Какво мери PISA и защо са важни резултатите

Какво мери PISA и защо са важни резултатите

© Красимир Юскеселиев



Утре ще бъдат обявени резултатите от последното изследване на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA), в което участва и България. Изследването е разработено от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) като регулярно международно стандартизирано оценяване на функционалната грамотност при 15-годишните ученици (не просто знанията по конкретни предмети, а как учениците могат да ги използват наученото в реални житейски ситуации - бел. ред.).


PISA се провежда от 2000 г. и е едно от най-важните изследвания за развитието на образованието в света. Фондация "Заедно в час" разказва повече:


Какво е PISA


Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) е един от най-важните източници на информация за състоянието на българското образование и какво може да бъде подобрено с примери от останалите страни по света. PISA е отговор на необходимостта от разработване на индикатори за сравняване на качеството на образованието в отделните държави в ситуацията на глобална икономика и трудов пазар.




PISA на практика е тест. Той изследва функционалната грамотност на 15-годишните ученици. Това е възрастта, на която повечето ученици по света са в края на задължителното си училищно образование. Затова и изследването е създадено да мери доколко учениците са подготвени да се справят с живота в съвременното общество и глобалния свят.


PISA показва способността на учениците да използват познанията и уменията си от училище в реални житейски ситуации PISA е разработен от международен екип от образователни експерти. Тестът се провежда през периоди от три години, като обхваща три познавателни области: четене, математика и природни науки. Във всеки етап акцентът се поставя върху една област, а другите две са представени по-общо, като обикновено се съчетава и с други компетентности, необходими за съвременния свят.


За изследването от 2018 г. основният акцент е върху четивната грамотност (тестът е с нов формат, който обръща повече внимание на намирането, съпоставянето и интеграцията на информация от различни източници). В този цикъл на PISA учениците в част от страните участват и в допълнителни модули, свързани с финансовата грамотност и глобални компетентности.



Каква информация дава PISA


PISA не се интересува от резултатите на отделния ученик, не се интересува от резултатите на конкретно училище или регион, а на общото представяне на национално ниво. Интересува се обаче от социално-икономическата среда, в която растат учениците, и прави връзки между образователните резултати и факторите на средата (като големина населеното място, семейната среда, в която израстват учениците, финансовите възможности и пр.).


PISA дава много ценна информация до каква степен училището и образователните политики на дадена страна създават добавена стойност за учениците и компенсират неравния старт на децата от средата и социално-икономическия им статус.


PISA не е състезание между държави, нейната цел е да изследва качеството на училищното образование и да предостави задълбочена информация за формиране на образователните политики.


Уроците, които могат да се научат от PISA


PISA дава представа за цялостната картина за състоянието на образователните системи в отделните държави.
Резултатите проследяват вътрешната динамика в обществото, какви са ефектите от различните образователни политики, къде се намираме и накъде вървим в посока повишаване добавената стойност на образованието. Изследването също така помага на държавите да черпят ценен опит от другите страни в сферата на образованието и до какво са довели конкретни мерки. Това позволява да се сравняват различни подходи в реформата на образованието и да се създават дългосрочни и качествени политики в сферата.


Опитът на други държави показва, че добре планирани и изпълнени реформи дават видим резултат в рамките на два цикъла на PISA – шест години.


PISA дава поглед не само върху конкретните мерки, но и до каква степен те компенсират неравенството в образователната система и на каква цена (колко и как инвестираме средства в образованието).


Резултатите от PISA показват още, че държавите, които постигат най-голям напредък или традиционно са с най-високи резултати в осигуряване качествено образование, си поставят ясни и смели цели в дългосрочен план.


Успешните образователни системи проследяват и анализират системно представянията на учениците, осигуряват голяма автономност на отделните училища и идентични учебни планове. В тези държави се инвестира изключително върху подготовката и професионалното развитие на учителите, както и в целенасочена подкрепа на училищата с по-ниски резултати и по-ниска мотивация на учениците.


В България PISA се администрира от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование (ЦОПУО) към Министерството на образованието. След официалното обявяване на резултатите на глобално ниво ЦОПУО подготвят анализ за българското представяне в изследването.

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Аз
    Аз
    Рейтинг: 525 Неутрално

    Баща говори със сина си в 11 клас:
    - Какво е числото пи?
    - Ами 3.
    - А за къде се използва, какъв му е смисъла?
    - Нещо там за триъгълниците май беше.
    - Какво учите по история?
    - За втората световна ще почваме.
    - Какво е Дойран?
    - Не съм го чувал тоя.
    - Как имаш 5 по химия?
    - Местихме едни чинове и ми я писаха...

    Детето учи в профилирано училище - предприемачество и бизнес!

    Не ги знам тия какво ще оценяват.

  2. 2 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2112 Неутрално

    Добре звучи и всичко опира до въпроса, доколко това изследване се извършва по правилна методика и доколко се провежда в различните места, с достатъчно добро качество и се получават достатъчно съпоставими резултати за различните региони и страни.
    Иначе е ясно, че всичко опира до поне три неща: качестевни (добре заплатени, т.е. мотивирани) учители, необходимата критична маса сред родителите, които да упражняват системен контрол и по този начин в училищата и класовете се създава необходимата конкурентна среда, поставяйки високи изисквания пред децата си и материалната база, включително учебници, помагала, компютри, специализирани компютърни програми и прочее подобни материали..

  3. 3 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 1635 Неутрално

    До коментар [#2] от "tsvetko_51":

    Нещата опират, преди всичко, до адекватни методи за оценка на знанията на учениците и създаване на конкуренция между учителите, за привличане на ученици. А това е свързано и със съставителите на учебния материал. Чак след това идва заплащането. И е крайно време да се даде път на алтернативните форми на обучение, включително дистанционно и домашно, които да се контролират с периодични независими тестове.
    В САЩ учителите също не получават кой-знае колко. Особено тези в държавните училища. Въпреки това, учебната им програма дава съвсем не лош старт в живота и е добро съпало за постъпване в колеж.

  4. 4 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7531 Неутрално

    Тестовата система е ТОТО , а не образование !

    karabastun1@abv.bg
  5. 5 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10900 Неутрално

    Шанхай защо е оценяван отделно?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  6. 6 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2255 Неутрално

    До коментар [#1] от "Аз":

    Основни умения по четене и математика, които освен че са важни за един предприемач, са определящи за развитието на обществата ни.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  7. 7 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4989 Любопитно

    До коментар [#1] от "Аз":

    Бащата ли е в 11-ти клас?

  8. 8 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4989 Неутрално

    До коментар [#5] от "penetrating":

    Има защо! SHBC знаете ли какво е? Че е банка, банка е. Но първата буква от съкращението е Шанхай.

  9. 9 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Има малко и такъв момент, че у нас учениците просто не са свикнали с този тип тестове. Като гледам как изгреждат матурите - ами нищо общо; и проблемът изобщо не е в ежегодните гафове. Ако се работи в процеса на обучение с аналогични на ПИЗА тестове вероятно и резултатите ще са по-добри. Не само резултатите на тестовете, но и резултатите от обучението.

  10. 10 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Има малко и такъв момент, че у нас учениците просто не са свикнали с този тип тестове. Като гледам как изгреждат матурите - ами нищо общо; и проблемът изобщо не е в ежегодните гафове. Ако се работи в процеса на обучение с аналогични на ПИЗА тестове вероятно и резултатите ще са по-добри. Не само резултатите на тестовете, но и резултатите от обучението.

  11. 11 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10900 Неутрално

    До коментар [#8] от "vassilun":

    И с шанхайски долари ли си плащат обучението ? Шегувам се. Въпросът ми е защо ако е такава схемата, тогава не се оценяват и градовете отделно, в България например.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  12. 12 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4989 Неутрално

    До коментар [#8] от "vassilun":

    Грешка - HSBC!

  13. 13 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1038 Неутрално

    До коментар [#11] от "penetrating":

    Шанхай доскоро беше английски протекторат или нещо подобно, въпреки че е на територията на Китай. Присъединиха го, но е тотално различен от самия Китай и като икономика, и като хора, и като образование, и като доходи. Все едно да сравняваме като едно континентална Испания и Канарските острови.
    Сигурно заради това са отделили Шанхай от Китай.

  14. 14 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 618 Неутрално

    До коментар [#13] от "атанас":

    Бъркаш го с Хонг Конг.

  15. 15 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10900 Неутрално

    До коментар [#13] от "атанас":

    Не мисля. Шанхай винаги е бил китайски.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  16. 16 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2442 Неутрално

    Добре звучи и всичко опира до въпроса, доколко това изследване се извършва по правилна методика и доколко се провежда в различните места, с достатъчно добро качество и се получават достатъчно съпоставими резултати за различните региони и страни.
    —цитат от коментар 2 на tsvetko_51

    И как така в 79 /седемдесет и девет!/ държави този тест се провежда нормално и САМО в България тестовете и методиката не ни пасват? Корелацията между нивото на образованието измерено според PISA и икономическото развитие на държавата е съвсем ясна.

    Добре е и да се проучи под патронажа на коя организация се провежда PISA, там влизат всички водещи икономики. Смешно е да се твърди, че те са оставили това важно изследване да се води по неправилна методика.

    Лесно е да се търси под вола теле, да се обвинява методика и всичко останало само и само да не се признае провала /по-точно пълната катастрофа/ на българското образование. И паралелно с това на родителите които са оставили децата си да правят каквото си искат без да си ги научили на труд и постоянство.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK