюджет. До този момент тя също е изпълнявала тази функция, поради добрите приходи от концерти, които е получавала. Освен да бъде сред първите солисти на новосъздадената Берлинска филхармония, тя прави премиерните изпълнения на много от произведенията на Роберт, както и на творби от своите съвременници Брамс, Шопен и Менделсон. Концертният й живот е бил наситен дори по съвременните стандарти - запазени са над 1300 програми от нейни концерти.


Освен като концертиращ музикант, Клара Шуман е активна и в сферата на образованието. Тя е първият преподавател по пиано в консерваторията във Франкфурт и единствена жена там, а десетки нейни ученици успяват да развият международни кариери.


Клара Шуман има дълъг живот, в който музиката, любовта и личните трагедии са неразривно свързани. Освен, че любимият й Роберт я напуска твърде рано, тя надживява четири от осемте си деца, като две от тях включително й оставят внуци, които Клара отглежда. В последните си години губи слуха си, както любимия й Бетовен, чиито произведения изпълнява с огромен успех. Умира от инсулт, а загадка остава естеството на връзката й с Йоханес Брамс, писмата от когото тя изгаря в по-голямата си част. Не без значение е фактът, че последното произведение, което изпълнява са "Вариации по тема от Хайдн" от Йоханес Брамс.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2482 Неутрално



    По-възрастните от вас познават Клара Шуман, изобразена на банкнотата от сто дойчмарки.

    Жената със сресаната на път дълга гладка коса.

  2. 2 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4729 Неутрално

    Изключителна жена!
    Много тъпо прозвуча в духа на статията този абзац : "...тя надживява четири от осемте си деца, като две от тях включително й оставят внуци, които Клара отглежда."?!
    Кой родител иска да надживява децата си, за някакво състезание ли става дума, и за какво трябва да се акцентира на подобен факт?!

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  3. 3 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3470 Любопитно

    Една успешна професионално жена с осем деца. Тема за размисъл.😉

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  4. 4 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1579 Неутрално

    Изключителна жена!Много тъпо прозвуча в духа на статията този абзац : "...тя надживява четири от осемте си деца, като две от тях включително й оставят внуци, които Клара отглежда."?!Кой родител иска да надживява децата си, за някакво състезание ли става дума, и за какво трябва да се акцентира на подобен факт?!
    —цитат от коментар 2 на hamiltonf


    Споко, шофьоре, споменатото обстоятелство е част от драмата на тази забележителна жена, в чийто живот не всичко е било по мед и масло, но тя е устояла на ударите на съдбата по един наистина изключителен начин. Няма как да се пропусне.

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  5. 5 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1392 Неутрално

    Класическата музика е станала толкова тънко елитарно изкуство, че слушащите я са като някакви птици от Червената книга.
    Щом на концерт на Виенската Филхармония във Виена, околните присъстващи се вторачваха в програмата при всяко едно следващо произведение, пък и доста от тях бяха облечени по маратонки и кратки гащета, че и с ранички ...
    ...
    Днес няма кого да разсмееш с един стар софийски виц:
    "Отишъл един партиен секретар в Париж и там пред паметника на Балзак до кафе Ротонд се провикнал: "Знам те, Гьоте, Малка Нощна Музика, а? - Та-та-та-тааам (мотивът на Пета симфония на Бетовен) ...""
    И за това не е виновна само чалгата и простотията, а всеобщата консуматорска антикултура на лесното и телесното.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10480 Неутрално

    До коментар [#3] от "DDR":

    Напълно вярно

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3470 Неутрално

    До коментар [#5] от "Торбеш":

    С риск да си навлека квалификации и попръжни ще дам моят отговор за положението на нещата:
    Всеки исторически период носи и сеоята музика, която докосва душите на голяма част от хората, живеещи в този отрязък.
    Времето, когато класическата музика е владяла Европа е безвъзвратно отминало, подобно на времето, когато ръченицата е била незаменима за всяко празненство. И класическата музика и ръченицата ще продължават да имат своите почитатели и да пълнят концертни зали, но толкоз...

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  8. 8 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    Класическата музика е станала толкова тънко елитарно изкуство, че слушащите я са като някакви птици от Червената книга....
    —цитат от коментар 5 на Торбеш


    Не зная как е по света, но тук зала България е обикновено полупразна,, освен ако не дойде някое величие. Класическата музика не би трябвало да е елитарно изкуство, защото освен естетическото удоволствие (което би могло да е предмет на елитарност), тя дава и много емоции, предимно благородни, може да даде и екзалтация, а може и да успокоява.
    Много хубав материал за Клара Шуман, благодаря а Дневник!

  9. 9 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2528 Неутрално

    ""Дневник" продължава традицията да публикува текстове, посветени на историята на музиката и на популярни композитори."

    През какъв период от време са публикациите по темата? През 3, 6 или колко месеца?
    Традицията Ви е потънала в дефицит.
    И само история на музиката ли може да се радва на внимание чрез публикации?

  10. 10 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1579 Неутрално

    Класическата музика не би трябвало да е елитарно изкуство
    —цитат от коментар 8 на Мондиана

    Класическата музика винаги е била елитарно изкуство. Проблемът не е в елитарността й, а в упадъка на елитите .

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  11. 11 Профил на Kuro Rivera
    Kuro Rivera
    Рейтинг: 167 Неутрално

    Битието на духовно-извисяващите събития е достатъчно трудно в битността на чалгарския бинес, та нямаше нужда от редакционните обяснения в началото.

  12. 12 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 662 Неутрално

    До коментар [#2] от "hamiltonf":

    Женското дълголетие, и олицетворението му - способността да си майка на внуците си (облагородено от случая на нужда, а не от чиста жажда за власт), е символ на свободата на жената, на водещата, а не подчинена роля в семейството й, в крайна сметка на пряката връзка с извора на живота отвъд всяко патриархално покровителство и кифленско налагане на мачовската кукличка, с каквото сме свикнали. От статията се вижда, че Клара Шуман е допринесла значително за успеха, славата и утвърждаването в световната музика на Роберт Шуман, а не както човек би си помислил, че взимайки фамилията му тя се е възползвала пасивно и от неговата сила и талант.

  13. 13 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3532 Неутрално

    До коментар [#1] от "Нинов":

    Аха... Банкнота с излъчване! Очите бяха, като магнит...


    https://en.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Mark #/media/File:100_Mark_(O).jpg

    Бивш tww09306483.
  14. 14 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2482 Неутрално

    До коментар [#13] от "Petleshev":

    Банкноти с образа на Клара Шуман в джоба на сакото стопляха сърцето на българите през лютата Виденова зима.

  15. 15 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2357 Неутрално

    До коментар [#1] от "Нинов":

    А още по-възрастните са ходили на концертите и.

  16. 16 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2357 Разстроено

    До коментар [#2] от "hamiltonf":

    Може би, че някой път не става това което ни се иска.

  17. 17 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2482 Неутрално

    До коментар [#15] от "blondofil":

    Кога са ходили на концерти?

    Преди 160 години ли?

    Когато още не е имало ж.п. в Османската империя.

  18. 18 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4475 Весело

    До коментар [#14] от "Нинов":

    Ха ха Боже, колко си прав!

    klimentm
  19. 19 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4475 Весело

    Густав Малер се влюбва и жени също за жена музикантка но той и забранява да пише музика защото смятал че жените не са в състояние да композират значими произведения
    Музиката е нещо страховито и подобно на математиката нямаМе непосредствен опит в нашата реалност за нея, тя има “ божествен” произход
    Слушайте всяка хубава музика без абсолютно никакво значение класическа, естрадна или фолклорна!

    klimentm
  20. 20 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3053 Неутрално

    До коментар [#13] от "Petleshev":Банкноти с образа на Клара Шуман в джоба на сакото стопляха сърцето на българите през лютата Виденова зима.
    —цитат от коментар 14 на Нинов


    Които са ги имали, а те са били много малко.

  21. 21 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3053 Неутрално

    "Клара Шуман има дълъг живот"

    Умира през 1896 години на 77 годишна възраст, която днес е средната продължителност на живота на жените в много западни страни, по през деветнадесети век се е считала за дълголетна възраст.

  22. 22 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3053 Неутрално

    "загадка остава естеството на връзката й с Йоханес Брамс, писмата от когото тя изгаря в по-голямата си част. "

    Някои биографи пишат , че Брамс е бил влюбен в 14 години по-възрастната от него Клара Шуман, но любовта му към нея остава платонична. Брамс не се жени. Умира една година след нея.

  23. 23 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2899 Неутрално

    Класическата музка не е елитарно изкуство. Класическата музика е родена в Европа и просвещението на Европа е заченато в класическата музика.
    Надявам се новата еврокомисия да отдаде полагащото се място на класическата музика в европейския начин на живат.

    подпис
  24. 24 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2899 Неутрално

    Османската империя лиши България от класическата музика. А ние все се сещаме за други маловажни неща. Вярно е, турците не са го направили нарочно. Това е техният, османският хоризонт.
    Дори сърбите са композирали класическа музика на ниво да бъде днес изпълнявана по световните сцени.
    Химнът на ЕС е достатъчна причина човек да е горд да е част от ЕС.

    подпис
  25. 25 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3470 Неутрално

    До коментар [#23] от "Иван К":

    Не знам кскво си представяш под възраждането на класическата музика (и дали въобще е необходимо е друга тема) но на достатъчно много ”веселушки” съм присъствал на народи, чиито представители са оставили ярка следа в класическата музика. И до сега на нито едно такова метоприятие не е звучала класическа музика. Пускат си от техните танци, дето се въртят до изнемога по двойки и, си разменят партньорите и могат тайно в суматохата да се пощипнат. И става въпрос не само за простовати, но и за културни и учени хора.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  26. 26 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1579 Неутрално

    Класическата музка не е елитарно изкуство. Класическата музика е родена в Европа и просвещението на Европа е заченато в класическата музика.
    —цитат от коментар 23 на Иван К


    Умниче работническо-селско, нормите на онова, което днес наричаме "класическа музика " са се оформили в музикалните салони на европейската аристокрация някъде между 15 и 19 век. Тя възниква като отговор на музикалните вкусове на най-високата част от обществото, аристокрацията /във всичките й разновидности/ и рязко се отличава по своята нормативност, изящество, усложненост и изтънчен вкус от популярната фолкмузика. Една съществена част от композиторите и изпълнителите са живеели сносно само заради това, че са били придворни музиканти. Без меценатството на своите аристократически покровители те не биха имали шанса да творят в тази висока музикална форма и биха били звезди единствено из местните кръчми, неразличими от хората, които ги населяват.
    Разбира се, с развитието на либералните идеи, кръгът на хората, които са потребители на този изтънчен продукт нараства със значителен брой представители от средите на буржоазията, интелигенцията и снобското рентиерство, но при всички положения това е новото, разширено след епохата на буржоазните революции понятие за "елит". Е, сега сме свидетели как този елит бавно се преформатира в част от т.н "редови граждани". С тази промяна се променят и вкусовете, а от там и смъртта на класическата музика става въпрос единствено на време. Тенденцията, засега, е именно такава. И честността изисква да признаем, че модерният интерес както към класиката, така и към джаза, се крепи основно на остатъците от снобски традиции, истинската му база от просветени ценители е практически изтъняла до незабележимост...Неприятно, но е факт.
    Стой кротко, а ако не можеш да удържиш пролетарските си замахвания, просто иди и нахрани животните. Ще ти олекне, особено ако си пуснеш и малко чалга. Там няма "цигу-мигу", "тинтири-минтири", всичко се "вкарва" директно и "по парфюм", йееееее;)

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  27. 27 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1579 Неутрално

    на достатъчно много ”веселушки” съм присъствал на народи, чиито представители са оставили ярка следа в класическата музика. И до сега на нито едно такова метоприятие не е звучала класическа музика.
    —цитат от коментар 25 на DDR


    Вероятно ти е трудно да съобразиш, но класическата музика не се изпълнява по т.н. "веселушки". Местата / а най-често и хората/ са съвсем други.
    Няма как да гледаш класически балет в публичен дом, друже. А, ако си го очаквал, това означава, че просто не знаеш какво е това "балет"....

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  28. 28 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3470 Неутрално

    До коментар [#27] от "Манчо":

    Добре

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  29. 29 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 882 Неутрално

    "една от най-влиятелните жени в класическата музика" ? Мило Дневниче, моля, драсни два реда за ОСТАНАЛИТЕ най влиятелни??? Че съвсем изпростяхме с тез избори, блокади, Харвита Уайнстийн, повече не се сещам...

    roo
  30. 30 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4475 Весело

    До коментар [#26] от "Манчо":

    Аууу какъв изтънчен арбитрум елегантериум сме имали тука на кл.музика!!!

    klimentm
  31. 31 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 494 Неутрално

    Вероятно е била талантлив изпълнител с всички други приписвани ѝ заслуги. Но има светлинни години разстояние между нейните композиции и трите концерта за пиано - един на мъжът ѝ и два на Брамс. Колкото и да са равни половете, жените не са в състояние да създават музика.

  32. 32 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1579 Весело

    До коментар [#26] от "Манчо":Аууу какъв изтънчен арбитрум елегантериум сме имали тука на кл.музика!!!
    —цитат от коментар 30 на klimentm


    Опитал си се да напишеш "арбитер елегантиарум", а ти се е получило "арбитрум елегантериум"? Наричаш коментираната музика " кл. музика"?
    Уаууу, впечатляващо интелигентен подход, почитания!

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  33. 33 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1542 Весело

    До коментар [#3] от "DDR":

    "Една успешна професионално жена с осем деца. Тема за размисъл."

    Е, чак пък размисъл :) Няма какво да размисляш - гувернантки, готвачки и прислужници.
    Или мислиш, че хем е концертирала, хем е готвила, перяла, обличала, разхождала и т.н. децата?

    Специалното при нея е, че концертира вместо да се занимава с домакинството.

  34. 34 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1404 Неутрално

    Клара Шуман и всичките и колеги в мусиката са могли да се развият поради културната обстановка в Германия преди 180 години. Средата е дала възможност на семействата да дадат творчески тласък на рожбите си, средата е приела и подпомогнала талантите.
    Излишно е да се правят сравнения с България.
    Тогава София е било едно кално село. Германие е била с доста Университети. А при нас едва в 1860 българите основават училище във Варна, 1834 / основава се Априловската гимназия в Габрово и някъде в тия години Паисий Хилендарски с помошта на богатата си фантазия и родолюбив дух създава невероятният си фалшификат. с който поставя ОБАЧЕ началото на нашето Възраждане. Защото Възраждането е идея и дух, а не историческа достоверност (за шастие).
    Бог да благослови Народните Будители, след 4 дни им се покланяме! Почит!

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  35. 35 Профил на ogp03622986
    ogp03622986
    Рейтинг: 380 Неутрално

    КАМПАНИЯТА ЗА КЛАРА ШУМАН

    има и едно друго измерение, трудно забележимо от широката публика.
    Тази и подобни кампании в Западна Есропа се водят доста отдавна от левичари и крайни феминистки. Защо?
    Много просто.
    Основната теза на джендър феминизма е, че по начало полът е една фикция, социален конструкт, а от друга страна "Каквото могат мъжете, това го могат и жените" .
    Та във връзке с това се извършват няколко процедури.
    Една от тях е пренаписване на историята, с цел да се докаже, че жените имат много голям принос в културата и науката и просто не са оценени и са забравени, като систематично и злонамерено им е било пречено да се изявят в тези области. Причината за това и в двата случая са мъжете (белите).
    Една област, в която практически жените не са представени е създаването на музика, особено класическа.
    Жените имат по-слабо развито абстрактно мислене, а по-силно - обектно (затова са много силни в детайлите и подробностите). Най-висшите прояви на абстрактното мислене са креативността в музиката и хумора (в този ред).
    И понеже сред големите композитори на класическа музика (най-сложната форма на музиката), няма НИТО ЕДНА жена, то се налага да бъдат създадени, макар и като по-скромни фигури.
    Издирват се знаменити и талантливи класически изпълнителки, рови се в биографиите им, за да се намерят каквито и да е факти за създаване или опити за създаване на музикални произведения в каквито и да е форми (защото в класическата музика има един извънредно широк обхват от сложност на произведенията, напр. много малко са композиторите на симфонии и опери, а още по-малко са успешните). След това започва промотирането на тези жени в медиите и чрез поръчване на концерти, поръчват се също хвалебснвени критики, издават се книги, честват се юбилеи и т.н. Въпросът е да се вдига шум, за да се доказват цитираните по-горе тези на неомарксисткия феминизъм.
    Подобна кампания върви сега и в науката: създават се квоти за жени, убеждавата се младите момичета да се насочат в точните науки, въвежда се кампания с цел да се проникне силово в светая светих на науката - отправят се (засега само призиви) внушения, че жените-учени целенасочено не се цитират* от мъжете учени, което било дискриминация?! Освет това с щедра финансова помощ се заставят университетите и изследователските центрове скоростно да издигат жени на ръководни постове и като ръководители на важни изследователски програми. Има такъв случай в антропологията, вече. Жена е назначена за ръководител на огромен високостойностен проект за изследване разселването на човека от Африка. Това става 5 години след, като тя е защитила докторат и ще ръководи световноизвестни изследователи в областта, с десетки трудове и огромен принос
    Засега в музиката не са толкова напреднали. Насила композитор не се става...
    В областта на хумористичната литература феминистките-левичарки също изостават. Засега се води кампания жени да се насочват към изпълнителската сферата на хумора. Успехите са скромни, по начало жените имат много по-слабо развито чуство за хумор, а пък жени създатели на хумористични произведения ИЗОБЩО няма.
    ______________________________
    * броят на цитатие в чужди трудове е мярка за приноса на даден учен и освен авторитет в областта и слава, носи и основание за академично и служебно израстване





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK