Министърът на образованието не очаква и следващите резултати от PISA да са добри

Красимир Вълчев

© Георги Кожухаров

Красимир Вълчев



Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев не очаква и следващите резултати по програмата за международно оценяване на 15-годишни ученици PISA да са добри, защото в момента образователната система в България преминавала на т.нар. компетентностен подход на обучение, на който всъщност са базирани тестовете.


"Учителите трябва да променят начина си на преподаване, да имат достатъчно време да накарат учениците си да дискутират, да свързват знания и умения, да проблематизират. Това е преходът към компетентностен подход - по-малко енциклопедично обучение и много повече свързване на знания в умения, по-малко пасивно и повече активно учене. Тази промяна се случва в момента. Изследванията на PISA показват, че една такава промяна произвежда ефект след два или три цикъла - 6 или 9 години, тъй като е тригодишен цикълът по PISA. Честно казано, не очакваме и следващите резултати да са добри", коментира Вълчев резултатите от изследването на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, според които деветокласниците в България за поредна година са на по-ниско от средното ниво в 79-те участвали в изследването държави по четене, математика и природни науки. Обобщените резултати от изследването можете да видите тук.


Три години по-рано просветното министерство изрази надежда на сегашното изследване новите учебни програми да окажат влияние и резултатите да бъдат по-добри. "Новите учебни програми влязоха в сила, но тези ученици, които са полагали теста по PISA, са по старите учебни програми. Тоест ние не можем да оценим ефекта на новите учебни програми и това изследване не е атестация за новите учебни програми. Не е толкова важно, че са нови, а че са базирани на компетентностния подход", каза Вълчев пресконференция днес.


Образователната система се променя




Министърът на образованието декларира, че за него резултатите не са изненадващи. "Тези резултати ги виждаме малко или много и в националното външно оценяване (НВО), и в държавните зрелостни изпити и ако не друго, това, което можем да твърдим, в последните години националните ни външни оценявания са надеждни като оценка. Ограничихме преписванията, висшите заведения казват, че ги приемат като надеждна атестация, и ясна е разликата между първокурсник с шестица и четворка от НВО", каза министърът на образованието.


По думите му е необходими повече време. "За съжаление закъсняхме с голяма част от промените. Те бяха обвързани с приемането на Закона за предучилищното и училищното образование. През 2012 г. беше внесен първият проект на закона, но през 2013 поради предварителното прекратяване на мандата на кабинета Борисов законът не беше приет. Приет бе едва 2015 г., влезе в сила през 2016 г.", напомни Вълчев.


"Нашата система е настроена да дава знания. Проблемът на българската образователна система е трудността да трансформира знания в умения. PISA мери в много по-голяма степен умения. Нашата система е прекалено амбициозна е предоставянето на знания и прекалено неамбициозна в предоставянето на умения, надграждането на умения, трансформирането на знания в умения", разясни министърът.


Повече свобода и мотивация за учителите


Той добави, че не е фатално, че резултатите са по-ниски от предишните, защото това могло да се дължи и на статистическа грешка. "Проблемът е, че няма подобрение, че се запазва високият процент ниски резултати. По-скоро има стабилизиране на едни резултати", каза Вълчев и добави, че има промяна в структурата на извадката. "Има с 8 процентни пункта повече ученици от професионалните гимназии, които са включени е извадката. А знаете, че те са с по-ниски резултати. Не всички, разбира се. Само от тази промяна можем да обясним между 15 и 20 точки отрицателна разлика", коментира Вълчев.


Според новата система на преподаване се дава повече свобода на учителите да мотивират децата да развиват умения, а на регионалните управления по образование вече е забранено да контролират документи и да оценяват работата на учителите въз основа на документи.


"Много от учителите преподават това, което очакват да бъдат изпитани учениците. Сега правим новите формати. Задачите трябва в много по-голяма степен да мерят умения. Така е направен тестът по PISA - задачите по математика са относително елементарни като математически алгоритми, но изискват транслиране на житейски ситуации в математически задачи, те са с много по-голяма практическа насоченост", каза Вълчев.


По думите му ниските резултати могат да се обяснят и с ниската мотивация на учениците да правят теста, тъй като не им влияе по никакъв начин на оценките. "Това, разбира се, не е оправдание, но не сме успели да ги мотивираме да се концентрират върху този изпит", заяви министърът.


Според него е важно и мотивирането на самите учители. "Ако погледнете страните, които да начело в класацията на PISA, общото е, че най-добрите ученици стават предимно учители. И заплатите са доста над средните. Тези резултати не трябва да ни разубеждават от избора, който сме направили с увеличението на заплатите на учителите. Не трябва да пречат да затвърдим този избор и да поддържаме средните учителски заплати над 120% от средните за страната", заяви още министърът.


Проблемите пред образованието


Вълчев каза още, че един от проблемите в българското училище е, че часовете са малко и недостатъчни да се преподаде целият предвиден материал, особено по математика. Заради повечето почивни дни и по-голямата лятна ваканция българските ученици учат с около 14% по-малко спрямо средноевропейското, каза Вълчев. В новите учебни програми са заложени 40% повече упражнения.


По думите му от 2000 г. се е променил и профилът на учениците. "Не е трудно да го видим това из страната - цели райони са си променили демографския, етнокултурния пейзаж. Учениците от семейства, в които липсва отношение към образованието, в които майчиният език не е български, са се увеличили като процент. Това прави при равни други условия по-тежка задачата на образователната система. Миналата седмица бях в малко градче, там се е случил бърз процес на вторична сегрегация, като се увеличат децата от ромски произход на 30-40%, и родителите на останалите деца да започнат да си изтеглят децата. Една учителка ми каза, че преди 10 години е обучавала деца, които изкарвали шестици на външните оценявания, а днес полагала 10 пъти повече усилия за тройка", разказа Вълчев.


"Трябва да успеем да накараме системата, която е една машина с много колела, промяната да се случи по-бързо", обобщи министърът. Според него промяната "трябва да бъде транслирана от регионалните управления по образованието". "Ако не направим тази промяна, ще изглеждаме още по-неадекватни и извън времето", заключи той.


Обобщените резултати от изследването за България - тук.
Някои от тестовете - тук.
Успяват ли 15-годишните в глобален мащаб да различават факт от мнение - тук.

Ключови думи към статията:

Коментари (52)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9017 Неутрално

    Министър, дето смята , че цялата реформа в образованието привършва с повишаване на заплатите, не може да очаква високи резултати.

  3. 3 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1146 Любопитно

    Маца,Писа се в дедовият докато занимавате децата с простотии ще е така :/
    на 5-6 клас дават задачи за магистратура аре у Лево
    безсмислени програми и учебни планове
    от всяко дете вундеркинд погледнете матури излишен материал натоварващ децата ииии родителите (финансово и умствено)без никакво приложение ;)

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  4. 4 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3315 Весело

    Затова ли гледа толкова уплашено министъра ?
    Сега сериозно.: Важно е да се вдигат зап;атите на учителите ,но това трябва да е обвързано с резултати. Направете изследване колко ученици взимат частни уроци в 7-ми и 12-ти клас и какъв е успехът им. В обшиското у-ще макс. 4

  5. 5 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2252 Неутрално

    Не са добри защото образованието минава през т.нар гербав период на управление.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  6. 6 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1146 Неутрално

    Затова ли гледа толкова уплашено министъра ? Сега сериозно.: Важно е да се вдигат зап;атите на учителите ,но това трябва да е обвързано с резултати. Направете изследване колко ученици взимат частни уроци в 7-ми и 12-ти клас и какъв е успехът им. В обшиското у-ще макс. 4
    —цитат от коментар 4 на hodounski


    само те светна след 7-ми клас при кандидатстване вече ще се взимат и годишните оценки от 5-ти и 6 -ти ;)


    ПЛЯС

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  7. 7 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 674 Неутрално

    проблемът не е в това какво
    една система учи, а дали има желание да
    се учи. STEM демек наука, технология, инженерство и математика
    изобщо не фигурират в изказванията.
    всичко зависи от учителя, не от "системата учела на знания, а не на умения."
    тоя министър да вземе да пренапише учебниците по българск а история,
    че положението е трагично. само съветски глупости в тях.

  8. 8 Профил на Radosveta Koleva
    Radosveta Koleva
    Рейтинг: 2491 Неутрално

    "Учителите трябва да променят начина си на преподаване, да имат достатъчно време да накарат учениците си да дискутират, да свързват знания и умения, да проблематизират."

    Това мога да кажа, че беше една от добрите практики, с които бяхме свикнали в гимназията ми/ни края на 90-те/2000-те. И едно от любимите моменти, които чакахме...

  9. 9 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5998 Неутрално

    Видими резултати другарю министър. Даже и Деница не можа да ви помогне.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  10. 10 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    ах... тва звучи адски вдъхновяващо... а произведените междувременно дебили кво ще ги правим - за месо или за сланина

  11. 11 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5998 Неутрално

    До коментар [#10] от "extraCACA":

    Ще ги поеме деница а ние ще плащаме.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  12. 12 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1917 Неутрално

    "Учителите трябва да променят начина си на преподаване, да имат достатъчно време да накарат учениците си да дискутират"..................

    Точно това нема да стане... Резултатите ще продължават да са плачевни

    Народ, управляван от тикви, ще се превръща в тикви.

  13. 13 Профил на Firestarter
    Firestarter
    Рейтинг: 1120 Весело

    Видимо добри резултати !

    / Ценко Чоков е член на в Комисията по устройство на територията и екология и в Комисията за младежта и спорта.
    Това стана ясно след провеждане на второто заседание на ОбС Бяла Слатина. Припомняме, че в комисиите мнозинство имат ГЕРБ- 20 сенатори, следват ги БСП и “Новото време” с равен брой общински съветници – 6 и двама от “Воля”
    / Зов Нюз /

    Because they're afraid that there's more to reality than they have confronted. That there are doors that they're afraid to go in, and they don't want us to go in there either, because if we go in we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control. Ken Kesey
  14. 14 Профил на shisharko
    shisharko
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Как няма да не очакват резултатите да не са добри, като цялото МОН и самия министър не са направили нищо, че резултатите да са добри!

    ОСТАВКА! И на негова място да дойде някой друг, който може да подобри резултатите.

    Този на снимката май става само да го пращат на посещения в бившото СССР, за друго не го търсете.

  15. 15 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3074 Неутрално

    Министерството на образованието трябва да се закрие.
    Резултатите от матурите показват единствено как се развива пазарът на частни уроци. А мерките срещу преписването са унижение за учениците. Както и самите матури (НВО), които търсят какво не знаят учениците, а не какво са научили.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  16. 16 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3074 Неутрално

    Министерството на образованието трябва да се закрие.
    Резултатите от матурите показват единствено как се развива пазарът на частни уроци. А мерките срещу преписването са унижение за учениците. Както и самите матури (НВО), които търсят какво не знаят учениците, а не какво са научили.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  17. 17 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1212 Любопитно

    Трите опорни точки са:
    Знания
    Умения
    Отношения....
    .....и трябва да са в синхрон.Прехвърлянето на тежестта от една на друга неминуемо ще промени баланса....Въпросът е....КАК?
    Готови ли са за това учителите, след като бяха превърнати в администратори?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  18. 18 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3079 Неутрално

    Ще има промени и други резултати. Това е ясно. Но резултатите ще са все по-лоши. Образованието ни запада отчайващо.

  19. 19 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 1265 Неутрално

    "Нашата система е настроена да дава знания. Проблемът на българската образователна система е трудността да трансформира знания в умения. PISA мери в много по-голяма степен умения. Нашата система е прекалено амбициозна е предоставянето на знания и прекалено неамбициозна в предоставянето на умения, надграждането на умения, трансформирането на знания в умения"
    ===============================================================
    Дрън-дрън. Човек може толкова, колкото знае.

  20. 20 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 1023 Неутрално

    Много, много години преподавам на деца, току що завършили среден курс на образование, с високи изходящи показатели. Преминали през тежък кандидатстудентски изпит. Единственият осезаем прогрес е чуждият език - основно английски. По всичко друго - бавно и полека, груповата оценка върви надолу. Не толкова като количество знания, повече като подход към усвояване - стараят се да ЗАПОМНЯТ, не да РАЗБЕРАТ. Скромното ми мнение вижда проблем в следното:
    1. Отношение към образованието в семейството.
    2. Отношение и респект към учителите, (следствие е от първото).
    3. Качество и мотивация на учителите. Отлична подготовка и лична отдаденост - заплащането не решава всичко.
    Мечтиии.

    roo
  21. 21 Профил на Николай Рангелов
    Николай Рангелов
    Рейтинг: 28 Неутрално

    Поне май е единствения министър, който казва истините, а не ни убеждава, че сме слепи, и не виждаме светлото настояще, озарено от Краля Слънце.

  22. 22 Профил на quasimodo
    quasimodo
    Рейтинг: 536 Неутрално

    Тоя използва няколко хиляди думи, за да ни каже, че единствената ясна стратегия, която има в главата си е да държи заплатите на учителите на прилично ниво. Всичко останало в думите му са празни приказки, мечти, общи идеи и нямат нищо общо със стратегия...

  23. 23 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1909 Неутрално

    Старае се момчето, ама е малко гербаво.
    Не е преподавал нито в училище нито във ВУЗ, ама реформира.
    Затова реформите му са само поредният Франкенщайн.

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  24. 24 Профил на amerikanbastard
    amerikanbastard
    Рейтинг: 804 Неутрално

    Затова ли гледа толкова уплашено министъра ?
    —цитат от коментар 4 на hodounski


    На мен пък ми прилича на Райнхард Хайдрих.

    Freedom's just another word for nothin' left to lose
  25. 25 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4317 Весело

    До коментар [#14] от "shisharko":

    " ОСТАВКА! И на негова място да дойде някой друг, който може да подобри резултатите."

    То само това прави властта - оставка и следващия ! да, ама следващия бил по - зле и от предишния...Няма значение пак оставка и така до безкрай...

  26. 26 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1683 Неутрално

    "За съжаление, закъсняхме с голяма част от промените."

    Закъсняхте още от 2007 г.,учителската стачка при Дани Вълчето!
    Вчера черно на бяло се видя приоритета на правителството – ОБРАЗОВАНИЕТО! Таблица на заплатите в РБ, в. Капитал!
    То обаче е по-малък приоритет от транспорта, където шофьорът със средно образование бяга пред учителя-вишист с цели двеста /200/ лева.
    Схеми, модели, компетентност – празни приказки от чиновника-министър!
    Докато не направите професията привлекателна за млади и талантливи преподаватели, ще "продължавате да не се изненадвате на лоши резултати", защото скоро и възрастни няма да преподават!

  27. 27 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1604 Неутрално

    Прав е - открай време нашата образователна система поощрява зубренето, а не мисленето. Не мога да забравя високопарния и изкуствен език на "темите" дето се очакваше да ги развиваме по БЕЛ. В резултат никой не се опитваше да мисли - а просто да препише от пищов или пак да наизусти този словесен буламач.

    Но министърът не трябва да се оправдава - от него зависи да промени тази порочна практика.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  28. 28 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4092 Неутрално

    ОСТАВКА.

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  29. 29 Профил на Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Рейтинг: 1041 Неутрално

    Що за идиоти искат оставка за това? Резултатите в образованието идват бавно. Намерете си друг повод.

  30. 30 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10900 Неутрално

    Още едно поколение с орязано обучение и сще сме 3 * 40 години назад, защото другите не чакат ...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  31. 31 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3183 Неутрално

    Той като пътник на някоя гара. Седи и очаква.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  32. 32 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3183 Неутрално

    "За съжаление, закъсняхме с голяма част от промените."Закъсняхте още от 2007 г.,учителската стачка при Дани Вълчето!Вчера черно на бяло се видя приоритета на правителството – ОБРАЗОВАНИЕТО! Таблица на заплатите в РБ, в. Капитал!То обаче е по-малък приоритет от транспорта, където шофьорът със средно образование бяга пред учителя-вишист с цели двеста /200/ лева. Схеми, модели, компетентност – празни приказки от чиновника-министър!Докато не направите професията привлекателна за млади и талантливи преподаватели, ще "продължавате да не се изненадвате на лоши резултати", защото скоро и възрастни няма да преподават!
    —цитат от коментар 26 на Alexander97


    Тва когато Дани дигаше седянката ли?

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  33. 33 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1623 Неутрално

    Случка от лятото. Ломя риба на реката, край мен лови едно цигане. Периодично- бате дай едно оловце, бате дай една кукичка.... всеки път мудавам но искам нещо да сметне, колко е 8 по 7.... не знае, 8 плюс 4...не знае, 2 по 2- четири. получава кукичка. Така няколко часа, повечето пъти смята на пръсти.... Подадох му лист от реклама в която ми бе увит сандвича, не можа да прочете нищо! Попитах в кой клас е? Преминах в 8-ми ми отговори. Вярно, че е в забутано странжанско село но????

    Русия- проказата на планетата Земя.
  34. 34 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1623 Неутрално

    ЛоВя..

    Русия- проказата на планетата Земя.
  35. 35 Профил на magnas
    magnas
    Рейтинг: 668 Весело

    Да правиш всеки път нещата по един и същи начин и да очакваш различен резултат!
    Глупост е това, не оптимизъм...

  36. 36 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 547 Неутрално

    Резултатите ще продължават да се влошават. Дори и слаб учител ще постигне чудесни резултати с умни деца. И най-добрият учител ще постигне плачевни резултати с тъпи деца. Когато България стане първата държава в света с ромско мнозинство, тогава резултатите ще паднат под тези на африканските държави, дори и учителите да са от Финландия.

  37. 37 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 1716 Неутрално

    "Трябва да успеем да накараме системата, която е една машина с много колела, промяната да се случи по-бързо", обобщи министърът. Според него промяната "трябва да бъде транслирана от регионалните управления по образованието". "Ако не направим тази промяна, ще изглеждаме още по-неадекватни и извън времето", заключи той.

    Вие отдавна изглеждате неадекватни, но баламосвате с разни оправдания. Добре че има такива независими изследвания, да се види че царя е гол. В региона сме на нивото на Албания. Браво господине!

  38. 38 Профил на Амазонка
    Амазонка
    Рейтинг: 18 Гневно

    Защо Просветното министерство не включи в цената на образователния продукт, а следователно в сумата на държавните разходи, сумите, които родителите заплащат за частни уроци? Вероятно г-н министърът не знае, че един частен урок по френски език в провинцията (при сравнително ниски доходи) семейството заплаща по 30 лева за допълнителен час??? Доплащанията в образованието, доплащанията в здравеопазването, недостатъчните средства за социални грижи - всички нези недостатъци не са ли симптом на проблеми в тези толкова важни държавни политики??? Неграмотен, болен, извън осигурителната система младеж - това ли е бъдещето на нацията ???

    Heaven
  39. 39 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1493 Весело

    Министър, дето смята , че цялата реформа в образованието привършва с повишаване на заплатите, не може да очаква високи резултати.
    —цитат от коментар 2 на Роси


    Всъщност, министърът никъде не е твърдял това, но доносниците във форума на Дневник правят обичайното за тях - не четат, а моментално започват да доносничат!

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  40. 40 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1493 Весело

    Защо Просветното министерство не включи в цената на образователния продукт, а следователно в сумата на държавните разходи, сумите, които родителите заплащат за частни уроци? Вероятно г-н министърът не знае, че един частен урок по френски език в провинцията (при сравнително ниски доходи) семейството заплаща по 30 лева за допълнителен час??? Доплащанията в образованието, доплащанията в здравеопазването, недостатъчните средства за социални грижи - всички нези недостатъци не са ли симптом на проблеми в тези толкова важни държавни политики??? Неграмотен, болен, извън осигурителната система младеж - това ли е бъдещето на нацията ???
    —цитат от коментар 38 на Амазонка


    Някой, някъде в България плаща по 30 лв на час обучение по френски език?
    Уаууууу, сензационна новина / и без всякакво съмнение - напълно достоверна/!

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  41. 41 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 632 Неутрално

    Викам, да спрат да ангажират учителите с проекти след училище, да имат време да дават уроци. Това се доказа като единствената работеща система, и нея като съсипят, съвсем без алтернатива оставаме.

  42. 42 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 632 Неутрално

    До коментар [#40] от "Манчо":

    30лв плащахме за 1 астрономически час немски.

  43. 43 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1880 Любопитно

    Аууу, колко много коментиращи ревЪт на умряло... Ей така, калабълък да става с отрицанието!
    А всъщност Вълчев прави обективен разрез! И е прав!
    Няма начин да имаме добър резултата при този ЕТНОКУЛТУРЕН материал! НАд 60% СА роми в училищата до осми клас. Останалите 40% са САМО преобладаващо българчета, при това от опростачени семейства. Расли в опростачена "мултикултурна" среда, готвеща ги за "глобални" граждани. А сега вече и за джендъри.
    Такова общество може да постига само такива резултати. Пак даже са добри. Щото иначе и на Сомалия може да се наложи да завиждаме...
    И на всичкото това пак учителските заплати са ви трън в очите. Ами хайде да ви видя вас без пари да ходите да изкарвате резултати в ромска среда или сред нагли простаци, пък били те и българи. Примитиви сродни с ромските.
    ВСИЧКО това постиганато с нечовешките "усилия" на двайсет и пет години "реформи" и "оптимизации", УСПЕШНО режисирани от една затворена групичка несменяеми "експерти", добре хлатени през грантове и едно чужбинско НПО с цяла своя мрежа НПО-та.
    Вълчев, като присъщ активист на тези "реформи" много добре знае какво са направили. И си го казва.
    Само дето е сменил тона. По рано плямпаше че учителите са некачествени, неграмотни, негодни. Сега нещо е почнал лицемерно да ги признава за хора. Късно!
    Та така!
    Резултатите не са лоши, ако искаме тези копеленца да станат бачкатори. Даже са твърде добри. Лошото е че след толкова "реформи" от училищата излизат разглезени момченца и момиченца, убедени че трябва веднага да станат директори на концерни. А на пазара на труда трябват ИЗПЪЛНИТЕЛНИ, ДИСЦИПЛИНИРАНИ, ЛОЯЛНИ, бачкатори, които да не мислят много, а да "въртят гайките" безпрекословно. Това пиЗата не го лови. Ама и лигльовците изобщо не са такива кавито трябват на пазара на труда. За това си трябва здрава пръчка, а не дискусии в час!
    Няма какво да ревете. Една малка част 4-5% имат възможности да знаят и да могат много. ЗА останалите НЕ Е ПОЛЕЗНО.
    Е, тези 5% ги има.
    Остава и да останат тук. А не да захранват икономиките на чуждите общества. Както целяха всички "реформи" и за което получаваха грантовете си всички "реформатори".
    Вълчев, покай се "реформаторе". Пиши си показанията.
    !

  44. 44
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  45. 45 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 1635 Неутрално

    Случка от лятото. Ломя риба на реката, край мен лови едно цигане. Периодично- бате дай едно оловце, бате дай една кукичка.... всеки път мудавам но искам нещо да сметне, колко е 8 по 7.... не знае, 8 плюс 4...не знае, 2 по 2- четири. получава кукичка. Така няколко часа, повечето пъти смята на пръсти.... Подадох му лист от реклама в която ми бе увит сандвича, не можа да прочете нищо! Попитах в кой клас е? Преминах в 8-ми ми отговори. Вярно, че е в забутано странжанско село но????
    —цитат от коментар 33 на chichka


    Обаче вече е подготвено да муфти социалната система. Пък и знае да лови риба...

  46. 46 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1181 Неутрално

    До коментар [#20] от "babyroo":

    опитват се да запомнят, а не да разберат, защото системата това очаква от тях, от първи клас от тях се очаква да възпроизвеждат и това е достатъчно за високи резултати, включително и т н тежки кандидатстудентски изпити. децата с научени, че има единверен отговор, той е на стр. 30 от учебника, и ако твърдиш обратното, нещо не си разбрал.
    затова и мисленето на цялата нация е такова повърхностно и некритично, не отива отвъд фактите, не задава въпроси, а авторитетите и йерархията са последна богопомазана инстанция. най-мразим да мислим, както се казва. отегчителна нация, освен всичко друго, оък и тъпичка, да бъдем честни.
    ролята на семейстовото е голяма, но не можеш да се оправдаваш с това, когато са нужни радикални реформи в образованието. заплатите на учителите са само част от тях. да не говорим за изключително срамотното оправдание на децата с майчния език. само затова трябва да си подаде оставка. основния език на децата е този в училище, не на майките. безобразник.

  47. 47 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2255 Неутрално

    Никой не коментира голямата разлика между резултатите по четене на момичетата и момчетата в България. Тя остава една от най-високите сред държавите, участвали в оценяването, ако не и най-високата. През 2015 г. е бла още по-драстична. Сега малко е спаднала, но не защото момчетата четат по-добре, а защото е спаднало нивото на момичетата. Тъй като ПИСА оценява функционалната грамотност, а не зубренето, резултатите за България развенчават един натрапчив мит: че момичетата изкарват по-добри оценки, защото зубрят. Обърнете внимание, че по математика, най-незубраческия предмет, резултатите между момичета и момчета в България са общо взето равни. От това следват интересни въпроси относно възпитанието което даваме на момичетата и на момчетата.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  48. 48 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2442 Неутрално

    "Нашата система е настроена да дава знания. Проблемът на българската образователна система е трудността да трансформира знания в умения. PISA мери в много по-голяма степен умения. Нашата система е прекалено амбициозна е предоставянето на знания и прекалено неамбициозна в предоставянето на умения, надграждането на умения, трансформирането на знания в умения"===============================================================Дрън-дрън. Човек може толкова, колкото знае.
    —цитат от коментар 19 на Doge


    Ама ти си едно Огромно празноглаво ДРЪН-ДРЪН! Аз мога прекрасно ТЕОРЕТИЧНО да знам как точно да ударя топката, с какъв ъгъл да я насоча, каква да е скоростта да опише парабола и прехвърли стената и вкарам гол. Дори уравнения ще ти напиша и компютърно моделиране...

    И като ми дадат да я ритна топката ще се получи едно НИЩО. Защото както е казал народът ни "То ако занаят се учеше с гледане кучето щеше да е най-добрият месарин".

    Уменията се придобиват с практически упражнения , не с гола теория. А икономиката иска практически умения, не гола теория която е само първата степен на уменията. Когато си купуваш риза не изпитваш шивачката да ти обясни теорията на шивачеството ами искаш готов продукт. Т.е. приложението на тези знания.

    НАЙ-ПОСЛЕ нашите доживяха до това да разберат, че целта на образованието са уменията, не голите знания. Защото работодателя иска човек който може да прави нещата, не да го изпитва колко е научил от учебника.

    А аз го чух това за първи път далечната 1971г когато след висшето образование ме пратиха на 6 месеца школа за запасни офицери. И още на първото занятие едно младо лейтенантче в час по "Военна педагогика" застана пред нас и каза "В процеса на обучение има следните степени: 1.Знания 2.Умения 3.Навици. На бойното поле няма време да четете и мислите какво е устройството на автомата и как се стреля. Или стреляте първи или ви убиват. А това да си първият зависи от навиците които се придобиват с практически упражнения".

    Все едно ме удари с тухла по главата. Аз, типичен продукт на висшето ни образование си мислех, че най-важни са знанията. Знаеш за шесторка значи си най-добър. Самата структура на висшето образование, учебният процес тикаха към това, най-уважаван е професорът който дава знанията, изпитват те колко знаеш а не как ги използваш. А асистентчето което те учи как да прилагаш тези знания е девета дупка на кавала.

    И сега още е така във висшето образование, знанията като самоцел, практическите умения за прилагането им захвърлени на нископлатени асистенти. Мечтаеще и те някой ден да станат доценти, т.е. да избягат от практическото приложение на знанията.

    Дано и в университетите по-бързо узреят за тази мисъл, че в бизнеса никой собственик няма да те изпитва какво знаеш по учебника. А ще иска да прилагаш тези знания. Нещо което аз разбрах в родната казарма още в далечната 1971г.

    Цели 50 години за да стигне един образователен министър до тази мисъл. Като имам предвид консерватизма на тази сфера и бранещото себе си статукво вероятно още поне 20 години тя да стане практика

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  49. 49 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2442 Неутрално

    Никой не коментира голямата разлика между резултатите по четене на момичетата и момчетата в България.
    —цитат от коментар 47 на 7777

    Обяснението е просто, момичетата са по-прилежни и по-мотивирани. Повече са склонни да гледат на образованието като важен фактор за жизнената реализация. Момчетата на тази възраст вятър ги вее на бял кон, много по-интересни са им филми с източни бойни изкуства, да се правят на мъжаги димящи с цигари и пиещи алкохол, да се перчат с мускули от фитнеса.... Образованието за тях е нещо недостойно за "истинският мъж" каквито се смятат.

    Дори само тази разлика е достатъчна да срути обясненията, че те тестовете били искат специална подготовка, учителите негодни и т.н. ЛИЧНИТЕ УСИЛИЯ на ученика, жизнените ценности които има и бъдещето което вижда пред себе си също са от огромна важност, Накратко, мотивацията.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  50. 50 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2255 Неутрално

    А според мен в България на момчетата прекалено много им позволяваме "да ги вее вятър на бял кон" на тази възраст. Ако имаме изисквания към тях, каквито към момичетата, и те биха се справяли по-добре.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  51. 51 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2442 Неутрално

    ...да не говорим за изключително срамотното оправдание на децата с майчния език. само затова трябва да си подаде оставка. основния език на децата е този в училище, не на майките. безобразник.
    —цитат от коментар 46 на owen

    Тук доста си се издънил.

    Тези деца са неграмотни в най-буквалният смисъл, не владеят българският език дори за елементарно четене и писане на битови теми. Какво остава за функционална грамотност, т.е. изваждане на основната идея и логически анализ на текста. И Нарастващият им Брой съвсем логично дърпат надолу общата оценка.

    Опит за пример, представи си че си ученик в чужда държава, чийто език съвсем не владееш или на най-елементарното ниво. КОЛКО ще разбереш от обясненията на учителя ако от половината от думите не ги знаеш или разбираш? Говорещ в темпо за нормалните жители на тази страна.

    Ако не вярваш пусни си един филм без български субтитри и да видим колко ще го разбереш. И имай предвид, че това не е филм където може и с обща представа, всяко неразбрано изречение от урока е изпусната тухла в стената. Накрая съвсем изпускаш смисъла на казваното.

    Ако учителя специално се пригажда към твоето ниско ниво така ощетява останалите, забавя темпото им.

    Именно затова такива деца трябва да бъдат отделяни в специални училища. За да им се преподава на достъпното за тях ниво и за да не спират темпото на останалите. А тези които не са съгласни просто развиват поредната вече провалена толерастия.

    Да, етносите безспорно снижават общата оценка. И това с оглед на раждаемостта им ще става все по-голям проблем. все едно вместо само български ученици в извадката сложим и някоя от най-изостаналите африкански държави. Ясно е какво ще стане с общата оценка.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  52. 52 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2442 Неутрално

    А според мен в България на момчетата прекалено много им позволяваме "да ги вее вятър на бял кон" на тази възраст. Ако имаме изисквания към тях, каквито към момичетата, и те биха се справяли по-добре.
    —цитат от коментар 50 на 7777

    Абе и ние не бяхме много цвете навремето, големи дивотии сме правили. Такава е възрастта, хормоните бушуват.

    Но определено на нас ни бяха затегнали много повече гайките: униформите, вечерни учителски проверки дали си още по улиците и кината, за заведение дума да не става, сутрин проверка дали си подстриган, при нарушения стригане нула номер да ти се подиграват всички в училището /и особено момичетата :)/ ...

    Има начини но няма това което се нарича "политическа воля". В широкият смисъл, обществото като цяло не само политиците.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK