Яна Палоярви: Във Финландия избягваме конкуренцията между учениците за разлика от България

Яна Палоярви<em> </em>и Туйре Сувитие

© Георги Кожухаров

Яна Палоярви и Туйре Сувитие



Една от най-желаните и престижни професии във Финландия е учителската. Като важност се нарежда до тази на правото и медицината, казва Яна Палоярви - директор на Дирекция "Международно сътрудничество" към Министерството на образованието и културата във Финландия. Тя беше в България по покана на българското образователно министерство за участие в дискусия, фокусирана върху променящата се динамична среда в обществото, в пазара на труда и образованието. Отговора на учителите и училищата по тези въпроси тя дава заедно с финландската учителката Туйре Сувитие, която преподава в Международното училище в град Турку.


В интервю за "Дневник" те представиха някои от приликите и разликите между двете образователни системи, разказаха как се става учител във Финландия и дали вреди на българските деца състезателният модел в училищата.


Защо финландското образование е сред най-добрите в света?




Яна Палоярви: Смятам, че добрата образователна система е много тясно свързана с традициите и културата на една държава. Това, което работи добре за Финландия, не значи, че би могло да бъде приложено на друго място.


Ако трябва да посоча само няколко от основните характеристики на финландската образователна система, бих споменала на първо място децентрализацията. Структурата, която сме открили, че функционира най-добре в нашата страна, е взаимодействието между образованието и институциите. Между тях съществува силно доверие. Контролът липсва. Според нас това, което се случва на ниво правителство, не е толкова важно. Много по-важно е какво става в класната стая. И това ни довежда, разбира се, до ролята на учителите. Иначе цялата структура на образованието не би била успешна.


Как се става учител във Финландия?


Туйре Сувитие: За да влезете в педагогическа специалност в университета, държите приемен изпит. Също се провеждат и интервюта.


Яна Палоярви: Във Финландия всички учители са с магистърска степен. Считаме за компетентен този, който е завършил магистратура по педагогика и може да обучава деца от първи до шести клас. Това важи за началните училища, които в нашата страна са до 6-и клас. От 7-и до края на задължителното обучение учителите, които преподават по отделните предмети, трябва да имат магистърска степен и по същия този предмет, плюс допълнително обучение по педагогика.


Освен теоретичната подготовка програмата на университета включва и много практически занимания. Така че всеки един млад учител е много подготвен. Обучението продължава пет години, през които има три задължителни практически обучения. След завършването си могат да се специализират или в обучение на деца със специални нужди, или в даден предмет, така че след това да могат да ги комбинират и двете.


Какви са приликите и разликите между българското и финландското образование?


Яна Палоярви: Когато говорим на ниво формиране на политики, ние осъзнаваме, че обществото се променя много бързо, когато говорим за дигитализация и изкуствен интелект. Това са предизвикателствата, пред които всички държави сме изправени както в Европа, така и в света. Така че трябва да взимаме решения как да се справим с тях. Това е нещо, което всички споделяме.


Туйре Сувитие: А що се отнася до нивото на училището и учителите – това, което се стремим да правим, е да подготвяме децата за бъдещите компетентности. Съзнаваме много добре, че не можем да продължаваме винаги с практики, които сме имали доскоро. Трябва да се развиваме и трябва да подготвяме децата за бъдещите компетентности. Нещото, което разбрах от нашата среща, е, че учителите имаме еднакви мечти и цели. Единствено средствата, с които ги постигаме, са различни и, разбира се, работим в различна среда.


Яна Палоярви: Една от основните разлики, които обаче бих искала да подчертая, е, че българската образователна система е доста състезателна, докато във Финландия ние се стремим да избягваме конкуренцията в целия образователен процес. Нашата основна цел е равенство в образованието, така че всяко едно училище да достига до едни и същи резултати. По същия начин ние се стремим и тези на учениците да бъдат на едно ниво, така че да можем да фокусираме усилията си върху децата, които изостават в учебния процес. Това е много важен принцип в образователната ни система. Един от основните принципи, гарантиран дори в нашата конституция, е, че всеки има равен достъп до образование.


Туйре Сувитие: Що се отнася до учителите, една разлика, която откривам, е, че във Финландия те са много силно мотивирани и имат свободата да вършат работата си по начин, който намират за най-добър.


Как вреди на децата състезателният модел в училище?


- Яна Палоярви: Смятам, че ако една образователна система се развива в основата на силна конкуренция, съществува риск да изгубим част от потенциала на децата. Те учат с различна скорост, имат различни умения и ако системата е силно конкурентна, е възможно някое от тях, с по-различен и особен талант, да не бъде забелязано. Също така в такава среда учениците, които изпитват известни затруднения, могат да изостанат още повече.


Туйре Сувитие: От друга страна, ако погледнем в дългосрочен план, това би могло да демотивира децата дори да търсят работа след време.


Яна Палоярви: Ако погледнем и от страната на регионалното развитие например, ако училищата в даден регион се конкурират едно с друго и не покажат високи резултати, това може да доведе до различия. Така се получава един затворен кръг, от който няма излизане. Разбира се, ние също имаме райони, в които училищата изостават в сравнение с други, но за да се промени това, трябва да се насочат усилията към тези, които изпитват затруднения, а не към тези, които се представят добре.


Бих казала, че освен от етична и философска гледна точка можем да погледнем и много по-прагматично на този въпрос. Ние сме малка страна, която много зависи от човешкия капитал и от високите технологии. Имаме 5.5 млн. жители и ако позволим 20 или 30% от потенциалните таланти да останат извън образователната система, ще се отрази на нашето икономическо развитие. Ние не можем да си позволим да оставим незабелязани таланти и затова нашата цел е да ги събираме и привличаме.


Както знаете, Финландия е председател на Съвета на Европейския съюз и единият от приоритетите в сферата на образованието е да гледаме на него не като на разход, а като на инвестиция. И преди няколко седмици, в рамките на ЕС, се срещнаха министрите на финансите и на образованието на европейските страни членки. Всички се съгласиха и се обединиха около идеята колко важно е да се инвестира в образованието и в знанията, иначе Европа няма да успее да издържи на глобалните предизвикателства.


Преди няколко седмици правителството отново направи опит да въведе задължително предучилищно образование и за 4-годишните. Какво мислите за това?


Яна Палоярви: Нашата система е много различна. Децата започват училище на 7-годишна възраст. Имаме задължително една година предучилищно образование, в което те не се обучават да пишат или четат. По-скоро се ориентират какво представлява да ходиш на училище, насладата от учебния процес. Случва се чрез игри. Показва им се също как да работят в група.


Разбира се, ранното детско образование е важно за нас, но във Финландия ние дори не го наричаме образование. Това е грижа за детето с образователни елементи. Няма академични подходи в това. Най-важното е, както споменах, децата да се наслаждават, да изпитват удоволствие от процеса на обучение. Нашата концепция е доста различна в това отношение. Ранното детско образование е важно до степен да успеем да откроим дали някое дете ще срещне затруднение в училище.


Туйре Сувитие: Освен това във Финландия се стараем много тясно да си сътрудничим с детските градини, където се провежда предучилищно образование. Например в училището, където преподавам, много често ни посещават децата от близката детска градина. Така те отрано се запознават с училищната среда и периодът на преход е по-плавен за тях.


Яна Палоярви: Ако говорим за това кога да започнем училище и колко време да прекарват децата там, мисля, че ние сме най-лошият пример в целия свят и повечето страни наистина ни мразят за това (смее се).


Много често държавите, които имат проблеми с образованието, първата стъпка за подобряване на ситуацията е да увеличат часовете в училище. Ние сме пример как качеството не винаги е равно на количеството. Във Финландия часовете, прекарани в учебното заведение, са най-кратки в сравнение с останалите страни от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Въпреки това постигаме добри резултати.


Туйре Сувитие: Освен това във Финландия учителите имат свободата сами да планират учебната програма, т.е. имат някакви основни насоки, но планират така часовете, че да не се събира наведнъж прекалено много материал и всичко да протича гладко.


Яна Палоярви: Ние имаме холистичен подход към образованието – децата имат много междучасия и често ги извеждаме навън. Не е важно колко време прекарват в класната стая и четат от учебника, важното е какво и колко получават.


Туйре Сувитие: Когато нещо привлече повече вниманието на детето и то иска да научи повече за него, ние се фокусираме върху това, променяме плана и се връщаме върху другите неща по-късно. Тази свобода ни позволява малко повече да използваме момента, като обръщаме внимание на интересите и нуждите на децата сега. Те се нуждаят да усещат, че имат контрол върху процеса на учене.


Ако можете да промените нещо в българското образование, какво ще е то?


Яна Палоярви: Не бих могла да кажа. Мога да кажа за финландската образователна система. Иска ми се да имам една вълшебна топка, в която да виждам какво ще се случи в бъдещето. Решенията, които взимаме в момента в министерството, ще дадат резултат в следващите 30, 40, 50 години и едва тогава ще разберем дали те са правилни. Не мога дори да си представя как ще изглежда Финландия през 2050 г. например.


Коментари (139)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Deepdish
    Deepdish
    Рейтинг: 1386 Неутрално

    Двете госпожи с прости думи пбясняват всичко, което те са, а ние не сме. Малка държава, която не може да си позволи да пилее таланти, разбрала го е на централно ниво, съответно е дала предпоставки за инициатива във всяко училище и от всеки учител. Комбинирано с ред и спокойствие и резултата е налице.

  2. 2 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4471 Неутрално

    "Яна Палоярви: Една от основните разлики, които обаче бих искала да подчертая е, че българската образователна система е доста състезателна, докато във Финландия ние се стремим да избягваме конкуренцията в целия образователен процес. Нашата основна цел е равенство в образованието, така че всяко едно училище да достига до едни и същи резултати. По същия начин ние се стремим и тези на учениците да бъдат на едно ниво, така че да можем да фокусираме усилията си върху децата, които изостават в учебния процес. Това е много важен принцип в образователната ни система. Един от основните принципи, гарантиран дори в нашата Конституция, е че всеки има равен достъп до образование."


    "Туйре Сувитие: Що се отнася до учителите, една разлика, която откривам е, че във Финландия те са много силно мотивирани и имат свободата да вършат работата си по начин, който намират за най-добър."




    Просто и ясно.

    Топ 3 на най-младите приватизатори в България при по-мащабните сделки: №1 Д. Пеееевски, №2 К. Нинова, №3 И. Прокопиев
  3. 3 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3270 Неутрално

    Колкото фържави, толкова и модели в образованието. Всеки модел зависи от темперамента нс народите, населявсщи съответната държава и отношенията вътре в обществото. Един се възхищава на японската система, друг на френската, трети на американската, четвърти на чешката и т.н.
    Универсална рецепта няма. Всеки народ трябва да открие своят правилен модел.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  4. 4 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    Това е една от причините финландската образователна система да е сред тай-успешните в Европа!!!
    УВАЖЕНИЕ!!!

  5. 5 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3512 Неутрално

    "Не е важно колко време прекарват в класната стая и четат от учебника, важното е какво и колко получават."
    ------------------

    Не съм съгласна. Повторението е "майка" на знанието. Така се учат езици, правила, теореми. Количествените натрупвания водят до качествени изменения. Да взимат таблицата за умножение в трети клас и да си играят вместо да учат, ще доведе до пълна неграмотност.

    Според мен системите за оценяване са сбъркани. Променили са ги, за да създават армия от неграмотни работници. За съжаление и ние вървим по славните стъпки на Финландците.

    Любовта ще спаси света!!!
  6. 6 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1888 Неутрално

    По мое време имаше конкуренция.
    И даде втори резултат в света, на тестовете на интелигентност на МЕНСА.
    Конкуренцията води до ПОВИШАВАНЕ на качеството!
    ВИНАГИ!

  7. 7 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3512 Неутрално

    Респект към всичките ми учители, които ни наказваха, мъмреха, държаха изкъсо и ни водеха за ухото до Директорската стая.

    "Приятелската връзка" учител-ученик и обръщенията на малко име, няма да доведат до нищо добро.

    Любовта ще спаси света!!!
  8. 8 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1888 Неутрално

    Ако държавата не беше съсипала ЦЕЛЕНАСОЧЕНО българското образование - финландците щяха да се учат от нас.

  9. 9 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3512 Неутрално

    По мое време имаше конкуренция.И даде втори резултат в света, на тестовете на интелигентност на МЕНСА.Конкуренцията води до ПОВИШАВАНЕ на качеството!ВИНАГИ!
    —цитат от коментар 6 на atmanpg


    -----------------------------
    Нали за това и правят тестовете ПИЗА, те сами си противоречат.

    Любовта ще спаси света!!!
  10. 10 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4471 Весело

    До коментар [#6] от "atmanpg":

    Язък ти за "интелигентността", щом не "виждаш" същината на казаното...

    Топ 3 на най-младите приватизатори в България при по-мащабните сделки: №1 Д. Пеееевски, №2 К. Нинова, №3 И. Прокопиев
  11. 11 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3512 Неутрално

    Ако държавата не беше съсипала ЦЕЛЕНАСОЧЕНО българското образование - финландците щяха да се учат от нас.
    —цитат от коментар 8 на atmanpg


    ------------------------

    На една родителска среща в Първа Английска Гимназия в София, една учителка по английски, много натъжена ни обясни, че децата вече няма да учат до С1, а до В2, така им наредило Министерството /миналата година/.Било им забранено да го коментират, каза че който иска може да я наклевети. Каза, че тя няма да си плюе на Дипломата и ще учи децата, както ги е учила до сега. Навремето японски делегации са идвали, за да видят как така се подготвят българчетата, та печелят всички състезания.

    А след това поколение Учители? Минаваме на Финландската система с игри и забавления?

    Любовта ще спаси света!!!
  12. 12 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3512 Неутрално

    До коментар [#6] от "atmanpg":Язък ти за "интелигентността", щом не "виждаш" същината на казаното...
    —цитат от коментар 10 на hamiltonf


    Ти не я виждаш.

    Любовта ще спаси света!!!
  13. 13 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1888 Неутрално

    До коментар [#6] от "atmanpg":Язък ти за "интелигентността", щом не "виждаш" същината на казаното...
    —цитат от коментар 10 на hamiltonf


    Виждам го!
    Същината е "всички сте победители", "никой не е губещ", "важно е участието, а не резултата"...
    Изобщо толерсткото възпитание, което унищожава нивото на образованието във всички либерастии.

  14. 14 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3343 Неутрално

    Конкуренцията е добро. Лошо е злобното съперничество.

  15. 15 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 704 Неутрално

    Без конкуренция няма развитие.

  16. 16 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 704 Неутрално

    Без конкуренция няма развитие.

  17. 17 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3270 Неутрално

    Според мене, дописката неправилно поставя ударението върху липсата на конкуренция. Много важно нещо е поднесен материала. Помня, при първата ми среща с американски учебник по дефектоскопия колко се забавлявсх и едва ли не подигравах, че е като за дебили с картинки и ”малоумни” обяснения. Е, след време, в терена, оцених достойнствата му, след като видях че и хора, които биха минали в други образователни системи за тройкаджии, съвсем успешно работят тази нелека и отговорна професия.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  19. 19 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2232 Неутрално

    До коментар [#7] от "hope":

    Боже, когато стигнем тяхното ниво до стандарт на живот, уреденост на държавата и ниво на образованието, може да се опитаме да им дадем акъл. Дотогова по-добре да си мълчим и да гледаме, кое как става. А ти си живото доказателство, че акъл е единственото нещо което мжеш да го даваш, без да го имаш.

  20. 20 Профил на Dalag Rij
    Dalag Rij
    Рейтинг: 328 Разстроено

    До коментар [#6] от "atmanpg":

    "...Съзнаваме много добре, че не можем да продължаваме винаги с практики, които сме имали доскоро. Трябва да се развиваме и трябва да подготвяме децата за бъдещите компетентности..."

    Голяма част от проблемът е, че твърде много хора тук са точно с това мислене: "по мое време..." твоето време е било преди поне 30г. ... panta rhei, когато го осъзнаете най-накрая може и да започнем да дърпаме напред...

  21. 21 Профил на Ох как докарвам до бяс пещерните фашунгери
    Ох как докарвам до бяс пещерните фашунгери
    Рейтинг: 0 Неутрално

    По мое време имаше конкуренция.И даде втори резултат в света, на тестовете на интелигентност на МЕНСА.!
    —цитат от коментар 6 на atmanpg


    Кой това? Те тестовете МЕНСА не мерят нещо, което се учи в училище, нито пък се генерира чрез конкуренция. Ама ти сигурно си мислиш, че на тоя тест се решават квадратни уравнения, изреждат се столици, дати и години, и се обяснява какво е искал да каже авторът, нали?

  22. 22 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3270 Неутрално

    До коментар [#5] от "hope":

    За някои неща наистина трябва повторени (например езици), за други неща трябва разбиране. Само с повторение без разбиране се получавст ”папагали” с отлични оценки, полза за тях самите и за обществото —мижава.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  23. 23 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    До коментар [#5] от "hope":

    Марксизмът очевидно Ви пречи да видите начина, по който се случват успешните обществени и образователни модели през 21-ви век.
    Вижте календара - изтича 2019-та, с модели от първата половина на 20-ти век няма да стане...!!!

  24. 24 Профил на qtl36551020
    qtl36551020
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Нейскам съвети от скандинавци ,а колко е успешен техния модел е рано да се каже различна нация темперамент и колтура.

  25. 25 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1538 Весело

    Ми да - всички (в случая- ученици) са равни, конкуренцията е лошо нещо (нали е в основата на лошия капитализъм), остават още "свободата", "братството" и "интернационализма" (сега му викаме глобализъм", де)...
    Че какво ново има- аз това всичкото отдавна го знам- учеше се у байтошовото училище ;-)

  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  27. 27 Профил на Yavor Raychev
    Yavor Raychev
    Рейтинг: 357 Неутрално

    И какво като имаме деца, които печелят някакви състезания по математика?
    Финландия е високо технологична държава. Нокия е една от трите компании, които могат да изграждат 5г оборудване, докато ние сме дестинация за колцентрове и други аутсорс компании

    https://news.bg/your-voice/zashto-balgariya-nyama-da-stane-it-tsentar.html

    Ето ви статия защо България не може да бъде ИТ център

  28. 28 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3270 Неутрално

    До коментар [#27] от "Yavor Raychev":

    Пък ей тука един чужбински филм казва, че София била Силиконовата долина на Европа. На кой да вярваме сегс?
    https://www.autentic-distribution.com/68/pid/803/Balkan-Boom-Towns.htm

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  30. 30 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3512 Неутрално

    До коментар [#5] от "hope":За някои неща наистина трябва повторени (например езици), за други неща трябва разбиране. Само с повторение без разбиране се получавст ”папагали” с отлични оценки, полза за тях самите и за обществото —мижава.
    —цитат от коментар 22 на DDR


    -----------------------------------

    В математиката също трябва повторение. То развива и бързина, и логика.

    Любовта ще спаси света!!!
  31. 31 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5220 Неутрално

    Финландия си е поставила за цел да има 100% успех на всички деца според дефиницията за успех там. И го постига. В преследване на целите обаче предполагам, че падат глави на много таланти.
    В интервюто не става дума за тях изобщо...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  32. 32 Профил на Yavor Raychev
    Yavor Raychev
    Рейтинг: 357 Неутрално

    До коментар [#28] от "DDR":

    Вярваме на реалността. Отваряме джобс.бг и виждаме какви работни позиции има. Също така отваряме гуугъл и търсим някаква (високо) технологична компания в България и установяваме, че няма такива

  33. 33 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2232 Неутрално

    До коментар [#30] от "hope":

    Не трябва разбиране. В университета, където учех, папагали като тебе ги късаха и те недоумяващо питаха защо, ама аз знам формулите наизуст. Само ,че на устния професора, като те накара а ги приложиш, мигаш на парцали, щото не разбираш смисъла им. Никога не съм чел тема повече от два пъти и си вадех, най-редовно четворки без проблем.

  34. 34 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3270 Неутрално

    До коментар [#32] от "Yavor Raychev":

    Изгледай филма, немски е. Сигурно не са си измисляли, та да се излагат като кифладжии на бунище. Филма вече е пускан по централните ТВ на няколко европейски държави. Последно го гледах по чешката.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  35. 35 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1888 Неутрално

    До коментар [#6] от "atmanpg":"...Съзнаваме много добре, че не можем да продължаваме винаги с практики, които сме имали доскоро. Трябва да се развиваме и трябва да подготвяме децата за бъдещите компетентности..."Голяма част от проблемът е, че твърде много хора тук са точно с това мислене: "по мое време..." твоето време е било преди поне 30г. ... panta rhei, когато го осъзнаете най-накрая може и да започнем да дърпаме напред...
    —цитат от коментар 20 на Dalag Rij


    И как?
    С пеене на песничи?
    Образованието изискава труд.
    МНОГО ТРУД!
    За съжаление, само в частните училища го осъзнават. Защото там се ИЗИСКВАТ резултати.

  36. 36 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2753 Неутрално

    Не съм запознат с училищното образование във Финландия. Но съм имал възможност да общувам с техни студенти. И за равенство и избягване на конкуренция изобщо не може да се говори. Не знам какво точно е казала и как го е интерпретирал първо преводачът и после журналистът, но уравнивиловката не работи никъде. По-скоро, може би, е имала предвид, че имат доста ефективна система за подбор на студенти, с еднакви способности и еднаква степен на развитие, в една група. И такава "хомогенна" среда прогресира много по бързо в усвояването на поднесения материал, от сбирщина, където един отдавна е усвоил преподаваното, а друг тепърва се учи да чете.
    А иначе, Финландия е сред лидерите в университетското образование и има какво да почерпим от опита й. Виж в средното не съм виждал много техни ученици по международните олимпиади, за разлика от "лошите" България и Румъния.

  37. 37 Профил на Yavor Raychev
    Yavor Raychev
    Рейтинг: 357 Неутрално

    До коментар [#34] от "DDR":

    Ще хвърля едно око. Но рекламните филми не решават въпроса, че нашата образователна система произвежда едни от най-слабо подготвените ученици в цял свят. Както казах, това че 5-10 човека са спечелили едно състезание по математика, не решава проблемите на страната. Видно е, че средното ниво е ниско, което се изразява в липса на иновации, които да водят до високи технологии. Както казах, в София няма високотехнологични компании, ако има такива такива компании те са аутсорснати чужди, които ползват тук евтината работна ръка за неща като човешки ресурси, поддръжка и т.н. Другия вариант е компании от рода на Аурубис, Лукойл и т.н, които не са високотехнологични, нито са български. Сигурно произвеждаме нелоши средни специалисти, но и за това имам съмнение, предвид нивото в техническите гимназии

  38. 38 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3512 Неутрално

    До коментар [#30] от "hope":Не трябва разбиране. В университета, където учех, папагали като тебе ги късаха и те недоумяващо питаха защо, ама аз знам формулите наизуст. Само ,че на устния професора, като те накара а ги приложиш, мигаш на парцали, щото не разбираш смисъла им. Никога не съм чел тема повече от два пъти и си вадех, най-редовно четворки без проблем.
    —цитат от коментар 33 на Doge


    -----------------------------------------------------------

    Понеже не спираш, ще ти обясня по-подробно. В момента синът ми учи текстови задачи с въвеждане на части от числото 1. Например, "как Петър, Никола и Иван набрали малини. Петър набрал 1\13 от всички малини. Никола набрал 1\37 от всички малини.
    Колко малини е набрал Иван, ако всички малини са били 21kg?" в 5 клас.

    Ако, тази задача я реши един път, например в час, и в къщи реши още една, не е все едно, като да реши в къщи 20 подобни задачи.

    Любовта ще спаси света!!!
  39. 39 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1888 Неутрално

    До коментар [#37] от "Yavor Raychev":

    Ами когато държавата връзва ръцете на учителите - как да се очакват резултати?
    Който го успява, го прави ВЪПРЕКИ образователната система.

  40. 40
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  41. 41
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  42. 42 Профил на Animals As Leaders
    Animals As Leaders
    Рейтинг: 560 Неутрално

    До коментар [#6] от "atmanpg":

    Става въпрос за ОБРАЗОВАНИЕ, а не за надбягване с коне!

  43. 43 Профил на Андонов
    Андонов
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Много смислени неща казва жената.
    Но, те къде са ние къде сме.
    Те имат вече най-младата, същевременно интелигентна жена за премиер начело, ние продължаваме да тичаме към Тамбукту и Самоа с човекът излагация...

    “Журналистика е да печаташ/показваш неща, които някой друг не иска да бъдат отпечатани. Всичко останало е пиар” Джордж Оруел
  44. 44 Профил на quasimodo
    quasimodo
    Рейтинг: 516 Неутрално

    ... Виж в средното не съм виждал много техни ученици по международните олимпиади, за разлика от "лошите" България и Румъния.
    —цитат от коментар 36 на ivanpopov


    Дали това не показва по някакъв начин идеята за избягване на безсмислената конкуренция?
    Аз също съм убеден, че изказването за липса на конкуренция в образователната система на Финландия е крайно и или ние не можем да разберем точно идеята, или с превода нещо се е объркало, но... олимпиади, на които да се изпъчиш и да си удряш косматите гърди, колко велика нация си... това вероятно се оценява като излишна и непродуктивна конкуренция. Каквато е и.

  45. 45 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3575 Неутрално

    Децата трябва да се възпитават в състезателен дух, за да са готови за мръсното капиталистическо бъдеще. Мотото е "Прецакай другарчето по най-лесния начин"!

  46. 46 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2753 Неутрално

    До коментар [#38] от "hope":

    Да Ви питам, защо обръшате знака на операцията за делене? Защо не пишете 1/3, вместо 1\3, което на някои места се възприема като целочислено делене?
    Относно домашните занимания - ако те имат за цел да дръпнат ученика над зададеното от МОН ниво, ги приветствам. Обаче ако целта им е да се усвои урокът, който е трябвало да бъде научен в класната стая, не сте познали! Бил съм в природоматематическа гимназия, където в 45мин се преподаваше 10 мин.теория и после спокойно се решаваха 30+ задачи. Имаше и домашно, разбира се, но целта му беше обикновено да те извади от зоната на комфорт, която си мислиш, че си постигнал в учебния час и да ти покаже възможни направления за учене на нещо ново, а не да те прати да довършваш работата на учителя.

  47. 47
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  48. 48
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  49. 49 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2805 Неутрално

    До коментар [#38] от "hope":

    Това е една малоумна непрактична задача. Която с елементарни познания се решава и никъде не се прилага. Ето ти една елементарна, но с логика:
    xyz=x+y+z

  50. 50 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2232 Неутрално

    До коментар [#38] от "hope":

    Ти наистина си дебил. Въпроса е да схване значението на дробите. Ако знаеш значението на 1/13 и една 1/37 (както и на 1/2, 1/3, 1/4 , 1/5 ..... и т.н.) ще може да реши всяка дробна задача за 5 клас..

  51. 51 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 779 Неутрално

    До коментар [#38] от "hope":

    Ами в час са решили същата задача, но с по-тривиални числа. Примерно 1/2 и 1/3 и като са разбрали принципа, са ги оставили да умножават 13 х 37. Какво толкова има?! Това си е съвсем нормална задача за 5-ти клас. Аз наскоро си гледах тетрадките от 5-7 клас по математика, за да ги покажа на сина си. Ами решавали сме такива задачи и не виждам никакъв проблем с това.

    Жизнь или Life - избор има.
  52. 52 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1668 Неутрално

    Най-важното е как ще дъде поднесен материала, че да има интерес сред децата да го изучават. Навремето търсехме допълнителна литература по предметите, които ни харесваха за да си разширим и задълбочим знанията.
    Вярно е, че децата имат различни таланти, на някои не им се удават точните науки, но пък имат таланта да рисуват, пеят или да упражняват различни спортове. Родителите и учителите трябва да открият тези таланти и да подкрепят децата да ги развият.
    Не виждам защо конкуренцията да е нещо непременно лошо, все пак след завършване на образованието си младежите попадат в конкурентна среда и би трябвало да са подготвени за това.

  53. 53 Профил на xhi13317223
    xhi13317223
    Рейтинг: 489 Разстроено

    "Не е важно колко време прекарват в класната стая и четат от учебника, важното е какво и колко получават."------------------Не съм съгласна. Повторението е "майка" на знанието. Така се учат езици, правила, теореми. Количествените натрупвания водят до качествени изменения. Да взимат таблицата за умножение в трети клас и да си играят вместо да учат, ще доведе до пълна неграмотност. Според мен системите за оценяване са сбъркани. Променили са ги, за да създават армия от неграмотни работници. За съжаление и ние вървим по славните стъпки на Финландците.
    —цитат от коментар 5 на hope


    Разбирам България да е подредена, чиста и уредена като Финландия, с нейния жизнен стандарт, та да имаме някакви реални и основателни поводи да предявяваме претенции - сбъркани им били системите за оценяване на финландците, и създавали армии от неграмотни работници...

    Басси, пък мамковината е цъфнала и вързала - гений до гения, ерудит до ерудита...

    Аман от всезнайковци и дървени философи - вместо да се замислят дали има нещо да научим от хората - ама не, неумиращият Бай Ганьо в банята - Булгар, Булгаааррр...

  54. 54 Профил на xhi13317223
    xhi13317223
    Рейтинг: 489 Разстроено

    Обаче ме кефи как, вместо малко да се заслушат в гласа на по-напредналите хора, някви форумни "експерти" веднага почват да спорят и да се дървят, и да вадят на голия тумбак и насрания г*з, чифте пищови. Типична родна картинка. Ние всичко знаем, накрая най-назад по всичко. Но опит не щем и на западняци не вярваме. Ех, Алеко, ех, гениален си бил, наистина.
    —цитат от коментар 18 на Ох как докарвам до бяс пещерните фашунгери


    Ха, и на мен току що ми се получи същата асоциация!!!

  55. 55 Профил на south.africa
    south.africa
    Рейтинг: 30 Неутрално

    Цитат:"Яна Палоярви: Една от основните разлики, които обаче бих искала да подчертая, е, че българската образователна система е доста състезателна, докато във Финландия ние се стремим да избягваме конкуренцията в целия образователен процес. Нашата основна цел е равенство в образованието."

    Не съм съгласен с това мнение.Абсолютно извратено и противоестествено ми се вижда основната цел да е равенството.Няма как двама човека да са равни духовно и физически дори.

  56. 56 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    Просто и ясно, малка държава , в която всеки с тескере, в което е вложил огромни време и усилия се цени, там е срамно да си маргинал, учителите и преподавателите са на изключително уважение (парите не са водещи), няма свадливи лелки от инспекторати и безумни дирекции в министерството, които ти се качват на главата.

    И последно, преди век във Финландия е било невъзможно да създадеш семейство ако си неграмотен.

  57. 57 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 720 Неутрално

    липса на конкуренция и състезание - всички да сме еднакво тъпи.... и мързеливи. Като сме тръгнали нека махнем и комнкуренцията и състезанието на работните места. Демек всеки да взима една и съща заплата..........

  58. 58 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3512 Неутрално

    До коментар [#46] от "ivanpopov":

    Задачата я копирах.
    Смисълът на това, което казвам е, че не е все едно да решиш две или двайсет задачи от един и същи тип. Нарочно дадох пример с логическа задача. Не казвам, че е трудна.

    Любовта ще спаси света!!!
  59. 59 Профил на xhi13317223
    xhi13317223
    Рейтинг: 489 Разстроено

    Нейскам съвети от скандинавци ,а колко е успешен техния модел е рано да се каже различна нация темперамент и колтура.
    —цитат от коментар 24 на qtl36551020


    .... също така, както не искам съвети, не искам да уча правопис - щото всичко знам - наил така...

  60. 60 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#27] от "Yavor Raychev":

    АМерика пък е много конкурентна и почти всяка нова технология идва от там.

  61. 61 Профил на south.africa
    south.africa
    Рейтинг: 30 Неутрално

    Скандинавското образование:
    Тук "тя" и "той" са нежелани

    Момченцата играят с кукли, момиченцата карат колички. Че какво странно има в това, пита Лота Ражалин. Директорката на детска градина "Егалия" в Стокхолм разказва какво означава "полово неутрално възпитание".

    https://www.dw.com/bg/тук-тя-и-той-са-нежелани/a-16271181

  62. 62 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1662 Неутрално

    До коментар [#17] от "DDR":

    "...Помня, при първата ми среща с американски учебник по дефектоскопия колко се забавлявсх и едва ли не подигравах, че е като за дебили с картинки и ”малоумни” обяснения. ..."

    Подсетихте ме за американската документация (в ИТ сферата). Ясна, просто и прегледно написана. За разлика от останалите, с които се сблъсквах.

  63. 63 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 885 Неутрално

    До коментар [#32] от "Yavor Raychev":Изгледай филма, немски е. Сигурно не са си измисляли, та да се излагат като кифладжии на бунище. Филма вече е пускан по централните ТВ на няколко европейски държави. Последно го гледах по чешката.
    —цитат от коментар 34 на DDR


    То че има, наистина има. Но наистина огромната част от заетите в сферата са в аутсорсинг дейности. Като това все пак включва не просто вдигане на телефона, а и такива неща като управление на сървъри, управление на проекти( за което не ти трябват програмисти) и дистанционно управление на процеси. Повечето хора, които познавам работещи в тези сфери са се самоквалифицирали. Тоест работата е на такова ниво, че не изисква инженерно или специализирано образование от ФМИ. За нашите условия е страхотно, но както каза един проф от ФМИ, този тип дейности най-лесно се изместват, щом някъде се окаже, че разходът ще е по-малък
    Има и клонове на световни компании като Джонсън контрол(вече с друго име), които имат развоен център тук и наистина създават нещо. Като и няколко по големи (Телерик) и доста по-малки ИТ компании, но сме много далеч от Ирландия да речем.

  64. 64 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 1931 Весело

    Конкуренция трябва да има. Но не за сметка на стреса и да не се превръща в самоцел.
    В крайна сметка обаче, след училището идва университета - не могат всички деца да отидат да учат нещо точно определено и много желано, понеже няма място за 100000 студента примерно, а за 100. И после след унито не може всички да станат мениджъри (или както и да е титлата) или да имат ус;пешен собствен бизнес. Просто е. Броят на желаните учебни дисциплини както и на хубавите професии е много по-малък от броя на учениците.
    Затова който иска да си живее детството и после да стане чиновник - ок. Който иска да се подготви добре за истинския живот трябва да се напъне и да забрави глупостите , че не трябва да има кмонкуренция.

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  65. 65 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1263 Неутрално

    Айляшка работа : дебели заплати, даскала може си плямпа какво на него му е кеф и накрая всички резултати са равни.
    Във Финландия са и много напред с гендеризъма
    https://yle.fi/uutiset/osasto/news/finnish_officials_push_schools_to_improve_gender_diversity_teaching_leave_behind_traditional_gender_roles/9795303

  66. 66 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1315 Любопитно

    За част от коментиращите тук е съществено като анализираме такива модели първо да си задат въпроса ТЕ, коментиращите, какво точно и искат и за кого го искат.
    Искате ВСИЧКИ ученици да са идеално образовани, ИЛИ това го искате САМО за вашето дете? И поради това генерализирате негативите на НАШЕТО образование. ИЛИ ВИЕ лично сте дълбоко фрустрирани, че не сте постигнали вашите желания и поради това прехвърляте вината върху образованието или върху учителите ви. А дали сте имали способностите и таланта?
    ИЛИ пък работите за чужд интерес. И писането тук е част от работата ви на идеологическия фронт. Служите, осъзнато или не, на либерастки НПО, за които "реформите" са самоцел и средство за изсмукване на публичен капитал.
    ???
    !

  67. 67 Профил на Yavor Raychev
    Yavor Raychev
    Рейтинг: 357 Неутрално

    За да се реши един проблем той първо трябва да се осъзнае.
    Някога, когато в България се е създавало училището хората са се опитвали да внедрят доказано най-добрите системи в света. Когато са се появявали нови системи, старите са били променяни бързо. Резултатът е, че в България до 1944, се създават редица компании, които иновират и те лесно пробиват дори в Европа. И това е въпреки кризата от ПСВ.
    Сега ситуацията е друга - ние си мислим, че сме най-добри, били сме втори по интелигентност, ползваме една немска система, примесена със социалистически елементи на над 50 години и се тупаме в гърдите.
    "Някакви финландци ще ни обясняват на нас" са голяма част от мненията тук. Обаче на финландците им е все тая, жената обяснява, защото я питаме, на нея и на другите във Финландия им е през ... за България, ако искаме да си стоим на последните места си е наш избор. Хората (не само те) са готови да споделят опит. Без значение дали сте съгласни или не, Финландия е лидер в иновациите, предвид размера си и нейните ученици постоянно са на челни места в класации за общо средно ниво.

  68. 68 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 885 Неутрално

    Що се отнася до конкуренцията, убеден съм, че много от вас са чели мнения на български преподаватели, че уравнировката и премахването на елитните гимназии не мотивира слабите, а сваля нивото и спира развитието на най-добрите. И със сигурност сте били съгласни с него. Наскоро и Теодосий Теодосиев каза същото.

  69. 69 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1315 Любопитно

    Много съществен въпрос е във Финландия и в България колко процента от учениците са коренно противоположен на доминиращия ЕТнокултуре и ЕТносоциален модел?
    Колко роми, като процент от учениците, има във Финландия и калко в България? И как това влия като моделипащо спряма останалите?
    ?
    !

  70. 70 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 1931 Весело

    И в Германия с половин уста се говори, че децата не трябва много да се конкурират и "бутат", но всеки втори праща детето си на допълнителни уроци, курсове, понеже немците са здравомислещи и им е ясно, че ако остават детето да си живее волно детството като в роман на Астрид Линдгрен, после най-много да стане един активист към някое нпо - зле образован, неук и неумеещ нищо.
    И да, говоря за етнически немци, не за деца от смесени или чисто мигрантски семейства.

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  71. 71 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    До коментар [#5] от "hope":

    Това с назубрянето е основа на обучението и съответно произвеждащо продукт в едни други времена - на Макаренко и резултатът беше несравнимо технологично изоставане.

    Колкото до конкуренцията във финландските училища, не че я няма, поизгубени са в превода, ...Не се фавориза и основното е ,че на всички деца се осигурява поне възможността за еднакво по качесто образование и равни възможности и учителите по-скоро работят с изоставащите ученици, а добрите има достатъчно свободно време да си задълбочат знанията, да се занимават с музика, спорт и т.н.

  72. 72 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1315 Любопитно

    Извънредно съществен въпрос е колко процента от родителите във Финландия и колко процента от родителите в България са възпитавали децата си с принципа "Тъпите даскали са неграмотни дембели дето нищо не работят, а само си стоят и получават заплати, и освен това ви учат на неща дето изобщо не ви трябват. Така че ти даскалите не ги слушай." И не само това, ами съвсем умишлено насочват децата си да се държат провокативно в училище, да пречат, да създават конфликти, та да могат същите тези родители след това да си организират разправи над учителите, в утвърждаване на собствените си думи за учителската негодност, пред собствуните си деца.
    ?
    !

  73. 73 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1027 Неутрално

    По мое време имаше конкуренция.И даде втори резултат в света, на тестовете на интелигентност на МЕНСА.Конкуренцията води до ПОВИШАВАНЕ на качеството!ВИНАГИ!
    —цитат от коментар 6 на atmanpg


    Да, точно така беше. Резултати на доброто образование едно време се виждат и сега. Където и да се обърнеш начело на държавата са интелигентите спечелили тестовете на МЕНСА. Печелим всички първи места отзад, напред.

  74. 74 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1888 Неутрално

    Долу конкуренцията!
    Нека всички деца да са равни!
    На най-бавноразвиващите се!
    Да живеят либералните ценности.
    А когато задачите се окажат твърде трудни за чедото ни - да съдим образователното министерство.
    Гнус!

  75. 75 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2232 Неутрално

    До коментар [#73] от "gianni":

    Дето има един виц. В америка били 99% тъпи и 1% умни пък у нас били 99% умни и 1% тъпи. И тук и там уравлявал единия процент.

  76. 76 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2232 Неутрално

    До коментар [#74] от "atmanpg":

    Би ли ми изброил либералните ценности , които не харесваш?

  77. 77 Профил на vess1962
    vess1962
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Повечето коментари тук са добра демонстрация за това, защо сме толкова изостанали като нация. Какво да се прави, 50 години информационно комунистическо затъмнение не могат да се преодолеят току така. Видиш ли, при Бай Тошо сме били втори в света, повторението, зубренето и дърпането на уши били майка на знанието, всякакви такива глупости на търкалета и избиване на комплекси за малоценност. Ние караме 30-годишни дизелови автомобили, докато във Финландия вече половината автомобили са електрически, но ний сме най-, най-. Кои са те да ни учат???!!! Нещастна работа...

  78. 78 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1027 Неутрално

    До коментар [#73] от "gianni":

    Като стана въпрос за доброто образование едно време, да не забравяме и нашата спортна школа. С умело въртене на бухалки, от конкуренцията между СИК и ВИС се пръкнаха най-добрите застрахователи и охранители.

  79. 79 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2232 Неутрално

    До коментар [#74] от "atmanpg":


    До коментар [#76] от "Doge":

    За да те улесня ето извадих ти от Уики, та там са изброени основните характеристики:
    "Либералното управление предполага свобода на мисълта, свободно обменяне на идеи, пазарна икономика, основана на частното предприемачество и инициатива, прозрачност на управлението, но също и ограничения върху властта на църквата (и подобни религиозни институции) и на правителството. Либерализмът отстоява също гражданските права, откритите и честни избори, свободата на печата, свободата на вероизповеданията, свободната търговия и частната собственост.[4][5][6][7]"
    Та , коя от тези ценности не те кефи?

  80. 80 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3143 Неутрално

    Не ми харесва, че ще трябва да плащаме на даскалите като на лекари и адвокати. Ще се разглезят много.

  81. 81 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 1992 Любопитно

    До коментар [#25] от "balgariez":

    Хм, наскоро чух по радиото, че финландската образователна система всъщност била копие на някогашната съветска!
    Май Вие сте на същото мнение!

  82. 82 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1263 Неутрално

    Колкото до конкуренцията във финландските училища, не че я няма, поизгубени са в превода, ...
    —цитат от коментар 71 на olimpipanov


    И къде я конкуренцията като няма домашни и контролни и всички имат еднакъв резултат? Според как обясняват легендата за якото образование е от 2000 г и е резултат от старата система дето е била като нашата. След провеждането на Реформите къде в матряла ги възхваляват дереджето се разваля. А и излиза че основна роля за резултатите има националната особеност, че момичетата им са зубрачки.

    https://bigthink.com/politics-current-affairs/finland-education-system-criticisms

  83. 83 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2232 Неутрално

    До коментар [#81] от "Patsis":

    Абсолютна същата, даже във всяко училище във Финландия има издигнат паметник на Макаренко. Абе от къде ви намират такива?

  84. 84 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 1992 Весело

    До коментар [#61] от "south.africa":

    И оставени без наблюдение, момиченцата завиват количката в покривката за маса и й пеят: "Нани, нани, мило камионче!"

  85. 85 Профил на Борис Кръстев
    Борис Кръстев
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Всяка държава трябва да си намери модел, който работи за тяхната култура, история и бит. В този край на света си имат тяхна особенна култура и този модел работи за тях. Това не значи е пълната истина за всеки.

  86. 86 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Едната от жените казва нещо което всички коментиращи пропускат:
    ------
    Яна Палоярви: Смятам, че добрата образователна система е много тясно свързана с традициите и културата на една държава. Това, което работи добре за Финландия, не значи, че би могло да бъде приложено на друго място.
    ------
    Няма особен смисъл да се самооплюваме какви сме ние и какви са финландците. Достатъчно е да се сравни процентът на малцинствата в едната и в другата страна. Не става дума за интелектуални способности, а за преобладаващ манталитет на тези групи, особено в посока на жертвите които семействата са готови да направят за образованитето на децата си.
    Всяка държава трябва да адаптира образователната си система така че все пак и тези групи да получат поне що-годе прилично образование. Това неминуемо води до падане на средното ниво изобщо. За по-интелигентните деца не остава друга възможност освен да влязат в състезателния модел (свързан с допълнителни уроци извън изравняващата училищна среда) и да се подготвят според нуждите си и разбиранията на собствената си среда.

  87. 87 Профил на agb08541284
    agb08541284
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Децата учат и е естествено да не се конкурират, защото на този етап те не предлагат продукт. Важното е да усвоят знания в спокойна обстановка, без стрес и с тяхното темпо.
    Никой не отрича ползите от конкуренцията въобще. Във Финландия министерството не налага учебниците, по които да преподават учителите. Те са свободни да изберат най-доброто на пазара, според техните конкретни нужди. Качеството се осигурява от естествената конкуренция между издателствата.

  88. 88 Профил на GreenBush
    GreenBush
    Рейтинг: 291 Неутрално

    ....."Структурата, която сме открили, че функционира най-добре в нашата страна, е взаимодействието между образованието и институциите. Между тях съществува силно доверие. Контролът липсва. Според нас това, което се случва на ниво правителство, не е толкова важно........"

    Манталитетът е друг. Булгаристанският такъв е на далаверки, гешефти и прееби другарче. Имаме си учебна мафия, която всяка година преиздава неннужно учебници, бележници и всичко от което може да открадне пари от данъкоплатеца. Мизерно заплащане, лоша база и резултат тук е налице.

  89. 89 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    Във Финландия министерството не налага учебниците, по които да преподават учителите. Те са свободни да изберат най-доброто на пазара, според техните конкретни нужди. Качеството се осигурява от естествената конкуренция между издателствата.
    —цитат от коментар 87 на agb08541284


    Не е ли така и тук? Държавата определя един план и критерии за всеки предмет и клас, но всяко издателство си пише собствен учебник.

  90. 90 Профил на mgsh
    mgsh
    Рейтинг: 428 Неутрално

    Равен достъп до образование не означава уравнивиловка на учениците или всички те непременно да бъдат добутани до университет. Финландската система предлага многообразни и ранни възможности за специализация, както и обратното - много възможности за връщане в общообразователния курс. Целта е всяко дете да намери това, което може да учи/прави най-добре.

    Толкова са далече пред българското образование... включително и по резултати. А дървените философи пак са се развихрили.

  91. 91 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2661 Неутрално

    "Защо финландското образование е сред най-добрите в света?"

    Това ще се оцени като децата излязат на пазара на труда и почнат да се реализират. Да не се окаже само че не могат да се реализират или не искат да се конкурират или нещо друго.

  92. 92 Профил на katerina_slavova
    katerina_slavova
    Рейтинг: 510 Неутрално

    Ако държавата не беше съсипала ЦЕЛЕНАСОЧЕНО българското образование - финландците щяха да се учат от нас.
    —цитат от коментар 8 на atmanpg


    Хмм, абе кой го е изградил, че държавата да го съсипе? Светият дух, може би?

  93. 93 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2661 Неутрално

    Целта е всяко дете да намери това, което може да учи/прави най-добре.Толкова са далече пред българското образование... включително и по резултати. А дървените философи пак са се развихрили.
    —цитат от коментар 90 на mgsh


    То тука и нашето висше образование е такова. Всички се записват писхоложки, ейч арки или други глупости, мъжете право или други глупости и после що нямало работа и що нямало кадри за промишлеността. :)

    Що ли са се чудя аз? Щото всеки иска да учи това дето може да прави най-добре. Демек да мързелува. :)

    Затуй общак в строителството взема 1500лв а вече майстор гони към 2500 лв. :)

  94. 94 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Браво, а колко олимпиади по физика, математика или програмиране са спечелили финландските ученици? 0? Нямам повече въпроси.

    Сигурно и на индианците образователната система е била добра докато са си държали ръцете край огъня, но в съвременния свят реалностите са различни. Хубаво е да има едно много високо средно ниво, но ако е за сметка на по-ниските максимуми можеби не си струва.

  95. 95 Профил на katerina_slavova
    katerina_slavova
    Рейтинг: 510 Неутрално

    Що се отнася до конкуренцията, убеден съм, че много от вас са чели мнения на български преподаватели, че уравнировката и премахването на елитните гимназии не мотивира слабите, а сваля нивото и спира развитието на най-добрите. И със сигурност сте били съгласни с него. Наскоро и Теодосий Теодосиев каза същото.
    —цитат от коментар 68 на anton83


    Не е това. Не става въпрос за премахване на елитни гимназии или пък за мотивация на слабите ученици. Става въпрос за подаване на ръка към тези, които изостават. Има програми във Финландия, в които към по-слабите ученици се зачисляват 1-2 по-добре спправящи се, за да им вдигнат нивото.

    Целта не е достигане на добро средно състояние, чрез приравняване на всички, а издигане на по-слабите към, да го наречем, елитно ниво.

  96. 96 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3512 Неутрално

    На хората много им се ще да повярват, че децата по цял ден ще се забавляват и ще получат добро образование, и на мен ми се иска да е така.
    Явно обаче родителите се връзват, защото така им отпадат доста ангажименти.

    Любовта ще спаси света!!!
  97. 97 Профил на katerina_slavova
    katerina_slavova
    Рейтинг: 510 Неутрално

    До коментар [#94] от "otrqdnik":

    Дай източник да видим къде е тази 0? Тъй като обичаш фактите, ето ти още малко:

    Финландия
    Население - 5,5 млн. души и расте
    БВП ППС: $257 млрд.
    Средна нетна заплата: 2500-2800 евро

    България
    Население - 7 млн. души и пада
    БВП ППС: $162 млрд.
    Средна нетна заплата: 555-600 евро

    Като гледам доброто средно ниво води преди високите българси максимуми. :-))

  98. 98 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2232 Неутрално

    До коментар [#93] от "realguru":

    Тоя майстор с 2500 сигурно е с две леви ръце.

  99. 99 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#97] от "katerina_slavova":

    Когато циганското население във Финландия стане 30% средното ниво ще падне рязко, не се тревожи. Единственото, което ги спасява от примитивните племена е климата. Обществото е изградено на принципа на конкуренцията и себеизявата, няма как това да не е основата на обучението, както й се иска на госпожата. Всъщност целта на различните възрастови групи е различна. Една учителка в детска градина да говори за цялото образование е несериозно, при нея целта е да социализира. В училище целта е да се натрупат трудови навици и знание. В средното и висшето обазование предните основи се превръщат в компетенции.

  100. 100 Профил на agb08541284
    agb08541284
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#89] от "Yard":

    Фактът, че до училище се допускат само одобрени от МОН учебници е предпоставка за корупция? Но учебниците не са най-важното.
    Децентрализирана система. Всяка община решава сама за себе си, дори кога да започне учебната година. Националната им образователна рамка е много по-широка. Те имат задължителен минимум на учебни часове по определен предмет за етап на обучение, а не за всяка една година, което дава свобода на общините и учителите, да направят учебния план срямо възможностите на децата в техния регион, за да няма изоставащи.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK