
© Красимир Юскеселиев
Утре ще бъдат обявени резултатите от последното изследване на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA), в което участва и България. Изследването е разработено от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) като регулярно международно стандартизирано оценяване на функционалната грамотност при 15-годишните ученици (не просто знанията по конкретни предмети, а как учениците могат да ги използват наученото в реални житейски ситуации - бел. ред.).
PISA се провежда от 2000 г. и е едно от най-важните изследвания за развитието на образованието в света. Фондация "Заедно в час" разказва повече:
Какво е PISA
Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) е един от най-важните източници на информация за състоянието на българското образование и какво може да бъде подобрено с примери от останалите страни по света. PISA е отговор на необходимостта от разработване на индикатори за сравняване на качеството на образованието в отделните държави в ситуацията на глобална икономика и трудов пазар.
PISA на практика е тест. Той изследва функционалната грамотност на 15-годишните ученици. Това е възрастта, на която повечето ученици по света са в края на задължителното си училищно образование. Затова и изследването е създадено да мери доколко учениците са подготвени да се справят с живота в съвременното общество и глобалния свят.
PISA показва способността на учениците да използват познанията и уменията си от училище в реални житейски ситуации PISA е разработен от международен екип от образователни експерти. Тестът се провежда през периоди от три години, като обхваща три познавателни области: четене, математика и природни науки. Във всеки етап акцентът се поставя върху една област, а другите две са представени по-общо, като обикновено се съчетава и с други компетентности, необходими за съвременния свят.
За изследването от 2018 г. основният акцент е върху четивната грамотност (тестът е с нов формат, който обръща повече внимание на намирането, съпоставянето и интеграцията на информация от различни източници). В този цикъл на PISA учениците в част от страните участват и в допълнителни модули, свързани с финансовата грамотност и глобални компетентности.
Каква информация дава PISA
PISA не се интересува от резултатите на отделния ученик, не се интересува от резултатите на конкретно училище или регион, а на общото представяне на национално ниво. Интересува се обаче от социално-икономическата среда, в която растат учениците, и прави връзки между образователните резултати и факторите на средата (като големина населеното място, семейната среда, в която израстват учениците, финансовите възможности и пр.).
PISA дава много ценна информация до каква степен училището и образователните политики на дадена страна създават добавена стойност за учениците и компенсират неравния старт на децата от средата и социално-икономическия им статус.
PISA не е състезание между държави, нейната цел е да изследва качеството на училищното образование и да предостави задълбочена информация за формиране на образователните политики.
Уроците, които могат да се научат от PISA
PISA дава представа за цялостната картина за състоянието на образователните системи в отделните държави.
Резултатите проследяват вътрешната динамика в обществото, какви са ефектите от различните образователни политики, къде се намираме и накъде вървим в посока повишаване добавената стойност на образованието. Изследването също така помага на държавите да черпят ценен опит от другите страни в сферата на образованието и до какво са довели конкретни мерки. Това позволява да се сравняват различни подходи в реформата на образованието и да се създават дългосрочни и качествени политики в сферата.
Опитът на други държави показва, че добре планирани и изпълнени реформи дават видим резултат в рамките на два цикъла на PISA – шест години.
PISA дава поглед не само върху конкретните мерки, но и до каква степен те компенсират неравенството в образователната система и на каква цена (колко и как инвестираме средства в образованието).
Резултатите от PISA показват още, че държавите, които постигат най-голям напредък или традиционно са с най-високи резултати в осигуряване качествено образование, си поставят ясни и смели цели в дългосрочен план.
Успешните образователни системи проследяват и анализират системно представянията на учениците, осигуряват голяма автономност на отделните училища и идентични учебни планове. В тези държави се инвестира изключително върху подготовката и професионалното развитие на учителите, както и в целенасочена подкрепа на училищата с по-ниски резултати и по-ниска мотивация на учениците.
В България PISA се администрира от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование (ЦОПУО) към Министерството на образованието. След официалното обявяване на резултатите на глобално ниво ЦОПУО подготвят анализ за българското представяне в изследването.
Аз
Рейтинг: 541 НеутралноБаща говори със сина си в 11 клас:
- Какво е числото пи?
- Ами 3.
- А за къде се използва, какъв му е смисъла?
- Нещо там за триъгълниците май беше.
- Какво учите по история?
- За втората световна ще почваме.
- Какво е Дойран?
- Не съм го чувал тоя.
- Как имаш 5 по химия?
- Местихме едни чинове и ми я писаха...
Детето учи в профилирано училище - предприемачество и бизнес!
Не ги знам тия какво ще оценяват.
tsvetko_51
Рейтинг: 2063 НеутралноДобре звучи и всичко опира до въпроса, доколко това изследване се извършва по правилна методика и доколко се провежда в различните места, с достатъчно добро качество и се получават достатъчно съпоставими резултати за различните региони и страни.
Иначе е ясно, че всичко опира до поне три неща: качестевни (добре заплатени, т.е. мотивирани) учители, необходимата критична маса сред родителите, които да упражняват системен контрол и по този начин в училищата и класовете се създава необходимата конкурентна среда, поставяйки високи изисквания пред децата си и материалната база, включително учебници, помагала, компютри, специализирани компютърни програми и прочее подобни материали..
ivanpopov
Рейтинг: 1829 НеутралноДо коментар [#2] от "tsvetko_51":
Нещата опират, преди всичко, до адекватни методи за оценка на знанията на учениците и създаване на конкуренция между учителите, за привличане на ученици. А това е свързано и със съставителите на учебния материал. Чак след това идва заплащането. И е крайно време да се даде път на алтернативните форми на обучение, включително дистанционно и домашно, които да се контролират с периодични независими тестове.
В САЩ учителите също не получават кой-знае колко. Особено тези в държавните училища. Въпреки това, учебната им програма дава съвсем не лош старт в живота и е добро съпало за постъпване в колеж.
karabastun
Рейтинг: 7441 НеутралноТестовата система е ТОТО , а не образование !
karabastun1@abv.bgpenetrating
Рейтинг: 11024 НеутралноШанхай защо е оценяван отделно?
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert7777
Рейтинг: 2444 НеутралноДо коментар [#1] от "Аз":
A man without faith is like a fish without a bicycle.Основни умения по четене и математика, които освен че са важни за един предприемач, са определящи за развитието на обществата ни.
vassilun
Рейтинг: 5158 ЛюбопитноДо коментар [#1] от "Аз":
Бащата ли е в 11-ти клас?
vassilun
Рейтинг: 5158 НеутралноДо коментар [#5] от "penetrating":
Има защо! SHBC знаете ли какво е? Че е банка, банка е. Но първата буква от съкращението е Шанхай.
znaya
Рейтинг: 701 НеутралноИма малко и такъв момент, че у нас учениците просто не са свикнали с този тип тестове. Като гледам как изгреждат матурите - ами нищо общо; и проблемът изобщо не е в ежегодните гафове. Ако се работи в процеса на обучение с аналогични на ПИЗА тестове вероятно и резултатите ще са по-добри. Не само резултатите на тестовете, но и резултатите от обучението.
znaya
Рейтинг: 701 НеутралноИма малко и такъв момент, че у нас учениците просто не са свикнали с този тип тестове. Като гледам как изгреждат матурите - ами нищо общо; и проблемът изобщо не е в ежегодните гафове. Ако се работи в процеса на обучение с аналогични на ПИЗА тестове вероятно и резултатите ще са по-добри. Не само резултатите на тестовете, но и резултатите от обучението.
penetrating
Рейтинг: 11024 НеутралноДо коментар [#8] от "vassilun":
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertИ с шанхайски долари ли си плащат обучението ? Шегувам се. Въпросът ми е защо ако е такава схемата, тогава не се оценяват и градовете отделно, в България например.
vassilun
Рейтинг: 5158 НеутралноДо коментар [#8] от "vassilun":
Грешка - HSBC!
атанас
Рейтинг: 1046 НеутралноДо коментар [#11] от "penetrating":
Шанхай доскоро беше английски протекторат или нещо подобно, въпреки че е на територията на Китай. Присъединиха го, но е тотално различен от самия Китай и като икономика, и като хора, и като образование, и като доходи. Все едно да сравняваме като едно континентална Испания и Канарските острови.
Сигурно заради това са отделили Шанхай от Китай.
kapitalcho
Рейтинг: 621 НеутралноДо коментар [#13] от "атанас":
Бъркаш го с Хонг Конг.
penetrating
Рейтинг: 11024 НеутралноДо коментар [#13] от "атанас":
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertНе мисля. Шанхай винаги е бил китайски.
Fred
Рейтинг: 2570 НеутралноИ как така в 79 /седемдесет и девет!/ държави този тест се провежда нормално и САМО в България тестовете и методиката не ни пасват? Корелацията между нивото на образованието измерено според PISA и икономическото развитие на държавата е съвсем ясна.
Добре е и да се проучи под патронажа на коя организация се провежда PISA, там влизат всички водещи икономики. Смешно е да се твърди, че те са оставили това важно изследване да се води по неправилна методика.
Лесно е да се търси под вола теле, да се обвинява методика и всичко останало само и само да не се признае провала /по-точно пълната катастрофа/ на българското образование. И паралелно с това на родителите които са оставили децата си да правят каквото си искат без да си ги научили на труд и постоянство.
Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.